Iedereen lacht ze uit, wat moet je nou met slakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fosco

Iedereen lacht ze uit, wat moet je nou met slakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 13:52

Afbeelding

Sinds tweede kerstdag zijn dit mijn nieuwe huisdieren! Helaas kan niet iedereen ze zo waarderen en worden ze veel uitgelachen. (eigenlijk wordt ik vooral uitgelachen) Want wat moet je nou in godsnaam met slakken!?

Op dit moment heb ik 11 Agaatslakken. Wat zijn in godsnaam agaatslakken hoor ik je nu denken? Nou ze zijn bekend van het culinaire gerecht Escargots. Dat zal je misschien bekender voorkomen.
Ik heb ze echt niet om op te eten maar gewoon als huisdier!

(kijkt even naar het terrarium en ziet dat ze de plant van de stronk af hebben geduwd.. de monsters..)

We hadden een klein terrarium in huis leegstaan en het kriebelde toch wel weer heel erg om beestjes te gaan houden maar gut, wat stop je in een klein terrarium? Hagedissen ed vind ik er niet geschikt voor een daar heb ik met mijn studie op dit moment ook de tijd niet voor. Via mijn stage kwam ik in aanraking met deze beestjes en ik ben vanaf dag 1 fan! De keuze was er dus al vrij snel.

Ze zijn makkelijk te houden. Ik houd ze in een terrarium met een gewone lamp zodat we ze goed kunnen zien. Als bodembedekking gebruik is natuurlijk zand. Ze hebben een holle stronk waar ze zich kunnen verschuilen en een bakje met water met steentjes erin zodat ze niet meteen verzuipen als omvallen (sommige slakken vinden het leuk af en toe een duwtje te geven). Ze hebben dan overal grip om weer rechtop te bewegen.

(kijkt nogmaals naar de bak en ziet dat het plantje weer recht ligt en ineens helemaal vooraan in de bak ligt)

Qua voeding eten ze gezellig met je mee, stukjes appel, paprika, komkommer of banaan voldoen prima aan hun wensen. Een simpel blok sepia hebben ze wel nodig om hun kalkgehalte voor het huis goed te houden. Verder krijgen ze bij mij 3 keer per week een half handje kippenlegkorrel. hier zit ook kalk in en ze groeien er goed van (dat is ook meteen de reden dat ik ze niet meer geef want ik wil natuurlijk geen plofslakken.

Verder 1 keer per anderhalf/2 weken de bak van de poepjes ontdoen en om de dag wat water sproeien en de slakken zijn tevrede!

Ze blijven niet met 11 in deze bak want daar is hij gewoon te klein voor. Als ze groot genoeg zijn mogen ze hun leven verder voltooien op de boerderij (mijn stage) in het terrarium. Het is de bedoeling dat ik er 3 houdt en dat deze uiteindelijk ook eieren gaan leggen.

Oh en ze groeien super hard! Ik laat ze daarom op het moment zoveel mogelijk met rust. ze trekken zich terug overdag omdat hun huis erg teer en breekbaar is. in de avond als de lamp uitgaat komen ze als een gek tevoorschijn om te eten en te drinken.

2 dagen na aankomst:
Afbeelding

een wat grotere anderhalve week na aankomst:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Afbeelding

2 grote met een slakje dat de grote had van een broodkruimel toen hij kwam:
Afbeelding

Afbeelding

Op de hand:
Afbeelding

Hier zie je goed hoe teer het schild op dit moment is. het witte moet nog uitharden en is nieuw schild
Afbeelding

Altijd een grappig gezicht als ze het raam op klimmen, zo zie je goed hoe ze zicht voor bewegen:
Afbeelding

Het terrarium:
Afbeelding

Afbeelding

Knap als je alles gelezen hebt en hopelijk vinden jullie mijn slakken wel leuk!
Ik wil de groei een beetje bijhouden door regelmatig foto`s te maken. Vinden jullie het leuk als ik deze blijf plaatsen?

(bovenste foto heb ik op stage gemaakt van een volgroeide slak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:02

Ik vind ze vies :')

Maar wel grappig om te zien haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:03

hier 3 afrikaanse reuzenslakken, veel mesen snappen de lol er indd niet van, maar het is heerlijke tv

Science90

Re: Iedereen lacht ze uit, wat moet je nou met slakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:04

Oh, leuk!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:07

Als je ze zo ziet zijn ze best wel aandoenlijk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:08

Super leuk!! Heb ook overwogen om slakken te nemen omdat ik altijd erg gevaccineerd ben van ze. We hebben hier ook een snale huiskamer topic. Lees altijd mee maar ben niet zo fanatiek meer omdat ik de verleiding zo klein mogelijk wilt houden om ze aan te schaffen hahaha. Ik dacht trouwens wel dat die wat andere behoefte hadden als hoe jij je slakken houd maar dit is denk ik weer een ander soort. Leuke fotos iig! Hebben ze ook allen een naam?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:08

ze zijn zo schattig vind slakjes bij me ouders in de tuin ook zo snoezig

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:09

Hier iemand met *ff tellen* 18 slakken, waarvan 12 Agaatslakken. :)

2 tipjes:
- Kippenvoer minderen, maximaal 1x per week is ruim voldoende ivm groeispurtjes en het ontstaan van scheurtjes en vergroeiingen in de huisjes.
- Dikkere laag zand gebruiken, agaatjes hebben minimaal 10cm nodig om zich lekker in te kunnen graven.

Verder zitten ze er goed bij, zou ik zo houden. :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:11

Share schreef:
Super leuk!! Heb ook overwogen om slakken te nemen omdat ik altijd erg gevaccineerd ben van ze.

Gevaccineerd of gefascineerd? :+

Sorry, moest even :=

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 14:15

Bedankt voor de tips! ze hebben achterin de bak in een hoek een lag van ongeveer 15 cm zand. ik wil over een aantal weken kijken of ik dat nog beter kan aanpassen. Ze hebben zich nu nog nooit in willen graven. de bak is nu vol heuvels en hobbels. Zodra ze daar drang toe krijgen wil ik de laag sowieso dikker maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:25

Leuk ingericht. Hier ook 9 Afrikaanse reuzenslakken. En komen nog meer bij.

Leuke bak heb je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:32

Kirsha schreef:
[naam] schreef:
Super leuk!! Heb ook overwogen om slakken te nemen omdat ik altijd erg gevaccineerd ben van ze.

Gevaccineerd of gefascineerd? :+

Sorry, moest even :=

Jahahaha _O- ik zat al te denken, ergens klopt er iets niet maar kwam er maar niet achter := :))

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 18:20

Bedankt voor alle leuke reacties :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:26

Wat een bijzondere huisjes dieren :D

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:28

Ben niet echt fan van slakken :o maar was wel erg benieuwd of er een reden achter zit dat bij een aantal foto's een euromunt erbij ligt?

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 18:32

@Lumea, dan kan ik goed zien en vergelijken hoe ze groeien.
iedereen weet hoe groot een euromunt is en zo zie je de groei en kun je zelf in je hoofd voorstellen hoe groot dat in rl is :)

En ik begrijp de mensen die er niks mee hebben ook heel goed hoor haha, het blijven slakken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:34

Leuk! Hier drie agaat slakken die super gezellig zijn! Vind het heerlijke diertjes om te bekijken.
Heb ook Australische flappen takken eitjes die hopelijk binnenkort uit komen, een baardagaam en zou ook wel heel graag kikkertjes willen houden maar moet me daar nog even in verdiepen.
De slakken passen dus prima bij de beestenboel. :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:35

Ik vind slakken echt fascinerende beesten, heb ook wel eens een paar uur in de tuin op m'n buik gelegen, slakken bestuderen. Leuke exemplaren!

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 18:39

@Judith_ Ik heb ook een muskusschildpad.

Heb nog een terrarium leeg van 60x40x40. Geen flauw idee wat ik hier in wil hebben.
Heb al zitten denk aan kikkers, of een afrikaanse huisslang. luipaardgekko vind ik ook super, maar ik weet het echt nog niet. Binnenkort maar een keer mijn kennis aanspreken. die heeft een reptielenspeciaalzaak en had al aangegeven dat hij me graag wou helpen. Maar het heeft allemaal geen haast :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:41

Een vriend van mij heeft d'r ook een paar, hij kweekt er zelf mee. Die van hem zijn wel al ongeveer zo groot als je hand :=

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:56

Brrr... :brr: vind ze een beetje griezelig!

Wel leuk dat je zoveel plezier hebt aan die beestjes!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:01

Leuk beestjes!
Hoe pak je die nu eigenlijk op? Ik ben altijd bang dat ik slakken kapot trek of hun huisje van ze af trek als ik ze op pak... Hoe doe je dat?

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:04

Ik pak ze nu zo min mogelijk ivm het zacht huis. Normaal pak ik ze voorzichtig bij het huis :)

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:12

wat heel erg leuk zeg!!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:19

Snollygoster schreef:
Een vriend van mij heeft d'r ook een paar, hij kweekt er zelf mee. Die van hem zijn wel al ongeveer zo groot als je hand :=

Ongeveer zo groot als je hand? :oo