Aangezien ik nogal een onrustige en creatieve mindset heb, bedacht ik me dat het misschien leuk is om eens in een topic bij te gaan houden welke projecten is allemaal heb bedacht en hoe deze verlopen. Op volgorde van prioriteit:
- Nieuw konijnenren + binnenhok
- Nieuw kippenren + opknappen kippenhok
- Buitenvoilére maken voor vogeltjes
Momenteel ben ik begonnen met de eerste twee.
De situatie is als volgt: De tuin is 11 meter breed. Achter in de tuin is een trampoline ingegraven. Deze staat in een 'vierkant' van 5x6m. Daarnaast staat het tuinhuis.
Om de trampoline worden nu de rennen van de konijnen en kippen gerealiseerd. Deze stonden eerst in het verlengde van de tuin met een ren van een meter breed en 12 meter lang. De konijnen en kippen deelde hetzelfde hok, maar wel afgescheiden.
Om de trampoline komt een mooi hek met hardhouten palen te staan om te voorkomen dat de diertjes ook op de trampoline gaan springen. Oh... en natuurlijk niet er onder verdagen. Als het hard heeft geregend staat er, ondanks de drainage, een flinke laag water in en ik wil geen verzopen konijnen!
Tussen de trampoline en het hek komt ook nog iets. Misschien gewoon steentjes, misschien begroeiing, maar dat moeten we nog even bekijken.
De konijnen krijgen nu een eigen nachthok IN het tuinhuis, op hoogte en met twee luikjes naar buiten. Het hok word lekker ruim en voorzien van alle gemakken (o.a. een slowfeeder voor hooi). Bijkomend voordeel is dat het water niet meer bevriest in de winter en als het regent sta ik droog wanneer ik de konijnen moet voeren of verschonen. Wanneer je voor de trampoline staat komt de konijnenren dus links. Ik heb trouwens een langoortje en een Lothäringer.
De kippen blijven in hun eigen hok, die ze nu niet meer hoeven te delen. Wel word het hok opnieuw in de beits gezet en uiteraard verplaatst. Ook word er nu onder het hok getegeld zodat AL het houtwerk uit de grond blijft. Het hok stond al op een hardhouten frame met daarop kleine busjes en daarop het hok zodat het hout niet kan rotten (jaja, snappen jullie het nog

Ten tijde van het uitgraven van de trampoline is al het zand OM de trampoline heen gegooid (heel handig.... had ik toen geweten dat die hokken verplaatst zouden worden....

Aangezien mijn voedstertje (de hangoor) nogal lekker kan graven was het dus noodzaak om de gehele ren van gaas te voorzien. Dus HUP enthousiast begonnen met het uitgraven van die ren tot op 35cm diepte, niet waanzinnig diep, maar de ren is groot genoeg om nog horizontaal te gaan. 35cm word alleen wel HEUL erg veel wanneer het om ruim 10m2 gaat. Ik ben maandag begonnen met scheppen en vandaag was de ren dan ein-de-lijk klaar!!!
Beide rennen hebben nog géén beplanting, ze zien er dan ook aardig kaal uit.
Zo... dat was even de uitleg

1. De situatie zoals deze was. Hier is rondom al wel de meter grond weggegraven en weggekruid! In totaal meer dan 35 kruiwagens

2. Het hardhouten frame van het kippenhok. Heb helaas geen foto van het kippenhok in zijn geheel, dus die komt wanneer deze weer is opgebouwd!

3. Onderdelen van het kippenhok welke opnieuw in de beits zijn gezet. Dit word dan ook de nieuwe kleur.

4. Het begin van de konijnenren. Het was even puzzelen waar ik de aarde zou laten, maar na 3x het te hebben moeten verplaatsen was ik erachter dat ik het op een stuk moest gooien waar ik NIET later weer moest graven.

5. En we zijn weer een stukje verder!

6. In het eerste stukje ligt het gaas er al in en de aarde er al op. De eerste twee palen staan (alleen nog niet op de juiste hoogte) en het hek is er even tijdelijk tegenaan gezet i.v.m. de werkzaamheden. Dit geeft jullie alvast een idee van hoe het hek word

7. Totaal plaatje. Rechts is straatzand neergegooid en word nog getegeld. Daarna komt het hardhouten frame op de tegels te staan.

8. De zijkant van de konijnenren. Eigenlijk het makkelijkste stukje om te doen. Geen wortels en rare hoekjes!

9. De achterkant van de ren. ON-MO-GE-LIJK!!! Ik heb de pech dat er twee Leilinde's in de ren staan. Dat betekend dus een hóóp wortels die je tegenkomt!

10. KLAAR MET GRAVEN!!! Na 6 dagen (totaal denk zo'n 30 uur graven en kruien) ligt het gaas erin, is de grond terug waar het lag en is het uitgevlakt.

11. De bewoners ook maar even op de foto gezet. Er komen nog meer kippen en konijnen, deze zijn under de way!

Het tijdelijke hok

De kippekes

Het hangoortje, Miffy (stiekem ook wel Milfy

Mijn favoriet, Douchebag! (Van zijn soort komen er nog meer)

Uiteraard worden beide rennen nog aangekleed. De konijnen krijgen een grote ronde buis om doorheen te hupsen en lekkere knaag takken en bossage. De kippen krijgen nog schaduwplekken en uiteraard een mooie aankleding van de ren.
Nou.... super als je je er doorheen geploegd hebt! Updates blijven ook zeker komen zodat jullie het eindresultaat krijgen te zien!
Ik ga aankomende week beginnen met het luxueze binnen onderkomen van meneer en mevrouw konijn, dus die zien jullie snel!
X