Twee wilde rattenmeisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:18

Wat een leuke ratjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:07

Qua uiterlijk zijn ze (nu in ieder geval) wat slanker en gespierder. Ratten slaan vet op de buik op, deze lijken dat minder te hebben maar ze zijn nog jong en als vergelijkingsmateriaal heb ik nou eenmaal een paar echt dikke dames hier zitten. :+ Dus ik weet niet hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Verder hebben ze hun donkere voetzooltjes en de heel extreme overgang van de bruine lijfjes naar de witte buikjes.

Ze zijn goed tam, dat wil zeggen dat ze naar me toe komen, op mijn stem reageren en lekker bij me kunnen zitten en wat rondlopen zonder gestresst te zijn. Wel zijn ze heel alert (als ze op tafel lopen en Kindje gooit in de keuken wat om schrikken ze meteen en rennen ze terug onder mijn kleren) en opgepakt en geaaid worden is niet hun hobby. Ik doe het wel structureel zodat ze wel te hanteren zijn als ze eens naar de DA moeten bijvoorbeeld, maar ik knuffel niet met ze zoals met de andere ratten. Dat vinden ze gewoon niet fijn, en dat hoeft ook niet. Mits ze hanteerbeer blijven (niet bijten) respecteer ik hun grenzen, en die zijn ook per dag weer anders. Als ze wel willen komen is dat goed, als ze er geen zin in hebben: ook prima. Maar dat komt eigenlijk nooit voor, zijn ze veel te nieuwsgierig voor. :D

Foto's van vandaag:

Krummel-zonder-vlekje. Net wakker, vandaar het duffe koppie. :+
Afbeelding

Zij vindt opgepakt en vastgehouden worden meestal geen probleem, mits het niet te lang duurt.

Krummel-met-vlekje houdt er niet zo van, dus deze foto heb ik gemaakt toen ze op mijn schouder zat. Meestal zit ze daar heel relaxed, hier kijkt ze nu een beetje schichtig vanwege de camera.
Afbeelding

zwenneke

Re: Twee wilde rattenmeisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:51

Ah wat een lieverdjes. De foto's zijn goed gelukt!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:35

Vind het wel grappig aangezien mijn tamme rat precies de zelfde kleur heeft als jouw rattenmeisjes!
Prachtige kleur, vorig jaar nest mee gefokt, en wat denk je, ik kreeg ineens dumbo en maar 1 ratje met die kleur, echt zonde wand je ziet het zo weinig!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:45

haha dat duffe hoofdje van die eerste foto. <3

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:56

Oh wat worden ze leuk zeg! <3 heerlijk ook dat je ze toch relatief goed tam krijgt! :j

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:30

bedankt voor je uitleg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:54

Hier gaat alles nog goed, maar de tissuedoos heeft de aanval van de Krummels niet overleefd. :n

Zo was het gisteravond:
Afbeelding

En vanmorgen was het wit!
Afbeelding

De hoofdverdachten:
Afbeelding

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:56

Whahahah, geniaal :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:50

_O- TE grappig!! Wat een boeffies zijn het toch :D

En het rattenhuis is echt geweldig :wow:

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:36

haha super mooi. :D

Ook die laatste foto _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:20

Ze blijven bezig met ontdekken en grenzen verleggen. :) Vooral Krummel-zonder-vlekje begint steeds meer een voorbeeld aan Kindje en Zusje te nemen, of dat goed is weet ik zo net nog niet. :D
Het zijn pubertjes; ze slopen veel, pesten Kindje en Zusje en dagen mij af en toe ook behoorlijk uit. Aan de andere kant kunnen ze soms juist weer wat terugvallen in schrikachtig gedrag. Ik besteed dus weer wat extra aandacht aan ze (hoewel ik dat sowieso wel doe :+ ), het is wel belangrijk dat ze hier goed doorheen komen.

Foto's van vanmorgen, Krummel-met-vlekje met haar typische nieuwsgierige, maar toch ietwat afwachtende blik:

Afbeelding

Krummel-zonder-vlekje, daar zit een veel brutaler smoeltje op. :D

Afbeelding

Ze heeft ontdekt dat ze onderburen heeft: :+

Afbeelding

Gelukkig heeft ze grote platvoeten om aan te hangen. :D

Afbeelding

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:23

Ah die onderste foto <3 heerlijke platvoeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:52

Die laatste foto _O-

Staat er al een kennismaking met de overige ratjes op de planning of wacht je daar nog mee?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:01

Wat een schitterende rattenmeiden, en leuk dat het met de tammere dames en heren ook zo goed gaat.
Wat ik me wel eens afvraag: zouden er bij tamme ratten stiekem ook wilde ratten ingekruist zijn om die mooie wilde kleur te krijgen? De wildkleur ratten die ik had, hadden allemaal een eigenwijzer karakter dan de andersgekleurden. Ook speelden ze (eenmaal volwassen) de baas over de andersgekleurde ratjes.

Dat kan natuurlijk ook aan de gefokte bloedlijn liggen, en niet zozeer aan het inkruisen van wild, maar toch...

Waarin ze wel anders waren dan jouw wilde meiden: ze waren niet zo op hun hoede, en wat ronder, maar ja, wie weet hoe de dames worden als ze volwassen zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:16

Wat een mooie verblijven heb je voor ze :oo

Zo te zien heb je ook nog verschillende kleuren hangmatjes endergelijke. Kun je echt zo het hele verblijf omzetten van bruin/groen naar rood/paars? Zo kun je wel alles regelmatig in de was gooien zonder dat ze in een kaal verblijf zitten :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:18

zwenneke schreef:
Ah die onderste foto <3 heerlijke platvoeten

Lief hè. :)

Jans schreef:
Die laatste foto _O-

Staat er al een kennismaking met de overige ratjes op de planning of wacht je daar nog mee?

Ik weet nog niet precies wanneer, maar het staat zeker te gebeuren, ik hoop binnen een week of twee. :j Het kan op zich al wel, het is meer dat ik er echt de tijd voor wil hebben om ze dan even samen in de gaten te houden. :)

Zoolgangster schreef:
Wat een schitterende rattenmeiden, en leuk dat het met de tammere dames en heren ook zo goed gaat.
Wat ik me wel eens afvraag: zouden er bij tamme ratten stiekem ook wilde ratten ingekruist zijn om die mooie wilde kleur te krijgen? De wildkleur ratten die ik had, hadden allemaal een eigenwijzer karakter dan de andersgekleurden. Ook speelden ze (eenmaal volwassen) de baas over de andersgekleurde ratjes.

Dat kan natuurlijk ook aan de gefokte bloedlijn liggen, en niet zozeer aan het inkruisen van wild, maar toch...

Waarin ze wel anders waren dan jouw wilde meiden: ze waren niet zo op hun hoede, en wat ronder, maar ja, wie weet hoe de dames worden als ze volwassen zijn.

Grappige observatie! Ik ben me erg aan het verdiepen in genetica en domesticatie, sowieso uit interesse maar ook vanwege de Krummeltjes. Er wordt de laatste tijd veel gekeken naar de link kleur/tekening met bepaald gedrag. Veel keiharde feiten zijn er, voor zover ik weet, nog niet, maar agouti (wildkleur) wordt wel in verband gebracht met een 'sterker' karakter, en wellicht ook een betere gezondheid. Of dat dan komt omdat ze genetisch nog ietsje gelijker zijn aan de wilde voorouders is een mogelijkheid.
Er wordt overigens ook wel gefokt met (half)wild voor nieuw bloed (voornamelijk vanwege gezondheid), er zijn dus zeker ratjes die een beetje wild bloed voeren.

Een lastig, maar enorm interessant vraagstuk is in hoeverre iets nature of nurture is. Zo wordt er bv. vaak beweerd dat dumbo-ratten liever en tammer zijn, maar dat zou ook kunnen komen omdat ze vaker geknuffeld worden vanwege hun schattige uiterlijk, dat versterkt elkaar dus. Veel factoren dus, nog genoeg te ontdekken op dat gebied. :)

Apple schreef:
Wat een mooie verblijven heb je voor ze :oo

Zo te zien heb je ook nog verschillende kleuren hangmatjes endergelijke. Kun je echt zo het hele verblijf omzetten van bruin/groen naar rood/paars? Zo kun je wel alles regelmatig in de was gooien zonder dat ze in een kaal verblijf zitten :))

Dankje! :) Ja, ik heb een beetje veel hangmatjes. :o Mijn moeder maakt ze altijd voor me, dus ik zet haar regelmatig aan het werk voor een compleet nieuwe set. :D Alles gaat elke week in de was, en dan komt er een ander setje in. Ze slopen ook wel veel hoor, dus af en toe nieuwe setjes maken is wel nodig. :))

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:35

RedPassion schreef:
maar agouti (wildkleur) wordt wel in verband gebracht met een 'sterker' karakter, en wellicht ook een betere gezondheid. Of dat dan komt omdat ze genetisch nog ietsje gelijker zijn aan de wilde voorouders is een mogelijkheid.

Nou mijn agouti is totaal niet 'sterk' :') qua gezondheid wel maar niet in de zin van dat hij de macht heeft zeg maar over de anderen. Hij is juist een mietje, piept als je hem pakt: wat hij piept al zowat als je hem aankijkt :+ Mijn Renji, zwart berken, is de sterktste. Hij heeft de macht over iedereen, als hij iets wil gebeurt dat ook.

Vind het allemaal wel interresant en wil me er ook verder in verdiepen. Want ik ben voor sterkere ratten qua gezondheid, niet om leukere kleurtjes te krijgen. Dus als je een keer een leuk artikel weet erover ofzo zou je die door willen pben? Ben erg gefascineerd hierover! :)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:51

Ahhh wat een leuke foto's weer RedPassion!! De kleurenthema's begonnen mij ook op te vallen :)) Het staat wel rustig in zijn geheel ookal zijn het best aanwezige kleuren!

Maar wat zijn Krum en Krum leuk joh! Heerlijk die nieuwgierigheid van ze, dat spat van de foto's af!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:05

Hahaha, setjes voor ratten. :D

Interessant hoor, hoe de wilde dametjes opgroeien.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:22

super leuk weer, haha ontdekking van de onderburen :P

Vind het ook wel interessant over dat met "wilde genen" enzo. Ik vroeg me eerder ook al af of deze ouder zullen worden dan de rest, dat is afwachten natuurlijk. Wie weet als ze echt een goed karakter blijken te hebben kun je met de krummels nog eens een nestje fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:47

Een nestje gaat er niet komen. :) Sowieso niet omdat ik niet wil fokken met ratten zolang er nog zo'n overschot is, de opvangen zitten vol. Daarnaast zullen de eerste generaties dan nog dusdanig veel wild bloed voeren dat de jonkies alleen naar ervaren rattenmensen kunnen die dan ook nog liefhebbers zijn van ratten met een gebruiksaanwijzing. Dat is te lastig. :) Bovendien mag er met opvangertjes ook niet gefokt worden.
Het is zeker iets waar ik wel eens aan denk, het verbeteren van de gezondheid van ratten en hoe dat eventueel zou kunnen, maar ik heb gewoon geen fokambities. ;)

De Krummels zitten sinds afgelopen maandag bij de rest van de groep! *\o/*
In het begin vonden ze het doodeng, vooral Jongetje kon nog niet naar ze kijken of ze gingen al piepen. :+ Terwijl hij nog geen vlieg kwaad doet. :+ Hij zal wel vreemd ruiken of zoiets.
Ze hebben heel veel gepiept en verstijfd in de kooi gezeten als een andere rat alleen nog maar bewoog, ik moet toegeven dat ik ze met moeite in de kooi heb gelaten want ik vond het zo zielig. Ze vlogen ook steeds meteen naar me toe als ik bij de kooi kwam, in de hoop dat ik ze kwam 'redden'.
Toch doorgezet en inmiddels gaat het hartstikke goed. De alpha (Mamsje) accepteerde hen meteen en dan zit het eigenlijk wel goed, ze moesten alleen zelf even wennen aan die zes vreemde ratten. Maar dat gaat goed nu, ze zijn weer helemaal relaxed. :)
Wel zitten ze nog even in een vrij lege helft van de kooi tot ze echt een stabiele groep vormen. Dan krijgen ze de hele kooi tot hun beschikking.

Slechte foto's, want stil zitten is er niet bij, maar het geeft een indruk:

Goedgekeurd door Mamsje, dan zit je gebakken!

Afbeelding

Zo ziet de kooi er nu uit:

Afbeelding

Het bewijs dat ze Jongetje niet meer eng vinden. ;)

Afbeelding

Met-vlekje : <3

Afbeelding

En Zonder-vlekje <3

Afbeelding

Gewoon lief, ik denk dat dit Met-vlekje is. ;)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:50

Fijn dat het goed gaat met zn allen samen! Ik vind ze echt nog heel leuk :j

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:12

Wat goed dat ze nu in de groep zitten :D En blijf je kooi altijd zo leuk vinden lekker veel klim en klauter mogelijkheden enzo :) Zijn ze trouwens ook zindelijk, als in dat ze op 1 plek hun behoefte doen?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:16

leuke foto's!