[BB-ITP ] De doodshoofdvlinder rups in groei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

[BB-ITP ] De doodshoofdvlinder rups in groei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 13:32

Sommige mensen hebben cavia's en hamsters.

Ik daarentegen.. ga voor de iets engere beestjes.
Voor mijn verjaardag heb ik namelijk rupsen gehad.

De rupsen dragen de naam Acherontia Atropos/ Doodshoofdvlinder en zijn bekend uit de film silence of the lambs. Ontzettend knappe rupsen zijn het! Uiteindelijk zullen ze uitgroeien tot de volgende vlinder:
Afbeelding
De naam doodshoofdvlinder komt dan ook van het vormpje op zijn lichaam. De vlinder is een van de grotere pijlstaartvlinders en bereikt een lichaamslengte van ongeveer zeven centimeter. De spanwijdte van de vleugels is bijna het dubbele. In Nederland (noorden van het land) worden ze wel eens in het wild gezien.

Goed. Ik heb op dit moment de rupsen van deze vlinder +- 20 stuks. Deze zijn binnengekomen op 19 maart dit jaar. Als hele kleine groene rupsen:
Afbeelding

De rups is trimorf; er zijn drie verschillende kleurvormen. De rups kan zowel groen, geel of bruin van kleur zijn. Toevallig hebben wij enkel de rupsen met een gele kleurslag. De rupsen hebben in totaal 4 vervellingen waar zij doorheen gaan wat zorgt voor 5 Instars. We hebben er op dit moment een aantal in de 4e en 5e instar. Het zijn ontzettende moeilijke eters in dit seizoen. Ze eten praktisch gezien alleen planten uit nachtschade familie en eisen iedere dag een schoon vers blad. En laat het nu nog net te vroeg zijn voor aardappelplanten en tomatenplanten. De andere planten hebben ook nog geen blad... Dus gelukkig eten ze ook ligustrum ovalifolium/ haag liguster. Onze redding *\o/*

Maar rupsen groeien verrassend hard!
Afbeelding
Afbeelding
De hoofdhouding van deze (onderste)rups is hun slaap/ rust houding.

Inmiddels zijn sommige rupsen al mooi aan het verkleuren naar het paars. Hieronder dan ook het verschil in grootte tussen verschillende rupsen.
Afbeelding

Dit is dan ook ons monster van de groep:
Afbeelding

Een aantal mooi op de tak (27 maart)
Afbeelding

De rupsen zijn ontzettend knappe dieren :o Vind ik! Maar ook bijzonder lui, je ziet ze enkel wandelen wanneer ze flinke honger hebben. En dat hebben ze vaak, ze eten echt belachelijk veel op 1 dag.
Ik ben erg benieuwd hoe ze gaan uitgroeien!

Hoop dat ik jullie tegelijk ook wat heb kunnen laten zien dat toch niet heel gebruikelijk is :Y)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:35

Wat leuk Yasmine!
Magisch dat die rupsen met hun kleurtjes, dikke kop en dat gekke staartje uit die hele normale groene rupsjes zijn gegroeid :+
Blijf je foto's posten?

edit: ook enig idee hoe lang ze er over doen om te gaan poppen en uiteindelijk vlinder te worden? Is dit een standaard periode of ligt dat ook aan hoeveelheid en kwaliteit van het voedsel, temperatuur enzovoorts?
Wat ga je met ze doen als ze vlinder zijn geworden?
Heb je nog meer rupsen / vlinders?
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 31-03-16 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:37

Holy crap, ik krijg het echt Spaans benauwd van vlinders, brrrr.
Wat ga je ermee doen als het vlinders zijn? Ze zullen toch ergens moeten vliegen en ik neem dat je niet je huiskamer tot vlindertuin omtovert? :+

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 13:38

Uiteraard blijf ik foto's doorsturen! De eerste rupsen waren ook echt heel klein bij binnenkomst! Dan staat ook de staart nog rechtop. Bij iedere vervelling neemt de staart af in verhouding en wordt ook steeds bobbeliger en "sneuer" om te zien :+

Je weet ook nooit welke kleur ze gaan krijgen *D

Ben bang dat het wel het idee is om ze binnen te houden :o Behalve dat ze vrij duur zijn.. kunnen ze moeizaam overleven buiten. Het is hier eigenlijk te koud voor ze.. En het zijn nogal stumpers als ze eten moeten vinden. De vlinders worden voornamelijk met de hand gevoerd.. Krengels stelen normaal alleen eten uit een bijenkorf. Goed ze zullen niet misstaan naast de gekko's en gifkikkers.

Daihyo

Re: [BB-ITP ] De doodshoofdvlinder rups in groei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:40

Wauw, wat ontzettend bijzonder!
Ik vind ze echt heel gaaf. Schitterende foto's ook :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:47

Wat super interessant! Mooie rupsen ook :D

Kan je wat meer vertellen nog over hoe en wat als ze dadelijk vlinders geworden zijn? Hoe moet je ze dan houden en hoe lang leven ze enz enz enz. :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:53

Goh wat een gave rupsen! Heeft haast iets buitenaards!

Lang geleden hebben we eens een dode doodshoofdvlinder gevonden bij onze bijenkas. Erg mooie dieren!

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:01

Wat gaaf! wat voor dieren heeft u allemaal?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:06

Oh wat gaaf! Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je vlinders houd. In wat voor bak en hoelang leeft zo iets?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:09

OK, dus die vlinders eten honing die ze stelen uit bijenkorven? Dan moet je ook nog bijen gaan houden dus. :P

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:16

Ben wel benieuwd hoe je ze dan gaat houden als vlinder zijnde...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 14:16

Wat in ieder geval heel grappig is aan deze vlinders is dat ze herrie maken. Ik heb van horen zeggen dat dit moet voorkomen dat zij daadwerkelijk door bijen worden geprikt. Het zou het geluid zijn van een bijenkoningin (heb daar dus alleen geen bron van). Hier dan ook een filmpje geleend. Ook de rupsen maken geluid als je zij zich bedreigt voelen. Daarnaast zijn ze precies breed genoeg om tussen twee honingraten te lopen en is er dus geen plek over om geprikt te worden :+

De vlinders zijn trekvlinders en zullen in de zomer ( Begin mei-eind oktober) naar het noorden vliegen met een topsnelheid van 54km/u. En komen voor tot ongeveer scandinavie, maar eigenlijk is dat te koud om te overleven.

Bij de cyclus wordt het ei gelegd op de voederplant en heeft een doorsnede van 1,2 tot 1,5 millimeter. Uiteindelijk worden de rupsen 11- 14 cm. lang :o Flinke joekels die vooral met de achterpoten erg sterk zijn! Je moet ze dan ook vriendelijk doch dwingend overhalen om op een andere tak te gaan zitten. Krengen kunnen ook flink bijten als rups! Als vlinder zijn het echter schatjes en zijn ze niet zo goed in verdedigen. In drie tot 4 weken bereikt de rups zijn laatste groeifase en zal hierna gaan verpoppen. Dat kleine eitje heeft dus maar 3 weekjes nodig om uit te groeien tot monster :Y) In de natuur graven ze zich in de aarde tot 10-30cm diep wanneer ze gaan verpoppen. Dan maken ze een mooi plekje in een week tijd en daarna zal de verpopping van start gaan! vlinders zullen binnen 4 tot 8 weken tevoorschijn komen. Maar hoe oud ze worden weet ik niet? Dat zullen we gaan testen :') Wij zullen de vlinders houden op een kamer met vrije uitloop. :D Ze hebben in principe weinig nodig verder. Wij nemen natuurlijke bijenhoning (op kinderboerderij te koop) en zullen dit aanmengen met water om te voeren

In de buurt van een kas kan je ze zeker vinden! Voornamelijk kom je ze veel tegen in de buurt van aardappelvelden! Dat is hier in de omgeving vaak wat rupsen gebruiken als voedsel :j En toch is het knap dat je er 1 gevonden hebt! Er zijn jaren dat er nog geen 50 in NL geteld/aangegeven worden.

Pfoe diedepol14.. Op dit moment hebben "we" Dendrobates leucomelas(kikkers), de rupsen die hierboven staan, rupsen van de agaatvlinder heb ik opgevangen om de vuurdoorn te redden :+ 2 madagascar gekko's. Dan ook nog gewoon 3 katten en een hond 8-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:31

Ik was toen nog heel jong, dus dat zal zo'n 25 jaar geleden zijn geweest, maar ook toen kwamen ze al heel weinig voor in NL. Volgens mij hebben mijn ouders hem toen aan de heemkundevereniging gegeven, die waren er heel blij mee! Ze vertelden er toen bij dat ze uit Frankrijk kwamen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:39

Ik vind het heel gaaf TS, ik hoop ergens in de toekomst ook zoiets te kunnen doen. Ik volg zeker! :j

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:30

Erg leuk en interessant, ik ga dit proces volgen!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:42

Ik heb nog nooit zo'n leuke rups gezien! :+
Hoe houd je vlinders in huis? laat je die dan gewoon in een bakje zitten? of moeten die stukken kunnen vliegen en heb je een grote ruimte afgezet ofzo? ik weet niet zo goed hoe ik dat voor me moet zien :P

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:49

Haha, ik krijg ook allerlei beelden van vlinders houden. Vlindertuintje? Ben heel benieuwd hoe zoiets gaat.
Ze zien er mooi uit nu!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:56

Dan zal ik regelmatig een foto update doen! verwacht dat een aantal binnen een week of 2 de grond willen opzoeken :j en daarna dus wachten tot ze eruit komen ;)

Ze zullen dus gewoon in de kamer lopen. In het begin in een grote bak van van gaas. Een soort gaas terrarium en uiteindelijk uitvliegen in de kamer :j

Uiteindelijk is het idee om een kas om te bouwen maar het is voornamelijk in de winter erg zwaar om deze op temperatuur te houden. Dan zou je entree moeten gaan vragen. Voorlopig op kleine schaal. Mogelijk volgende generaties doorverkopen.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:59

Ik wist niet dat je vlinders gewoon in de woonkamer kon houden. Ga je ze dan regelmatig tellen? Overleven ze het allemaal/worden ze allemaal vlinder? Of valt er in dat proces ook wat af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:03

Wow ik vind dit echt superinteressant, wat bijzonder!
Meteen een andere kijk op insecten voor veel mensen, denk ik.
En dan straks losvliegende vlinders in je kamer, lijkt me euh uniek :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:20

Het verpoppen schijnt vrij moeilijk te zijn en dat schijnen ze niet allemaal te halen. Ook als rups zijn we er een aantal verloren, sommige zijn gewoon niet sterk genoeg om te vervellen/ verpoppen.

Er zullen wel veel planten aanwezig zijn (mini liguster haag) waar ze eieren op kunnen leggen wanneer het zo ver is. We maken een soort "indoor kas" en wanner dat niet lukt zullen ze verhuizen naar een kas in de tuin (pa van mijn vriend is kweker). Verder hebben ze, anders dan de gemiddelde vlinder, geen behoefte aan bloemen :n Voor ons dus erg makkelijk

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:27

Wat gaaf! Ik volg :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:32

Wat een leuk topic zeg! Mijn vader is vlinderfanaat dus ik had al van kleins af aan af en toe wat rupsen onder mijn hoede om te zien hoe de cyclus ging.

In 2014 voor het laatst gedaan, wel met iets minder indrukwekkende soorten dan jij het doet :') Ik had gewoon koolwitjes en kleine vossen. Die zijn algemeen in Nederland en die zijn dus ook gewoon in de tuin (op de vlinderstruiken) uitgezet.
Ben benieuwd hoe vlinders in huis gaat bevallen, heb je afgeschermde lampen of vliegt deze soort niet goed? Want anders heb je zo verschroeide vlinders omdat ze s avonds in je lampen vliegen.

Enkele van mijn vriendjes van 2014:
Afbeelding

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:35

Oh jeetje ik heb een vlinder en mottenfobie en vindt plaatjes al eng. Maar ik vind het wel een mooie vlinder! Ik ga het topic toch maar volgen :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:44

Nou Maureen95 dan is dit ook niet de kleinste soort om je over je fobie heen te helpen. Wat wel scheelt is dat deze dus tam zijn doordat je ze met de hand moet voeren.

@mooney wat een schattige kleintjes zijn dat, ideaal dat je ze ook gewoon kan loslaten in de tuin. Heb ik met de agaatvlinders vorige keer ook gedaan! beestje vloog niet zo snel weg, maar was erg leuk! :o Jammer dat de kat dat ook doorhad, vlinder had bijna zijn eerste vlucht niet overleeft

In principe zijn er niet veel lampen op de kamer. Is een zolder kamer met twee ramen en een enkele tl buis. Maar wat ik begrijp lopen ze net zo fijn als dat ze vliegen. Mocht het dus niet gaan dan bouwen we een kas om :+

Hier is de obsessie begonnen bij Vlinders aan de vliet waar wij regelmatig komen buurten. Vriendlief heeft daar ooit stage gelopen en zodoende dat wij iedere paar maanden even aanwaaien