Sumiko (akita inu) alweer 7 maanden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Sumiko (akita inu) alweer 7 maanden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:59

Ik weet het nog goed, mijn eerst fototopic hier, Sumiko was toen wel helemaal 7 weken en net bij ons.
Vanaf dat moment hebben we heel veel te stellen gehad, zindelijkheid was een vermoeiende bezigheid de eerste maanden en ik dacht dat ze het nooit zou leren, maar nu is ook dat helemaal goed!

We hebben een hoop pech gehad de laatste weken, eerst werd ze ondersteboven gereden door een fietser in een park waar geen fietsers mogen komen. Pootje gekneusd, maar gelukkig liep ze na enkele uren alweer gewoon op 4 benen. Dat is nu ruim een maand geleden. Nog geen week erna werd ze aangevallen door een pitbull hier in het park. Beide aan de lijn, maar de eigenaar van de pitbull liet zijn hond plotseling los op die van mij waarna hij haar direct greep zonder aanleiding |( .
Waar ik doodsbang was dat dit de druppel zou zijn in haar gedrag met andere honden (echte akita, behoorlijk dominant), bleek het tegendeel waar te zijn. Daarin heeft ook meegespeeld dat ze tegewoordig wekelijkse opvoedles krijgt van de hond van mijn schoonzusje. Die weet precies hoe ze met haar om moet gaan en daardoor is ze tegewoordig een stuk gemakkelijker geworden met andere honden. Durf haar eigenlijk met iedere hond wel te laten spelen (behalve pitbulls dus nu...)
Verder luistert ze eigenlijk ontzettend goed, pubertijd buiten beschouwing gelaten. Zelfs loslopen gaat helemaal prima tijdens het oefenen met de cursus, durf haar helaas zelf niet meer los te laten door de twee incidenten die we gehad hebben. De laatste keer moesten we de hond bij de cursusleidster neerzetten, die een voertje vasthield. Idee was dat we moesten proberen de hond bij haar weg te krijgen. Ik draai me om, zet twee stappen weg van de hond en de hond komt op me afrennen. <3 Mijn lieve akitaatje. Ze is echt voorbeeldig!

Nu natuurlijk waar jullie voor komen, foto's!

Afbeelding
Met 7 weken, net bij ons thuis

Afbeelding
10 weken

Afbeelding
3 maanden, gemaakt door Lifaya hier op bokt

Afbeelding
4 maanden

En nu!
Eind maart zijn we met de vereniging gaan lopen en daar zagen we zowaar dubbel! Meet Sumiko en Li, haar zusje. Li is bij de fokster gebleven om daar het team te gaan versterken als ze ouder is!

Afbeelding
Sumiko is de hond met het tuig om (en de minst harige, Li moest nog de rui in ten tijde van de foto's)

Afbeelding
GRAVEN!!! (hobby nummer 1, we verhuren haar deze zomer op het strand aan duitsers denk ik...)

Afbeelding
Jut en Jul tezamen

En nog een paar foto's van thuis:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na het wandelen in het park een ijsje halen, en Sumiko krijgt het laatste hapje!

Vorige topics van Sumiko:
[BB-ITP] Sumiko (akitapup) wordt groot! Nu alweer bijna 4 maanden!
[BB-ITP] Daar is Sumiko de akita pup weer!
[BB-ITP] sumiko, de akita pup! (7 wkn)
[BB-ITP] mooie fotoshoot van Akitapuppie Sumiko

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:00

Wow,.. prachtige hond. :j

Ludique96

Re: Sumiko (akita inu) alweer 7 maanden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:02

Ahh... leuke hond!!! :)

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:08

Wat een superhond!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:11

vandaag heeft ze overigens heerlijk genoten van een spel met een leuke rotweiler. In de straat is een omheind veldje, naast een middelbare school, waar ik haar even los had gelaten. Deze hond kwam erbij, was nogal een doetje dus moest het wel in de gaten houden (ze is en blijft een dominant type, ondanks dat ze gewoon vriendelijk er mee om gaat en wil zich wel eens mee laten slepen. Als een andere hond dan te onderdanig is, krijgt die gewoon de kans niet meer om overeind te komen).
Uiteindelijk stond de halve school hun toe te juichen in het spel, en kwamen er ook een aantal het veldje op. Waar ik dat in eerste instantie niet zag zitten, liep het uiteindelijk ontzettend leuk af! Veel van de kinderen waren turks en marokkaans en vaak zijn deze kinderen heel bang voor honden. Ze kwamen dus stoer het veldje op, begonnen de honden te roepen en uit te dagen, maar zodra de honden in de buurt kwamen, gingen ze rennen. Toen we ze de les lazen dat ze dat niet moesten doen, wilde ze toch wel graag aaien en begonnen ze allerlei vragen te stellen (waarom bijten ze elkaar, waarom klimmen ze op elkaar, vinden ze elkaar leuk, dat soort dingen). Denk dat deze kinderen voortaan een stuk leuker zullen zijn naar honden! Vond het echt super, Sumiko gedroeg zich ook heel netjes naar deze kinderen. Normaal is ze nog wat springerig naar kinderen, nu sprong ze alleen op als ze zich bukte en haar echt riep, maar de andere kinderen liet ze netjes met rust, waardoor deze ook weer dichterbij durfde te komen.

Super bedankt voor alle leuke reacties!

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:26

Wat word ze mooi! Spijtig dat het net een pitbull moest zijn die haar aangevallen heeft. Kwestie van een verkeerde baas (aan het verhaal te lezen).
Heeft ze geen angst van fietsers overgehouden nadat ze aangereden is?

Super dat ze nog steeds zo netjes is met andere honden :) en fijn dat ze goed uit deze incidenten is gekomen!

Veel plezier nog met haar en ben benieuwd naar het volgende foto topic :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 23:37

ja, was inderdaad een verkeerde baas helaas...
Fietsers isze niet bang voor, maar ze houd ze wel in het oog nu. Dus geen angst, wel oplettendheid.

Volgend fototopic zal er zeker komen! haha..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:07

niemand anders meer?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:45

Wat is het een prachtige hond zeg! Die poolhonden hebben toch echt allemaal wel wat van elkaar weg.
Wij hebben zelf een alaskan malamute dus kan me een klein beetje voorstellen wat je te stellen hebt met je dame :D ook over het dominante e.d.
Die van ons is nu 12 en ben hem ZIT en plaats aan het leren :+ beetje hopeloze zaak maar goed :D (hond is van mijn vriend die had hem al dik 10 jaar voor ik hem leerde kennen)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:51

ja, die poolhondjes lijken inderdaad wel op elkaar. Iedereen denkt ook dat ze een husky is, van een akita hebben ze allemaal nog nooit gehoord. Is bij jou wellicht hetzelfde?
Dominantie heeft ze gelukkig alleen naar andere honden, tegenover ons helemaal niet. We hebben er heel hard aan gewerkt en nu is ze dominant, maar niet meer agressief en loopt ook niet meer over andere honden heen. Heel belangrijk was dat ze uiteindelijk een rem heeft geleerd daarin.
Trainen is met haar echt heel gemakkelijk, zolang we het maar kort doen en het allerbelangrijkste: goede voertjes.
3x hetzelfde en mw. hoeft het niet meer, dus ik stop altijd verschillende dingen in mijn tasje. Uitzonderingen daarop zijn kaas en pindakaas. Ook hele kleine stukjes frolic (ik breek 1 rondje in 4en of zelfs 8en) zijn voor haar een goed middel met trainen, maar kaas is echt een wondermiddel. Daarmee krijg ik alles voor elkaar.
Sumiko kent nu zit, af, zij (dan gaat ze op haar zij liggen), kom hier, volg, hoog (en dus ook laag), leave it (als ze ergens vanaf moet blijven), los, blijf en we zijn bezig met voet (naast me komen zitten als ze voor me zit) en wachten (op de plaats blijven staan).

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:54

Wauw wat een gave hond zeg! Was net informatie aan het zoeken over akita's aangezien wij er over een jaartje ook 1 of 2 willen aanschaffen en toen kwam ik je fototopic bovenaan tegen. Prachtig beestje zeg! Zonde van de aanrijding en de aanval. Fijn dat ze er dus zo te horen niet al te veel schade aan over heeft gehouden :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:55

Wat een schitterende hond zeg! <3

En wat grappig dat ze denken dat ze een husky is. Ik heb een huskykruising en aan mij wordt met regelmaat gevraagd of hij een akita is :? De mijne is trouwens ook lyrisch van kaas, haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:59

Kaas doet onze hond ook bijna een moord voor. Maar het lekkerste vind hij die dentastix van Pedigree waar hij heul af en toe een stukje van krijgt :D
Hond is wel naar puppycursus geweest maar 2 weken voor het examen vond hij het eigenlijk niet meer zo nodig (de hond he) en deed ie niets meer. Alles geprobeerd maar nee :n
Los kan hij niet, dan loopt hij weg. Hondjes die kleiner zijn als hem vind ie wel leuk. Grotere honden dan gaat ie stoer doen. Spelen kan hij niet zo goed, hij is wat lomp (en spelen met een riem om werkt niet zo handig)
Zit doet ie nu op een handgebaar. Plaats gaat redelijk, maar nog niet altijd even goed wel overenthousiast.
Zijn grootste probleem is eigelijk dat hij niet alleen thuis kan zijn. Dan gaat ie huilen en loeien......
En hij kan niet mee naar de paardjes..... en niet met katten....en babys.....

Ja de verwarring met Husky krijgen wij regelmatig. Zoooo dat is een vette husky of Die is mislukt voor een husky :+
Malamutes zijn nu eenmaal een tikke breder:
Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:03

oeh, die van jou heeft inderdaad wel wat weg van een amerikaantje, Diesel. Wat zit er nog meer in naast Husky? Probleem met Sumiko is dat ze een Jap is, en die zijn veel minder bekend dan de Amerikaanse akitaatjes. Mensen kijken dus vaak ook erg verbaasd als ik zeg dat ze een akita inu is.

Wat een knapperd Evelli. Ik ken de alaskan Malamute inderdaad, vriendjelief wil er nog graag een husky of malamute bij (en een akita reu, en een amerikaanse akita, dus we moeten keuzes maken, haha). Persoonlijk vind ik de malamutes het mooiste, husky vind ik te iel, haha.
Akita's zijn ook echte weglopers, en na die twee incidenten met de fietser en de hond durf ik haar ook niet meer los te gooien, maar tijdens puppycursus doen we het wel en dat gaat eigenlijk super. Is middenin een groot losloopgebied met veel honden en iedereen weet dat er puppycursus is dus als er ergens een loslopende hond is, dan zijn ze gelukkig zo weer erbij. Zolang ik kaas, pindakaas of zoiets dergelijks hebt, loopt ze prima mee. Ook bij mijn ouders, op een groot grasveld in de straat laten we haar meestal wel los en dat gaat ook goed. Mits er niet teveel afleiding is, loopt ze helemaal prima mee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:13

Hij heeft zijn ballen nog :+ maar heeft geen papieren oid. Hou ook juist van dat brede. Hij is wel ontzettend grappig.
Vanmorgen was hij er heilig van overtuigd dat ik een allerlekkerstkoekje had (dentastix) en heeft me op de voet gevolgd. Draaide ik me om, dan hij ook. Begon te stuiteren in de gang. Toen ging ik mijn vriend gedag zeggen (die mocht uitslapen is vrij vandaag) was ie ervan overtuigd dat ik het koekje onder het dekbed had gelegd. Ging ie half over het bed heengangen om het koekje te zoeken.
Hij heeft een goede neus, had inderdaad een koekje maar hij had het nooit kunnen zien dat ik hem pakte :+ slim ding :D
Bij ons komt er nooit meer een hond :n

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:18

Knappe pup! Bij welke fokker komt ie vandaan?

Wij hebben zelf een shiba en ik heb weleens een wandeling meegelopen van de vereniging maar daar kon ik het gedrag van de akita's tov elkaar niet echt waarderen. De shiba van mijn beste vriend is ook heel dominant maar dat is nog te handhaven, die akita's zijn echt van die beren als ze recht op gaan staan :+

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:25

Knappe hond zeg, ze is in de tussen tijd goed gegroeit!
Heb je voor de toekomst nog plannen met haar, een speciale disipline om te doen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:33

@Evelli: wat zonde dat je er zo over denkt! Wij kunnen er juist geen genoeg van krijgen. Heb je niets met honden, of komt het echt door deze? Misschien is het gewoon neit het ras voor jou? Slimmerds zijn het deze, alhoewel Sumiko echt heel veel moeite heeft om d.m.v. ruiken een koekje te vinden.

@Percyleen: Sumiko komt uit Deurne, bij Christel en Piet volman vandaan (Hadjime-Yoshi).
Een hoop akita's zijn ook verschrikkelijk lelijk tegen elkaar. Christel had dit jaar de nietmachine mee naar de wandeling, zodat ze eventuele verwondingen direct zou kunnen sluiten als ze zouden vechten. Dat is voor ons ook heel lang de reden geweest om niet naar de akita te kijken (hebben zelfs nog over een shiba gedacht toen), maar bij Christel zijn ze echt super, ben echt compleet om gegaan toen ik haar honden zag. Alle 15 samen in een roedel, dag en nacht en eten ook gewoon samen. Echt helemaal fijn in de omgang.

@ilovemoney: we hebben een proeflesje agility gedaan en dat vond ze echt super leuk, maar ze is pas 7 maanden dus wil wachten tot ze wat ouder is. Ballen enzo zijn leuk zolang ze bewegen, dus flyball ofzo gaat het niet worden, maar agility lijkt me eigenlijk wel wat. Wie weet als ze straks wat ouder is, gaan we eens kijken.
Wil daarnaast nog misschien wat shows met haar gaan lopen, lijkt me ook heel erg leuk!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:36

Ik vind het wel echt super mooie honden :j Die van ons is gelukkig op een leuke manier dominant, de Shiba van mijn beste vriend is soms ook net wat te vreg, die trekt rustig dr lip op als het mevr niet aanstaat..en dat is dan een Shiba, als ze een Akita was geweest was ik gaan lopen :o

Afbeelding
Die van ons zijn echter wel 2 pootjes op 1 buik :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:37

Hee weer een topic van de knapperd :D

Agility kun je prima doen, zou wel wachten tot ze minimaal 1 jaar oud is :)

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:38

zo dat is een mooie hond, zijn zulke honden duur? als ik vragen mag dan he :P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:40

riekie15 schreef:
zo dat is een mooie hond, zijn zulke honden duur? als ik vragen mag dan he :P

Ja deze honden zijn extreem duur omdat ze dan ook niet voor iedereen zijn weggelegd zoals je al kan lezen qua karakter!! En helaas zien we deze rassen dan ook steeds vaker terug bij broodfokkers omdat mensen ze graag en goedkoop willen hebben.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:41

Tot het moment dat ik mijn vriend leerde kennen was ik bang voor honden. Deze heeft me daar aardig overheen geholpen. Vind hem ook fantastisch, hou wel van zijn karakter. Maar heel eerlijk moeten wij héél veel laten voor de hond.

En dat stofzuigen momenteel :x lijkt wel een sneeuwstorm :+

Onze komt trouwens uit Belgie, van een puppyfarm. Helaas was dat 12 jaar geleden nog niet zo bekend als nu, dat het daar vaak mee mis gaat. Hij was 4 weken toen we hem kregen.
Ik raad het de meeste mensen af om een poolhond te kopen, welk ras dan ook.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:44

Hier komt geen ander ras in huis Evelli. Dit is onze 2e hond, hiervoor hadden we een wolfsgrauwe keeshond :)

En euhm sneeuwstorm? Duh het zijn ook poolhonden he :P (wij hebben er ook last van, heerlijk die rui periode)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:47

Percyleen, wat een heerlijke foto. Sumiko is ook leuk dominant: als andere honden met haar stoeien dan klimt ze er op en wil ze echt bovenop zitten, maar ze snuffelt eerst eventjes rustig en met kleine hondjes is ze ook wel een stukje voorzichtiger. Als ze andere hond echt onderdanig is moet ik er wel bijblijven, maar meer omdat ze dan de andere hond constant omver duwt en niet meer de kans geeft om op te staan. Als die ander dan geen teken geeft dat het genoeg is geweest dan gaat ze maar door en gaat ze maar door en dat vind ik zo sneu voor de ander.

ja, dat weet ik Rider01, daarom hebben we ons er nog niet echt in verdiept. Wil straks als ze een jaar oud is eens rustig gaan kijken naar alle mogelijkheden die we hebben met haar.
Noem het een proeflesje wat we gedaan hebben, maar het was gewoon deel van de puppycursus en heel basic: door tunneltjes lopen, onder balkjes door kruipen, beetje slalommen, over een balkje van een paar centimeter heenlopen (soort caveletti idee), dus echt aangepast op puppyleeftijd.

Riekie15: wat is duur? Ik kan het niet echt vergelijken, het is onze eerste hond, maar voor een goede gezonde hond die uit goede lijnen komt en bewezen ouders heeft vind ik het niet duur. Als je het vergelijkt met een vuilnisbakje van marktplaats wat voor 100 euro of nog minder weg mag en nergens op getest is, tja, dan zijn Akita's wel duur te noemen.. Tegewoordig zijn ze ook op marktplaats te koop en dan een stuk goedkoper, maar dat zul je ook merken aan het karakter en aan de ziektes die deze honden zullen hebben.
Bovendien hebben wij levenslange begeleiding erbij van onze fokster, daarnaast garantie als ze toch een ziekte blijkt te hebben en als het mis gaat en we kunnen haar niet houden mag ze ook naar haar terug en dat is ook heel wat waard...
Ah, zie dat Percy er ook al wat over gezegd heeft!

Wij zouden ook niet anders meer willen dan een poolhond, ik vind het echt geweldig. Er komt hier ongetwijfeld nog een tweede, misschien zelfs ooit een derde in de verre toekomst, maar dat zullen allemaal poolhondjes zijn, en waarschijnlijk ook allemaal akita's (amerikaan of japanner dat is nog geen zekerheid ;)) Desalniettemin raad ik het niemand zo direct aan om ze te nemen. Ze zijn niet te vergelijken met een labrador of golden retriever, dus mensen moeten echt zelf beslissen of het geschikt is voor hun om zo'n hond te nemen...