Voor wie hem nog niet kent: Mango is een edel papegaai van inmiddels 5 jaar en 4 maanden oud.
We kregen hem toen hij 17 weken oud was. Hij mocht met een leeftijd van 16 weken bij de kweker weg en in die ene week was hij al 2 keer van eigenaar gewisseld.
Wij zijn dus zijn derde eigenaren en zouden hem niet meer kunnen missen!

Toen hij bij ons kwam, was hij een onzekere baby en nog erg verlegen.
Dit filmpje maakte ik toen hij precies 13 dagen bij ons was.
Hij moest ons nog echt leren vertrouwen.
Edel papegaaien zijn mega intelligent en leren ontzettend snel.
Zo kon Mango binnen een week al "zwaaien" en leerde hij ook al heel snel praten.
Dit is één van zijn truukjes: Basketballen

Meneer heeft heel veel hobbies, waaronder douchen

Een natte papegaai ziet er vaak niet heel charmant uit

En daarna heerlijk opdrogen in het zonnetje

In dit geval scheen de zon precies op de rug van mijn man, dus dan ga je gewoon aan de capuchon van zijn hoodie hangen

Eens in de zoveel tijd wil Mango ook graag stoeien.
Dat gaat dus als volgt:
Hij kent ook heel veel truukjes. Zo hebben we hem geleerd om op commando zijn snavel open te doen.
Inmiddels doet hij dit standaard wanneer hij eten wil...
Of je er ff wat in wilt gooien

Een bokker maakte deze treffende vergelijking

Maar ondanks dat hij een grote snavel heeft, is hij mega voorzichtig en heeft ons nog nooit gebeten of pijn gedaan.
Het fijne van een intelligente vogel is dat ze echt wel snappen dat ze een "wapen" als snavel hebben en zich er bewust van zijn dat ze ermee moeten oppassen bij alles wat ze doen.
Helaas telt dat niet voor mijn puzzels. Die sloopt hij maar al te graag

Aan de andere kant is hij een gigantische knuffelkont en vindt het heerlijk om bij ons te liggen

Of naast me op de bank hangen en urenlang op deze manier aankijken

Een voorbeeld van hoe zijn training er soms uitziet..
We zijn altijd bezig met nieuwe dingen aanleren omdat je hem mentaal moet blijven stimuleren

Soms is hij in een bui waarbij letterlijk ALLES op de grond moet worden gegooid..
En meestal moet zijn speelgoed het ontgelden

Mango is gedeeltelijk freeflight getraind, maar dit beoefenen we verder niet met hem.
Toch zetten we het regelmatig wel in om hem fysiek ook gezond te houden.
Hij heeft dagelijks zijn "gekke 5 minuten" waarbij hij als een raket door het huis vliegt

Alles bij elkaar is hij eigenlijk gewoon echt een gigantische boef.
Soms kan ik hem wel achter het behang plakken

Zeker wanneer hij dit soort fratsen probeert uit te halen

Twee jaar geleden kreeg hij een ongelukje en moest hij onder andere een CT scan.
Daarvoor kreeg hij een roesje en zag meneer roze olifantjes

Mango moest in de dierenkliniek overnachten, maar de volgende ochtend moesten we hem ophalen omdat hij zoveel heimwee had dat hij weigerde te eten en heel zielig in een hoekje van de couveuse met zijn rug naar iedereen toegedraaid zat.
Toen hij mijn stem hoorde draaide hij zich direct om, stapte op mijn hand en begon als een bezetene te vreten

Daarom moesten we hem verder thuis behandelen met medicatie en is hij gelukkig snel opgeknapt!
Soms hebben we jonge valkparkieten en dan is hij er als de kippen bij om op zijn manier te "helpen"

Uiteraard houden we hem hierbij scherp in de gaten en is hij nooit alleen met ze.
Ik denk dat hij echt weet dat het babies zijn, want hij is mega voorzichtig met alles wat jong is.

Afgelopen jaar maakte een vriendin een "mini-Mango" voor hem

Hij vond het mega interessant en zou toch zweren dat hij zo'n groene vogel ergens eerder had gezien

En samen met "Mini-Me" stond Mango op onze kerstkaart

Hij is nooit te beroerd voor gekke fratsen

en hij moet voor lekkere nootjes wel altijd even "werken".
Maar bovenal is het mijn grootste groene vriendje

En ook al komt er echt heel veel kijken bij het zorgen voor een papegaai.. Is het soms net alsof je een permanent een kleuter in huis hebt die in een ketel Red Bull gevallen is... Eet hij ons bijna arm en moet je meneer 24/7 in de gaten houden omdat hij anders o.a je post versnippert...

...Maakt hij ons iedere dag ontzettend aan het lachen.. Het leven is echt een stuk mooier met hem!
We zouden hem echt niet kunnen missen!