Ik daarentegen.. ga voor de iets engere beestjes.
Voor mijn verjaardag heb ik namelijk rupsen gehad.
De rupsen dragen de naam Acherontia Atropos/ Doodshoofdvlinder en zijn bekend uit de film silence of the lambs. Ontzettend knappe rupsen zijn het! Uiteindelijk zullen ze uitgroeien tot de volgende vlinder:

De naam doodshoofdvlinder komt dan ook van het vormpje op zijn lichaam. De vlinder is een van de grotere pijlstaartvlinders en bereikt een lichaamslengte van ongeveer zeven centimeter. De spanwijdte van de vleugels is bijna het dubbele. In Nederland (noorden van het land) worden ze wel eens in het wild gezien.
Goed. Ik heb op dit moment de rupsen van deze vlinder +- 20 stuks. Deze zijn binnengekomen op 19 maart dit jaar. Als hele kleine groene rupsen:

De rups is trimorf; er zijn drie verschillende kleurvormen. De rups kan zowel groen, geel of bruin van kleur zijn. Toevallig hebben wij enkel de rupsen met een gele kleurslag. De rupsen hebben in totaal 4 vervellingen waar zij doorheen gaan wat zorgt voor 5 Instars. We hebben er op dit moment een aantal in de 4e en 5e instar. Het zijn ontzettende moeilijke eters in dit seizoen. Ze eten praktisch gezien alleen planten uit nachtschade familie en eisen iedere dag een schoon vers blad. En laat het nu nog net te vroeg zijn voor aardappelplanten en tomatenplanten. De andere planten hebben ook nog geen blad... Dus gelukkig eten ze ook ligustrum ovalifolium/ haag liguster. Onze redding

Maar rupsen groeien verrassend hard!

De hoofdhouding van deze (onderste)rups is hun slaap/ rust houding.
Inmiddels zijn sommige rupsen al mooi aan het verkleuren naar het paars. Hieronder dan ook het verschil in grootte tussen verschillende rupsen.

Dit is dan ook ons monster van de groep:

Een aantal mooi op de tak (27 maart)

De rupsen zijn ontzettend knappe dieren

Ik ben erg benieuwd hoe ze gaan uitgroeien!
Hoop dat ik jullie tegelijk ook wat heb kunnen laten zien dat toch niet heel gebruikelijk is