Beagle's kunnen niet luisteren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Beagle's kunnen niet luisteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 23:19

Hoevaak krijg ik wel de opmerking " ow een beagle, die luisteren niet hé "
En als ik dan 1 keer roep "kom voor" en ze komt gelijk netjes voor me zitten, lopen ze hard weg :+

Dit bewijst zich maar weer, ze kunnen het wel!!

pluisje88

Re: Beagle's kunnen niet luisteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:25

Netjes hoor.

Niet luisteren zeggen ze over jacks ook maar is compleet flauwe kul. Alle honden kunnen luisteren, de ene is nou eenmaal wat makkelijker dan de andere maar ze kunnenhet allemaal. Die luisteren toch niet is een excuus om er geen aandacht, werk en tijd in te stoppen om het ze te leren

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:26

Leuk gedaan!
Hier ook een beagle die het prima doet en ook bijna altijd los loopt. Krijg dus ook standaard dergelijke opmerkingen :')

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:28

Tuurlijk, alle honden kunnen luisteren, het is een kwestie van weten hoe je ze moet motiveren :)

Je hondje doet het keurig :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 00:35

Tuurlijk kunnen beagle's wel luisteren :)

Nog een tip: Denk aan de timing van je commando's. Bij bijvoorbeeld het in de auto springen of het volgen ben je eigenlijk zelf al in beweging en daarna volgt het comando.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:31

tuurlijk kunnen ze luisteren, 't ligt er alleen aan of ze een baasje hebben die het werk er daadwerkelijk in stoppen :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:44

Wat heb je een leuke Beagle TS!
Ik heb een drie jarige reutje en die luisterd ook heel goed. Gaat gewoon altijd los en komt perfect terug. wacht tot hij mag eten, jaagt nergens achteraan en loopt niet weg, terwijl hij nog steeds op en top man is.
Heb hem wel al als pup en heb er erg veel tijd en energie in gestoken, maar ik krijg het nu in honderdvoud terug. Dit wil niet zeggen dat hij niet HEEL ondeugend is. Af en toe net iets te lang wachten totdat hij reageerd, maar ik ben van mening dat als je het positieve ziet in een hond, dat dat ook hetgene is wat hij aan jouw wil laten zien.
Ik denk dat Beagles bij Beagle mensen, perfecte honden kunnen zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:01

Ik ben geen Beagle-mens denk ik, maar hier gaat het ook prima :))
Mis soms alleen wat enthousiasme en merk dat het lastig is als de Golden hier zich er mee komt bemoeien :+
Moet daar nog wel echt even aan werken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:11

Snowdon. Deüs is mijn eerste beagle en moet zeggen dat ik verschrikkelijk verliefd ben op zijn karakter. Hoewel ik wel denk dat hij geen doorsnee beagle is qua karakter.
Hij is ook erg dominant en heeft toch best wel vaak ruzie met mijn duitse herder. Hij is erg jaloers en als hij moe is, onuitstaanbaar. Maar ik twijfel of dit een echt beagle gedrag is, of dat dit een tikje is dat hij als persoonlijkheid heeft. Er zitten genoeg scherpe kantjes aan hem, maar ik vind wel dat elk dier dat heeft en hoe intenser je met een dier omgaat, hoe meer dit soort dingen je opvallen.

Hoe bedoel je dat je wat enthousiasme mist? Dat hij niet mee wil spelen, niet zo een knuffelaar is of niet graag wandeld of wat? ( ben erg benieuwd)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:24

Zodra we met stemcommando's werken mis ik het enthousiasme, hij ondergaat het zegmaar. Er is daarin ooit eens iets verkeerd gegaan, maar waar exact is mij niet bijgebleven.
Verder genoeg enthousiasme in hem :)) Knuffelt graag, kwispelt veel (bijnaam: de kwispelaer haha) en rent er op uit om te spelen met zn vriendinnetje of met vreemde honden.
Ik ben aan het denken om andere (stem)commando's te verzinnen en hem om te scholen. Werk nu meer met aanwijzingen en dat werkt ook wel leuk, maar op grotere afstanden niet altijd even praktisch.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:27

Ik heb ook een Beagle, en luistert perfect als ik een koekje heb (of als hij weet dat ik die bij hem)

Maar alleen op stemcommando neemt hij er altijd iets meer tijd voor om te komen, probeert eerst nog even om te kijken etc.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:33

Aha, ja... stemcommando's werken hier ook niet altijd super. Hij is getraint op "hier" als hij moet komen. Helaas doet hij dat niet zo goed. Maar als ik MIMIMIMIMI roep in een hoge toon, dan staat hij gelijk naast me. Ik bezie het dan maar zo dat elke hond graag zijn eigen dingen hoort en niet elke hond onder de standaard trainingsmethode valt.
Zo merk ik ook dat hij idd beter reageerd op lichaamlijke commando's, dan op stemcommando's. Hoewel de basis commando's prima werken ( zit, lig, wacht, spreek etc).
Maar zo merk ik ook dat mn duitse herder een enorme aansteller is en gilt al als je naar hem kijkt. Dus hij valt ook duidelijk buiten het stereotype van zijn ras.
Maar dat is vaak het probleem. mensen stereotyperen graag en daar komt ook het idee vandaan dat beagles niet kunnen luisteren. het is vaak het werk dat je erin steekt wat je terug ziet.

@Lisanne... buitenshuis is mijn beagle totaal niet geintereseerd in voedsel. Ook op training pakte hij het niet eens aan. Een knuffel echter is zijn drug-of-choice.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:36

LecyTinker schreef:
Aha, ja... stemcommando's werken hier ook niet altijd super. Hij is getraint op "hier" als hij moet komen. Helaas doet hij dat niet zo goed. Maar als ik MIMIMIMIMI roep in een hoge toon, dan staat hij gelijk naast me. Ik bezie het dan maar zo dat elke hond graag zijn eigen dingen hoort en niet elke hond onder de standaard trainingsmethode valt.
Zo merk ik ook dat hij idd beter reageerd op lichaamlijke commando's, dan op stemcommando's. Hoewel de basis commando's prima werken ( zit, lig, wacht, spreek etc).
Maar zo merk ik ook dat mn duitse herder een enorme aansteller is en gilt al als je naar hem kijkt. Dus hij valt ook duidelijk buiten het stereotype van zijn ras.
Maar dat is vaak het probleem. mensen stereotyperen graag en daar komt ook het idee vandaan dat beagles niet kunnen luisteren. het is vaak het werk dat je erin steekt wat je terug ziet.

@Lisanne... buitenshuis is mijn beagle totaal niet geintereseerd in voedsel. Ook op training pakte hij het niet eens aan. Een knuffel echter is zijn drug-of-choice.

Buitenshuis (als in het bos,strand etc) luistert hij op stemcommando prima indd. (maar dan heeft het allemaal nooit zo veel haast, ze is ook al oud hihi)
Maar als ik een koekje heb dan staat ze, ook buiten, binnen een seconde voor mijn neus te springen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:37

BB --> BB-ITP

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:53

Haha ja ze zeggen wel eens meer maar volgens mij ligt dat dan ook meer aan de baas :+
Leuk hond :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 09:54

Dank jullie wel voor de leuke reacties!
Ik ben er dan ook wel veel mee bezig, er zijn altijd nog verbeter puntjes natuurlijk,
We hebben alleen nog maar puppycursus gedaan, veel dingen heb ik zelf aangeleerd,
4 juni gaan we weer vervolg cursus doen, daar heb ik erg veel zin in!

En tuurlijk een beagle is een beagle, ze heeft ook echt wel eens bananen in haar oren hoor,
Voorral als ze eten kan stelen haha!
Maar ik heb altijd zo iets, welke hond zou dat nou niet doen?
Het punt is alleen dat een beagle 10 keer zo meer ruikt dan een gemiddelde hond,
Dat ze net even wat sneller iets vinden haha!

@ annepaardoes,
Ik ben inderdaad soms iets te laat haha!
Dat viel me voorral op bij dat filmpje,
Wij werken ook ontzettend veel met gebarentaal,
Soms train ik met niks te zeggen, echt alleen uit hand gebaar,
En dat werkt ook super goed moet ik zeggen!

@ lecytinker,
Wat leuk dat je ook een beagle heb! Super dat hij het zo goed doet!
Mijn beagle jaagt ook nooit moet ik zeggen, ja op paarden, maar dat is puur omdat ze het zo leuk vind haha,
en dat eigenwijze tussendoor, vind ik geweldig
Ik ben zelf ook eigenwijs dus dat scheelt haha!

Mijn beagle kan ook best dominant zijn hoor!
Ik heb ook nog een cockerspaniel, en ze hebben ook wel eens ruzie,
Ik ben ook lid van beagleboard, ga wel eens mee met beaglewandelingen,
En daar heb ik ook wel geleerd dat ze best fel kunnen zijn,
Maar elke hond heeft zo zijn eigen karakter!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:00

Ze kúnnen het wel, Ze wíllen het alleen niet altijd _O- Dat is een verschil he :P
haha. Nee de ene hond is makkelijker te trainen dan de andere. Beagles zijn wat lastiger ivm concentratie (wie, waar, wat ik? :):)) en ze hebben over het algemeen wat minder 'will to please'. Maar dat betekend zeker niet dat ze het niet kunnen! Het kost alleen vaak wat meer moeite :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:06

Hier juist geen problemen met concentratie bij de beagle, de golden (en ik :') ) is sneller afgeleid :P
Hier ook niet zo gericht op voedsel, beide honden zijn vrij kieskeurig. Maar ook met dat wat hij heeerlijk vind is het soms moeilijk trainen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:11

Angeliquee18 schreef:
@ annepaardoes,
Ik ben inderdaad soms iets te laat haha!
Dat viel me voorral op bij dat filmpje,
Wij werken ook ontzettend veel met gebarentaal,
Soms train ik met niks te zeggen, echt alleen uit hand gebaar,
En dat werkt ook super goed moet ik zeggen!

Dat was mij inderdaad ook al opgevallen. Hij lijkt erg te letten op wat jij met je lichaam doet.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:16

Ik klikte dit topic aan omdat ik wilde reageren; "Niet waar! Alle honden kunnen luisteren maar niet alle baasjes kunnen communiceren".
Neemt niet weg dat het gemak waarmee een hond te trainen is wel verschilt per ras. Wij hebben herders; gemakkelijk te trainen. Mijn zus heeft Jack Russels; die luisteren goed maar zijn een tikkie eigenwijzer...
Mooi trouwens als we samen lopen; die Jacks hebben het grootste ego...mijn (echt grote) herders hebben weinig in te brengen bij de twee heertjes van mijn zus 8-)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:18

Het enigste waar ik echt een probleem mee had was op trainen. We deden behendigheid en mijn beagle die vond het nodig om overal een plasje tegen te doen. Hij was echt waanzinng goed, maar halverwege de tunnel ruikte hij een andere hond en dan ineens moest hij een piepie doen. Zo ook als hij tijdens de run ineens een geurtje rook en het veld over vloog om daar een tinkel te doen. Hij was wel de clown van de groep, dus we werden vaak toegelachen. helaas doen we geen behendigheid meer omdat hij een rechter achterbeentje heeft die af en toe op slot springt. Geen probleem mee, maar wilde het niet uit gaan dagen door sprongen enzo te gaan doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem niet direct als beagle zie. Ik zie alleen zijn persoonlijkheid met een waanzinnige verpakking (zie profiel en avatar). Zo heeft hij helaas wel wat gezondheidskwakkeltjes.
Maar hij is extreem fijngevoelig en moet zeggen, uitznderlijk makkelijk te leren. Je moet wel een ijzeren geduld hebben ( wat ik niet hebt, maar een overdosis liefde voor hem wat veel goedmaakt) want hij is een meester in manipuleren. Hij kan voor elke gelegenheid een smoeltje trekken en als ik kwaad op hem wordt, wordt hij kwaad op mij. Als ik tegen hem scheld, dan scheld hij terug.
Dus om eerlijk te zijn denk ik niet dat hij een beagle is, maar mijn evenbeeld. Hij is PRECIES als mij. En ik denk dat onze uitzonderlijke liefde voor elkaar onze band zo goed maakt. Want ik geloof oprecht dat als er minder liefde tussen ons zou zijn, dat hij een moeilijke hond in omgang zou zijn. Alle dingen die hij voor mij doet, doet hij uit liefde, niet respect. Je kan zeggen dat dat een verkeerde basis is, maar helaas grijp ik wat ik pakken kan en ben er dankbaar voor.
Hoewel hij een mannetje is, is hij een echt moedertje. Zo loopt hij graag tussen de kippen,likt hij dekontjes van de kuikentjes schoon en toen ik een ziek lammetje in mn huis had, lag hij altijd bij het lammetje en nu heb ik twee kleine varkentjes in huis en daar ligt hij ook veel bij. Hij is super met de katten en met de paarden en vertrouw hem volledig met kinderen en andere honden. Dus ik denk dat ik een lot uit de beagle loterij heb.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:26

annepaardoes schreef:
Tuurlijk kunnen beagle's wel luisteren :)

Nog een tip: Denk aan de timing van je commando's. Bij bijvoorbeeld het in de auto springen of het volgen ben je eigenlijk zelf al in beweging en daarna volgt het comando.

Dat viel mij ook al op, vaak doet amy al iets en dan zeg jij het er achter aan zeg maar.
Wellicht kan je meer variatie en verandering in de volgorde doen want ze weet al wat er gaat komen door het vaak herhalen in dezelfde volgorde. Dan gaan ze het al uit zichzelf doen en wachten ze niet het commando af zeg maar.
Maar je bent goed bezig!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:35

Hier ook een beagle reutje en een oppas beagle teefje... Ze luisteren beide super vooral binnen, buiten wil vooral het teefje nogal eens oostindisch doof zijn. Als ze een kat ziet is ze weg! Als ze iets in de neus heeft gaat het voorpootje omhoog en de neus aan de grond en circelt ze er vandoor. Reutje is makkelijker uit zn trance te halen, maar in het bos, vooral in het voorjaar, zijn ze echt wel regelmatig op de hobbel.

Wat me wel opvalt in jouw filmpje is dat bij alle commando's een snoepje wordt gegeven. Hoe gaat het als je beagle aan het speuren is en jij roept haar? Komt ze dan ook meteen bij je?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:06

Ik heb hier ook geen problemen met concentratie, al moet ik wel even af en toe even weer de aandacht er bij halen,
Mijn lichaamstaal en "woord commando" valt inderdaad niet altijd even goed samen haha,
Ik moet daar inderdaad meer op gaan letten,
Ook is mijn beagle heel erg zelf denkend zeg maar, zoals je voorral met d auto zag,
Springt ze er van zelf al in, dat moet inderdaad verbeterd worden,
Ze doet het ook met veel enthousiasme, ze heeft er echt lol in,
Ik doe dan ook vaak target oefeningen, zodat ze zelf moet nadenken, dat vind ze ontzettend leuk,
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik pas 2 dagen weer actief bezig ben met trainen,
Heb wel altijd de standaard dingen gedaan, net zoals kom voor, netjes aan de riem lopen,
Maar meestal was lekker wandelen veel aporteer spelletjes doen,
Nu wil ik echt weer nieuwe dingen aanleren, vooral het los werken
Onder de wandelingen netjes af en toe volgen op bepaalde stukken, Inplaats van aanlijnen,
Net zoals met de auto in en uit, netjes wachten, dat ging niet altijd zo soepel haha,

Als ze aan het speuren is luisterd ze ook best goed,
Wij hebben ontzettend veel moeite gehad met los lopen,
Ze is toen ze 7 maanden was eens de deur uitgerend,
Toen ben ik haar zo'n 5 uur kwijt geweest,
Ze heeft echt 100 engeltjes op haar schouder gehad, want ze is ontzettend drukke straten overgerend
Ik ben toen zo bang geworden, dat ik haar niet meer los durfde te laten,
En als ze dan even iets te ver van me weg ging, raakte ik in paniek,
En dan komen ze helemaal niet natuurlijk :)
Nu heb ik me zelf aangeleerd, als ze even wegrend, gewoon doorlopen, ondertussen een keer roepen,
Maar ze moet op Mij letten, en ik niet op haar, en dat werkt super!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:04

pluisje88 schreef:
Netjes hoor.

Niet luisteren zeggen ze over jacks ook maar is compleet flauwe kul. Alle honden kunnen luisteren, de ene is nou eenmaal wat makkelijker dan de andere maar ze kunnenhet allemaal. Die luisteren toch niet is een excuus om er geen aandacht, werk en tijd in te stoppen om het ze te leren

Eens! Ik ken mensen die hun jacks hoogstens zit en hier leren omdat ze "toch niet gaan luisteren". Nee als je met zo'n houding begint gaan ze inderdaad nooit luisteren.

Al heb ik ook eens iemand met een Beagle zien lopen en nog twee honden van een ander ras... de Beagle kon niet los, de andere twee wel. En dat was in dat geval heel verstandig.

Maar ook een Beagle kan best luisteren!
We hebben op school allemaal onderwijsbeagles, die natuurlijk voor geen meter opgevoed zijn (expres niet, maar er is ook geen tijd voor). Omdat wij dan toch een beetje meewerkende hond willen tijdens onze lessen voeden we ze gewoon tijdens het werken op. Dat werkt dan natuurlijk alleen voor het uurtje dat je bezig bent, maar ze zijn echt wel slim genoeg. Je moet ze alleen wel goed laten zien wie er de baas is.

En een lange adem hebben. :D

Complimenten dus TS!