Sinds tweede kerstdag zijn dit mijn nieuwe huisdieren! Helaas kan niet iedereen ze zo waarderen en worden ze veel uitgelachen. (eigenlijk wordt ik vooral uitgelachen) Want wat moet je nou in godsnaam met slakken!?
Op dit moment heb ik 11 Agaatslakken. Wat zijn in godsnaam agaatslakken hoor ik je nu denken? Nou ze zijn bekend van het culinaire gerecht Escargots. Dat zal je misschien bekender voorkomen.
Ik heb ze echt niet om op te eten maar gewoon als huisdier!
(kijkt even naar het terrarium en ziet dat ze de plant van de stronk af hebben geduwd.. de monsters..)
We hadden een klein terrarium in huis leegstaan en het kriebelde toch wel weer heel erg om beestjes te gaan houden maar gut, wat stop je in een klein terrarium? Hagedissen ed vind ik er niet geschikt voor een daar heb ik met mijn studie op dit moment ook de tijd niet voor. Via mijn stage kwam ik in aanraking met deze beestjes en ik ben vanaf dag 1 fan! De keuze was er dus al vrij snel.
Ze zijn makkelijk te houden. Ik houd ze in een terrarium met een gewone lamp zodat we ze goed kunnen zien. Als bodembedekking gebruik is natuurlijk zand. Ze hebben een holle stronk waar ze zich kunnen verschuilen en een bakje met water met steentjes erin zodat ze niet meteen verzuipen als omvallen (sommige slakken vinden het leuk af en toe een duwtje te geven). Ze hebben dan overal grip om weer rechtop te bewegen.
(kijkt nogmaals naar de bak en ziet dat het plantje weer recht ligt en ineens helemaal vooraan in de bak ligt)
Qua voeding eten ze gezellig met je mee, stukjes appel, paprika, komkommer of banaan voldoen prima aan hun wensen. Een simpel blok sepia hebben ze wel nodig om hun kalkgehalte voor het huis goed te houden. Verder krijgen ze bij mij 3 keer per week een half handje kippenlegkorrel. hier zit ook kalk in en ze groeien er goed van (dat is ook meteen de reden dat ik ze niet meer geef want ik wil natuurlijk geen plofslakken.
Verder 1 keer per anderhalf/2 weken de bak van de poepjes ontdoen en om de dag wat water sproeien en de slakken zijn tevrede!
Ze blijven niet met 11 in deze bak want daar is hij gewoon te klein voor. Als ze groot genoeg zijn mogen ze hun leven verder voltooien op de boerderij (mijn stage) in het terrarium. Het is de bedoeling dat ik er 3 houdt en dat deze uiteindelijk ook eieren gaan leggen.
Oh en ze groeien super hard! Ik laat ze daarom op het moment zoveel mogelijk met rust. ze trekken zich terug overdag omdat hun huis erg teer en breekbaar is. in de avond als de lamp uitgaat komen ze als een gek tevoorschijn om te eten en te drinken.
2 dagen na aankomst:

een wat grotere anderhalve week na aankomst:

Nu:

2 grote met een slakje dat de grote had van een broodkruimel toen hij kwam:

Op de hand:

Hier zie je goed hoe teer het schild op dit moment is. het witte moet nog uitharden en is nieuw schild

Altijd een grappig gezicht als ze het raam op klimmen, zo zie je goed hoe ze zicht voor bewegen:

Het terrarium:

Knap als je alles gelezen hebt en hopelijk vinden jullie mijn slakken wel leuk!
Ik wil de groei een beetje bijhouden door regelmatig foto`s te maken. Vinden jullie het leuk als ik deze blijf plaatsen?
(bovenste foto heb ik op stage gemaakt van een volgroeide slak)

ik zat al te denken, ergens klopt er iets niet maar kwam er maar niet achter
maar was wel erg benieuwd of er een reden achter zit dat bij een aantal foto's een euromunt erbij ligt?
vind ze een beetje griezelig!