M'n nieuwste aanwinst; bidsprinkhaan!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:15

Wat een leukerd!!

Ik wist niet dat hun ogen echt pupillen hadden en kunnen meedraaien, of is dat bedrog?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 00:16

Op de wiki staat dat ze geen echte pupillen hebben en dat het bedrog is waardoor het lijkt alsof ze je altijd aankijken, maar ik vind 't dan wel gek dan dat 'ie scheel kan kijken :')

Dit staat er over:

"Een bidsprinkhaan heeft vijf ogen waarvan er twee dienen voor het waarnemen van voedsel en gevaar, en drie ogen die een meer ondergeschikte visuele functie hebben. De twee samengestelde ogen of facetogen bestaan uit vele tientallen kleinere oogjes of ommatidiën, de facetogen zijn bij alle bidsprinkhanen relatief groot. Ze zijn bij veel soorten meer in de kop gelegen maar bij een aantal soorten puilen ze duidelijk uit. De andere drie ogen zijn eenvoudig van structuur, dit zijn de enkelvoudige ogen of puntogen ocelli). Aan de bovenzijde van de kop is aan weerszijden een oogje aanwezig en de derde zit meestal tussen de facetogen, meer aan de voorzijde van de kop. "

En

"Bidsprinkhanen gebruiken voornamelijk hun ogen om voedsel en vijanden uit elkaar te houden, en hebben hiervoor verschillende morfologische aanpassingen ondergaan. De enkelvoudige ogen of ocelli zijn aan de bovenzijde van de kop gelegen. De ocelli kunnen geen beelden vormen maar wel grove lichtverschuivingen waarnemen, zoals een van boven aanstormende vijand. Omdat er drie ocelli zijn kan ook de richting van de verschuiving worden bepaald.

Het gezichtsveld van de bidsprinkhaan is heel groot, doordat de kop alle kanten op kan worden gedraaid. De bidsprinkhaan heeft hierdoor een blikveld van 300°. De ogen zijn naast elkaar gelegen aan de voorzijde en niet aan de zijkanten van de kop zodat het blikveld door beide ogen wordt bekeken en ontstaat een binoculair zicht, zodat afstanden goed kunnen worden ingeschat. Door gebruik te maken van parallax kan de bidsprinkhaan inschatten hoe groot de afstand tot een prooidier is. Hierbij beweegt hij zijn kop, waardoor de positie van de prooi ten opzichte van de achtergrond verandert en de afstand kan worden bepaald.
De ogen van bidsprinkhanen kunnen van kleur veranderen; bij veel licht zijn ze lichter van kleur en als de lichtsterkte afneemt worden ze donkerder. Een ander opvallend kenmerk van de ogen is de aanwezigheid van iets dat op pupillen lijkt; ieder oog heeft een zwart puntje dat de waarnemer constant aan lijkt te kijken, onafhankelijk van de hoek waarmee naar de bidsprinkhaan gekeken wordt. In werkelijkheid is dit een optische illusie; insecten hebben nooit pupillen en de zwarte puntjes zijn het gevolg van de reflectie van het licht vanuit het oog."

Hipar

Re: M'n nieuwste aanwinst; bidsprinkhaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:19

Doet me denken aan mijn Portugese vriendinnetje Penelopee
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 00:20

Wat een mooierd! Alleen is Penelope met één e op het einde :o

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:22

Oh die is ook al zo mooi!!

Bedankt voor de info Fiffill.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:22

Ik vind hem cute,...
Ehm... een Spaans klinkende naam vind ik wel wat, beetje comic idee... Eduardo, Gringo, of eh... Rango?
http://youtu.be/k-OOfW6wWyQ

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:23

Fiffill schreef:
Wat een mooierd! Alleen is Penelope met één e op het einde :o

okee dan :D Maar het is een 'wilde' hoor! gewoon in de vrije natuur.... Met haar opgezette vleugel joeg ze een hagedis weg!!!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 00:23

Ik vind niet dat ze je altijd aankijken, zie je op mijn foto's ook niet. Maar het zal wel een illusie zijn hoor, je ziet ze ook van achteren (bijv op die foto dat hij de krekel ziet) :)

En ja, ze kunnen zichzelf heel groot maken :))

Ik vind het ook wel grappig om 'm een ingewikkelde (mythische) naam te geven, en dan voor zo'n klein beestje :') of juist iets simpels.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:37

Japie!! :D van japie krekel! :P

Ik vind hem echt heel gaaf!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:38

Fiffill schreef:
ze doen me denken aan katten, met dat driehoekige koppie en de manier waarop ze 'm scheef draaien :D en natuurlijk de manier waarop ze jagen. Ze stalken hun prooi echt.

Noem hem/haar Poes!

Of Pope, omdat ie bid!

Of Mr Bojangles, geen idee waarom maar het kwam in me op toen ie zo verbaasd in de lens keek! :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:44

of je noemt hem Spartacus of Nero.
Of Hercules :=

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:54

Wat zijn die beesten eigenlijk mooi van dichtbij zeg. Vooral die orchid..
het is dat het idee van krekels voeren me tegenstaat (vooral omdat ik dan voor me zie dat ik zo'n bak laat vallen en een huis vol krekels heb...)l maar het zijn echt sieraden! Hoe oud wordt zo'n sprinkhaan eigenlijk?

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:00

haha wat een coolerd die ogen! :oo kan zo'n beestje ok echt tam worden?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:13

Wat een geweldig ding! Die oogjes <3

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:15

Ik vind hem wel grappig eigenlijk! :)
Maar ik hou het zelf toch maar bij andere huisdieren.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:08

Ik zit er al zo ontzettend lang aan te denken om een bidsprinkhaan te kopen, heb de huisvesting al haha.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:01

Nero is ook wel een goeie ja :)) ik wil eigenlijk kijken of ik kan zien of het nou een mannetje of vrouwtje is, maakt het makkelijker :+

Lusitano schreef:
Wat zijn die beesten eigenlijk mooi van dichtbij zeg. Vooral die orchid..
het is dat het idee van krekels voeren me tegenstaat (vooral omdat ik dan voor me zie dat ik zo'n bak laat vallen en een huis vol krekels heb...)l maar het zijn echt sieraden! Hoe oud wordt zo'n sprinkhaan eigenlijk?

Ik heb al twee keer een krekel laten vallen :') gelukkig kon ik ze weer pakken, dus geen krekels in huis. Het zijn wel huiskrekels, dus als ze zouden ontsnappen kunnen ze prima overleven :Y)
Ze worden (helaas) niet zou oud, ong een jaar. En daar zit dan de nimfentijd bij :j ze zijn maar een paar maanden volwassen.

Of ze tam kunnen worden, je kan ze natuurlijk niet echt aaien ;) maar ze kunnen wel eraan wennen om opgepakt te worden (gewoon door ze op je hand te laten stappen, ze zijn breekbaar dus pakken kan misgaan) en omdat ze van nature stilzitten als ze jagen kunnen ze best een tijd op je shirt blijven zitten bijv :) (of op je hoofd :') )

Atalja, wat houdt je tegen? :D

Hij/zij zit nu op de vensterbank een krekel weg te werken, heb geprobeerd er een filmpje van te maken maar ik weet niet of je het vangen goed ziet, het ging zo snel :+ iig wel het eten (vrij grafische beelden en niet voor tere zieltjes want ze eten hun prooi levend op dus die beweegt nog :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:06

Wauw die orchidee sprinkhaan <3 <3
Dit is echt een Henk trouwens 8-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:11

Wat een schattig ding, Fiffill :D.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:16

Wat een gaaf dier!! en die oogjes als ie aan het eten is :D best wel schattig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:17

Nog even over die meneer die foto's maakt.
Ik ben als de dóóds voor alle insecten/spinnen, maar bij deze durf ik er naar de kijken, mooi zeg!
De beestjes zien er heel lief uit op die foto's :j

Jouwes ziet er ook lief uit trouwens <3

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:50

Lusitano schreef:

Hier in de buurt niet makkelijk te krijgen, althans nog geen gevonden :o

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:52

hij ziet er schattig uit :)
maar ook ik heb een fobie voor sprinkhanen en noem het maar op , ik zou ook geen oog dicht doen .
ik draai al door als er zo een kleine groene in mn slaapkamer zit :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:12

Atalja schreef:
Lusitano schreef:

Hier in de buurt niet makkelijk te krijgen, althans nog geen gevonden :o

Ah, dat is jammer. Heb even gekeken waar je woont, dan zou je idd wat verder weg moeten reizen naar een beurs bijv. Ik wilde m'n bidsprinkhaan al eerder en had gereageerd op een advertentie op MP van iemand die nimfen verkocht, kreeg eerst geen reactie, uiteindelijk wel maar daarna nooit meer wat van gehoord... dan niet...
4 december is er hier om de hoek (letterlijk, kan het fietsen) een terrariumbeurs waar ik van plan was even langs te gaan, mocht je willen zou ik wel iets voor je kunnen kopen en dat per post opsturen?

Iedereen bedankt voor de leuke reacties trouwens :D

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:54

Wat een leuk beest! Ik zou hem Kees noemen :P