Baby cavia's Stoffer en Blik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Baby cavia's Stoffer en Blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:50

Seraphim nou niet zo sarcastisch terugreageren want dan ben je zelf ook niet zo goed bezig he? ;)

Vind het niet zo gek dat advies niet meer aangenomen wordt op Bokt inderdaad.
Het is echt maar een handjevol dat redelijk kan praten.

(Seraphim jij normaal eigenlijk ook he. ;))

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:56

Ik begrijp wel dat je je een beetje in het nauw gedrukt voelt. Je wil je nieuwe aanwinsten laten zien en vervolgens krijg je half bokt over je heen. Ik vraag je toch om even diep adem te halen en de adviezen even goed te lezen. Ondanks dat het niet leuk is om te horen zijn de adviezen goed bedoeld. Ik heb zelf een paar jaar knaagdieren en konijnen opgevangen en ze hebben allen gelijk. Er word je niets verplicht het zijn jouw dieren en jij beslist maar ze hebben echt gelijk. Ga sowieso nooit af op het advies van een dierenwinkel. De meesten is het gewoon om de verkoop te doen. Konijnen worden vaak te jong verkocht en ik ben bang dat jouw cavia's misschien ook jonger zijn dan dat ze je hebben verteld. Ik heb adviezen gehoord waarvan de rillingen over mijn lijf liepen. Het zijn vaak geen kundige mensen. Het gaat voornamelijk om de ping ping. En ja het is zielig zoals die beestjes hutje op mudje zitten in die aquariums. Ze zitten er gelukkig nooit erg lang omdat er altijd wel iemand is die een (voornamelijk ondoordachte) aankoop doet. (lees kindje begint te brullen dat het een konijntje of cavia wil) De beestjes die te groot worden en niet worden verkocht?? Ik zal maar niet vertellen wat daar mee gebeurt. Het is dus goed bedoeld. Iedereen hier hoopt dat jij nog heel lang plezier mag beleven aan Stoffer en Blik (geniale namen overigens). Ik hoop dat je je trots opzij kan zetten en na wil denken over de adviezen. Mocht je een aparte kooi willen voor je cavia's heb ik er eventueel wel eentje voor je. Gratis voor niks. Moet je alleen wel even de tuinslang overheen gooien want het staat al een aantal jaartjes in een stoffige schuurtje bij mijn paardjes. Nogmaals het is goed bedoeld maar konijnen en cavia's samen en ook nog in zo'n kleine ruimte kan echt problemen geven. Veel wijsheid toegewenst!
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 07-07-11 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:57

Ben het roerend eens met het commentaar over dierenwinkels trouwens! :j

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:57

Hahaha Nemurin, misschien had ik dat gedeelte beter weg kunnen laten.. maargoed ik ben zelf ook pas 21 :Y) En ze heeft op zich ook wel gelijk met dat er paar enkele op Bokt normaal reageren, maar als het op dierenwelzijn aankomt kunnen Bokkers imo nogal fel reageren, en hoewel ze het goed bedoelen komt het er dan een beetje bot uit. En natuurlijk, de TS verwachtte reacties als 'ohh wat schattig' en dan krijg je dit. Is niet leuk, maar het is wel de waarheid.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:01

Soms reageren Bokkers ook iets te voorbarig - laatst bv. een topic met een hondje waar een showlijntje aan zat dat met twee vingers omhoog gehouden werd, en dan plooide de huid in de nek natuurlijk iets.
"Stikt ie niet?" "ARME HOND!" etc.

En eerlijk gezegd moet ik vaker roepen dat de dierenwelzijn-bokkers ongelijk hebben dan andersom.

Maar dit keer moet ik er toch echt in meegaan.
Als je dieren houdt moet je ze voldoende ruimte en ook voldoende dagbesteding aanbieden. Konijnen hebben dan nog een hol waar ze omheen wonen maar ook dan leggen ze nog behoorlijke afstanden af op een dag, op zoek naar voedsel. Cavia's slapen onder bosjes etc. dus die kunnen nog grotere afstanden afleggen, die trekken gewoon rond in het wild.
Ik zeg niet dat je hun hele natuurlijke omgeving moet nabootsen want dat kan gewoon niet met onze huisdieren, maar ik zou ze toch zeker wel wat meer ruimte bieden dan ze nu hebben. Zoals ik zei, dit hok vind ik voor 2 volwassen dieren al behoorlijk krap, en er zit ook alleen een hangmatje en een huisje in. Daar hebben ze in een hele dag niet genoeg aan... ze moeten rond kunnen lopen en aan dingen kunnen knagen en met dingen slepen etc.

Want een dier moet vrij zijn om zo veel mogelijk zijn natuurlijke gedrag uit te oefenen, anders tast je het welzijn aan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:16

Jammer, worden er goed bedoelde adviezen gegeven door mensen die er verstand van hebben. Er wordt zelfs een gratis kooi aangeboden en vervolgens worden de mensen hier in een ander topic belachelijk gemaakt. Dat vind ik echt not done. Ik piep er tussenuit (net als die cavia's binnenkort denk ik) :evaw:

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:21

In een ander topic?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:24

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:26

Hm, ik kan dat niet begrijpen dat ik ook bij die groep gerekend word... "een hele huiskamer", tuurlijk is dat overdreven.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:26

Jeetje dat vind ik wel behoorlijk onbeschoft van TS... :n

Oké, sommige reacties gingen wat ver maar er waren ook een aantal mensen die heel respectvol reageerden en opbouwend advies gaven. :j Ik snap echt niet waarom TS zich gelijk zo aangevallen voelt...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch wel gekwetst ben, aangezien ik altijd behoorlijk mijn best doe eerlijk en redelijk te zijn... :o

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:28

Nouja TS leest blijkbaar alleen de wat minder subtiel gebrachte reacties en de opbouwende, respectvolle negeert ze. Ik zou me niet gekwetst voelen hoor Nemurin!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:30

Nou ik vind het ook kwetsend dat je blijkbaar alleen "gehoord" wordt als je een grote onbeleefde smoel opzet. := Zo komen de redelijke mensen die gewoon willen helpen inderdaad nooit door!
Ik bedoel, ik snap heel goed dat TS het niet fijn vindt dit te horen, die dacht gewoon leuk foto's van haar dieren te laten zien... maar ja, ik verwijt niemand iets wanneer ze een keer een fout maken, echt niet.

En tuurlijk het kost een hele hoop lef om toe te geven "Dat wist ik niet, ik zal er wat aan doen".
Te weinig mensen kunnen dat tegenwoordig.

En dan komen die lui met een grote bek het nog even erger maken en sarcastische rotopmerkingen erin gooien.

Ja dat vind ik wel jammer, ja.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:35

Ik denk toegeven dat je fout zit en inzien dat mensen het alleen maar opbouwend bedoelen ook met volwassenheid te maken heeft. Vroeger zou ik denk ik net zo als TS gereageerd hebben, nu weet ik wel beter en ben ik erachter gekomen dat er meestal toch wel een kern van waarheid inzit als zoveel mensen hetzelfde zeggen.

En tja, de lui met een grote bek, daar kan TS weer lekker op reageren en at the end of the day is Bokt weer de boosdoener.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:40

Dat weet ik niet zo goed, dat hangt er denk ik vanaf hoe je opgegroeid bent. Ik heb een ontzettend kritische moeder die elk punt aan mij dat haar niet bevalt ook echt aanvalt. Dus ik ben behoorlijk defensief altijd van mezelf, en dat heeft pas een jaar gehad om eruit te slijten (met hulp). Daarom kan ik me heel goed voorstellen hoe TS zich voelt als ze hierop gewezen wordt.

Maar zo lang dat redelijk een eerlijk en integer gedaan wordt... nou ja de aardige mensen waren er te laat bij denk ik, toen hadden de grote smoelen al hun mond opengetrokken. ;)

In ieder geval, ik vind het jammer van de sfeer maar ik vind het ook vooral jammer voor de diertjes zelf. Ze zullen er heus niet eerder dood aan gaan (of nou ja dat is niet te testen) en ze hoeven ook heus geen heel voetbalveld te hebben, maar het zou zeker prettiger voor ze zijn.

Helaas. Het blijft Bokt.
En nu kap ik er ook mee, want ik heb het nu al te vaak gezegd en dan gaan we wel erg ver off-topic.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:43

leuk joh. mijn cavia's heten ook stoffer en blik. Toevallig he

Marlis schreef:
Vroeger heb ik altijd cavia's gehad en stiekem bleef het kriebelen om ze weer te nemen.
Maar ik woon nog thuis en we hebben al meer dan genoeg beesten. Een hond, een kat en twee konijnen, mijn ouders vonden dus dat ik genoeg beesten had en wouden er niets meer bij. Tot dat ik vorige week woensdag konijnenvoer ging kopen bij de dierenwinkel. Ik keek zoals gewoonlijk weer bij de hokken waar de beesten in zitten en zag twee onwijs kleine schattige cavia's zitten, samen met nog wat grotere cavia's en kleine konijntjes. Ik zei tegen mijn moeder gelijk die moeten we echt meenemen. Maar mams vond het geen goed idee. Toen we thuis waren ben ik gaan kijken voor een groot hok, wou mijn konijnen dan ook graag van buiten naar binnen halen en bij ze in het hok zetten. Buitenhok van de konijnen was toch aan vervanging toe want was weg aan het rotten. Ik had een leuk hok gezien van 1.20 lang en had gebeld naar de dierenwinkel hoe duur de knaafjes waren. En toch mams overgehaald, gebeld voor het hok en die konden we gelijk komen kopen. Toen gelijk door gegaan naar de dierenwinkel en de twee knaafjes meegenomen. Ouders vinden het nu hardstikke leuk, haha. Ze staan in mijn kamer samen met mijn konijnen, hebben het prima naar hun zin.

De knaafjes zijn nu 5 weken jong. De bruin met witte borstel cavia heet Stoffer en de zwarte met creme heet Blik.
Samen dus Stoffer & Blik. :+
Vandaag in de dierenwinkel een leuk huisje en een hangmat voor ze gekocht.
Hopelijk laat het vrouwtjes konijn de hangmat heel, sloopgraag konijn.
Ik heb ze naar binnen gehaald omdat het vrouwtje een dood nestje heeft gehad en sinds die tijd ons aanvalden.
Nu ze in mijn kamer zit en meer mensen zie is het een stuk minder geworden, wordt er weer iedere dag lekker uitgehaald.

De cavia's vorige week.
Ze wogen toen 180 gram en 200 gram.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 08-07-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:49

Nemurin: Mooi gezegd ik ga helemaal met je mee :j

Ts: Als je toch overweegt om een groter hok te nemen als de caafs groter zijn, dan kun je denk ik beter gewoon een extra hok erbij nemen en daar de nijnen in doen. 1,20m is te klein voor konijnen, ze kunnen er net 2 sprongen in maken. Onbeperkt krachtvoer is ook niet goed, worden ze dik van en hebben ze helemaal niet nodig :) Vergelijk het maar met paarden, die krijgen dat ook niet. :j Ik hoop dat je de goede reacties eruit pikt en daar wat mee doet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:23

Sorry hoor, maar berichten terug lezen en dan in een HK-topic vind ik wel helemaal sneu. _O-
Iedereen wil hier altijd zo zijn wil opdringen, dat is echt niet normaal. :') Als jullie dit over een jaar terug lezen vinden jullie misschien ook dat het ietwat sneu is. :) Waarom moet TS zich nu schuldig voelen of in het nauw gedreven? Als zij het zo goed vindt, laat het dan. Niet zo op anderen letten misschien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:01

MamboBeach: Dat jij konijnen minderwaardig vind, goed dat moet jij weten. Hier zijn wel echte knaagdier/konijnen liefhebbers die weten wat de basisbehoeften zijn. We zeggen dit niet om te pesten, maar om haar duidelijk te maken dat het echt beter moet. En dit is echt voor het welzijn voor de dieren. Maar als ts aan de basisbehoeftes van konijn voldoet, dan zal ze ook echt het verschil zien en is het voor haar ook leuker. En natuurlijk mogen sommige reacties wat vriendelijker gebracht worden, maar dat houd je toch op een forum.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:09

Waar schrijf ik dat ik konijnen minderwaardig vindt? Dat vind ik nogal een uitlating zeg...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:15

Leuke caafjes, met leuke namen. Over het hok vind ik van alles, maar ik denk dat je nu genoeg informatie hebt om er wat mee te doen ( of niet, maar dat is aan jou).

Het enige wat ik als tip ooit van mijn dierenarts kreeg en jou ook mee wil geven is deze:
Marlis schreef:
en daarnaast ONBEPERKT hooi en paprika en andere lekkernij.

De DA vertelde mij toen dat cavia's zich echt dood kunnen eten en dus ook blijven eten :) Let dus op met onbeperkt voer, want dan komen ze straks te snel te veel aan en heb je alsnog geen lieve caafjes meer.

Veel plezier met je beestjes!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:28

Moderatoropmerking:
De wijze waarop hier naar elkaar gecommuniceerd wordt is echt regelmatig om te janken, om het even cru uit te drukken. De TS heeft inmiddels genoeg commentaar gehad over de wijze waarop de dieren worden gehouden (en het is niet aan het team of dit wel/niet terecht is). TS heeft een fototopic geopend, geen discussietopic. Zodoende het vriendelijke verzoek om de sneren achterwege te laten en eventuele oprechte tips te geven.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:11

Ik heb nog een konijnenhok die helemaal gratis is als je wil, verzendkosten wil ik ook nog wel betalen als die beestjes het maar goed hebben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:16

Miseria schreef:
Leuke caafjes, met leuke namen. Over het hok vind ik van alles, maar ik denk dat je nu genoeg informatie hebt om er wat mee te doen ( of niet, maar dat is aan jou).

Het enige wat ik als tip ooit van mijn dierenarts kreeg en jou ook mee wil geven is deze:
Marlis schreef:
en daarnaast ONBEPERKT hooi en paprika en andere lekkernij.

De DA vertelde mij toen dat cavia's zich echt dood kunnen eten en dus ook blijven eten :) Let dus op met onbeperkt voer, want dan komen ze straks te snel te veel aan en heb je alsnog geen lieve caafjes meer.

Veel plezier met je beestjes!

Onbeperkt hooi hebben ze wel nodig, als ze geen hooi hebben om op te knabbelen komen de darmen stil te liggen en dit is in de meeste gevallen dodelijk. Onbeperkt hardvoer moet je idd wel mee uitkijken, hiervan kunnen ze zichzelf inderdaad helemaal dood eten. Groente mogen ze naar mijn weten veel hebben, alleen houdt in de gaten of de groente die in de kooi ligt of die nog wel goed is.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:40

maaikemuis schreef:
Onbeperkt hooi hebben ze wel nodig, als ze geen hooi hebben om op te knabbelen komen de darmen stil te liggen en dit is in de meeste gevallen dodelijk. Onbeperkt hardvoer moet je idd wel mee uitkijken, hiervan kunnen ze zichzelf inderdaad helemaal dood eten. Groente mogen ze naar mijn weten veel hebben, alleen houdt in de gaten of de groente die in de kooi ligt of die nog wel goed is.

Ja sorry :D Had ik een beetje krom neergezet, er stond ook ergens in een post van TS dat ze heel de dag door hardvoer krijgen. Daar doelde ik op, was meer een tip die ik meekreeg en die ik graag deel. Overigens zei hij (DA) in dezelfde tip dat je ook geen onbeperkt andijvie mag geven en al helemaal niet teveel sla.

Maar waarschijnlijk weet TS dat al wel, want ik las toch dat ze eerder ook al kaafjes had :D ?