mama abby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GelderseRoos

mama abby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:24

Mijn moeder is al 3 jaar bezig als hobby kweker van dwergkonijntjes. (aub hoef geen reactie's over hoe onverstandig het wel niet is en hoeveel konijntjes er elk jaar wel niet worden gedump...)
Nu hebben we onze jongste voedster laten dekken voor haar 1ste nestje. Ze is 1 jaar oud. Nu is ze gisteren haar beginnen plukken maar vandaag zou ze nog maar 22 dagen zwanger zijn... We hebben nog nooit een konijn gehad die zo vroeg nestharen uit trok..... bevallen ze dan ook vroeg en als ze vroeger bevalt is dat dan gevaarlijk?

1. De moeder. Ze zit nu in een gesloten binnen kooi , maar normaal gezien zit ze in een grondkooi met een ren aanverbonden.
Afbeelding

2. het nest haar
Afbeelding

Heb spijtig genoeg geen foto's van de vader... maar hij is een rost met zwart en bruine vlekken , dezelfde grootte.

Bluebontje

Re: mama abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:51

Mijn konijnen maken over het algemeen pas een paar uur voor de bevalling een nest.
Maar eerder kan ook wel hoor.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:59

@Bluebontje Onze andere konijntjes ook , maar zij maakt nu al een nestje daarmee vind ik het wat raar...

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:03

Ik heb vorig jaar een nestje konijnen gehad en mijn voedster begon ook al heel vroeg met haren trekken. Zo iets als wat er op de foto in de kooi ligt. Een dag of 3 van te voren werd het nest verder uitgebouwd, dus qua nest was ze er heel vroeg bij. Maar de jongen zijn geboren op de dag dat ze uitgerekend was. Dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:07

@IndyPascalle Oh oké. Bedankt voor de info :) Heb nog nooit zoiets gehad wel een voedster die pas na bevalling haren trok maar nog nooit een voedster die 1 week 1.5 week te vroeg een nest bouwde..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:53

Meestal zijn ze dan gelukkig schijnzwanger.. Heel soms helaas zwanger..
Dit is trouwens geen fokken, maar vermeerderen, zijn geen raskonijntjes. Wel erg jammer dat je moeder geen goed voorbeeld aan jou geeft.

Verder is zaagsel erg stoffig voor konijntjes, beter is vlas eronder en natuurlijk lekker stro geven dat ze ook kan nestelen als ze dat wil, ook als ze schijnzwanger zijn vinden ze dat prettig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:27

Waarschijnlijk schijnzwanger ja (gelukkig).

Een vrouwtje laten dekken is sowieso gevaarlijk voor het konijn. Er kan zoveel mis gaan met de voedster maar ook met de jongen.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:11

Er zijn konijnen die eerder bevallen. Konijn van men buurvrouw ook 1.5 week te vroeg geboren baby's 2 stuks allebei overleeft totdat de kat van de buurvrouw een jong van 3 weken (dat ontsnapt was) had door gebeten nu nog 1tje over en geen gebreken het kan dus wel !!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:01

Dan is dat konijn van de buurvrouw gewoon eerder gedekt geweest. Een konijn draagt maar een maand, na een draagtijd van 2,5 week is een jong konijntje absoluut niet levensvatbaar. Enkele dagen kan, maar anderhalve week echt onmogelijk.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:20

Nou het spijt me maar ik was bij de bevruchting van het konijn en het kan dus idd wel.... Ook de DA heeft gezegt dat er een kleine kans bestond dat het kon waarschijnlijk ook omdat mams maar 2 jongen had...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:25

Ze kan ook dubbel bevrucht zijn, dus ook eerder ook gedekt. Ik heb meerdere dames laten helpen, ook die dragend waren en na 2,5/3 week zwangerschap zijn ze gewoon nog niet voldoende ontwikkeld.. In volgende castraties van zwangere dames zal ik is foto's maken van de jongen die eruit komen. Konijnen jongen zijn vanaf de 28ste dag na de dekking levensvatbaar (hier is in Engeland onderzoek naar gedaan), ook als het erg weinig jongen zijn. Met 1,5 week te vroeg is nog niet eens 3 kwart van de zwangerschap voldragen, is toch ook totaal niet logisch :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:03

Moeder heeft nog geen jongen gehad dus als ze tegen volgende week donderdag geen nestje heeft gehad was ze schijnzwanger.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:24

Ik hoop het dat ze schijnzwanger is.. Hebben jullie inmiddels wel meer stro gegeven om te nestelen?
En zie ik allemaal gemengd voer door de kooi kan dat kloppen? Ik kan het slecht zien, maar zie allemaal gele en bruine stukjes.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:55

Ja voerbakje is geen overbodige luxe inderdaad.

Een konijn kan een week voor de bavelling al een nest maken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:57

linky1997 schreef:
Moeder heeft nog geen jongen gehad dus als ze tegen volgende week donderdag geen nestje heeft gehad was ze schijnzwanger.

en dan word ze ws gewoon weer gedekt?

:roll:

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:41

Alja schreef:
linky1997 schreef:

en dan word ze ws gewoon weer gedekt?

:roll:

Tjah, zo gaat dat in de 'pret-nestjes' en 'broodfokkerij' nou eenmaal.
Dat er zoveel mis kan gaan bij een dekking en de bevalling, dat boeit hun niet. Als zij maar jonge konijntjes hebben.

Volgende week komt ook iemand konijnen bij ons afgegeven. Moeder, vader en vijf kleintjes. Twee kleine vrouwtjes willen ze zelf houden.
Eigenlijk zijn we hier zwaar tegen en hebben dat ook duidelijk gemaakt. Maar dit gezinnetje stond gratis af te halen op mp. Wie weet wat er dan mee gebeurd.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 12:10

@Alja nee dan wordt ze niet meer gedekt.
@Laptopmuis Wat het boeit ons niet dat er iets mis gaat? Oké bedankt om even zomaar te zeggen dat wij niks om onze dieren geven...
Sorry hoor maar bij ons zal het al veel zijn als er de konijnen 2 keer een nestje krijgen... En bij ons zitten ze in een deftige kooi met een ren. En aub oordeel niet te rap als je het niet kent want je weet helemaal niet hoe het zit dus...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:04

linky1997 schreef:
@Laptopmuis Wat het boeit ons niet dat er iets mis gaat? Oké bedankt om even zomaar te zeggen dat wij niks om onze dieren geven...
Sorry hoor maar bij ons zal het al veel zijn als er de konijnen 2 keer een nestje krijgen... En bij ons zitten ze in een deftige kooi met een ren. En aub oordeel niet te rap als je het niet kent want je weet helemaal niet hoe het zit dus...

Als je om je dieren geeft dan laat je de ram castreren en fijn oud worden met de voedster in plaats van nestjes op de wereld zetten.
Je geeft aan in je eerste post 'als ze vroeger bevalt is dat dan gevaarlijk'. Waarop ik zei: het is sowieso gevaarlijk voor een voedster om gedekt te worden aangezien er vanalles mis kan gaan.

En deftige kooi?
Ik zie een konijn in een traliekooi, buiten de kooi staat een hoop rommel. Voer ligt door de kooi op, geen stro te zien waar ze een fatsoenlijk nest van kan maken.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:41

Laptopmuis schreef:
linky1997 schreef:

Als je om je dieren geeft dan laat je de ram castreren en fijn oud worden met de voedster in plaats van nestjes op de wereld zetten.
Je geeft aan in je eerste post 'als ze vroeger bevalt is dat dan gevaarlijk'. Waarop ik zei: het is sowieso gevaarlijk voor een voedster om gedekt te worden aangezien er vanalles mis kan gaan.

En deftige kooi?
Ik zie een konijn in een traliekooi, buiten de kooi staat een hoop rommel. Voer ligt door de kooi op, geen stro te zien waar ze een fatsoenlijk nest van kan maken.

Als je mijn tekst goed leest zie je staan dat ze normaal gezien in een kooi met ren zit , maar dan we ze omdat als ze zwanger zou zijn bevalt dat ze het nest niet buiten legd...
En er ligt wel degelijk stro in , heb er zelfs vandaag nog bij gelegd. En er staat rommel omdat ze in het stalletje stond , dat is toch beter dan buiten in de regen doorweekt of niet?Moet ze misschien dat ze onderwater staat?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:42

Misschien heeft het konijn daardoor wel stress gekregen.
Vreemde omgeving, geen donkere plek om haar nest te maken.

Misschien dat je een handdoek of iets anders over die hoek kan hangen. Dan is er een donker plekje waar ze haar nest een beetje kan verstoppen.

Maarja, beste tip is nog altijd niet fokken voor de lol.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:54

Ik heb totaal geen verstand van konijnen hoor maar waarom is het dan zo gevaarlijk om ze te dekken? Hoe moeten ze zich anders voortplanten??

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:04

Deze damens willen niet dat er konijnen voor de "lol" gefokt worden omdat e genoeg konijnen in de opvang zitten ..... daar komt het in het kort op neer. Maar deze damens vinden ook dat alles beter en mooier kan wat overgens niet altijd even realistisch is....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:44

Wat is er niet realistisch? Ik had met de 7 opgevangen konijnen met ook medische achtergronden wel verwacht dat je ook niet achter doelloos vermeerderen zou staan.
Als je een dierenliefhebber bent vermeerder je niet doelloos. Heb alleen vorige week al 11 gedumpte konijnen en 3 cavia's binnen gekregen. Ben gisteren nog even langs het hertenparkje in Hoogeveen gereden waar we vorig jaar meer dan 18 konijnen hebben weggevangen met allemaal wonden, snot en vermagerd. Nu heb ik er weer 20 in de telling gehad..
Als je echt om dieren geeft dan vermeerder je gewoon niet. Overigens is het niet alleen de reden dat er genoeg in de opvang zitten, maar je weet niks over de achtergrond van zo'n dier, hoeveel olifantstanden patienten en konijnen met kiesproblemen ik al wel niet in de opvang heb gehad :n Dit bedoel ik niet alleen voor konijnen, maar ook honden, katten, paarden etc. Daar wordt toch ook op gehamerd op rasdieren en niet zomaar doelloos wat bij elkaar te zetten? Maar ja nummer 3 huisdier van Nederland het konijn is ten slotte het meest ondergewaardeerde dus daar mag je gewoon alles bij elkaar gooien Y;(

Overigens is dekken en bevallen voor zo'n konijn niet zo enorm gevaarlijk hoor om daar op terug te komen, dat heb ik ook never nooit gepost. Al zitten er wel risico's aan dat het mogelijk is dat je de voedster kan verliezen. Zo begin dit jaar kreeg ik telefoon van iemand die zat met een nest jongen, moeder lievelingskonijn van de kleinkinderen was overleden na de bevalling, ook het gevolg van de bevalling. Die kinderen helemaal overstuur, nest ben ik met de hand gaan voeden.. Dan is het wel even wat leuk een nestje..

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:41

Ik sta ook niet doelloos achter vermeerderen.... dat heb ik ook nooit gezegt.... Maar niet alle nestjes zijn pretnestjes. Ookal zijn het geen raskonijnen... Sommige mensen willen b.v. meer konijnen maar dan wel van hun eigen (om b.v. een konijnenberg te maken ) En jij weet net zo goed als ik dat niet elk konijn met een ander kan dus is is het misschien voor die mensen wel mooier om een gezin samen te hebben ( mannen eventueel gecastreerd) Dus op zich heb j verschillende standpunen van vermeerderen en ik zeg alleen maar dat niet alles doelloos is ookal zijn het geen rassen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:54

Nathas schreef:
Deze damens willen niet dat er konijnen voor de "lol" gefokt worden omdat e genoeg konijnen in de opvang zitten ..... daar komt het in het kort op neer. Maar deze damens vinden ook dat alles beter en mooier kan wat overgens niet altijd even realistisch is....

mee eens.
TS volgende keer dat er een nestje op komst kan je beter maar niet op bokt zetten.
want zo gaat de lol eraf.