[Work in progress] Opbouw van een tropisch aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

[Work in progress] Opbouw van een tropisch aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:35

Hallo allemaal :wave:
Sinds gister heb ik een nieuw aquarium, een Juwel Rekord 800, van 80 cm x 35 cm x 40 cm.
Nu ben ik natuurlijk bezig met het opbouwen van het ding, en een mooie inrichting zodat straks
alle vissen het naar hun zin krijgen.

Mijn vissenbestand is erg ingekort de laatste tijd om nieuwe aan te schaffen voor dit aquarium.
Duurt wel 2 weekjes voor ze er ong. in kunnen, maar tot nu toe heb ik 2 zwart/witte platy's en
4 Siamese algeneters, die zitten nu in m'n nano aquarium.

Ik dacht dat het wel leuk was om bij te houden hoe het stukje bij beetje een vissenparadijs wordt.
Voor de kenners, commentaar en tips zijn van harte welkom!!

Afbeelding
Aquarium net binnen, vast water ingedaan voor de planten die ik er bij kreeg, stuk hout kreeg ik er ook bij.
Let vooral niet op alle (paarden)zooi (en de kameel) in mn kastje. :+

Afbeelding
Basis voor een 'paadje' is vast gelegd, daar wil ik straks ook nog een bruggetje in verwerken (beeldje).

Ik ben nu de keien en kiezeltjes aan het schoonmaken, de keien worden een grotje voor de Antennebaarsjes
die ik in mn aquarium wil, en de kiezeltjes worden om het 'paadje' gelegd.
Hopelijk heb ik dat morgen af!

moppielover

Re: [Work in progress] Opbouw van een tropisch aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:38

Ziet er nu al leuk uit :P Ik ga je volgen hoor :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:43

Haha joepie 1 volger! *\o/*
Nu is het water ook nog wat troebel omdat ik er iedere keer in zit te rommelen.
Voor de vissen erin ga doe ik even met de bodemzuiger eroverheen, is tie
weer helemaal schoon. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:36

Gaaf zeg, mooi ding! :D Heb je het zand zelf ook nog afgeneveld? *weet het goede woord niet*
Dus in een emmer, water erbij, water weg laten lopen. Water erbij, water weg laten lopen. Water erbij.. etc. Dan spoel je al het stof eruit en zou het niet zo troebel moeten zijn als dat het nu is. Ook al ben je er dan veel in aan het rommelen, want al het stof en lichte deeltjes heb je er dan uitgehaald.

Mooie achterwand zit er ook bij, als hij af is kom ik 'm in het echt bewonderen. :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:05

Heb ik gedaan inderdaad. (sterker nog, was al gedaan toen ik hem kwam halen, goeie service. :P )
Maar 't komt wel goed denk ik, anders even met de bodemstofzuiger eroverheen. :j

Even updateje, vanavond nog hard aan de slag geweest en de steentjes staan erin!

Afbeelding
Straks een grotje voor de antennebaarsjes.

Zijaanzicht
Afbeelding

Ja dat houtje staat steeds ergens anders, weet nog niet wat ik ermee aanmoet. :+

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:09

Mocht je 'vers'water gebruiken kan je beter een aantal weken wachten met je vissen er in doen vanwege de nitriet piek. Op internet staan hier vast en zeker vele uitleggen over. :D
Maar het word vast en zeker een leuk aquariumpje!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:28

Klopt, ik wacht ook 2 weken tot het aquarium helemaal is 'ingedraaid'. Ik doe ook op dag 1, 7 en 14 Aquasafe erin, zodat op dag 15 de vissen erin kunnen. Dan ben ik er helemaal zeker van dat er geen nitrietplekken in zitten. :j
(anders is het zonde van mn leuke visjes O:) )
En dankje! :D

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 06:47

DeEiken schreef:
Klopt, ik wacht ook 2 weken tot het aquarium helemaal is 'ingedraaid'. Ik doe ook op dag 1, 7 en 14 Aquasafe erin, zodat op dag 15 de vissen erin kunnen. Dan ben ik er helemaal zeker van dat er geen nitrietplekken in zitten. :j
(anders is het zonde van mn leuke visjes O:) )
En dankje! :D

Ik dacht altijd dat de tijd langer was, maargoed.
Veel succes er mee! :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:52

Naar mijn idee was het altijd 2 weken. :P Maar geeft niet, zowiezo 2 weken en als het water dan niet goed is gaan ze er natuurlijk nog niet in.
Dankje!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:33

Zoo, de nieuwe plantjes staan er ook in. :D Weet nog niet of ik tevreden ben met de opzet, dus mensen die tips hebben, graag.
Ik zal straks even een foto maken als al het zand weer gezakt is. :)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:37

Leuk een aquariumtopic :)
Ik heb zelf een aquarium van ca 50 ltr. sinds ong. driekwart jaar en toevallig vanmiddag nog weer wat nieuwe visjes ingedaan (roodkopzalm). Ben verder geen kenner maar vind het wel erg leuk.
Ik heb overigens mijn aquarium eerst een week of 2/3 laten draaien voor ik er visjes ingedaan heb.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:41

Houd je wel rekening mee dat kiezels het water harder maken en jij hebt tropische vissen...die houden vaak van zacht en zuur ;)

Leuk bakje hoor :) ik heb er vroegâh heel wat van die dingen gehad...mijn trots was een L-vorm van 1m bij 1.10m met een inhoud van zo'n 300l :9

Ik heb terassen erin gemaakt met glasplaatjes,hierdoor kun je makkelijker je planten neerzetten en meer diepte krijgen.Ook makkelijker om turf weg te werken.Turf is trouwens ook erg mooi om op de achterwand te plaatsen en dan met bv javavaren te beplanten.
(Geschikt voor tropisch/suptropische bak)

Wat het water betreft,er zijn middelen in de handel die je water reinigen en bacteriën toevoegen waardoor je binnen 24 uur je vissen kunt plaatsen.Zal even opzoeken hoe dat ookweer heet...ben er al tijdje uit ;)

Dit is het...
http://www.sera.de/nl/producten/zoetwat ... rivec.html
Dit is ook superspul :j
http://www.sera.de/nl/producten/zoetwat ... uatan.html

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 18:08

Malloesje: Dankje! Ja ik dacht er zijn er zo weinig, erg jammer.
Roodkopzalmpjes zijn erg leuk! Actief ook. :P

Tinkie12: Echt? := Dat wist ik niet! Ga ik nog even vragen en opzoeken, natuurlijk zijn dit wel kiezels voor in een aquarium maar ik ga't toch even navragen, als ze daar niet tegen kunnen moeten ze er denk weer uit.
Terassen maken wilde ik ook doen, maar dat ging niet goed, werd ik sjagerijnig van dus toen heb ik het maar gelaten :') Wie weet komen ze er nog wel in.
Javamos wilde ik nog wel kopen maar dat hadden ze op het moment niet.

En dat onderste spul heb ik! Ook nog aquasafe en Easystart, wat er ook gewoon iedere week ingaat.
De algeneters gaan er ook volgende week in maar met de rest wacht ik liever nog even. :)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:13

Ik gebruik nu Aquatan en Nitrivet. De eerste voor het geschikt maken van leidingwater voor aquariumwater en de laatste voor afbraak nitriet en ammonium :)

Heb verder kardinaaltjes, mickey mouse platy's, 2 algenetertjes, 2 bodemopruimers (naam bij mij onbekend maar het zijn iig albino's en nog 2 keer 5 van 2 andere soorten. Niet echt bekend met de namen van de vissen :+ Zal deze dagen eens een foto maken. De platy's voelen zich iig thuis want die hebben al meerdere jonge visjes gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:57

Ziet er leuk uit!
Ik volg! :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:38

Terassen zijn niet moeilijk hoor...uitmeten...glasplaatjes laten snijden en met zuurvrije silicone (heeft de aquariumzaak) gewoon vastplakken :D
Als de silicone droog is kun je vullen...scheeld hoop zand ook :P

Wat de kiezels betreft,hangt inderdaad vanaf maar navragen niet verkeerd :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:13

malloesje schreef:
Ik gebruik nu Aquatan en Nitrivet. De eerste voor het geschikt maken van leidingwater voor aquariumwater en de laatste voor afbraak nitriet en ammonium :)

Heb verder kardinaaltjes, mickey mouse platy's, 2 algenetertjes, 2 bodemopruimers (naam bij mij onbekend maar het zijn iig albino's en nog 2 keer 5 van 2 andere soorten. Niet echt bekend met de namen van de vissen :+ Zal deze dagen eens een foto maken. De platy's voelen zich iig thuis want die hebben al meerdere jonge visjes gegeven.

Ik heb nu Aquasafe voor het geschikt maken van het leidingwater, en Easystart is voor het opstarten van aquaria's en ook
voor het voorkomen en afbreken van nitriet en ammonium. Komt dus op hetzelfde neer, alleen ander merk denk. :P

Ik heb nu in mn andere aquarium nog 2 platy's zitten (Micky mouse denk ik, zijn zwart met wit, leuke benaming :+ ), en 4 Siamese algeneters.

passieAppel: Leuk! Dankje :D

Tinky12: Dan ben ik een leek in terassen maken. :+ Ach wie weet komt 't er ooit wel, zand is er genoeg iig. :P
Kiezels gaat ik idd gelijk navragen, is zo zonde als de vissen gelijk ziek worden. :j Dankje voor de tip!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:14

Oh vergeet ik de foto's te plaatsen, heel handig.
Vandaag dus mét plantjes!

Afbeelding

Afbeelding

*slechte kwaliteit, zijn mobielfoto's.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:58

Én de bak zit helemaal vol met water. :D Filter aan, thermostaat vast aan (gaat zo weer uit, maar wou ff proberen of hij het goed deed. :+ ), laat bakje maar lekker stromen en z'n gang gaan, kunnen eindelijk over 2 weekjes de vissen erin. :D
Zondag even bij de Ranzijn kijken of ze nog Ramirezi's en Dwerggoerami's hebben, want die kan ik nergens in wildkleur vinden :n

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:05

Wat leuk! :D kan je vis die plantjes eten? wij hadden een goudvis en die kreeg altijd zon plantje die die kon opeten :+ hij is 8 geworden dus het is vast wel gezond haha :P

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:06

Ook ik volg je! Heerlijk, zo'n aquarium weer lekker inrichten enzo. Zou zo al m'n bakken allemaal weer leeghalen en opnieuw vullen haha.
Het ziet er al gaaf uit zeg! Super :D Ben je ook platy verslaafd haha?
Meestal duurt het indraaien wel langer, ik heb 4 weken gewacht (al was het moeilijk) maar met dat Aquasafe erin zou het inderdaad goed moeten gaan :)
Ik ben benieuwd wat je vissenbestand gaat worden!
En naar foto's natuurlijk haha!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:50

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 11:45

loveidefix: Ik hoop niet dat ze mn plantjes gaan eten, zou ik niet leuk vinden. :')
Maar nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt dat ze ze gingen opeten.

jolmer20: Haha, dat is ook het leukste, het inrichten. :P Dankje!

malloesje: Wauw, gaaf aquarium! Ik wil ook nog van die planten die jij links in de hoek heb staan. :n

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:43

Nou, zo staat hij nu dus te wachten tot de vissen erin gaan. :D

Afbeelding

De finishing touch, nog een paar mooie hoge planten waar de vissen zich achter kunnen verschuilen, komen er ook nog in. Maar ik ben binnekort jarig en dat vind ik een mooie gelegenheid om mooie plantjes te vragen. :P

Ps. Mn paadje is wel zwaar aangetast omdat ik íets te hard het overige water erbij deed. Stóooom 8)7
Maargoed heb gelukkig nog genoeg grind over, dus ik ga straks maar even paadje repareren. :+

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:46

Wauw, wat word ie mooi zeg <3 Echt heel gaaf.