Mijn Chihuahua zwanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:28

Cath_16 schreef:
Bij honden hoef je voor stamboom niet per se een gezondheidscontrole te doen hoor. ;)

Als je serieus fokt en via de rasvereniging fokt dan moet je wel aan verschillende eisen voldoen. Iedereen die serieus fokt zou willen weten of zijn of haar hond vrij is van erfelijke gebreken en of ze eventueel drager kunnen zijn (dus een studie maken van de lijnen waaruit ze voortkomen).

Teef van TS is duidelijk een kruising dus die loopt gelukkig al minder risico.

En natuurlijk wil ik de TS nog even feliciteren. Het zijn geen Chihuahua's maar wel leuke pups.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:30

Nou de hond van een kennis van ons heeft dus ook een stamboom. De fokker is aangesloten bij een rasvereniging en toch waren er geen gezondheidsonderzoeken gedaan. Zowel bij vader als moeder niet van die hond (die ook uit haar eigen fok kwamen) verder op in de lijn dan weer wel.

Bij mijn hond in de hele lijn wel, maar daar hebben we even veel voor betaald als zij hebben betaald voor hun hond.
Dus het zegt helemaal niks, je kan zo stambomen bij de pups krijgen, als beide ouders maar stambomen hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:34

Cath_16 schreef:
Nou de hond van een kennis van ons heeft dus ook een stamboom en de fokker is aangesloten bij een rasvereniging en toch waren er geen gezondheidsonderzoeken gedaan. Zowel bij vader als moeder niet van die hond.

Dan is het toch simpel, dan heeft hij niet gefokt volgens de regels van de rasvereniging. Ook al ben je lid kun je nog wel fokken buiten de regels om. Er zijn zelfs broodfokkers lid van de rasvereniging, die fokken enkel en alleen voor geld.
Je krijgt inderdaad gewoon stambomen als je twee honden met stamboom (van hetzelfde ras :+ ) op elkaar zet, ik praat niet voor niets over serieuze fokkers....

Bij sommige rassen zijn er ook geen gezondheidsonderzoeken verplicht (zo'n ras heeft dan blijkbaar niet veel erfelijke gebreken in de lijnen) maar wel weer bepaalde uitslagen op tentoonstellingen/kampioensclubmatches.

Chihuahua's moeten in ieder geval op Patella Luxatie gecontroleerd worden en showresultaten hebben.

Maar dat is in dit topic helemaal niet van belang want dit gaat niet over rasfokkerij. ;)

Cath

Re: Mijn Chihuahua zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:38

Klopt ook het ras heeft weinig tot geen erfelijke gebreken, het is geen commercieel ras en nog heel sterk. Het was gewoon een goede fokker waar hij vandaan kwam. Dus dan hoeft het blijkbaar niet, maar toch zou ik het ook wel doen als ik officieel zou fokken.

@TS: Heel veel plezier met de pups!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:51

Debbie schreef:
Wel jammer van die mensen die lopen te zeuren dat ze niet 'ras echt zijn'.
Al vind ik dit toch wel echte chihuahua's ;)

Dit vind ik eerlijk gezegd een beetje apart :P Als je je een beetje verdiept in de rassenstandaard dan weetje dat dit geen 'echte' is. Ze heeft geen ideaal hoofdje, een veel te lange neus. De rest kan je zo natuurlijk niet zien van de foto.

En een stamboom is wel degelijk érg belangrijk bij een chihuahua. Bij chihuahua's zonder stamboom heb je gigantisch veel kans op broodfok 'chihuahua's'. Dan heb je kans op een pup dat véél te jong bij de moeder weggaat en binnen 2 week overlijdt of waterhoofdjes, open fontanel en andere erfelijke gebreken. Ook moet je volgens de nieuwe rassenstandaard fokken met op Patella Luxatie geteste hondjes. Dus erfelijke gebreken wordt zoveel mogelijk voorkomen door goede fokkers.
Als je op marktplaats kijkt zie je zóveel Jack Russell achtige die gewoon Chihuahua genoemd worden.. En mensen trappen er nog in ook ;)

Nou is veel van dit bovenstaande hier niet van belang, maar het zijn gewoon een aantal voorbeelden waarom je voor een chihuahua met stamboom moet gaan.

Cath_16; Daarom moet je ook van te voren héél goed uitzoeken welke fokkers wel en niet aan jouw eisen voldoen en welke écht serieus met het ras omgaan. Ook fokkers die wel ingeschreven staan bij de rasvereniging gooien gewoon alles op elkaar en kijken wat eruit komt.

Maar goed TS; Je hebt een schattig hondje en schattige pups ;) Hoe gaat het met de pups?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:54

Ze ging ook heel serieus met het ras om hoor. ;) Van Raad van Beheer hoeft het bij ons ras niet omdat het zo sterk is en er weinig vraag naar is. Er zijn ook weinig fokkers.

Blijkbaar bij echt gewilde rassen wel omdat daar veel meer mee gefokt wordt en dus meer kans op erfelijke ziektes.

Maar genoeg hierover.

Ik ben ook benieuwd hoe het met je pups gaat TS.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:58

Dit soort discussies ontstaan nu eenmaal als mensen een hond een rasnaam geven terwijl het geen ras is.
De Chihuahua heeft al een behoorlijk slechte naam gekregen door honden die helemaal geen Chihuahua's zijn (geen stamboom hebben en idd veel Jack Russell kruisingen met het bijbehorende karakter) en daarom ligt het voor veel echt rasliefhebbers erg gevoelig.

Maar die discussie kan misschien beter in dit topic gevoerd worden:
[HK] [HK] Chihuahua Club! :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:00

Cath_16 schreef:
Ze ging ook heel serieus met het ras om hoor. ;) Van Raad van Beheer hoeft het bij ons ras niet omdat het zo sterk is en er weinig vraag naar is. Er zijn ook weinig fokkers.

Blijkbaar bij echt gewilde rassen wel omdat daar veel meer mee gefokt wordt en dus meer kans op erfelijke ziektes.

Maar genoeg hierover.

Ik ben ook benieuwd hoe het met je pups gaat TS.

Van de Raad van Beheer hoeft het voor geen enkel ras, die geeft gewoon stambomen bij iedere combinatie die gemaakt wordt met stamboom en van hetzelfde ras. Er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de Amstaff, daar heeft de RvB beslist dat de ouderdieren een gedragstest moeten ondergaan alvorens ze een stamboom krijgen.
Over het algemeen bepalen rasverenigingen dat.

Maar je kunt niet zomaar het ene ras met het andere ras gaan vergelijken.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:29

ThePast03 schreef:
Dit soort discussies ontstaan nu eenmaal als mensen een hond een rasnaam geven terwijl het geen ras is.
De Chihuahua heeft al een behoorlijk slechte naam gekregen door honden die helemaal geen Chihuahua's zijn (geen stamboom hebben en idd veel Jack Russell kruisingen met het bijbehorende karakter) en daarom ligt het voor veel echt rasliefhebbers erg gevoelig.

Maar die discussie kan misschien beter in dit topic gevoerd worden:
[HK] [HK] Chihuahua Club! :D

Dat heb je mooi verwoord ThePast03 :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:44

En daarbij ook nog eens laten veel mensen zichzelf voor de gek houden. Denken een echte te kopen, maar met een neppe thuiskomen waarbij totaal niet gelet is op selectie op erfelijke gebreken. Er zijn er al zoveel die een kat in de zak hebben gekocht (voor evenveel geld als een prachtige gezonde chi met stamboom!), na een jaar erachter komen dat het hondje een gebrek heeft dat alleen te verhelpen is door een operatie van duizend euro.. Of nog erger, een hondje die een jaar niet eens haalt.. Daarom waarschuw ik altijd maar waar het kan, om mensen leed te besparen. Gewaarschuwde mensen hoeven daarna niet te gaan janken als er iets blijkt te mankeren met hun hondje. Het leed had hun bespaard kunnen blijven.

Idd interessante discussie, die altijd weer oplaait in dit soort topics. Dus mensen die het interessant vinden, kom maar naar het chihuahuatopic. Daar gooien we er gerust hele lappen tekst tegen aan over dit onderwerp :D

TS: niet schrikken hoor, als ze de eerste dagen afvallen en niet aankomen. Is heel normaal. De melkproductie komt niet gelijk op gang na de bevalling. Dus bijvoeren is nog helemaal geen sprake van.
Ik ben benieuwd of die kleine het gaat halen. Ziet er echt uit als een prematuurtje. Ik vrees het ergste.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:41

Ik heb nog even goed de foto's bekeken. Nummer 2 en de middelste bij het moedertje zien er echt prematuur uit. Zo weinig haar en zo'n groot koppie naar verhouding.. Of het moet een waterhoofdje zijn, dan zijn de koppies ook heel groot. Een fotootje van onze pups vorig jaar ter vergelijking:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLG7IAGU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NC7DBAQH.jpg
Daar zijn ze net een paar uurtjes oud.

Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ze het goed gaan doen. Die kleintjes kunnen aardig wat nachtelijke uurtjes van je gaan vragen iig.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:26

Cath_16 schreef:
Leuk dat je pups hebt, ik heb ook pups van mijn hondje. Die mogen alweer bijna naar hun nieuwe baasjes!

Alleen niet zo slim van je dat je het kleine pupje nu al gaat bijvoeden. Je kan net zo goed haar steeds weer aan de tepel proberen leggen en desnoods s'nachts er een keertje extra uit.
Dat gaat namelijk heel vaak goed ze gaat heus vanzelf wel een keertje drinken. :)
Met bijvoeden kun je problemen gaan krijgen namelijk er staat ook in de boeken dat je het liever niet meteen al moet gaan doen. Eerst afwachten hoe het gaat, als je ziet dat er geen verbetering in komt dan pas actie ondernemen.

Wij hebben er ook zo eentje gehad die zwak was en niet goed dronk, ze heeft het helemaal prima overleeft. Ze woog ook relatief weinig en was de kleinste.
Door haar steeds aan te leggen de hele dag door en om 3 uur s'nachts is het helemaal goed gekomen.

Zeker het eerste uur is het belangrijk dat ze goed drinken,
nummertje 2 wou niet drinken en hebben we toen met de fles drinken gegeven.
Ze zoog ook niet enz, gisteren ging het goed met nummertje 2 helaas ging het vanacht minder.

Eerst ging het heel goed, is mama er om 4 uur nog even uitgeweest om drinken te geven enz.
Vanmorgen werden we wakker en is ze overleden.. ;(

Over dat ene van niet rasechte Chihuahua's, ik vind best dat je dit een Chihuahua kunt noemen?
Misschien hebben ze geen stamboom maar de moeder van de moeder had het wel & de vader heeft het ook.
En als ze persee willen weten of het een echte is, moeten ze er een met stamboom kopen! :j
Ik zal straks foto's maken!
Ze zijn zó leuk en schattig!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:28

Limoen schreef:
Dit vind ik eerlijk gezegd een beetje apart :P Als je je een beetje verdiept in de rassenstandaard dan weetje dat dit geen 'echte' is. Ze heeft geen ideaal hoofdje, een veel te lange neus. De rest kan je zo natuurlijk niet zien van de foto.

En een stamboom is wel degelijk érg belangrijk bij een chihuahua. Bij chihuahua's zonder stamboom heb je gigantisch veel kans op broodfok 'chihuahua's'. Dan heb je kans op een pup dat véél te jong bij de moeder weggaat en binnen 2 week overlijdt of waterhoofdjes, open fontanel en andere erfelijke gebreken. Ook moet je volgens de nieuwe rassenstandaard fokken met op Patella Luxatie geteste hondjes. Dus erfelijke gebreken wordt zoveel mogelijk voorkomen door goede fokkers.
Als je op marktplaats kijkt zie je zóveel Jack Russell achtige die gewoon Chihuahua genoemd worden.. En mensen trappen er nog in ook ;)

Nou is veel van dit bovenstaande hier niet van belang, maar het zijn gewoon een aantal voorbeelden waarom je voor een chihuahua met stamboom moet gaan.

Cath_16; Daarom moet je ook van te voren héél goed uitzoeken welke fokkers wel en niet aan jouw eisen voldoen en welke écht serieus met het ras omgaan. Ook fokkers die wel ingeschreven staan bij de rasvereniging gooien gewoon alles op elkaar en kijken wat eruit komt.

Maar goed TS; Je hebt een schattig hondje en schattige pups ;) Hoe gaat het met de pups?

Maarja, wij zijn natuurlijk geen echte fokkers en doen het gewoon omdat we het leuk vinden!
Als mensen er een met een stamboom willen moeten ze dat natuurlijk doen,
ga er wel vanuit dat je sowieso wel tegen de 1000,- betaald!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:31

Citaat:
Over dat ene van niet rasechte Chihuahua's, ik vind best dat je dit een Chihuahua kunt noemen?

Nee. Anders zou je hem ook zomaar "Rotweiler" kunnen noemen. Hij heeft is niet ingeschreven bij het stamboek, heeft geen volbloed stamboom, kortom: Het is geen Chihuahua en de pups ook niet. Die zou je kunnen verkopen als halfbloed, of Chihuahua-look-a-likes.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:31

Alles wat geen stamboom heeft kan geen echte chihuahua genoemd worden, simpel zat. Dit is gewoon een kruising die niet meer dan 200 euro waard is. Kan eruit zien als Chihuahua, maar is het niet.

Idd kan je beter een met stamboom kopen als je wilt weten of het een echte is. Heb je helemaal gelijk in. En dan betaal je rondom de 1000 euro ja. Maar een paar honderd meer als de neppe waar mensen zichzelf mee voor de gek houden.

Jammer dat die pup dood is gegaan, al had ik het wel verwacht. Hoe is het met de andere drie?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:32

GJ9 schreef:
Ik heb nog even goed de foto's bekeken. Nummer 2 en de middelste bij het moedertje zien er echt prematuur uit. Zo weinig haar en zo'n groot koppie naar verhouding.. Of het moet een waterhoofdje zijn, dan zijn de koppies ook heel groot. Een fotootje van onze pups vorig jaar ter vergelijking:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLG7IAGU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NC7DBAQH.jpg
Daar zijn ze net een paar uurtjes oud.

Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ze het goed gaan doen. Die kleintjes kunnen aardig wat nachtelijke uurtjes van je gaan vragen iig.

Nummer 2 en de middelste zijn dezelfde..
Wat betekend prematuur? :=
Ik vind het echt heel zielig voor het hondje, maar we dachten het eigenlijk al.
Ze was zo klein, weinig haar enz.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:33

Prematuur betekend te vroeg geboren :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:34

Prematuur betekent te vroeg geboren, een term die je gelijk tegen komt als je je een beetje verdiept in fokken.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:35

BeautyEmily schreef:
Cath_16 schreef:
Leuk dat je pups hebt, ik heb ook pups van mijn hondje. Die mogen alweer bijna naar hun nieuwe baasjes!

Alleen niet zo slim van je dat je het kleine pupje nu al gaat bijvoeden. Je kan net zo goed haar steeds weer aan de tepel proberen leggen en desnoods s'nachts er een keertje extra uit.
Dat gaat namelijk heel vaak goed ze gaat heus vanzelf wel een keertje drinken. :)
Met bijvoeden kun je problemen gaan krijgen namelijk er staat ook in de boeken dat je het liever niet meteen al moet gaan doen. Eerst afwachten hoe het gaat, als je ziet dat er geen verbetering in komt dan pas actie ondernemen.

Wij hebben er ook zo eentje gehad die zwak was en niet goed dronk, ze heeft het helemaal prima overleeft. Ze woog ook relatief weinig en was de kleinste.
Door haar steeds aan te leggen de hele dag door en om 3 uur s'nachts is het helemaal goed gekomen.

Zeker het eerste uur is het belangrijk dat ze goed drinken,
nummertje 2 wou niet drinken en hebben we toen met de fles drinken gegeven.
Ze zoog ook niet enz, gisteren ging het goed met nummertje 2 helaas ging het vanacht minder.

Eerst ging het heel goed, is mama er om 4 uur nog even uitgeweest om drinken te geven enz.
Vanmorgen werden we wakker en is ze overleden.. ;(

Misschien hebben ze geen stamboom maar de moeder van de moeder had het wel & de vader heeft het ook.
En als ze persee willen weten of het een echte is, moeten ze er een met stamboom kopen! :j
Ik zal straks foto's maken!
Ze zijn zó leuk en schattig!

Agossie vervelend dat ze is overleden.. :(:)

Het maakt trouwens niet uit als ze het eerste uur nog niet drinken, die van ons dronken echt pas na 3 uur. Dan zijn er nog genoeg antistoffen enzo.

Mijn pups hebben ook geen stamboom hoor maar zijn wel 100% raszuiver. Vader en moeder hebben namelijk wel beide stamboom.
Ze zijn er zeker niet minder leuk om!
Als ze maar naar een leuk huisje gaan toch?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:35

Focussed schreef:
Citaat:

Nee. Anders zou je hem ook zomaar "Rotweiler" kunnen noemen. Hij heeft is niet ingeschreven bij het stamboek, heeft geen volbloed stamboom, kortom: Het is geen Chihuahua en de pups ook niet. Die zou je kunnen verkopen als halfbloed, of Chihuahua-look-a-likes.

Ja vond zelf dat ze ook wel wat weg hebben van een rotweiler ja :j
Toen we haar kochten werd ze ook verkocht als Chihuahua, maar zonder stamboom!
Maar ik heb eigenlijk geen zin in dit gezeur allemaal,
het is toch helemaal niet jullie zaak waarvoor en hoe ik hem verkoop?
Hou deze discussie aub in een ander topic, ik open dit topic om de puppy's te laten zien!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:37

GJ9 schreef:
Prematuur betekent te vroeg geboren, een term die je gelijk tegen komt als je je een beetje verdiept in fokken.

Maar ze was op die dag gewoon uitgeteld,
of bedoel je dat de puppy nog niet klaar was om geboren te gaan worden?

Het is inderdaad het belangrijkste ja, dat ze een leuk tehuisje krijgen!
Als onze andere hond overleid krijg ik er nog een chihuahua bij die wel een stamboom heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:37

Nee, over de Rotweiler was bij wijze van natuurlijk :roll:

Alleen omdat ie er op lijkt betekent niet dat je hem dan ook maar meteen zo mag noemen.

Eerlijk gezegt vind ik het dom dat je er in bent "getrapt" dat je een Chihuahua hebt gekocht, maar dan zonder stamboom. Dat je dan geloof dat je een "echte" hebt.... Maar goed. Je hebt gewoon een vuilnisbakkie/mixje gekocht (hopelijk niet voor het geld van een echte Chihuahua).
En ik zou het eerlijk gezegd ook zeker niet eerlijk van je vinden als je ze zou verkopen als Chihuahua's. Vertel dan eerlijk dat het een mix is met 3/4 Chihuahuabloed (als ik het zo begrijp?).

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:40

Focussed schreef:
Nee, over de Rotweiler was bij wijze van natuurlijk :roll:

Alleen omdat ie er op lijkt betekent niet dat je hem dan ook maar meteen zo mag noemen.

Eerlijk gezegt vind ik het dom dat je er in bent "getrapt" dat je een Chihuahua hebt gekocht, maar dan zonder stamboom. Dat je dan geloof dat je een "echte" hebt.... Maar goed. Je hebt gewoon een vuilnisbakkie/mixje gekocht (hopelijk niet voor het geld van een echte Chihuahua).
En ik zou het eerlijk gezegd ook zeker niet eerlijk van je vinden als je ze zou verkopen als Chihuahua's. Vertel dan eerlijk dat het een mix is met 3/4 Chihuahuabloed (als ik het zo begrijp?).

Hoe weet jij nou weer dat het een mix is? :=
Je hebt het hondje nog nooit gezien en van foto's af kun je toch niks zien.
In dit topic staan niet eens goede foto's, ik heb haar gekocht voor 750,-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:40

Het is sowieso een mix, want anders had ze 100% Chihuahua ouders, en die heeft ze niet :)

Vind het persoonlijk vrij veel voor een mixje. Het is geen rashond, dus dat vind ik haar niet waard.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:43

Jeetje, dan denk je alles op bokt gezien te hebben maar nu wordt er ook al door andere mensen besloten of je hond wel of niet zijn aankoopsbedrag waard is..