Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
marleen_88 schreef:Moeder heet Koosje, dus deze 3 dochters gaan ook zo heten, met een opvolgend nummer erachter.
@ Diablo: ik snap wel dat het voor 'een buitenstaander' om je zo maar even te noemen. Zielig in de oren klinkt, het is tenslotte best grof dat die kalfjes er meteen bij vandaag gehaald worden.
M'n pa heeft overigens de kalfjes er nu al vandaan gehaald, moeders was bijna op één van haar kinders gaan staan toen deze op probeerde te staan. Dat werd dus even te gevaarlijk, dus voor de veiligheid zijn ze nu al apart. Ze liggen lekker onder een strodekentje.
Diablo schreef:marleen_88 schreef:Moeder heet Koosje, dus deze 3 dochters gaan ook zo heten, met een opvolgend nummer erachter.
@ Diablo: ik snap wel dat het voor 'een buitenstaander' om je zo maar even te noemen. Zielig in de oren klinkt, het is tenslotte best grof dat die kalfjes er meteen bij vandaag gehaald worden.
M'n pa heeft overigens de kalfjes er nu al vandaan gehaald, moeders was bijna op één van haar kinders gaan staan toen deze op probeerde te staan. Dat werd dus even te gevaarlijk, dus voor de veiligheid zijn ze nu al apart. Ze liggen lekker onder een strodekentje.
Super reactie van je! En inderdaad mijn complimenten voor de heerlijke box waar moeder en kinders in liggen.
marleen_88 schreef:@Jasmijn76: Wij vinden het belangrijk dat een koe/kalf een lekker 'bedje' heeft om op/in te slapen. Zeker die kleine ukkies blijven warmer met zo'n laag stro dan met bijna geen stro.
En het grote hokje is zodat ze hun kont kunnen keren, zo'n klein 'iglo' dingen vind ik écht zielig.
Wesseltje schreef:marleen_88 schreef:@Jasmijn76: Wij vinden het belangrijk dat een koe/kalf een lekker 'bedje' heeft om op/in te slapen. Zeker die kleine ukkies blijven warmer met zo'n laag stro dan met bijna geen stro.
En het grote hokje is zodat ze hun kont kunnen keren, zo'n klein 'iglo' dingen vind ik écht zielig.
Ik las dit, en vind het super dat jullie zo met de koeien omgaan!!
Een heerlijk bedje, en ze de ruimte geven om de "kont"te keren
marleen_88 schreef:Voorlopig blijven ze bij moeders, maar moeders gaat morgen de koppel weer in, dus dan gaat m'n moeder ze voeren.
spatter schreef:gefeliciteerd met de 3 kalfjes, een grote verrassing![]()
Het is trouwens onzin dat het goed zou zijn voor de koe of het kalfje als het gelijk weggehaald wordt .
De biest is toch voor het kalf dus laat dat het opdrinken.
Ik heb zelf ook in de landbouw gewerkt en in het buitenland laten ze het kalf er vaak een week bij.
Het bevordert de melkproductie , de moeder/kalf binding en geeft de dieren nog iets van een natuurlijk leven.
De kalfjes krijgen zo ook een veel betere start.
Wat ik op 1 bedrijf tegen kwam vond ik helemaal een mooi systeem.
Daar werd een zeer sociale oude melk koe gebruikt als tante voor de kalfjes.
Zo kregen ze opvoeding en konden ze toch lekker aan een tepel lurken en zo hun zuigbehoefte bevredigen.
Natuurlijk werden ze wel apart bijgevoerd.
Citaat:de moeder/kalf binding