Jonge hamsters in welke kooi,

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Jonge hamsters in welke kooi,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:59

Hee allemaal,
Even een vraagje ik heb nu een dwerghamster die al redelijk op leeftijd is. Nu ben ik van plan na deze een man en een vrouw te nemen en kleintjes te fokken. Nu zit ik even met het probleem waar ik die kleintjes indoe ik heb 2 glazen bakken of 2 plastic bakken maar ik weet niet welke het beste is en of ze groot genoeg zijn.
Nu zit mijn volwassen dwerghamster erin.

Ik vind dit eigenlijk veel te klein.
Afbeelding

Dit vind ik haast zielig want er moet ook nog een water/voer bakje in en een radje.
Afbeelding

Van deze bak heb ik eventueel ook nog iets groter als jullie die willen zien moet je maar even zeggen.
Afbeelding

Groetjes Nikita

P_A_R_Love

Re: Jonge hamsters in welke kooi,

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:01

ik zou even informeren als ik jopu was bij de dieren winkel

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:03

lisaamor schreef:

Oke Knipoog maar ik denk dat zij zullen zeggen dat het niet te klein is omdat ze in de dierenwinkel ook in van die minikooitjes zitten Tong uitsteken

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:10

Glover schreef:
lisaamor schreef:

Oke Knipoog maar ik denk dat zij zullen zeggen dat het niet te klein is omdat ze in de dierenwinkel ook in van die minikooitjes zitten vind jij het wel kunnen of niet ? Tong uitsteken

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:16

koop een goedkoop groot aquarium als je wil gaan fokken....

gr gemma

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:17

luna1 schreef:
koop een goedkoop groot aquarium als je wil gaan fokken....

gr gemma

Oke maar hoe groot moet die dan ongeveer zijn ? En de mannetjes en vrouwtjes moeten dan toch ook apart?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:53

waarom wil je eigenlijk fokken met DW hamsters? Nagelbijten / Gniffelen

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:56

Ik heb nog wel een hamsterkooi over!! Mag je zo komen halen.
De bak is blauw, de zijkant van doorzichtig kunstof, en de bovenkant kun je dichtschuiven met tralies, kunnen ze echt niet uit ontsnappen, mijn hamster is een jaar geleden doodgegaan en de kooi staat nog steeds in de schuur, wel zonde want hij is nog heel mooi, dus als je hem wil hebben kom je hem maar halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:03

Ik zou in ieder geval hamsters nemen van een goede fokker die je hierin ook kan begeleiden (bijv. Martin Braak, die weet ook erg veel van ziektes en genetica bij dwerghamsters af).

Voor een kooi, aquarium of terrarium zou ik gaan voor 80x50 (lxb).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:22

ik zou ook voor een aquarium/terrarium gaan, deze kan je ook nog leuk inrichten, dat is ook leuker voor de beestjes

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:23

Wuis schreef:
Ik zou in ieder geval hamsters nemen van een goede fokker die je hierin ook kan begeleiden (bijv. Martin Braak, die weet ook erg veel van ziektes en genetica bij dwerghamsters af).

Mee eens, met dierenwinkel hamsters kun je beter niet fokken.. Knipoog

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:41

marlinH schreef:
Wuis schreef:

Mee eens, met dierenwinkel hamsters kun je beter niet fokken.. Knipoog

Hoezo kun je daar eigenlijk niet mee fokken dan kan dat ook niet als ik jonge hamsters koop?

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:50

Mag ik vragen waarom je wil gaan fokken?
Ik denk niet dat het verstandig is dat je zomaar even voor de lol nog meer hamsters wilt gaan produceren..
En ik vind al die hokjes eigelijk veel te klein, maargoed mijn eigen hamster heeft dan ook 4 vierkante meter tot zijn beschikking Clown

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 16:16

Annemarie89 schreef:
Mag ik vragen waarom je wil gaan fokken?
Ik denk niet dat het verstandig is dat je zomaar even voor de lol nog meer hamsters wilt gaan produceren..
En ik vind al die hokjes eigelijk veel te klein, maargoed mijn eigen hamster heeft dan ook 4 vierkante meter tot zijn beschikking Clown

Hoi,
Ik wil gaan fokken omdat ik 1 gek ben op die beestjes Tong uitsteken en later misschien ook wat in de fok wil gaan doen. Mijn hamster zit overegings ook niet in een van die hokjes hoor hij heeft gewoon een grote kooi van een halve meter bij nog wat Tong uitsteken

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:48

Ik vind dit nou niet echt de juiste redenen om te fokken. Stel je voor als iedereen zou fokken omdat diegen gek is op die beestjes waar ze gek op zijn....

Als je later wat in de fok wil gaan doen lees je dan eerst goed in! Boekje op internet enz. Dan begrijp je ook waarom je beter niet met dierenwinkel diertjes moet fokken.

Bovendien kunnen dat vrouwtje en dat mannetje dan ook niet constant bij elkaar zitten....

Lees je alsjeblieft eerst goed in!
Laatst bijgewerkt door Globetje op 22-06-07 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:50

Je kunt je beter eerst nog wat verdiepen in het fokken alvorens te beginnen. Fokken is niet altijd alleen maar leuk. Er kunnen vervelende dingen gebeuren (denk aan baarmoederontsteking, jongen die achterblijven in de buik, jongen die worden opgegeten).

Niet fokken met dierenwinkelhamsters, lijkt me logisch. Daar zitten ten eerste al geen raszuivere dwergen maar hybrides. Als je fokt met hybrides kunnen daar hamsters met rare afwijkingen uit ontstaan.

Verder kun je zommige kleuren niet met elkaar kruisen ivm afwijkingen (bijv. oogloze hamsters) en lethale factoren.

Verder komen dierenwinkelhamsters niet van betrouwbare fokkers en er is niet gelet op gezondheid, leeftijd van de hamsters uit de lijn, bouw en karakter.
Ook weet je niet of ze verwant zijn aan elkaar en of er afwijkingen in de lijn zitten.

Fokken omdat je hamsters leuk vind, kan ik afraden. Er zijn al genoeg hamsters in de opvang, als je wilt fokken, dan moet je ook echt iets bij kunnen dragen aan de verbetering van de soort. En niet slechts doelloos vermeerderen.

Meld je anders eens aan op het hamsterforum (http://www.dehamster.nl).

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 16:55

Globetje schreef:
Ik vind dit nou niet echt de juiste redenen om te fokken. Stel je voor als iedereen zou fokken omdat diegen gek is op die beestjes waar ze gek op zijn....

Als je later wat in de fok wil gaan doen lees je dan eerst goed in! Boekje op internet enz. Dan begrijp je ook waarom je beter niet met dierenwinkel diertjes moet fokken.

Bovendien kunnen dat vrouwtje en dat mannetje dan ook niet constant bij elkaar zitten....

Lees je alsjblieft eerst goed in!

Dit ga ik ook zeker doen Knipoog

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 21:38

Hoi allemaal,
Heb even met Martin Braak gesproken en die zegt zolang het geen familie van elkaar is kun je dierenwinkelhamsters gebruiken alleen als ik echt verder wil fokken raad hij me sterk aan bij een fokker te gaan kijken.
Groetjes Nikita.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:39

Ik had zo ook in zo'n bak zitten als bij jou de onderste. Je kan een loopradje nemen die staat zegmaar.. Die je niet hoeft vasttemaken

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:40

En waar gaan die dierenwinkelhamsters zoons en dochters dan naar toe? Het verstandigste zou ik het vinden om gelijk bij een fokker te kijken, en dan te gaan fokken zodat. Er niet door wordt gefokt met "mindere" hamsters (hybride's zoals Wuis het uitlegde...)

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 21:40

Somebitch schreef:
Ik had zo ook in zo'n bak zitten als bij jou de onderste. Je kan een loopradje nemen die staat zegmaar.. Die je niet hoeft vasttemaken

Dat had ik inderdaad ook in gedachten zo'n staand loopradje en dan een water en voerbakje erin.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 21:41

Globetje schreef:
En waar gaan die dierenwinkelhamsters zoons en dochters dan naar toe? Het verstandigste zou ik het vinden om gelijk bij een fokker te kijken, en dan te gaan fokken zodat. Er niet door wordt gefokt met "mindere" hamsters (hybride's zoals Wuis het uitlegde...)

Oke ik snap inderdaad wel wat je bedoeld maar ik wil mijn hamsters ook niet aan fokkers verkopen of geven maar gewoon als huisdier voor kinderen enzo.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:42

de kinderboerderij in Zutphen heeft aquaria te koop...er is een (een voormalige rattenbak) die nog in zeer goede staat is!

Afbeelding

Hij mag voor zo'n 20 euro weg....en hij is 120 x 40 x 50...alleen zelf vervoer regelen Knipoog misschien een optie? zitten ze in ieder geval in een ruime kooi. Als je het slim doet kan je misschien zelfs een plaat van trespa e.d. in het midden goed vast maken zodat je 2 hokken hebt (kan je gelijk verdiepingen maken).

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:43

Ja maar dan hebben diegene dus ook kwalitatief slechte hamsters die misschien meer kans hebben om tumoren en ziekte's als ik een dier zou fokken zou ik graag zo'n goed mogelijke kwaliteit willen verkopen. Dit is dan gelijk ook een beetje reclame en je fokt niet je eigen hobby dood.

En dat vind ik een heele mooie aanbieding jammer dat ik niet in zutphen woon Tong uitsteken

Moet je wel een radje nemen waar ze niet ergens met het koppie vast kunnen zitten.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 21:44

Kitty84 schreef:
de kinderboerderij in Zutphen heeft aquaria te koop...er is een (een voormalige rattenbak) die nog in zeer goede staat is!

Afbeelding

Hij mag voor zo'n 20 euro weg....en hij is 120 x 40 x 50...alleen zelf vervoer regelen Knipoog misschien een optie? zitten ze in ieder geval in een ruime kooi. Als je het slim doet kan je misschien zelfs een plaat van trespa e.d. in het midden goed vast maken zodat je 2 hokken hebt (kan je gelijk verdiepingen maken).

Oke dat is inderdaad ook mooi maar weet alleen niet waar ik die neer moet zetten maar ik heb nu nog mijn oude hamstertje maar ben alvast aan het informeren enzo. Want ik ga dit pas doen als mijn oude hamstertje overleden is en dan zowieso na de zomervakantie.