Bijna vier jaar geleden ging mijn collega de aller eerste aquascape bak in onze winkel inrichten.
Ik werd hier zo door geïnspireerd dat ik als grap zei, 'Wat jij onderwater doet, kan ik ook prima
bovenwater!', zo gezegd zo gedaan. Er werd een volglas 80x35cm aquarium te voorschijn
getoverd en ik mocht materialen gaan pakken. Stapje voor stapje kwam de eerste natuurlijke
hamster-leefwereld naar voren.

Voor ik het wist mochten er verschillende hamsters omstebeurten in wonen en op een begeven
moment werd het de vaste huisvesting voor een klein groepje Roborovski dwerghamsters. De
bak was 'mijn kindje' en ik droeg zorg over dat hij er netjes bij stond en dat hij keer op keer leuk
is ingericht.
Beetje voor beetje werd de inrichting anders. Meer graafmogelijkheden, meer zand, meer dit,
meer zus. En steeds meer klanten en hamsterhouders werden er door geïnspireerd. Uiteindelijk
bleef het doel: Verbeteren van hamster welzijn.
Nu zijn we bijna vier jaar verder en er is ontzettend veel verandert. Halverwege vorige jaar kwam
o.a dit topic naar voren: [BB] Een andere manier van hamsters houden
En ook in de hamsterwereld waren er toch al flink wat discussies gaande over de huisvesting. In
eerste instantie had ik ook zoiets van: Maar huh .. ik houd mijn hamsters toch niet verkeerd? Tot
ik ook mijn oogkleppen af deed en verder ging kijken. Nee ik hield ze niet verkeerd; maar het kan
wel beter!
Zodoende ben ik verder gegaan met het inlezen, uitproberen enzovoort.
Vandaag de dag is het woord, 'Hamsterscaping', een echt ding in de Hamsterwereld. Niet meer
alleen vanuit de winkel, maar ook op social media! En onderstaande foto's laat je zien wáárom

1.20x50x50cm volglas aquarium

100x58x58cm Ikea kast

80x35cm volglas aquarium (bak in de winkel)

1.20x50x50 volglas aquarium

100x40x50 volglas aquarium (deze staat momenteel in de etalage, zonder dier

En vandaag heb ik mijn eigen 1.20 bak weer opnieuw ingericht ....

Hoe gááf is dit om in je woonkamer te hebben?
Naast dat het mooi is, is het ook nog eens functioneel voor je dwerghamster (veel graaf
mogelijkheden, vele ruimte om te kunnen bewegen, veel verstopplekken enz.), het
schoonmaken doe je ééns in de zoveel tijd en valt reuze mee. Er zijn zóveel voordelen!
Je vind de pagina 'Hamsterscaping' ook op Facebook!
Deel jij ook jouw hamsterscape bak?

Stel je vragen gerust! En uiteraard hoef je het niet eens te zijn met deze manier van
hamsters houden

Ik werk inderdaad in een Dierenspeciaalzaak waar welzijn bij ons hoog in het vaandel
staat. Naast dat ik daar werkzaam ben en mijn best doe voor de dieren heb ik ook mijn
eigen Hamstery. Deze staat geheel los van mijn werk.
Hamstery Pure Colour
Groeten,
Denise