vandaag geboren 3 chifox-jes ;)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: vandaag geboren 3 chifox-jes ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:54

Broodfokker betekend fokken voor het geld. Brood op de plank dus, dat is waar het brood in de term broodfokker vandaan komt.

Serieuze fokkers paren pas twee honden aan elkaar nadat ze (en hun voorouders) volledig zijn getest op erfelijke afwijkingen en karakter.

Broodfokkers letten daar niet op, die zetten rustig ongeteste zoon op ongeteste moeder.
En dan pupprijzen (bij rassen die op dat moment populair zijn) die ver boven de pupprijzen liggen voor dezelfde honden met stamboom.

Pupprijs is een prima graadmeter om te weten te komen of je niet bij een broodfokker terecht komt.

Edit: Tegenwoordig worden broodfok pups niet meer in schuren aangeboden maar gewoon in de huiskamer door keurige gezinnen die zeggen eenmalig een nest te hebben.
De broodfok is ook niet gek en weet dat er gewaarschuwd wordt voor schuren en winkels Haha!

Over de Blue Merle: Wat ik begrepen heb is deze kleur in het ras gekomen (zit niet van orgine in het ras!!) door kruisingen welke via een omweg stamboompapieren hebben gekregen (aankeuringen in het buitenland e.d.).
Deze kruisingen hadden erfelijke afwijkingen en hebben deze dus doorgegeven.
Het is dus niet zozeer de BM kleur opzich, maar wel het feit dat de afstammelingen van de BM's dus deze erfelijke afwijkingen dragen. Je kunt het dus ook niet vergelijken met andere rassen waar deze kleur voorkomt.

Voor uitgebreide informatie kun je het beste contact opnemen met de rasvereniging, die zijn daarvoor en geven dat geheel vrijblijvend en gratis.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-10-08 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:56

pharagirlke schreef:
berpie schreef:
Mag ik even tussendoor Haha!
Hoewel ik zelf chihuahuas heb vraag ik me af waarom Merle niet gefokt mag worden, persoonlijk vind ik het een aparte kleur en vraag me dan af wat de insteek hiervan is.
Tinkerm jij verteld het goed, boerenfoxhonden worden geen papieren bij afgeven een goede zaak want zo houdt het ras juist zijn karakter en eigenschappen ipv die karkituren die voldoen aan de raseigenschappen van het leed wat stamboek heet.

Ik weet niet of dit inmiddels verandert is maar dat was juist de reden dat de fokker van Jack russel geen stamboek bij zijn hondjes wilden, en hier voor geen toestemming gaf.
Ben even zijn naam kwijt maar ik geloof dat het een dominee was.

Die fokker noemde John Russell Knipoog

En hij fokte net als veel andere jagers met honden zonder papieren die wel geschikt waren voor de jacht omdat door de rasstandaard de jack's te groot werden voor de jacht. Knipoog

Haha! thanks, dus toch weer de stamboekstandaarden (wat een woord)
Is er inmiddels een stamboek bij russeltjes of zijn het hopelijk nog steeds registratiepapieren.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:56

Zullen we anders weer even ontopic gaan en een apart topic openen over broodfok/kruizingen? Lachen

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:57

typisch bokt weer, om de Ts af te zeiken. Ze houdt heel veel van haar hondjes en als de ouders van de honden gezond zijn hoeft het toch niet te betekenen dat de pups ziek worden of gebreken krijgen? Kruisingen zijn vaak juist erg sterke honden. wij hebben bijvoorbeeld een 'keur' duitse herder. Prachtige envlieve hond, maar ook niet met de meest geweldige heupen en ellebogen. een kennis van ons heeft altijd kruisingen en die zijn toevallig allemaal supersterk.
Dus TS asjeblieft, post weer lieve foto's van je mooie hondjes Haha! vind ze echt heel schattig Ja
en andere negatieve bokkers, ga even ergens anders uitwaaien zeg!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:57

Mayflower_ schreef:
Zullen we anders weer even ontopic gaan en een apart topic openen over broodfok/kruizingen? Lachen

dat is idd een beter idee, i p v de TS af te zeiken Ja

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:58

silas schreef:
dank je wel Bimmetje, wat voor een kruising heb jij?

nou dat weet ik eigenlijk ook niet haha.
waarschijnlijk iets met een mechelse herder-labrador-fox ofzo.
Maar het is echt een lieverd.
Hier een foto van van mijn schatje Simba (5jaar)
Afbeelding

en deze vind ik echt grappig Haha! hij wil namelijk nooit op de foto
Afbeelding

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:01

essie_blue schreef:
typisch bokt weer, om de Ts af te zeiken.

Typisch bokt weer, om niet goed te lezen Haha!

Niemand zeikt TS of haar pups af.
De discussie ging even over de vader van de pups die niet van TS is maar van een broodfokker.
Er werd gezegd dat deze hond officieel gezond is en dat vond ik in combinatie met deze reu wel erg ver gaan.

Dat de reu zelf in goede gezondheid verkeerd lijkt me de normaalste zaak van de wereld.
Maar officieel gezond zou betekenen dat hij vrij is van genen die erfelijke afwijkingen doorgeven en dat kan niet gezegd worden van deze reu.

Als TS kruisingen wil fokken moet ze dat helemaal zelf weten, alhoewel ik mezelf eerlijk gezegd ook wel stoorde aan de opmerking: de reutjes zijn nog te koop.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-10-08 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:02

Voor uitgebreide informatie kun je het beste contact opnemen met de rasvereniging, die zijn daarvoor en geven dat geheel vrijblijvend en gratis.

goh dat zinnetje gebruik je nogal snel he!

Er zijn meer dingen die duiden op broodfok dan alleen jou testen op erfenlijke afwijkingen!! maar het gaat jou alleen om het wel of niet testen van ouders cq voorouders. Buiten dat heb je dan nog geen zekerheid op een gezond blijvende hond!

Ook wij hebben een mooi stamboek!! duitse herder gehad met geteste ouders!!! en pups ook getest
geen erfelijke afwijkingen en ogen vrij maar toch kreeg hij op zijn 5e jaar kreeg hij al flink last van zijn heupen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:03

berpie schreef:
Haha! thanks, dus toch weer de stamboekstandaarden (wat een woord)
Is er inmiddels een stamboek bij russeltjes of zijn het hopelijk nog steeds registratiepapieren.

Ik geloof wel dat er al een stamboek van is. Er zijn toch jacks met stamboompapieren dus Nagelbijten / Gniffelen

silas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 17:05

[quote="Bimmetje"]nou dat weet ik eigenlijk ook niet haha.
waarschijnlijk iets met een mechelse herder-labrador-fox ofzo.
Maar het is echt een lieverd.
Hier een foto van van mijn schatje Simba (5jaar)
Afbeelding

en deze vind ik echt grappig Haha! hij wil namelijk nooit op de foto
Afbeelding[/quote
hij is leuk!!!!!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:06

dank je Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:08

Ja hij is echt leuk:)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:08

stamboom, papier...papier is maar papier. Doe mij maar een leuke hond! En ook een papier is geen garantie. Ik durf zelfs te beweren dat rashonden vaker gezondheidsproblemen hebben dan bastaard honden....

En ontopic: dit zijn gewoon schatjes Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:09

TinkerTom schreef:

goh dat zinnetje gebruik je nogal snel he!

Er zijn meer dingen die duiden op broodfok dan alleen jou testen op erfenlijke afwijkingen!! maar het gaat jou alleen om het wel of niet testen van ouders cq voorouders. Buiten dat heb je dan nog geen zekerheid op een gezond blijvende hond!

Ook wij hebben een mooi stamboek!! duitse herder gehad met geteste ouders!!! en pups ook getest
geen erfelijke afwijkingen en ogen vrij maar toch kreeg hij op zijn 5e jaar kreeg hij al flink last van zijn heupen

Wat een aanval terwijl ik alleen iemand wil helpen die vraagt waarom de rasvereniging zo tegen de Blue Merle kleur is.

Natuurlijk kun je bij een geteste rashond ook nakomelingen krijgen met erfelijke gebreken, alleen weten die fokkers dan wel gelijk in welke lijnen die gebreken zitten (dat staat namelijk op papier) en kunnen ze zo'n complete lijn uitschakelen voor de fok indien nodig.
Ik ben met Duitse Herder opgegroeid, keurfok. En gelukkig nooit honden gehad met zwaar HD, behalve de erfelijke aanleg is de "opfok" hier ook nog van groot belang.

Overigens zie ik veel meer HD bij Duitse Herders zonder stamboom. En geloof me ik heb wat honden gezien de afgelopen 40 jaar. Knipoog
De kans dat je HD infokt als je ouderdieren gebruikt waarvan je niets weet is natuurlijk wel groter.

En ik heb nergens gezegd dat testen op erfelijke gebreken een garantie is voor "niet broodfok".
De prijs betaald of iets broodfok is of niet, niets anders.
Ook bij stamboomhonden komt broodfok voor hoor.

Overigens heb ik broodfok hier alleen in verband gebracht met de eigenaar van de reu. Iedereen die dat wil kan simpel achterhalen dat dat een broodfokker is. Zie het probleem er niet zo van in en snap ook niet waarom je je daar zo druk over maakt?
Ik val TS nergens aan, nogmaals als zij het leuk vindt om kruisingen te fokken moet ze dat vooral doen.
Jij suggereert steeds dat ik beweer dat TS een broodfokker is, weet niet waar je dat vandaan haalt?
Of is de pupprijs zo absurd hoog?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:10

Haha! Pling OK dan!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:10

ThePast03 schreef:
essie_blue schreef:
typisch bokt weer, om de Ts af te zeiken.

Typisch bokt weer, om niet goed te lezen Haha!

Niemand zeikt TS of haar pups af.
De discussie ging even over de vader van de pups die niet van TS is maar van een broodfokker.
Er werd gezegd dat deze hond officieel gezond is en dat vond ik in combinatie met deze reu wel erg ver gaan.

Dat de reu zelf in goede gezondheid verkeerd lijkt me de normaalste zaak van de wereld.
Maar officieel gezond zou betekenen dat hij vrij is van genen die erfelijke afwijkingen doorgeven en dat kan niet gezegd worden van deze reu.

Als TS kruisingen wil fokken moet ze dat helemaal zelf weten, alhoewel ik mezelf eerlijk gezegd ook wel stoorde aan de opmerking: de reutjes zijn nog te koop.

Wat is daar raar aan? dat de reutjes nog te koop zijn? het teefje is gewoon al gereserveerd, en de reutjes zijn nog te koop. Is dat erg dan? En wat maakt het uit of ze papier hebben, daar worden ze echt geen betere hond van hoor. Ik denk niet dat het nodig is om hierover te discusseren in dit topic. Het gaat nl nogal offtopic.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:13

Afgod

ze zijn gewoon mooi en lief!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:14

essie_blue schreef:
Wat is daar raar aan? dat de reutjes nog te koop zijn? het teefje is gewoon al gereserveerd, en de reutjes zijn nog te koop. Is dat erg dan? En wat maakt het uit of ze papier hebben, daar worden ze echt geen betere hond van hoor. Ik denk niet dat het nodig is om hierover te discusseren in dit topic. Het gaat nl nogal offtopic.

Je begrijpt het verkeerd. Het ging over de reu die de teef van TS gedekt heeft, niet over de reu van TS.
De "dek"reu dus.
Die is van een broodfokker en is alles behalve "officieel" gezond.

Mij maakt het allemaal niets uit. Het zijn kruisingen en die kunnen sowieso geen papier krijgen en als TS het leuk vindt om zulke honden te fokken moet ze dat vooral doen.
Ik val de TS nergens aan en haar pups al helemaal niet.

Dat ik me aan de opmerking "de reutjes zijn nog te koop" stoorde lijkt me vanzelfsprekend.
Hoop niet dat ik dat hoef uit te leggen?

Dat mensen dat er graag steeds van willen maken moeten ze zelf weten, is alleen heel vermoeiend.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:17

Nou in jou geval zou de prijs ineens spontaan flink omhoog gaan naar zo n 1750 euro ofzo... Clown

Er staat helemaal nog geen prijs vast voor de pups! nogmaalt thuis is belangrijker dan prijs. Mocht en een uitermate geschikt persoon zijn die intresse heeft en die TS ook aanstaat en zeker weet dat pup het goed krijgt kan er over een prijs gesproken worden, tja en willen ze daar 300/350 euro voor betalen is dat toch mooi meegenomen???

Jij beweert dat de broodfok vastligt aan prijs en dat vind ik niet , kun je nog zoveel "ervaring" hebben
broodfok is meer dan alleen een hoge prijs!

Oja het Teefje is trouwens nog niet definitief gereserveerd hoor, er zijn een 4 tal geintreseerde, maar als daar geen geschikte tussen zit blijft ze gewoon

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:18

ThePast03 schreef:
essie_blue schreef:

Je begrijpt het verkeerd. Het ging over de reu die de teef van TS gedekt heeft, niet over de reu van TS.
De "dek"reu dus.
Die is van een broodfokker en is alles behalve "officieel" gezond.

Mij maakt het allemaal niets uit. Het zijn kruisingen en die kunnen sowieso geen papier krijgen en als TS het leuk vindt om zulke honden te fokken moet ze dat vooral doen.
Ik val de TS nergens aan en haar pups al helemaal niet.

Dat ik me aan de opmerking "de reutjes zijn nog te koop" stoorde lijkt me vanzelfsprekend.
Hoop niet dat ik dat hoef uit te leggen?

Dat mensen dat er graag steeds van willen maken moeten ze zelf weten, is alleen heel vermoeiend.

haha, ik bedoelde ook de reu Tong uitsteken
Nee, eigenlijk snap ik je nog steeds niet, haha. misschien ben ik gewoon niet zo snugger Tong uitsteken
Maar stuur me dan maar een pb ofzo. Want vind het nogal banketstaaf het topic van de TS zo te verzieken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:26

TinkerTom schreef:
Nou in jou geval zou de prijs ineens spontaan flink omhoog gaan naar zo n 1750 euro ofzo... Clown

Weet je wat het lachwekkende is (en eigenlijk ook best triest) dat de eigenaar van de dekreu dat pupje nog kwijtraakt voor 1750 euro ook.
Altijd wel een gek te vinden die denkt dat hij/zij wat exclusiefs koopt. Clown

Tja en verder heb jij een andere definitie van broodfokker dan ik.
Voor mij is iemand een broodfokker die voor het geld fokt, stamboom of niet. En dus alles wat op het moment op marktplaats onder de rubriek Chihuahua staat: Chihuahua is hype (helaas) en alles wat er op lijkt (en zelfs niet lijkt) wordt als warme broodjes verkocht voor de meest belachelijke prijzen.
De serieuze fokkers vind je bijvoorbeeld echt niet op marktplaats, die hebben wachtlijsten. Knipoog

Voor jou is dat blijkbaar iets anders.
Even goede vrienden Knipoog

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:30

Mayflower_ schreef:

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:33

Vind ook dat er veel gezeikt wordt weer. Ts is blij met haar pups en heeft bewust gekozen voor dit nest. Ze heeft er goed over na gedacht voor dat ze hier aan begon. Ik weet ook wel dat de asiels vol zitten maar om nou direkt daarover te beginnen vind ik weet typisch bokt. Er zijn veel ergere dingen op de wereld dan alleen maar een keer een nestje fokken. Heb ook een kruising en heb hem nu al 11 jaar zou hem ook nooit of te nimmer inruilen voor een ras hond.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:38

ThePast03 schreef:
TinkerTom schreef:

Weet je wat het lachwekkende is (en eigenlijk ook best triest) dat de eigenaar van de dekreu dat pupje nog kwijtraakt voor 1750 euro ook.
Altijd wel een gek te vinden die denkt dat hij/zij wat exclusiefs koopt. Clown

Tja en verder heb jij een andere definitie van broodfokker dan ik.
Voor mij is iemand een broodfokker die voor het geld fokt, stamboom of niet. En dus alles wat op het moment op marktplaats onder de rubriek Chihuahua staat: Chihuahua is hype (helaas) en alles wat er op lijkt (en zelfs niet lijkt) wordt als warme broodjes verkocht voor de meest belachelijke prijzen.
De serieuze fokkers vind je bijvoorbeeld echt niet op marktplaats, die hebben wachtlijsten. Knipoog

Voor jou is dat blijkbaar iets anders.
Even goede vrienden Knipoog

Tja dan zijn er blijkbaar maar een handjevol serieuze fokkers daar de meeste toch de insteek wel hebben wat te verdienen aan een nest!!

Ga er verder ook geen moeite meer voor doen hier, versilde moeite eigenlijk....

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:38