Mijn nieuwe kleine grasparkieten vriendjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Mijn nieuwe kleine grasparkieten vriendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:07

Sinds gisteravond heel laat ben ik de trotse eigenaar van 2 baby-grasparkietjes! <3

Ze zijn net een paar dagen uit het nest en kunnen goed zelfstandig eten. Gisterochtend heb ik hun nieuwe huisje opgehaald en ingericht met verschillende speeltjes, een sepia, bakjes voer, water en maagkiezel, een knaagblokje en een trosgierst. Gisteravond na het werk kon ik ze ophalen!

De bonte kan nog niet echt vliegen, maar zal na de eerste rui vast beter gaan. Ze zijn beide al hartstikke tam en lief.

Namen hebben ze nog niet, dus als iemand suggesties heeft?

Genoeg gepraat, hier zijn ze dan:

Omdat ze nog erg bang waren in het nieuwe verblijf, heb ik even wat voer en een bakje water op de bodem gezet. Dat werd wel gewaardeerd.
Afbeelding

ik kreeg een rondleiding door mijn nieuwe huis
Afbeelding

Wat is dat voor een ding?
Afbeelding

hmm, smaakt best goed..
Afbeelding

hey, ik kan het ook zelf doen!
Afbeelding

klein bolletje veertjes, zo schattig
Afbeelding

Totaaloverzichtje, de stokjes wil ik nog vervangen door houten stokjes, maar die waren gisteren uitverkocht en moesten besteld worden.
Afbeelding

Wilawander

Re: Mijn nieuwe kleine grasparkieten vriendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:38

Leuke parkieten. Jammer dat je ze zo jong gehaald hebt. Ze moeten normaal minstens tot 8 weken bij de ouders blijven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:40

Dat is niet jammer hoor, Ze hebben hun nesttijd achter de rug, zijn uit zichzelf uitgevlogen en hebben daarna nog een aantal dagen bij de ouders gezeten. De juiste tijd als je ze goed tam wilt maken. Ik heb bij meerdere kwekers informatie ingewonnen en zo deden we het zelf vroeger thuis ook (we hebben bij mijn ouders eerder altijd volières gehad met o.a. grasparkieten). De dieren die voor het tam maken en als huisdier bedoeld zijn, zelf laten uitvliegen, controleren of ze goed zelfstandig kunnen eten en dan kunnen ze gaan. Wat jammer is, is dat sommigen de baby's zo vroeg weghalen dat ze nog met de hand gevoerd moeten worden. Tam krijg je ze wel, maar DAT vind ik niet de manier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:45

Zou Sjors en Sjimmie leuk zijn? Het geslacht is nog onbekend natuurlijk, maar om ze zo lang naamloos te laten vind ik ook zo wat.... :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:47

Ah wat een leuke beestjes <3

En stokjes hoef je niet te bestellen hoor , je kunt gewoon wilgentakken nemen :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:49

Schattig hoor, ben je niet bang dat broertje en zusje samen kleine parkietjes willen gaan maken straks (als ze man en pop zijn?).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:55

Dank jullie :) Het zijn geen broer en zus, ze komen uit 2 verschillende nestjes. Op zich wil ik er niet bewust mee gaan kweken, maar ik zou het ook niet erg vinden later.

Ik wil idd graag wat wilgentakjes nemen, die hebben mijn ouders achter het huis, dus ik ga daar deze week nog even langs om wat takken te pikken haha.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:35

Verder nog iemand naamtips?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:50

Nou de ene is blauw en de ander wat witter/creme achtig dus ik zou denken iets met lucht en wolkjes... :') Maar ik ben níet goed in namen.

Vind ze wel erg lief en als ze gewoon uitgevlogen zijn vind ik die 8 weken helemaal geen vereiste voor vogels, voor er nog meer mensen daarover zouden vallen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:11

Ze krijgen nog tot 8 weken opvoeding van de vader die erg belangrijk is om fijne vogels in de omgang te worden. Jammer dat er nog steeds kwekers zijn die ze eerder weg doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:16

Jammer dat je mijn topic zo verknoeit Wilawander en ik verzoek je vriendelijk om daarmee op te houden. Jij hebt je mening en ik heb de mijne. Ik ben het niet met je eens en ik weet echt wel wat ik doe en hoef me daarvoor ook niet te verantwoorden lijkt me. Nog even en ik ben een dierenbeul :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:20

De meeste vogels worden als kleine alien net uit het ei al bij de ouders weggehaald omdat ze bang zijn dat ze anders niet meer tam zijn...
Overigens heb ik nergens kunnen lezen hoe oud deze zijn, maar zo heel veel jonger lijken ze me niet?
Wat ze precies van de vader leren weet ik eerlijk gezegd niet, maar wat ik wel vaak hoor is dat de ouders zich als ze eenmaal uitvliegen weinig meer om de kinderen bekommeren. Soms daarvoor al niet eens meer. Dat zal ook met het domesticatieproces van vroegâh te maken hebben gehad, of wanneer de ouders zelf weggehaald zijn bij hún ouders. Alleen TS weet of dat hier wel of niet het geval was, want die was er tenslotte bij.

Je hebt wel een punt natuurlijk Wilawander, maar het betekent niet per definitie dat de beestjes vervelende rotparkieten zullen worden.

Ik zie honden ook liever tot minstens 10 weken bij de ouders maar 8 weken is op het moment de trend/gangbaar en over het algemeen komen daar ook prima opgevoede honden uit als de baas geen gekke dingen uithaalt.

TS: Je bent altijd een dierenbeul op bokt. :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:27

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:31

Leorah schreef:
Jammer dat je mijn topic zo verknoeit Wilawander en ik verzoek je vriendelijk om daarmee op te houden. Jij hebt je mening en ik heb de mijne. Ik ben het niet met je eens en ik weet echt wel wat ik doe en hoef me daarvoor ook niet te verantwoorden lijkt me. Nog even en ik ben een dierenbeul :+

Topic verknoeien? Er wordt gewoon een mening gegeven door Wilawander!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:33

Nee Petpa, even teruglezen dan. Wilawander had haar mening al gegeven en daar heb ik op gereageerd met mijn eigen mening. Vervolgens wordt er over doorgegaan en niet eens gereageerd op wat ik schreef, maar gewoon dezelfde mening nog een keer opgedwongen. Heb ik ergens gevraagd of ik de vogels te vroeg bij hun ouders weg heb gehaald? Volgens mij niet... En daarom, prima als iemand zijn/haar mening vertelt, maar dan moet het ook weer klaar zijn.

Ik maak een topic omdat ik hier graag even mijn nieuwe huisdiertjes wil laten zien en omdat ik graag naamtips wil voor ze.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:59

Nee hoor gaf alleen maar een antwoord op Nemurin die zei dat 8 weken geen vereiste is.
En daarbij mag iedereen een mening hebben en geven. En ben nergens onvriendelijk geweest. Zeg ook nergens dat je een dierenbeul bent dat zeg je zelf.
Ben zelf al jaren kweker en mag hier in Duitsland zelf niet onder de 8 weken verkopen. En met een beetje inlezen vind je dat ook wel hier en daar terug als je gaat googlen. ;) en was ook meer commentaar op de kweker daar ik het jammer vind dat altijd er nog kwekers zijn die ze te vroeg weg doen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:07

Over kwekers en fokkers die hun dieren te vroeg weg doen is sowieso een heel apart topic te verzinnen... ideetje? :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:09

Nu ben ik wel een beetje benieuwd hoe oud de pietjes van TS zijn. Ik denk een week of 6?

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:11

Mooie vogeltjes.
Ik heb een volière met dwergpapegaaitjes.
Deze heten Karel & kyra, macho & Coco, crocky & Pino.
Namen van andere dier soorten vind ik ook altijd grappig.
Bijv. Eentje kat en de ander muis.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 14:26

Wilawander ik ben ook nergens onvriendelijk tegen jou geweest, ik merk alleen op dat ik het niet met je eens ben en verzoek vriendelijk om terug te keren naar de essentie van het topic. Je hebt het over inlezen, dat heb ik uiteraard gedaan en ik heb ook meerdere kwekers bezocht en gemaild zelfs, voordat ik mijn beslissing heb gemaakt (buiten dat we ze dus zelf jaren hebben gehad, gekweekt, verkocht enzovoorts).

Er was er niet 1 die het over 8 weken had, echt waar, niet 1. Ook op het internet rondgelezen en daar wordt zelfs als echte minimum 6 weken aangehouden over het algemeen. Mijn vogels zijn 7 weken en 1 dag. Ik heb de dieren meer dan een uur zitten observeren voordat ik heb besloten of en welke ik neem. Puur om te zien of ze inderdaad zelfstandig kunnen eten, zich goed kunnen redden en ik heb het gedrag van de ouders geobserveerd. Nu wil je me NOG vertellen dat ik het niet goed doe en daar heb ik helaas gewoon geen belang bij, omdat ik niet twijfel aan wat ik aan het doen ben en omdat het weloverwogen keuzes en beslissingen zijn. Waarom moet ik eerst dit hele verhaal hierboven schrijven om mezelf te verantwoorden? Hoeft toch helemaal niet, je kunt toch ook gewoon van me aannemen dat ik niet domweg 2 te jonge vogels heb opgehaald, ik ben geen leek. Fijn dat jij ze 8 weken bij de ouders laat, alleen maar goed, maar dit is mijn keuze dus en laat me in mijn waarde ermee aub.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:41

Wat een leuke vogeltjes! Ik heb zelf ook 2 tamme grasparkietjes een blauwe en een groene. :)
Ontzettende gezellige en vrolijke diertjes.
Die van mij heten trouwens Izzy en Lizzy :P
Laatst bijgewerkt door Estribo op 22-08-13 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:43

Leuke diertje Leorah! Is het de bedoeling dat ze ook los in huis gaan mogen later (als ze gesetteld zijn etc) ? Weet zijn tamme maar je hebt ook mensen die ze enkel uit laten voor op de hand.

Verder naam geen idee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:48

Ik vind ze erg leuk qua kleur, maar vind de kooi wel echt veel te klein en niet uitermate geschikt voor grasparkietjes. Overigens kun je grasparkieten wel echt supertam krijgen als je er maar veel aandacht aan besteed. :j

Ben het overigens ook eens met bovenstaande, veel kwekers zien alleen maar geld en last en doen daarom de jonge dieren te snel weg wat KAN leiden tot een probleemparkiet, het hoeft echter niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:46

Bedankt! Ik heb toevallig een kat die Lizzy heet (en een zoon van haar heet Izzy), toevallig!

Ze zijn in principe al handtam, maar ik laat ze eerst een paar dagen aan hun nieuwe huisje wennen, voordat ze eruit mogen. Straks mogen ze 's avonds gezellig uit de kooi en als ik over een paar weken klaar ben met verbouwen, dan krijgen ze een huiskamervoliere als verblijf, dus Kim, maak je ook geen zorgen, ondanks dat het een grasparkieten-kooi is, krijgen ze straks echt een mooi groot verblijf. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 12:14

Zo, ik heb één van de plastic stokjes nu vervangen door een houten stok en nog een tak er in gedaan en ook nog een speeltje (spiegeltje met belletje) erbij. De andere plastic stok wordt nog vervangen, ik heb nog geen tijd gehad om een wilgentak bij mijn ouders te scoren. Inmiddels beginnen ze zich al goed thuis te voelen! Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de schommel en andere speeltjes en ook zijn ze leuk met elkaar aan het spelen.

En even wat naam-inspiratie opgedaan:
Ik had al Sjors en Sjimmie bedacht
Nu vond ik ook Suske en Wiske en dat vind ik misschien nog wel leuker (ik las die boekjes vroeger altijd)