Op 1.6.2013 heb ik bij een nertsenfokkerij 2 baby nertsen meegenomen.
Ze waren 4 weken oud, vertel me niet dat het beter is om ze dan bij hun moeder te laten want dat is mij bekend. Voor de mensen die het niet weten ik heb ervaring met het opvoeden van jonge dieren.
Zie mijn andere topic over mijn stinkdier [BB-ITP] Stinkdier Jillz
De keuze voor 4 weken oude nertsen is omdat ze ouder vaak moeilijker tam te krijgen zijn. Ik zeg niet onmogelijk, er zijn verhalen dat nertsen ook op latere leeftijd nog redelijk handtam te krijgen zijn.
Ik kreeg 2 grijze nertsen waarvan 1 al behoorlijk zwak was, die kon niet goed meekomen in het nestje.
Het was een grote gok of die het nog zou halen aangezien die al door zn moeder werd verstoten.
De kleine nertsen

Op 12.6.2013 is toch de wat zwakkere nerts dood gegaan... ontzettend jammer.
Ondanks de liefdevolle verzorging heeft ze het niet gered.
Er bleef dus nog 1 deugniet over die ik voor het gemak maar Baby noemde

Baby deed het erg goed, ze was ontzettend actief en had in onze hond haar nieuwe vriendje gevonden.
Dit was op 20.06.2013

's avonds lag baby lekker bij mij op schoot te slapen, moe en voldaan van al het spelen.

Baby kreeg nieuwe vriendjes.
Dit keer nertsen van 8 weken oud.
Het was een behoorlijk klus hun handtam te krijgen. Ze waren veel angstiger en daarom niet bang eens van zich af te bijten. Ze zijn wel redelijk tam geworden in die zin dat ze bij me komen en dat ik ze wel iets kan aaien en uit de hand kan voeren. Optillen, knuffelen etc. is niet mogelijk bij ze.
Ik heb ze bij de fretten gevoegd, ik heb 3 wat oudere fretten die ze wel accepteerde in hun prachtige buitenverblijf. De fretten slapen veel in hun stapelbed terwijl de nertsen buiten lekker spelen en zwemmen (jaja ook zwemmen!).
Ik heb in de loop van de tijd de verschillen tussen de fretten en nertsen goed leren kennen. Ik begrijp ook dat fretten betere huisdieren zijn dan nertsen (ook al wist ik dat voor die tijd ook wel).
Nertsen zijn ontzettende slopers, alleen echte rubberen speeltjes overleven het hier. De platsic speeltjes, krabpalen, etc. worden genadeloos gesloopt door deze kleine monstertjes

Fretten kun je ook sneller wat leren en ook dingen afleren. Nertsen trekken zich niet zoveel aan van "gezag".
De nieuwe vriendjes:

Baby kreeg een tuigje, JOEPIE

Baby begon te groeien... en te groeien... en begon een prachtig dier te worden
Slapen? Dat deed baby amper.... baby wilde: SPEEELEEEEEN!!!!

Spelen spelen spelen

En oeps... heb ik haar nu per ongeluk de naam baby gegeven?
Ja, er was geen ontkomen aan.. mijn nerts luisterde naar de naam baby.
Maar baby was allang geen "baby" meer.
Een nerts thuis als huisdier is geen verstandig idee, dat wist ik ook wel voor die tijd.
Baby werd thuis steeds dominanter, ze verjaagde de honden gewoon als de honden eten kregen.
Ook was ze enorm eenkennig, ze is ontzettend blij met mij maar bijt anderen.
Daarom kreeg baby een prachtig speelpaleisje buiten.
Een mooi hok met binnen- en buitenverblijf VOL met SPEELTJESSS!
Ze kon niet bij de andere nertsen in, ze werd niet geaccepteerd.
In haar speelpaleisje was ze niet gelukkig, ze was dagen bij mij en zat nu opeens alleen in een hokje.
Ondanks de vele aandacht van mij was ze erg onrustig in haar speelpaleisje.
Dus heb ik een fret bij haar in gedaan... en toen was alles goed.
Ik ga met baby nog bijna dagelijks wandelen. Ook mag ze als het mooi weer is lekker zwemmen in het zwembad.

En de andere nertsen?
Die zijn ook nog ontzettend blij met hun verblijf... ze worden niet verwerkt in een bontkraag maar mogen hun leven lang doorbrengen bij mij op kinderboerderij de Tjoeke Tjoek Boerderij.

Een berichtje zou leuk zijn

Ik raad verder niemand aan deze dieren als huisdieren te nemen, daar zijn ze echt NIET geschikt voor.