Mijn nieuwe egeltje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Mijn nieuwe egeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 01:16

Al een hele poos wilde ik graag een egeltje. Ik denk dat ik zo'n anderhalf jaar terug ben begonnen met me in te lezen en te oriënteren, maar omdat ik afgelopen voorjaar/zomer een paar maanden naar het buitenland ben geweest moest het wachten.
Ik merkte nu toch dat het steeds meer begon te kriebelen en dat ik foto's, sites en advertenties zat te bekijken... en sinds vandaag ben ik de eigenaar van een geweldig lief egeltje.
Ik heb haar kunnen overnemen van de vorige eigenaresse, die haar door omstandigheden helaas moest wegdoen. Ik was van de week al een keertje komen kijken en ik vond haar al meteen leuk, dus ze mocht bij mij komen wonen.

Het is een vrouwtje (een goede naam zoek ik nog). Ze is ongeveer 4-5 maanden oud, echt een jonkie nog dus. Haar kleur is de "gewone" egelkleur maar dan met het pinto patroon (dus eigenlijk een bonte egel). Hierdoor heeft ze vlekken met volledig witte stekels.
Voor de mensen die deze egeltjes niet kennen, het gaat om een Afrikaanse witbuikegel, deze zijn huisdiergefokt dus het is geen wild dier. Het is een hybride van oorspronkelijk uit Afrika afkomstige egels, ze kunnen dan ook niet tegen lagere temperaturen en ze zijn kleiner dan "onze" wilde egel.

Ik kon het niet laten om een paar foto'tjes te maken, het was al donker dus de kwaliteit is niet opperbest (ik wilde niet flitsen). Maar ze is zo lief <3
In de eerste instantie was ze nog wat schrikkerig, ze rolde zich op in een balletje maar al heel gauw rolde ze uit, ze is zo nieuwsgierig! Ze heeft zich daarna niet meer helemaal opgerold en wilde achter me aan lopen, of de hele kamer door.
Ze lag net een tijdje heerlijk te slapen maar zojuist liep ze wat rond te stommelen en wat te eten/drinken. Ik zal binnenkort betere foto's maken, maar ze mag eerst nog even rustig wennen hier.

Anyway, hier de foto's van vanavond!

Een balletje, zoek het snuitje :+
Afbeelding

Toch maar eens kijken hoe de wereld eruit ziet zonder stekeltjes voor je ogen...
Afbeelding

Afbeelding

En daar is ze dan :D
Afbeelding

Toen besloot madame dat het tijd was de kamer te verkennen en half onder/op mij te kruipen, dus foto's maken wilde niet meer zo goed lukken :Y) volgende keer weer!

luanova

Re: Mijn nieuwe egeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:18

ohhhh... ze zijn zo leuk ; egeltjes...
Veel plezier met deze dame !

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:19

Wat een schatje <3
Vind egeltjes zo leuk!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:31

ach gos dat koppie.
een hele witte egel vind ik ook mooi.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:34

Loopt dat los in huis of zit dat in een kooi?
Ik vind egeltjes er heel schattig uitzien, maar ik wist niet dat je ze als huisdier kon houden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 01:39

Bedankt voor de reacties!
Zelf vind ik witte egels (albino's) niet zo omdat ik geen fan ben van rode oogjes. Er zijn wel een aantal bruine kleurslagen die ik erg mooi vind!

Quellian, ze zit in een kooi (groot konijnenhok). Terrarium kan je ze ook in houden.
Ik ga kijken of ik een stuk van mijn inloopkast kan afzetten zodat ze daar ook los zou kunnen lopen (en dus zelf in- en uit de kooi kan klimmen). En verder kan ze natuurlijk af en toe los in de kamer wanneer ik er ben.
Je kunt ze zindelijk maken (konijnentoilet) dus je zou ze los in de kamer kunnen laten lopen maar dan moet je kamer natuurlijk wel volledig egel-proof zijn, ze kruipen in alle hoeken en gaten die ze kunnen vinden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:42

*Gaat zich inlezen*

Ik mag geen hond, ik mag geen veulen, misschien mag ik wel een egel voor mijn verjaardag _O-
Nee hoor, ik hoef er geen dieren bij.

Heel erg lief, ben benieuwd hoe je haar gaat noemen :)

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:48

Dat is leuk, een egeltje als huisdier! Wist niet dat dat kon. Maar ze ziet er wel heel lief uit, jammer dat ze niet echt aaibaar zijn. Leuk dat je haar ook los wil laten lopen. Wat krijgt zo'n diertje te eten? En wat voor verzorging hebben ze nodig? Veel plezier met haar!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:25

*verliefd* <3

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:29

Aaawwhhh, wat een schatje!!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:33

kraaien (of zoiets iig) Egels... wat is het volgende :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:35

ze is leuk :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 03:48

Aurelle_ schreef:
Dat is leuk, een egeltje als huisdier! Wist niet dat dat kon. Maar ze ziet er wel heel lief uit, jammer dat ze niet echt aaibaar zijn. Leuk dat je haar ook los wil laten lopen. Wat krijgt zo'n diertje te eten? En wat voor verzorging hebben ze nodig? Veel plezier met haar!

Wij zetten altijd kattenvoer buiten voor de egeltjes. Maar dat zal ook wel zoiets zijn dat ze eigenlijk niet mogen 8)7

Vind het wel apart dat je die ook als huisdier kan houden. Maar als ze idd bij je komt zitten enzo zal ze het wel gezellig vinden :D Leuk! Hou ons op de hoogte!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:14

Jaaaa nieuw topic over je egeltje!!leuke foto's zeg,echt een lieverd.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:26

Wat een schatje zeg! Ben wel benieuwd hoe ze loopt, heb nog nooit een egel in t echt gezien :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:32

Bente, ze is echt heel schattig!! <3 Ben ook wel benieuwd naar d'r naam. :D
Kijk je uit dat ze je bidsprinkhaan niet opeet? :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:34

Wat een schatje <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:38

Namen voor de Egel, gebaseerd op Nero ( wel leuk om in die trant te blijven.
Lucy: Over Nero: Zijn oorspronkelijke naam (vóór zijn adoptie door keizer Claudius) was Lucius Domitius Ahenobarbus.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:49

Ach een egeltje, hoe cute is dat :D

Ik zou dr Punaise noemen. Maar goed, das een jeugdsentimentje van mij :+

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:56

aaaaaaaaaaaaaaggg wat sgatig !

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:35

oh Fief wat cute :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:40

Magrathea schreef:
Aurelle_ schreef:

Wij zetten altijd kattenvoer buiten voor de egeltjes. Maar dat zal ook wel zoiets zijn dat ze eigenlijk niet mogen 8)7

Vind het wel apart dat je die ook als huisdier kan houden. Maar als ze idd bij je komt zitten enzo zal ze het wel gezellig vinden :D Leuk! Hou ons op de hoogte!

katten voer klopt wel hoor :)
Wij waren 2 winters terug een officiele egelopvang haha. We hadden hier een heel nest in de stal, moeders met 4 kinderen. Te laat geboren dus niet voldoende op gewicht voor de winter dus hebben wij er voor gezorgd, hoop toestemming nog overal vragen omdat de wilde variant verboden is om te houden.

Neemt niet weg dat deze echt ontzettend schattig is <3
Dat snoetje ook, nieuwsgierig dametje :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:44

Wauw ze is leuk! :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 13:45

Aurelle_ schreef:

Er is geen voer op de markt dat volledig is voor egels. De basis is kattenvoer (alleen de dure merken, de rest zit niet genoeg in), af en toe wat fruit (geen groenten!), levend voer (meelwormen, krekels, evt babymuisjes), af en toe een beetje roerei en je kunt het ook nog aanvullen met egelvoer en zo zijn er nog wat dingen. Het moet iig gevarieerd zijn.
Qua verzorging, ja gewoon de bak verschonen ed natuurlijk, ze moeten ook op een bepaalde temperatuur gehouden worden want als het te koud wordt kunnen ze proberen in winterslaap te komen en dat is gevaarlijk (als het té warm is ook trouwens, soort omgekeerde winterslaap)

Maartje1990 schreef:
kraaien (of zoiets iig) Egels... wat is het volgende :+

Haha ja... ik heb ook een bidsprinkhaan, ook niet heel standaard :D

Magrathea schreef:
Aurelle_ schreef:

Ja hoor, kattenvoer is juist de basis :j beter dan melk, dat zetten veel mensen neer voor egeltjes, maar ze zijn lactose intolerant!

MarlindeRooz schreef:
Namen voor de Egel, gebaseerd op Nero ( wel leuk om in die trant te blijven.
Lucy: Over Nero: Zijn oorspronkelijke naam (vóór zijn adoptie door keizer Claudius) was Lucius Domitius Ahenobarbus.

Ja ik wilde het eigenlijk wel een beetje in de Latijns/Romeinse hoek houden denk ik zo (of Grieks) :D

Ze was lekker aan het rommelen gisteravond, vanochtend zat ze te eten, wat een gesmak _O- echt een herrie maakt ze daarbij zeg. :')
En volgens mijn vriend heeft ze een coupe soleil, met die witte stekels. :')

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:45

Ooooh ik ben echt helemaa gek van egels dus ik smelt hier <3
wat een geweldig beestje zeg! wel meer topics maken he :))