Wat een roze puppywolk had moeten zijn...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Wat een roze puppywolk had moeten zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 08:20

Op mijn wishlist stond het fokken van een nestje pups. Al een paar keer was de dekking met Indy, mijn mechelse herder teefje mislukt en ik had de hoop eigenlijk al op gegeven. Maar afgelopen februari toen Indy loops was, toch laten overhalen het nog 1 keer te proberen en vanaf het begin had ik er een heel goed gevoel over. Toen een paar weken geleden ook daadwerkelijk haar buikje begon te groeien wist ik het zeker. En afgelopen week zouden de pups geboren moeten worden.

Tweede paasdag lekker wezen wandelen met onze jongste hond. Mijn man bleef thuis met de kids, omdat Indy woensdag uitgerekend was en we haar de laatste week dus niet meer alleen wilde laten. Toen ik weer thuis kwam, was Indy erg onrustig, lag veel te hijgen en te trillen en was nogal in zichtzelf gekeerd. Matras in de woonkamer en ’s nachts bij haar geslapen. De volgende ochtend weinig verandering. Ze was alleen nog iets onrustiger, maar meer niet. Mijn man besloot vanaf thuis te werken, zodat ik er niet alleen voor zou staan als het zou beginnen. De hele dag gebeurde er weinig, maar mijn gevoel zei dat het ’s nachts zou gaan gebeuren. ’s Avonds lekker op tijd de paarden gedaan, kids naar opa en oma en toen het matras maar weer de woonkamer in gesleept. Heerlijk op tijd zat ik op mijn matrasje voor de tv. Indy wilde steeds naar buiten, dus er was wel degelijk iets gaande. Op een gegeven moment gaat ze weer zitten alsof ze moet plassen en zie ik een blaasje tevoorschijn komen. Snel naar binnen gegaan, waar mevrouw op de bank klom. De afgelopen dagen ging ze uit zichzelf elke avond in haar werpkist liggen en nu het zo ver was, koos mevrouw ervoor dat de bank beter geschikt was. Nou ja, prima, paar celstofmatjes op de bank, deken er overheen. Als zij dat fijn vindt, dan passen wij ons wel aan. Het blaasje kwam steeds verder en ineens bedacht mevrouw dat het matras van ons toch fijner was, dus plofte ze daarop neer. Gelukkig had ze eerder die avond ook al daar gelegen en hadden we die al vol gelegd met celstofmatjes en doeken. En niet veel later kwam het eerste pupje op de wereld.

Afbeelding

Indy wist niet helemaal wat de bedoeling was, dus begon ik zelf het vlies bij het neusje open te maken. Op dat moment kreeg Indy in de gaten was ze moest doen en heeft zelf de rest kapot gemaakt en opgegeten. Na de eerste pup volgde snel de volgende 5 pups. Indy was een voorbeeldige moeder en deed precies wat er van haar verwacht werd. Ik heb vanaf de eerste pup alleen maar zitten kijken, genieten en foto's maken. Pup nummer 6 had het erg benauwd na de geboorte en Indy en ik kregen haar ook niet echt aan de gang. In overleg met de dierenarts pup warm gelegd en afwachten. Inmiddels was Indy weer begonnen met persen. Het ging erg moeizaam deze keer en na twee rondjes buiten werd eindelijk na een uur pup nummer 7 geboren. Helaas was de pup al dood. Indy heeft hem nog een kwartier liggen likken en proberen hem op gang te krijgen en toen heb ik hem weggepakt. Ik vond het belangrijker dat ze zich ging focussen op de levende pups. Daarna is Indy heerlijk in slaap gevallen.

Afbeelding

Halverwege de ochtend kwam de dierenarts moeder en pups nakijken en alles was in orde. De pup die benauwd op de wereld was gekomen leefde ook nog steeds en deed het eigenlijk beter dan de dierenarts en ik hadden verwacht, maar had nog steeds niks gedronken. We zouden proberen deze pup met sondevoeding op gang te helpen. Na een paar uur begon er wat meer leven in te komen en begonnen het verteringsgestel op gang te komen. Dus er was goede hoop. ’s Avonds ging het helaas weer slechter en toen ik ’s nachts kwam om te voeren was de pup helaas overleden. Indy en pups deden het verder prima, dus ik besloot boven in mijn bedje verder te slapen die nacht, want twee nachten op een matrasje in de kamer begon ik toch wel te voelen. Mijn man heeft om half 8 de hondjes nog een keer uitgelaten. Alles was nog steeds in orde, dus hij is naar zijn werk gegaan. Ik besloot me nog even om te draaien, want een nacht zonder slaap hakte er toch wel in.
Om kwart over 10 kwam ik beneden en zag ik dat Indy een plas in de kamer had gedaan. Nou ja, kan gebeuren. Eerst even een snelle blik bij Indy en de puppen. Alles zag er goed uit, dus dat eerst maar even dat plasje opruimen. Toen ik daarmee klaar was en weer even bij de werpkist ging kijken zag ik Indy weer persen. Op dat moment kwam ook mijn schoonvader binnen gelopen, want die zou die dag wat klusjes in de tuin komen doen. We besloten het een half uurtje aan te kijken en dan zou ik de dierenarts bellen. Na een half uur geen verandering, dus dierenarts gebeld en we moesten meteen komen. Indy begon steeds verder in zichzelf te keren en bij de dierenarts bleek dat ze hoge koorts had. Op de röntgenfoto werden nog 2 pups zichtbaar, die achtergebleven waren in de baarmoeder. Indy kreeg een spuit en mocht het nog een uur thuis zelf proberen. Na een uur was er nog steeds niks, dus terug naar de dierenarts voor een keizersnee.

Afbeelding

En daar ligt je meisje dan, op haar rug onder een operatiedoek, aan de slangen (foto helaas niet scherp). De eerste pup was er al snel uit. Helaas was de pup al overleden. Op zoek naar nummer twee kwam er een heleboel ‘zooi’ tevoorschijn en van de pup zelf was niet veel meer over. Meteen maar besloten om de baarmoeder eruit te halen, om te voorkomen dat ze van de troep ook nog een baarmoederontsteking zou krijgen. En toen ze toch open lag heeft de dierenarts maar meteen haar navelbreukje hersteld.
Nadat alles weerdicht gemaakt was, mocht Indy bijkomen terwijl de pups er weer bij mochten liggen.

Afbeelding

Heel langzaam kwam Indy weer bij. Tenminste ze reageerde met haar ogen, maar deed verder niks. Uiteindelijk hebben we haar zo ver gekregen dat ze heel wankel opstond en naar de auto wilde wankelen. Thuis hebben we haar uit de auto getild en in haar werpkist gelegd en de pups er weer bij gelegd. Indy ging meteen weer plat liggen en reageerde bijna nergens op. De koorts bleef aan de hoge kant, dus ’s avond maar weer contact gehad met de dierenarts. Toch nog een koortsremmer er in en tegen middernacht begon de koorts iets af te nemen. We hebben haar buiten gezet om te plassen en daarna is ze zelf weer terug naar binnen gewankeld en weer neergeplofd in haar werpkist. Ze gaf nog steeds geen reactie als er een pup piepte, dus besloten het matras maar weer in de woonkamer te leggen en nog een nachtje bij haar te slapen.
’s Ochtends begon ze heel langzaam weer te reageren op het piepen van de pups en kwam ze zelf uit haar werpkist om uit te gaan. En eindelijk wilde ze ook weer wat eten, dat had ze zondagavond voor het laatst gedaan. Gedurende de dag begon ze weer steeds meer zichzelf te worden. Je merkt dat ze nog wel veel pijn heeft en dat haar lichaam soms nog wat sloom reageert. Maar dat zal de komende dagen/weken weer bijtrekken.

En dan kunnen we nu hopelijk eindelijk gaan genieten van de roze puppywolk, want daar zijn we de laatste dagen wel heel erg hard vanaf gevallen.

Afbeelding

Yenni

Re: Wat een roze puppywolk had moeten zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:27

Jeetje wat een verhaal! Maar hoe kan het dat er nog 2 pups over waren in de baarmoeder?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:30

Jeetje wat een verhaal hopelijk mogen jullie nu gaan genieten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:32

Ach gossie, arme hond! :(:)
Maar lekker genieten van de pups! :(:)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:34

Gossie wat een gedoe zeg! Dat is inderdaad niet wat je voor ogen hebt als je een nestje pups verwacht! Gelukkig gaat het nu goed met ze! Geniet ervan!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:44

Dat is de keerzijde van het fokken helaas! Ze had er wel heel erg veel zeg! Nu duimen dat het in een positieve lijn omhoog gaat! Lekker genieten van je hond en haar kroost :)

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:47

Ach jeetje, ontzettend naar! arme hond... Hopelijk gaat het gauw weer stukken beter en kunnen jullie lekker genieten :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:49

Ocharme wat een hoop miserie. Hopelijk gaat het vanaf nu allemaal goed hoor! :(:)
Mogen de pups wel gewoon de moedermelk drinken nadat de moeder onder narcose geweest is?
Hoeveel pupjes zijn er nu nog?
Heel veel beterschap voor Indy en succes met de puppies!! +:)+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:53

TS, had je van te voren een echo laten maken of een rontgen foto?

Wat fijn dat het nu weer goed gaat. Helaas is dit de keerzijde van het fokken die mensen wel eens vergeten. Het kan altijd mis gaan, gelukkig gaat het nu weer goed met mama en pups.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:53

Wat een verhaal zeg... Verschrikkelijk!
Waren er op de echo vooraf ook niet zoveel pups te zien? Hopelijk voelt ze zich snel weer fijn!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:55

Wat heftig!
Zo uit het verhaal klinken jullie als super lieve baasjes voor jullie honden <3

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:10

Jeetje, zo zie je maar... het is lang niet altijd rozengeur en maneschijn.. Ik wens jullie sterkte toe met de rest van de kraamtijd en hopelijk gaat het elke dag een beetje beter met mams.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:21

Vooraf geen echo laten maken door eerdere negatieve ervaring met echo's maken. En echo en röntgen geven geef 100% garantie.
Dierenarts had gevoeld na de bevalling, dus iedereen ging er vanuit dat dit het was. Maar 1 pup zat nog erg diep onder Indy haar ribben. Dus ik denk gewoon gemisy met voelen.Voor de röntgen die van de week is gemaakt, had een andere dierenarts ook nog gevoeld en die kon het ook niet goed voelen. Dus daarom voor de zekerheid nog een röntgen gemaakt. En daar kwamen er nog 2 op te voorschijn.

Het is inderdaad het risico van fokken, dus je houdt het wel in je achterhoofd. Maar na zo'n vlotte bevalling van de rest had niemand hier eigenlijk meer rekening mee gehouden.

Uiteindelijk nog 2 reuen en 3 teefjes over. En we gaan zeker genieten de komende tijd. Daar hebben we het voor gedaan. Tussen de bevalling en de keizersnee had ze echt een verliefde blik in haar ogen en was ze het gelukkig met haar baby's. Dus ik hoop dat als ze zich weer wat beter voelt, dat dat gevoel weer terug komt bij haar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:49

Ze geven geen 100 procent garantie maar als je rontgent vlak voor de bevalling weet je wel ongeveer wat er uit gaat komen en had je die twee pups nooit gemist. Ik zeg niet dat je dit geheel had kunnen voorkomen maar je was wellicht beter voorbereid geweest.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:57

Amandavd schreef:
Ze geven geen 100 procent garantie maar als je rontgent vlak voor de bevalling weet je wel ongeveer wat er uit gaat komen en had je die twee pups nooit gemist. Ik zeg niet dat je dit geheel had kunnen voorkomen maar je was wellicht beter voorbereid geweest.

Ja, geef even een trap na..

TS: Ontzettend vervelend en hopelijk kan Indy nu alsnog genieten van haar roze wolk!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:05

Nou dat kan ook wat vriendelijker zeg. Inderdaad effe een trap nageven. Als je niks fatsoenlijks te melden hebt zeg dan niks.
En als de pup achter de ribben lag, wat de dierenarts ook zei, dan is de kans klein dat ze er op de foto wel te zien waren.

Ts, geef je meisje maar lekker veel knuffels en geniet van je mooie pups!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:13

Een foto en echo zegt ook niet alles. Ik heb dat destijds beide laten doen bij mijn hond om niet voor verrassingen komen te staan. Volgens de DA kregen we 5 pups maar er kwamen er 10 uit. Dus had het net zo goed niet kunnen doen.

Maar wat een drama TS. De andere 5 zien er goed uit, hopelijk groeien die voorspoedig op en gaat het met moeders ook goed. Het is zo leuk puppies <3

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:17

Wat een verhaal. Durfde op een gegeven moment bijna niet verder te lezen; gezien de titel en de opening was ik constant bang dat er ging komen dat alles compleet mis was gegaan.
Toen ik bij het punt kwam waar het slechter ging met mams, dacht ik 'oh nee toch, toch niet de moeder verloren?'

Maar gelukkig viel dat mee; mams maakt het redelijk goed. Nu nog herstellen.

Heel jammer van de pups die het niet gered hebben, maar gelukkig hebben jullie nog 5 dotjes over. En gelukkig gaat het met mams ook een stuk beter nu.

En nu lekker genieten van de pupsels :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:36

Amandavd schreef:

Zelfs hier op bokt zijn er veel verhalen waarbij uit de foto blijkt dat er bv 6 pups zouden zitten en er toch 8 of zelfs 9 uitkomen.
Dat komt dus heel vaak voor.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:52

VVDD ---> BB-ITP

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:56

Daarom maken wij altijd een foto vooraf en als we ons niet zeker zijn door hoge aantallen na de bevalling nog een keer. Zodat zoiets niet kan gebeuren. Kan heel snel fout gaan en is niet nodig. Een foto rond de 50e dag is bijna altijd wel heel duidelijk zeker tot 8 a 9 pups. Echo's zijn niet betrouwbaar.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:02

Ach arm dier. Gelukkig is moeder sterk en heeft ze de wil om te vechten. Zo zie je maar hoe kwetsbaar dieren kunnen zijn. Hoop voor jullie dat jullie nu eindelijk kunnen genieten van al dat gespuis in je huis :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:34

Selina schreef:
Amandavd schreef:

Ja, geef even een trap na..

TS: Ontzettend vervelend en hopelijk kan Indy nu alsnog genieten van haar roze wolk!

Joh doe eens normaal. Het was gewoon een normale reactie.

@Brainless, beetje rare redenatie. Dus omdat het op bokt veel voorkomt zal het wel geen nut hebben? Terwijl ik als paraveterinair in heel veel gevallen zie dat het dus wel goed gaat en de aantallen dus wel kloppen. Ik heb in een kliniek gewerkt waar ontzettend veel fokkers komen, en heb regelmatig geholpen met de foto's maken.

Echo's zijn meer om te kijken of een teef drachtig is, maar dan heb je wel een richtlijn.

Mijn post was helemaal niet bedoeld om TS aan te vallen, maar wel om bewust te maken. En iedere tip is er een.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:36

Helemaal eens met Amandavd. Heb diezelfde ervaring als fokker en als dierenartsassistente.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:40

Jezus wat een verhaal... Maar gelukkig nog gezonde puppies! Wij hebben vroeger ook Mechelse herders gehad, alweer zo lang geleden maar ik zal Joy nooit vergeten <3 zo'n lieve hond. Maarja, veel plezier met je hondjes!