5 weken en met broertje:

8 weken en inmiddels bij mij thuis:

Vandaag:

en met mijn andere hond Kylie (zelfde ras maar red and tan):
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Antheman schreef:Gaaf Moragh!
Bij onze reddingsgroep traint Luca, een Kelpie, volgens mij een Working Kelpie, maar dat weet ik niet zeker.
sandra1986 schreef:houd ze maar binnen, anders neem ik hem mee
was het eerste wat ik dacht...
Moragh schreef:Antheman schreef:Gaaf Moragh!
Bij onze reddingsgroep traint Luca, een Kelpie, volgens mij een Working Kelpie, maar dat weet ik niet zeker.
Kylie heeft ook een poos reddingswerk gedaan, mn puin en bos.
Is Luca een black en tan? (welke groep zit jij VRT? Want daar zit een WK bij)sandra1986 schreef:houd ze maar binnen, anders neem ik hem mee
was het eerste wat ik dacht...
Je bent de eerste niet
Moragh schreef:Als ze bruin is is het een Australian Kelpie (ook wel show Kelpie genoemd)
Is het ras dat op shows komt en bij de raad van beheer geregistreerd is (is trouwens Puck ookal komt ze uit WK ouders). De working Kelpies worden elders bijgehouden qua stamboom en worden puur op werkvermogen gefokt en niet op raskenmerken.
Ik zie de Kelpie trouwens niet erbij staan? (en jou ook niet?). Op zich zit ik soms wel te denken om ook weer wat met search en rescue te doen....
Moragh schreef:Nope, ik zie hem er niet bij staan, is niet erg. Keertje komen kijken lijkt me leuk. Waar trainen jullie?
Moragh schreef:WK's werken heel anders dan BC's...
De WK moet eigenlijk vrij zelfstandig voor een (grote) kudde schapen zorgen, terwijl de BC veel meer gericht is op de commando's van de handler. De Kelpie werkt dus voor groot deel vanuit eigen inzicht en kunnen goed inschatten en anticiperen op wat er gaat gebeuren (ze kunnen dus echt anticiperen en reageren op een situatie) Dat is dus voornamelijk het verschil.
) Dus vandaar mijn idee over BC's.
. Dus af en toe gaat ze mee naar een training waar haar fokker dan met haar werkt en dat wil ik met de pup ook doen. In mijn omgeving is er verder niemand die met een Kelpie en schapen werkt (wel 1 maar die wil niet opleiden), dus wat dat betreft is schaapwerk niet echt een optie.