Op 20 maart 2012 is de kleine Youmy overleden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Op 20 maart 2012 is de kleine Youmy overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:13

Het begon allemaal in de zomer van 2005, ik mocht 2 konijntjes uitzoeken bij een neef van m'n vader die pooltjes fokte! Eenmaal daar aangekomen zette hij een aantal jonge vrouwtjes in een doosje waar ik er twee van mocht uitkiezen. Als eerste koos ik Youmy, een opgewekt, eigenwijs en nieuwsgierig klein meisje, daarna koos ik haar zusje Pucky, een heus dametje met prachtige aftekeningen. Met z'n tweetjes in een doosje gingen ze onderweg naar hun nieuwe huisje. De dametjes waren toen een week of 7 oud:
Zo begon het allemaal, twee mini pluizebolletjes die precies in mijn hand pasten:
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding

Een jaartje later als puberkonijn
3.
Afbeelding

Al snel groeide ze op tot twee prachtige sterke dames, ze deden alles samen, zaten altijd samen in het zonnetje op het dak van hun hok, aten samen uit hetzelfde bakje ze dronken zelfs samen wat niet altijd even handig was.
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding

Een paar jaar later kwam nadat Punky was gekomen, kwam ook Dinky, het toekomstige vriendje van Punky. Vanaf dat moment liep het fout tussen de twee dames, Pucky werd steeds dominanter, Youmy mocht pas na Pucky eten en ze werd de hele dag door achtervolgt. Hierdoor was ze flink wat afgevallen en Pucky juist dik geworden.
6.
Afbeelding

Ik heb toen besloten na 5 jaar de dames uit elkaar te halen, het bleek een goede beslissing te zijn geweest. Pucky werd veel minder agressief en dominant, Youmy kwam weer aan en werd een stuk rustiger. Youmy werd nu de baas over haar eigen hok, en hoe!
7.
Afbeelding

Ze kon altijd zo ontzettend genieten als ze lekker op het gras in de zon mocht. Het was echt een levens genieter! Er ging geen dag voorbij dat ze niet op het dak van haar hok in de zon zat te genieten.
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding

Maar ook in de sneeuw moest gespeeld en gegraven worden! Wat voor 'n weer het ook was, Youmy zat buiten, desnoods in de regen.
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding

Youmy had echt een eigen persoonlijkheid, als je haar zag zitten was het een minibolletje wol met een hoofdje en oortjes. Ze leek zo schattig, maar niets is minder waar! Eigenwijs, agressief, dominant, druk, lenig, speels, altijd vrolijk,
Maar vooral.. arrogantie, helemaal van haar oren tot dr tenen!
13.
Afbeelding

En niet te vergeten, niet altijd even knap :')
14.
Afbeelding

Afgelopen vrijdag werd ze ineens ziek, ze is nog nooit in haar leven ziek geweest en heeft ook nooit een dierenarts van dichtbij gezien. Om die reden dacht ik dat het zo wel weer over zou gaan, helaas ben ik maandag met spoed naar de dierenarts geweest. Daar bleek het een stuk slechter met haar te gaan dan iedereen dacht. Ze had een longontsteking, maar was ook onderkoeld, ze at niet meer, maar nog wel grasjes. De dierenarts stond ook voor een raadsel, wat kon het nou zijn? Ze gaf aan dat het niet haar eerste keus zou zijn om dr te laten inslapen, maar om het nog even te proberen met antibiotica, darmopwekkers en dwangvoer. Maandag ging dit nog goed, maar 's avonds ging ze ineens enorm achteruit. Ik vond het dan ook een wonder dat ze gisterochtend nog leefde, maar ze was zo ontzettend zwak. Ik heb haar nog dr medicijnen gegeven en wat olvarit, maar zelfs dat wilde ze niet meer hebben. Die middag is ze overleden toen ik op school was. Gelukkig had ik haar binnen gezet, ze is dus niet in de kou overleden, maar in een lekker warm hokje met alles waar ze normaal zo van hield.
15.
Afbeelding
Youmy is ruim 6.5 jaar geworden, vaarwel klein meisje, het is misschien ook maar beter zo! Y;(
augustus 2005 - 20 maart 2012

Liefs Ella

Silkaay

Re: Op 20 maart 2012 is de kleine Youmy overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:24

Mooi geschreven Ella,
sterkte met het verlies :+:

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:07

Wauw zeker heel mooi geschreven Ella en Youmy klinkt echt als een leuk konijntje.
Sterkte :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:26

Wat een prachtig konijntje was ze! :(:) Heel veel sterkte!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:51

Mooi verteld Ella, heel veel sterkte en wat een mooi konijntje was ze!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:25

mooie foto's ella, sterkte met het verlies van je lieve konijntje <3

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:10

Bedankt allemaal :)!
Het voelt wel gek, zo'n leeg hok tussen die van Punky en Pucky in.. (en wat onhandig dat alleen de 2 konijnen met bijna dezelfde naam nog over zijn :') )
In het weekend gaan we haar hele hok leeghalen en ontsmetten, dan krijgt Punky dat deel er ook bij. Is er toch iemand die nog baat bij heeft :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:08

Nogmaals sterkte :+: Ze was een mooi konijntje!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:35

heel veel sterkte ik moest gisteren mijn cavia in laten slapen dus ik weet wat voor verdriet je hebt

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:40

Mooi geschreven inderdaad, sterkte met het verlies! Wat heb je een mooi onderkomen voor je konijnen, leuk om te zien!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:19

Mooi geschreven ella! :(:)
Heel veel sterkte !

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:38

Bedankt allemaal :)
@Daphne: Jij ook sterkte!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:22

pff, nou is er gisteren ook nog een andere konijntje overleden :(

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:33

Wauw het lijkt er wel de tijd voor! Mijne is vorige maand overleden en de andere heeft nu e. cuniculi...

:(:) Sterkte hoor!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:36

oh he bah, Dinky heeft vorig jaar E. Cuniculi gehad en is daar op 2 jarige leeftijd aan overleden. Nou heb ik binnen 2 weken weer 2 konijntjes moeten laten gaan. Youmy was al 6.5 en gewoon ziek geworden dus daar heb ik wel vrede mee.
Punky heeft het hele hok van Youmy erbij gekregen en ze was dolblij met haar nieuwe mega huis. Ze had een binnenhok om lekker warm en droog te zitten, wat planken aan de muur om mooi over de hele tuin uit te kunnen kijken, lekker vers zand dat gelijk van boven tot onder moest worden omgespit waar ze ook druk mee bezig was. Ze heeft zaterdag nog aan een tak van de appelboom geknaagt die ze 2x in de week krijgen en gisterochtend was ze ineens dood... Ze is net niet 5 jaar geworden...

Nou is alleen Pucky nog over, het oude besje van ruim 6.5 jaar oud... Hopelijk mag ik nog wel een tijdje van haar genieten...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:38

Ga je een vriendje voor Pucky zoeken nog?
Heb ik wel gedaan, is mijn e. cuniculi gevalletje eerst wel behoorlijk van opgeknapt maar ik denk dat de stress van de ontmoeting de parasiet heeft wakker geschud... :+

Ik denk niet dat mijne eraan gaat overlijden, sowieso kunnen ze er niet zelf echt dood aan gaan maar moet jij als eigenaar die beslissing nemen geloof ik. In ieder geval gaat het alweer een stukje beter. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:39

Sterkte, het zit je niet mee :(:)

Ik zou het laatste konijn zeker niet alleen laten, want 6.5 is nog helemaal niet oud !!
Het zijn trouwens geen pooltjes op de foto...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:42

heel mooi verhaal...

Het was een prachtig konijntje op de foto's te zien!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:43

Nouja, die van mij was inderdaad niet overleden aan E. Cuniculi zelf, (denk ik).
Na ongeveer 2 weken medicijnen, zat hij op een ochtend ineens heel trots rechtop in zijn hok. Hij keek er zo aandoenlijk bij! :Kijk baas, wat ik kan! Als je hem een zetje gaf viel hij alweer om, maar hij zat! Die avond ontdekte ik dat hij maden had, ik deed hem elke dag in bad omdat de dierenarts me hier al voor had gewaarschuwd. We zijn toen meteen naar de DA gereden die hem met een goedje heeft gewassen. Helaas is hij die nacht alsnog overleden, hij was al zo dun en zwak dat hij gewoon echt niet meer kon. Ik heb 2 weken lang heel intensief voor hem gezorgd, maar hij kon gewoon echt niet meer.

Ik denk niet dat ik nog een vriendje ga zoeken voor Pucky, elke koppeling die ik heb geprobeerd ging niet goed, of het nou een mannetje of vrouwtje was. Ze zoekt gelijk de confrontatie op met elke keer een enorme ruzie tot gevolg, ik moest ze dan telkens met ovenwanten en gevaar voor eigen leven uit elkaar halen. Ik denk dat het dan te stressverwekkend is voor zo'n oud dametje....

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:44

WinSel schreef:
Sterkte, het zit je niet mee :(:)

Ik zou het laatste konijn zeker niet alleen laten, want 6.5 is nog helemaal niet oud !!
Het zijn trouwens geen pooltjes op de foto...

Dat zijn het officieel inderdaad ook niet, er ziet 'iets' doorheen gefokt, volgens de fokker vonden mensen de kleurtjes zo leuk... Verder zijn ze qua bouw wel degelijk hetzelfde, ik heb nog nooit in mijn leven zulke inimini oortjes gezien en een heel gedrongen kleine bouw.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:47

Die maden ben ik niet voor gewaarschuwd, dus blijkbaar bestaat dat risico bij mijn konijn niet? :+

6.5 jaar is echt nog niet oud hoor! Die van mij is met haar 8 jaar nog een enorme kleuter en een jaargenoot van mij heeft konijnen van 12 jaar.
Meestal gaat het met wat oudere konijnen wel goed is mij verteld. Ik heb ook een ontzettend dominante dame, maar in de straat zat een heel verlegen, schuw en eenzaam rammetje dat toevallig ook nog eens gecastreerd was, en dat ging eigenlijk meteen goed! Terwijl ik er ook zo bang voor was omdat mijne ook graag de confrontatie opzoekt.

Het heeft overigens wel lang geduurd voor hij op haar verzoeken in ging om haar te wassen, maar omdat ze zo verliefd op hem was had ze het geduld ineens om te wachten blijkbaar.

Ik zou als ik jou was toch eens in de opvangen gaan kijken. Er zijn veel rammetjes van rond de 6 jaar beschikbaar als je weet waar je moet kijken. (BunnyBin.nl doet zelf niet meer aan herplaatsingen, maar de contactpersoon daar weet wel veel konijnen te zitten die al wat ouder zijn.)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:55

Ze heeft tot dat ze ongeveer 5 jaar waren altijd samen met haar zusje gezeten, in het begin ging dit altijd wel goed, maar later liep Youmy elke dag met wondjes en kale plekken rond. Regelmatig zat ze achter Youmy aan die dan uiteindelijk heigent ergens in een hoekje kroop en zich over gaf. Ik heb toen besloten ze uit elkaar te halen en ik merkte dat beide dames veel rustiger werden en ook vriendelijker naar mij toe. Toen heb ik Pucky en Punky proberen te koppelen aan elkaar, Punky is een vrij rustig en heel vriendelijk konijn zowel naar mensen als andere konijnen toe. Helaas deed Pucky zo opgefokt dat zelfs Punky boos werd en aangezien zij 2x zo groot is durfde ik dat niet aan. Een jaartje later kwam Dinky er bij, een jong, rustig, verlegen rammetje die net was gecasteerd. Ik heb geprobeert hem aan Pucky te koppelen, maar na 2 dagen werd hij nog steeds achterna gezeten, gebeten en hij mocht niet eten. Samen met Punky ging dit echter hardstikke goed! Ik durf het namelijk niet zo goed aan met dr, heb nogal medelijden met het konijn die bij haar zal moeten wonen. Bovendien zal ik haar hok dan wat groter moeten maken (hij is nu 2×1m en beschikt over meerdere zit/schuilplekken, maar ik ben bang dat er toch nog bacterien in het oude hok van Youmy/Punky zit, heb het helemaal schoongemaak met desinfecterend middel, het binnenhok er uit gehaald en nieuw zand er in gedaan. Maarja misschien heeft dat toch met de dood van Punky temaken?

Ik heb de koppelingen trouwens op neutraal terrein geprobeert en ook in hun eigen hok, in de badkamer begon het gevecht al, in de gang ook. Als ik het in Punky's hok deed werd ze er zelf uit weggepest en Pucky's hok ging al helemaal niet...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:57

Een dominant dametje dus
Wat je kunt proberen is haar naar een opvang brengen en hun haar laten koppelen.
Ze hebben vaak veel verschillende rammen met veel verschillende karakters
Als zij dan een week bijv in de opvang blijf, kunnen ze haar karakter observeren en kijken welke ram daar bij past

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:00

Wat WinSel zegt. Veel opvangen doen dat graag!

En tja anders moet Pucky maar lekker alleen blijven wonen hoor, eigen schuld... :+ Je kan moeilijk alle konijnen op de wereld af gaan in de hoop dat er eentje tussen zit.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:40

ik vind het lastig zeg.. Wil er eigenlijk niet weer een konijn bij omdat ik misschien het huis uit ga/verhuizen ivm de scheiding van mijn ouders. Wanneer dat zal zijn en waarheen weten we allemaal nog niet. Maar ik wil wel het beste voor Pucky! Wie weet er dan een goede opvang in de buurt van Nieuwegein-Utrecht? Als ik daar een leuk vriendje van haar leeftijd vind doe ik het graag voor haar. Mijn moeder zei al een tijdje geleden 'het is wel tijd om de konijnenpopulatie wat te gaan verkleinen als je gaat verhuizen' maar dit is volgens haar ook weer niet de bedoeling.
Waar ik heel bang voor ben is dat er toch een virus of bacterie hier in de tuin rondzwerft en het nieuwe konijn daar ook aan zal overlijden...