Bak is 46x46 en 55 cm hoog en er zit een externe filter onder (Tetratec EX600). Er zit ongeveer 100 liter water in.
Ik heb de bak voor mijn verjaardag gekregen van mijn broer
incl alle spullen en dus ook nog een restje inhoud.Hij heeft ongeveer 4 maanden zonder filter gestaan met een laagje van 5 cm water hooguit.
Na het vullen was het dan ook een verrassing dat de slaketende slakken het overleefd hadden.
Aangezien het een behoorlijk gewicht is en ik geen geschikt kastje had, heeft mijn vader een stalen frame gelast. Dit gaan we uiteindelijk bekleden met massief eiken planken:

Dit is dus het restje smurrie met planten en een brok hout wat er nog in zat:

Na een groot aantal emmer met water, kreeg je dit:

Wat er na kwartier later uitzag als dit:

En nog een kwartier later als dit:

De volgende ochtend was het al helemaal helder, maar toen stonden de lampen nog niet aan. Dus dit is een fotos van 's avonds:

Heb bij een aquariumzaak in de buurt een bak met hout doorgespit en daar dit stuk hout uitgevist:

En gelijk twee kleine plantjes meegenomen, die staan op de laatste aquariumfoto rechtsvoor in de hoek. Ja, de loodjes gaan er nog af, dit is even voor tijdelijk nog.
Naast de ongeveer 8-10 Anentome Helena's (Slaketende Slakken) blijkt er stiekum nog meer leven in te zitten.
Zag uit mijn ooghoek ineens wat bewegen in mijn nieuwe plantjes. Blijkt er een garnaal in te zitten. Omdat ie zo'n tijd zonder filtering heeft overleeft hebben we hem Rambo genoemd.
Later bleek er nog een garnaal op het puntje van het stuk hout te zitten, wat verlegen, hij/zij heet Jacques!
Hopelijk vinden jullie het leuk om de opstart zo mee te kijken!
Over ongeveer 3-4 weken gaat de eerste vis erin als de waterwaardes dit toelaten!
!
(al geldt dat niet voor allemaal overigens..