Avonturen van onze steenuilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:08

Op de boerderij van mijn ouders (waar ook mijn paardjes staan). Is al enkele jaren een steenuiltje te zien. Sinds eind vorig jaar heeft deze gezeldschap gekregen van een tweede steenuiltje. Samen vormen ze een paartje. Mijn vader heeft volgens de officiële aanwijzingen een uilenkast gemaakt (compleet met luchtgaten, dubbel dak, etc.) Binnen een week hebben de uilen de kast in gebruik genomen. Er hangt ook een camera in. Helaas niet met internetverbinding, maar in huis zijn alle activiteiten goed te volgen op een tv-tje.

Er is iemand van de steenuilenwerkgroep langsgeweest om ons folders en voorlichting te geven over hoe we dit tot een succes kunnen maken en er zo zelf alles aan te doen om het zo goed mogelijk te maken voor de uiltjes.

Vanaf huis kun je de uilen ook goed volgen. Dagelijks zitten ze in de boom waar de nestkast in hangt.

Ik wil jullie even kennis laten maken met 'onze' uiltjes en hun avonturen (er is niets van ons bij, maar we noemen het even 'onze' uiltjes). De foto's zijn vanuit huis gemaakt met een telelens om de uilen niet te storen.

8-2-2011

In het zonnetje voor de nestkast:
Afbeelding

Door het gat koekeloeren:
Afbeelding

Eén uil kijkt uit het gat, de anders zit links onderin:
Afbeelding

Een beter plekje in het zicht:
Afbeelding

En op weg naar een andere tak:
Afbeelding

Later op de dag genieten van een namiddagzonnetje:
Afbeelding

22-2-2011

Waar we voor vreesden en wat was voorspeld, is gebeurt: de kauwen wilden bezit nemen van de nestkast. Er was een ruzie in het hok. 1-0 voor de uilen. De uil kijkt nu uit het gat om de kauwen in de gaten te houden. Hij verlaat de kast pas als de kauwen ver uit de buurt zijn.
Afbeelding

Weer op de uitkijk.
Afbeelding

6-3-2011
Het was eerst nog te nat, maar nu het wat droger weer wordt, zijn de eerste uilenballen onder de boom gevonden. Ze bestaan uit piepkleine botjes van (vermoedelijk) muizen en grijze vacht.

8-3-2011

De kauwen proberen zo nu en dan nog het nest in te gaan. Maar alleen als de uilen niet in de buurt zijn. 2-0 voor de uilen.
Filmpje van de uil die ik-weet-niet-wat aan het doen is. Hij lijkt wel te graven...

10-3-2011

Ik zag de uilen de kauwen aanvliegen (letterlijk). De kauwen zaten ruim uit de buurt van de kast, maar de uilen verjagen ze verder van hun terrein af. 3-0 voor de uilen.

Verder slepen ze regelmatig 's nachts een prooi in hun hok. Vandaag lag er ook weer iets in. Een muisje of een vogeltje. Het was niet goed te zien. Ik heb gefilmd hoe de uil van de prooi aan het eten was. Dit filmpje moet ik alleen nog even bewerken voor YT.

Ik wil hier eigenlijk een soort langlopend topic van maken waarin in foto's en filmpjes plaats van de uilen en hun avonturen vertel. En hopelijk kan ik straks laten zien dat er eieren in het hok liggen en de kuikens uitkomen. Maar ik weet niet of dat mag van de mods...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:14

Wat een gave uiltjes. En geweldig dat je ze zo kunt volgen op de camera.

ik blijf ze volgen. Zou toch geweldig zijn als ze gaan leggen en broeden en wij mee kunnen genieten.

De buurvrouw hier 'heeft' ook een steenuiltje. Die leeft al jaren in de nok van het huis.
We zien hem zelden, horen wel regelmatig zijn uhu.
En natuurlijik ook de ballen op de grond.

Nummus

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:10

Wat leuk! Uiltjes zijn hartstikke leuk! :)
Ik blijf ook volgen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:13

Wat bijzonder! En meer dan leuk dat je vader een nestkast heeft gemaakt met camera. De nestkast is trouwens leuk afgewerkt met die echte takken :D.

Hopelijk blijven ze de kauwen verjagen en kunnen wij straks jonge uiltjes bewonderen!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:20

Wat leuk zeg, lijkt me gaaf om dit te volgen :D

Bij mijn verzorgpaarden zitten ook uiltjes, maar die hoor je alleen, ze laten zich niet snel zien :P

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:24

wat leuk zeg ! *D ik ga dit zeker volgen!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:25

Wauw wat gaaf! Wij hebben hier ook een tijdje een uil in de kapschuur gehad. Op een avond zat hij ineens op de staldeur toen ik de paarden uit de wei had gehaald en ze de stal indeed. Hij bleef gewoon zitten! Dat was echt zo gaaf!

Als ik het goed begrijp kunnen ze dus wel gewoon wegvliegen als ze dat zouden willen?

Ik ga het ook volgen :j Hoe heb je die foto's eigenlijk gemaakt, stond je er toen ver vanaf of bleven ze gewoon zitten?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:22

Bedankt iedereen. Ja, dat is dus het grappige: ik had ook begrepen van die man van de werkgroep, dat je ze eigenlijk weinig tot niet ziet. Maar wij zien ze dus dagelijks. Ik zie ze iedere keer als ik bij mijn ouders kom. En mijn ouders weten ondertussen hun dagritme al: als hun opstaan, zitten ze samen in het hok. Daarna blijven ze een tijdje in de boom. Met slecht weer zitten ze ook overdag veel in het hok. Met mooi weer zitten ze in de boom van het zonnetje te genieten. En met wisselvallig weer zie je zomaar een halve dag niet of maar ééntje. Tegen de avond verschijnen ze weer in boom.

De foto's zijn vanuit huis gemaakt met een 200mm lens. Plus nog de foto's bijgesneden. Dus ik zit nog redelijk ver af. Ik denk dat er ongeveer 20 meter zit tussen het huis en deze boom. Dus ze zijn verder wel heel goed te volgen.

@xSiep: ja hoor, ze vliegen gewoon weg. Meestal leren ze welke personen wel en niet op het erf horen en worden ze minder schuw voor de 'eigen' mensen. Ik merk ook al dat als we in de tuin bezig zijn, ze wegvliegen, maar ze blijven wel steeds langer zitten. We kunnen steeds dichterbij komen.

Het filmpje wat ik vandaag heb gemaakt van het uiltje dat in de nestkast van een prooi aan het eten is, kan ik helaas niet op YT zetten. Het is een MPEG-4 en ik kan het niet omzetten naar een bestandsvorm die ik wel kan bewerken. Ik heb dit filmpje namelijk met mijn telefoon gemaakt, want had mijn goede camera niet bij me. De kwaliteit was ook niet echt best. Hopelijk kan ik snel een beter filmpje maken waarop meer te zien is, en wat ik wel op YT kan zetten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:11

Gaaf zeg, ik vind uilen zulke mooie dieren. Heel tof van jullie dat jullie een kast voor ze gemaakt hebben en er alles aan doen om te zorgen dat ze het samen gezellig genoeg gaan krijgen om voor nageslacht te zorgen :) De camera vind ik ook goed bedacht, als er eenmaal jonkies zijn moet je wel veeeel filmpjes plaatsen hoor!

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:17

Wat ontzettend leuk. Ik ben al heel blij met "mijn" kittige roodborstje in de tuin, maar zo'n paartje uilen is natuurlijk helemaal te gek. Ik blijf je topic zeker volgen.

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:23

Wat leuk zeg! En super dat jullie zoveel voor die uiltjes willen doen!

Dit blijf ik zeker nog een tijdje volgen.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:30

Wat gaaf dat je ze kunt volgen met een cameraatje :)
Wij hebben sinds gisteravond ook ineens een uil in de paardeschuur.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:34

Wauw, geweldig! Dit blijf ik zeker volgen, lijkt me super om die uiltjes zo vanuit je huis te kunnen volgen :) Wonen jullie speciaal aan een bos ofzo, of is het vrij gewoon voor steenuiltjes om zich in de buurt van mensen op te houden?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 08:54

Steenuilen komen juist niet voor in bossen. Het zijn vogels die juist op boerderij in de polder vertoeven. Ze hebben weiland met kort gras nodig om insecten en wormen makkelijk te vinden. En een paar bomen om in te zitten. Verder houtwallen enzo waar veel muizen zitten. Juist landelijk gebied komen ze voor. Mijn ouders hebben een kleinschalige boerderij. Paarden- en schapenweitjes zijn ideaal gebied om voedsel te vinden voor steenuilen. Laten we dat nu juist hebben. ;)

Leuk dan jullie zo enthousiast zijn! Wij hebben ook nog andere vogelsoorten hier. Zo broeden er altijd verschillende paartjes boerenzwaluws in de paardenstal. Die zijn nu nog niet in het land, maar daar zal ik ook zo af en toe wat van plaatsen. De nesten zitten vlak boven ons hoofd, dus goed te zien.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:00

Wat leuk zeg! Ik heb nog nooit een uil in het wild gezien!!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:05

Wat een super gaaf topic!!!
ëcht leuk dat jullie dat zo met ze mee mogen beleven!! Wij hebben op stal ook een uil. In de 9 jaar dat ik daar kom heb ik hem 1 keer gezien....................... Vind ze ZO gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:06

Prachtig zeg!
Ik zou het heel erg leuk vinden als je vaker zulke foto's, filmpjes en verhaaltjes over ze plaatst!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 22:10

12-3-2011

De uiltjes worden steeds feller richting de kauwen. Vanochtend hebben ze flink de kauwen op lopen jagen. Ze vlogen ze aan en vlogen dan weer snel terug naar het hok. De kauwen zijn ook steeds minder te zien in de tuin. Ze blijven meer uit de buurt van de uilen. Gelukkig, want kauwen kunnen ook de kast in bezit nemen om in te broeden.

De uiltjes hebben vannacht een spreeuw in het hok gelegd. Vanochtend hebben ze deze op zitten eten. Er liggen nu veel veren in het hok.

Het gedrag wat je op het filmpje zag, blijkt nestelgedrag te zijn. Wijzelf vermoeden dat het niet lang meer duurt voor ze eieren gaan leggen.

Foto's vandaag gemaakt:

Ik zie je wel!
Afbeelding

In vogelvlucht.
Afbeelding

Eén van m'n mooiste foto's tot nu toe (vind ik zelf dan ;) ):
Afbeelding

Uilenbal:
Afbeelding

Afbeelding

Het zwaluwnest in de paardenstal. Daarnaast hangt er nog een (niet in beeld). Nu nog verlaten. Hopelijk snel ook bevolkt.
Afbeelding

Ik wil er wel bij zeggen dat ik de uiltjes van veraf fotografeer en ze niet stoor. Ze kijken wel en soms vliegen ze weg. Maar vaak zijn ze weer snel terug. Uiltjes wennen ook aan de mensen die vaker aanwezig zijn. Ze volgen ook alles en iedereen die in huis en op het erf lopen.
Laatst bijgewerkt door Duke op 12-03-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:15

Geweldig! Ik ga dit zeker volgen!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:22

Wat gaaf! Elke avond zit er ook een uil op mijn balkon, ik hoor hem heel vaak. Er liggen allemaal uileballen op de rand :P

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:26

Supergaaf! Ik vind uilen geweldige dieren. In het gebied achter mijn huis zijn ook een hoop uilen, ik hoor ze bijna iedere avond maar zie ze helaas vrijwel nooit.
Maar echt gaaf dat ze jullie uilenkast in gebruik hebben genomen en dat je ze gewoon dagelijks kunt zien. Ik blijf dit topic volgen :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:29

Wat leuk! Dit ga ik dus ook volgen :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:53

wat een geweldig topic...je hebt er een fan bij...
Code
Ik wil hier eigenlijk een soort langlopend topic van maken waarin in foto's en filmpjes plaats van de uilen en hun avonturen vertel. En hopelijk kan ik straks laten zien dat er eieren in het hok liggen en de kuikens uitkomen. Maar ik weet niet of dat mag van de mods...

Ik kan niet wachten....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:27

Mooie update, dank je wel! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 07:45

Wat een leuk en leerzaam topic zeg!
Er zijn helaas nog maar relatief weinig uilen in Nederland.
Echt prachtige dieren zijn het.