Just born, 3 little rabbits (Hollandertjes)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nwktje

Just born, 3 little rabbits (Hollandertjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:15

Ik weet niet zeker of ik wel er zo goed aan doe om dit topic te plaatsen maar goed stiekem wil ik dit wel even delen met de rest. Liever geen opmerkingen over broodfokker of dat het asiel te vol is. Wij hebben hier goed over nagedacht en dit is het 1e maar ook het laatste nestje!

De konijnen zijn raszuivere hollandertjes

Na een half jaar wachten was het zo ver en mocht de ram bij de voedster om haar te dekken. Zondag hebben we de ram bij de voedster vandaan gehaald en vandaag is mijn konijn bevallen, en ik heb het allemaal mee mogen maken.

Vanmiddag toen ik hooi kwam brengen was ze al druk bezig met een nestje aan het maken heb toen nog wat extra sto en hooii neer gelegd zodat ze niet te kort kwam. Tijdens het avond eten hoorde we ineens een hoop gekrijs. Ik snel naar buiten naar de konijnen toe en ja hoor ze was aan het bevallen. Het ging eigenlijk allemaal heel vlot en het vrouwtje was al direct bezig met de jongen schoon likken. Als ik het goed heb gezien zijn het 3 jongen met allemaal de juiste aftekeningen met een mooie rechte lijn. Op 1 na die heb een hele kleine afwijking maar denk niet dat dit zichtbaar zal zijn als het een dikke vacht heb.

De jongen zijn nu allemaal schoon gelikt en hebben allemaal direct na de geboorte gedronken de voedster maakt het gelukkig ook goed. Hopelijk overleven de jongen het allemaal.

Voor de duidelijkheid dit nestje was gepland en ook rond deze tijd. De 3 konijntjes hebben al allemaal een huisje. 1 Zal er bij ons blijven en de andere 2 gaan naar mijn buurmeisje.

Afbeelding

Afbeelding

De voedser: http://tinypic.com/r/2irkjfp/5
van de ram heb ik nu niet zo snel een foto

Toevallig was het dubbel feest vandaag want de eieren van mijn parkietjes zijn vandaag ook uitgekomen, naja tot zo ver ik weer 1 aangezien ik nog niet heb kunnen kijken maar wel een jong gehoord heb.

(Ouders van dit nestje: http://i40.tinypic.com/2mq5mvn.jpg)

Smee__

Re: Just born, 3 little rabbits (Hollandertjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:18

Echt super cute Kirs <3

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:21

Was ook zeker leuk en interessant om de geboorte mee te mogen maken wist niet dat ze zo snel ging bevallen ik had haar zeker nog tot middernacht gegeven voordat de jongen kwamen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:20

knap hoor jij hebt dus nu al de geslachten kunnen controleren???

Immers jij hebt een ram die je gaat laten helpen ben je wel verplicht aan je voedster vind ik. Je houd een jong en konijnen zijn groepsdieren maar hebben wel een strenge rangorde en minimaal 1 ram op 3 voedsters nodig. 2 rammen en 1voedster gaat niet dus moet je zelf een voedster aan houden. Dan een 3 tal wat eigenlijk ook niet handig is omdat je eigenlijk gelijke aantallen moet hebben bij nijnen (kan ook anders maar is het beste).

Buurmeisje neemt er 2. 2 voedsters is geen goede optie en 2 rammen ook zeker niet. Dus de enigste optie is een ram die ze laat castreren en een voedster.

Oftewel 2 voedster nodig en 1 ram. Knap als ze dat er precies uitgegooid heeft...............................

waarom denken mensen niet verder na???

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:31

Nou dierenfan, rustig aan. TS heeft duidelijk goed over het nestje nagedacht, gefokt met raszuivere konijnen en er met de geboorte in de gaten gehouden. Ik weet niet wat ze nog meer zou moeten doen? Dit alles is al zoveel beter dan de meeste mensen die gewoon wat konijnen bij elkaar gooien.

@TS, wat gaaf! Zijn het grote of kleine hollanders? Ik vind hun tekeningen altijd erg mooi om te zien.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 09:41

dierenfan schreef:

Immers jij hebt een ram die je gaat laten helpen ben je wel verplicht aan je voedster vind ik. Je houd een jong en konijnen zijn groepsdieren maar hebben wel een strenge rangorde en minimaal 1 ram op 3 voedsters nodig. 2 rammen en 1voedster gaat niet dus moet je zelf een voedster aan houden. Dan een 3 tal wat eigenlijk ook niet handig is omdat je eigenlijk gelijke aantallen moet hebben bij nijnen (kan ook anders maar is het beste).

Buurmeisje neemt er 2. 2 voedsters is geen goede optie en 2 rammen ook zeker niet. Dus de enigste optie is een ram die ze laat castreren en een voedster.

Oftewel 2 voedster nodig en 1 ram. Knap als ze dat er precies uitgegooid heeft...............................

De ram word als de jongen oud genoeg zijn geholpen. Wij houden het konijn alleen maar als het een voedster is. Als het 3 rammen zijn gaat er 1 naar mijn buurmeisje 1 naar mijn nichtje en de ander naar de vriendin van m'n stiefzusje

Wij hebben over alle opties nagedacht over het geslacht waar het dan naartoe gaat. Die mensen zelf hebben ons aangegeven een konijn te willen hebben. Aangezien het aantal jongen niet hoog is moeten wij die mensen gewoon teleur stellen het is niet anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:49

Mochten jullie toch een ram overhouden omdat iemand zich terugtrekt, dan heeft mijn moeder misschien wel interesse (mits het kleine hollanders zijn). Mijn moeder vindt het type konijn heel leuk en wil graag 1 jonkie en 1 uit de opvang.

Een nest blijft vreselijk leuk en interessant en alles.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:16

Het is meer er tussen in denk, ik heb grotere hollandertjes gezien maar ook kleinere de ouders wegen nu ongeveer rond de 2 kilo. Dus ik denk dat dit een beetje een middelmaat is.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:30

Twee voedsters kunnen prima samen als ze vanaf het begin al samen zitten. Ik heb ook altijd twee voedsters samen gehad en dat ging super!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:56

En ik heb een koppel gehad waarbij ik na het vechten er één de volgende dag dood uit het hok kon halen. (dat was een hollandertje, helaas). Die 2 hadden toen al uiteraard niet meer samen in het hok gezeten die nacht.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:59

Ja en mijn voedsters deden alles samen en zijn 10 en 11 geworden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:02

Dan heb je geluk gehad. Het is een niet-ideale combinatie. Deze konijnen hebben 3 jaar samen gezeten voordat het mis ging. Ik zou het mensen nooit aanraden. Zelfs ram-ram combinaties gaan wel eens goed. Maar 80 tot 90% van de tijd gaat het fout. Voedster-voedster gaat ongeveer de helft van de keren goed. Voedster-ram ongeveer 90% van de tijd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:07

Hollanders zijn zo leuk!!
Heb 10 konijnen, maar mijn hollander heeft de voorkuer..lief aanhankelijk en super brutaal :D

Veel plezier van ze..

ps. ik heb allemaal afdankertjes en een keer een nestje gefokt..leuk toch? Ze hebben allemaal een huisje in de familie.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:12

dierenfan schreef:

zooo dat is wel heel erg kort door de bocht he...
Ik heb al mijn leven lang konijnen en al heel wat koppeltjes mogen maken.
Over de 2 voedsters samen
Toevallig ken ik genoeg mensen die 2 voedsters samen hebben en wat altijd prima gaat!
Zelf ook een tijd zo'n koppel gehad, ze waren onafscheidelijk.. dus 2 voedster niet samen vegen we weg van de kaart

Over de 2 rammetjes samen
Ik heb met succes al een tijd een rammetjes koppel.
De ene is gecastreerd en de ander niet en dit gaat super samen.
Ze hebben nog nooit problemen gehad en zijn de dikste vriendjes samen..
dus dat 2 rammen niet samen kunnen hoef je ook niet per definitie van de kaart te vegen.
Mocht het niet gecastreerde rammetje erg dek gedrag vertonen, dan kun je die ook laten castreren en is het helemaal een top koppel.

Volgende keer graag wat relevantere informatie geven...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:20

Wat betreft een voedster/voedster koppel, ook hier slechte ervaringen helaas. Het waren 2 zusjes, zaten dus altijd al bij elkaar. Tot de hormonen de kop op staken. Toen werd het vechten. Heb ze ook gesteriliseerd, maar die 2 waren niet meer te koppelen, ze gingen gelijk vechten (ook flink bijten dus).

Het is niet onmogelijk, net als dat ram/ram koppels niet onmogelijk zijn (ik ken voorbeelden van beide). Maar voor onervaren koppelaars is het nogal wat om een voedster met een ex-ram te koppelen, laat staan 2 voedsters of 2 rammen.
Wat mijn mening betreft, voedster/voedster en ram/ram gaat mij te vaak fout, dus ik zie het liefst een voedster/ex-ram koppel.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:44

JudithO schreef:
Wat betreft een voedster/voedster koppel, ook hier slechte ervaringen helaas. Het waren 2 zusjes, zaten dus altijd al bij elkaar. Tot de hormonen de kop op staken. Toen werd het vechten. Heb ze ook gesteriliseerd, maar die 2 waren niet meer te koppelen, ze gingen gelijk vechten (ook flink bijten dus).

Het is niet onmogelijk, net als dat ram/ram koppels niet onmogelijk zijn (ik ken voorbeelden van beide). Maar voor onervaren koppelaars is het nogal wat om een voedster met een ex-ram te koppelen, laat staan 2 voedsters of 2 rammen.
Wat mijn mening betreft, voedster/voedster en ram/ram gaat mij te vaak fout, dus ik zie het liefst een voedster/ex-ram koppel.

In wat voor ruimte zaten in dit geval jouw 2 voedsters?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:48

Mijn twee voedsters waren allebei niet gesteriliseerd. Een dwergje en een Hollander. Oké destijds hadden we ons niet goed ingelezen over konijnen maar het is voor ons onwijs goed uitgepakt en ik zou ook zeker niet per definitie geen twee voedsters samen houden, als ik weer aan konijnen zou houden :n

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:50

Dan hier maar even een leuk bericht voor je ts, voordat dit topic weer eindigt in het zoveelste ram-ram / ram-voedster / voedster-voedster verhaal (snap je het nog :') )

Wat een super lieve kleintjes zeg <3
Vind het top dat je er zo goed over nagedacht hebt en ook zeker niet over 1 nacht ijs bent gegaan +:)+
Geniet maar lekker van dit mooie nest en van moeders, een nest konijnen is zeer leuk en bijzonder om mee te mogen maken :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:52

Ik heb 3 voedsters bij elkaar gehad, 1 er zelfs na 2 jaar bijgeplaatst, was een hollander tussen 2 dwergjes, ging prima. Ook heb ik 2 hollander broers bij elkaar gehad. Is nooit een probleem geweest.

Het hoeft dus niet altijd fout te gaan..

Ze zien er leuk uit ts! Ben benieuwd hoe ze er over een paar weekjes uit zien!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:55

Leuke konijntjes TS, en fijn dat je al een tehuis voor alle kleintjes hebt. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:57

IMJ schreef:
Ik heb 3 voedsters bij elkaar gehad, 1 er zelfs na 2 jaar bijgeplaatst, was een hollander tussen 2 dwergjes, ging prima. Ook heb ik 2 hollander broers bij elkaar gehad. Is nooit een probleem geweest.

Het hoeft dus niet altijd fout te gaan..

Ze zien er leuk uit ts! Ben benieuwd hoe ze er over een paar weekjes uit zien!

Zelfs in de konijnenopvangen, waar ze normaal heel erg voor ram+voedster plaatsing zijn ipv 2 voedsters, hebben ze wel eens stelletjes van 2 voedsters die onafscheidelijk zijn en dus samen geplaatst worden.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:04

serieus, er hoeft maar een nestje katten/honden/konijnen/... geboren te worden zonder stamboom of heel bokt begint te miepen over overvolle asiels, het hoe en wat van koppelen van konijnen,... :') laat Ts nu maar gewoon genieten van haar nestje, ze realiseert zich zo te zien wel wat haar verantwoordelijkheid is!
zelf heb ik ook 3 keer voedster-voedster koppels gehad, nooit misgegaan :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:06

Wat leuk ts! Ik vind het fijn dat je op een verantwoordelijke manier fokt! Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen! :D
De reactie van dierenfan vind ik erg overdreven!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:12

dierenfan schreef:

Wat een gezeik weer meteen.... :roll:
Weet ook niet waarom 2 voedsters of 2 rammen niet samen zouden gaan, in mijn ervaring gaat dat prima (en dan heb ik het over tientallen konijnen dus niet toevallig 2 die goed samengaan)

TS, leuke konijntjes! Klinkt alsof je goed nagedacht hebt over het fokken, wel foto's blijven plaatsen hoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:16

Fijn dat je goed nagedacht hebt voordat je het nestje hebt genomen! Gaat vast goed komen :j
Al had ik natuurlijk liever gelezen dat die mensen konijntjes uit de opvang namen.

Fiffill, heb jij zo vaak twee rammen samen gehad dat goed ging? Of waren die gecastreerd of in een groep met voedsters? Ik heb zelf ook een stel gehad hoor, maar mijn ervaring is dat dat uitzonderingen zijn.