Bizar... konijn met poot totaal in de draai?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Bizar... konijn met poot totaal in de draai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:51

Ik fokte voorheen altijd met konijnen, ondertussen vang ik konijnen op ipv dat ik fok. Ik heb geen tijd meer om fanatiek te showen, omdat ik op zaterdag werk en er kwamen altijd mensen met konijnen die ze niet meer wilden bij mij dus vandaar de omslag.
Nu heb ik al behoorlijk werk zeg maar gerust, ik laat alle rammen castreren en alle konijnen worden geent dus het zit helemaal goed.
Een week terug hadden we project Strijen op het programma staan, dit waren 13 konijnen man en vrouw door elkaar die in een schuur zaten in Zuid Holland. Een collega opvang is ze gaan halen, er waren konijnen met 3 poten, zonder oren, snot, bijtwonden, abcessen etc. en alle dames mogelijk zwanger natuurlijk. Of ik kan beter zeggen 1 van de dames hier is ZEKER zwanger. Er zijn 4 dames naar mij toe gekomen, 1 zit in pleeggezin, 1 staat op knappen en de andere 2 is nog afwachten. Bij die laatste zit nog een verhaal apart, haar hele poot zit in een draai, oogt ooit gebroken? Of als klein konijntje oid. Ze kan zich hier prima mee redden, maar of dat het fijn is voor haar. We kijken nu eerst of er nog kleine babyhupsjes uit komen en daarna zal er een rontgenfoto volgen om meer te weten.

En als iemand nog een leuk konijn zoekt bij mij in de opvang zit van groot tot klein van dwerg tot Franse Hangoor! Konijnen zijn groepsdieren en zijn gelukkiger samen dan alleen!

Oordeel zelf..
1. Als ze normaal zit..
Afbeelding

2. Ze kan wel op haar andere achterpoot staan..
Afbeelding

3. Even haar geweldige koppie!
Afbeelding

4. Erg vreemd, ter info ze heeft ook geen staart..
Afbeelding

5. Duidelijk vreemde draai..
Afbeelding

6. En van onderaf bekeken..
Afbeelding

7. Helemaal raar schuin..
Afbeelding

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:53

gatsie.. zit t even goed te bekijken..
kan gebeuren dit ja.. alleen wat er precies mee is nu?:p
ja t is verschoven maar dat zie we allemaal..

edit;
misschien ooit gebroken geweest en zo gegroeid?
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 04-10-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:54

Wat bizar! Een rare hersenspinsel, maar zit er wel bot bij haar, daarboven?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:55

En het erge is nog dierenbescherming kan hier niks mee :(

Er zit wel bot, maar dat bot is helemaal naar beneden gedraaid. Als ik de rontgenfoto's heb laten maken zal ik daar ook foto's van maken.

Vraagje meteen nog hebben hier mensen ervaring met konijnen met 1 geamputeerde achterpoot?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:55

Jeetje wat bizar! Ik vraag me af of een breuk zich zo kan ontwikkelen..
Sneu zeg al die konijnen.. bah :\
Super dat je bent gaan opvangen! +:)+

Utixo

Re: Bizar... konijn met poot totaal in de draai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:59

Het lijkt me dat konijnen zich goed kunnen redden met maar 1 achterpootje.

En anders een rolkarretje :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:03

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:09

allereerst bravo dat je dit doet.
Ik kon het bij de eerste foto's niet echt plaatsen maar bij foto 5 kan je het echt goed zien. De zielepiet. Die heeft vast een hoop narigheid mee gemaakt.
En hier kan de dierenbescherming niks mee? Daar kan ik dus zo kwaad om worden. En daar betaal ik ze nu voor. Er moet hier in nederland echt drastisch wat gaan veranderen voor de welzijn van de dieren.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:23

geweldig dat je dit werk doet. Het ziet er raar uit. Lijktmeer een vergroeiing of aangeboren afwijking. Het is vrij 'veel poot' voor een rare breuk. Daarmee bedoel dat het lijkt dat als je de poot recht zou draaien (in theorie natuurlijk) de poot als nog veel groter is dan de gezonde poot.
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 05-10-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:32

ik werk bij de da en heb meerdere malen konijn met geamputeerde pootjes meegemaakt, ik denk alleen wel dat je goed moet overwegen of dat vor dit konijn vooruitgang is of niet, het pootje is niet stuk ofzo ze sleept er niet mee? en heeft er misschien verder geen of weinig hinder van... als het dan ook nog eens niet pijnlijk is moet je misschien overwegen het hierbij te laten? het konijn is neem ik aan al wat ouder?
als dit niet het geval is dan heb ik eigenlijk goede ervaringen met amputatie hoor ook met achterpootjes!

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:19

Wat ontzettend sneu zeg, wordt er naar van..... wat een prachtig meisje. Ik sluit me bij Mjay aan.. ze loopt er gewoon mee toch? Dus dan zal ze geen pijn hebben eraan.. en er weinig tot geen hinder van, dus dan zou ik er niet mee gaan kloten....
En super dat je dit doet!! Echt!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:26

Het lijkt inderdaad meer op een vergroeing/speling van de natuur dan een (oude) breuk.
Ik zou idd zeggen dat als ie er geen last van heeft, het pootje lekker te laten zitten. Op jouw foto's lijkt het iig dat hij er goed mee vooruit kan.
Als je het pootje laat amputeren heb je toch een open wond die weer kan ontsteken ed. en hij zal dan echt opnieuw moeten leren lopen.

Veel succes met het afwegen van de voor- en nadelen.

Gr.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:17

Mijn opa fokte vroeger ook franse hanghoordwergjes en die had een keer een jong dat geboren werd met 3 poten, miste zijn ene achterpoot...
Omdat hij fokte voor de show wou hij het nijntje meteen afmaken mar ik vond het zielig dus mocht hem houden, is uiteindelijk 7 jaar geworden toen hij ziek werd en overleed.

Heb je misschien een site oid van je opvang? Zou een nijntje best wel weer leuk vinden :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:24

Mijn konijn heeft ook een rare scheve poot. Niet zoin de kronkel als die van jou, maar toch zeker erg scheef.
Hij heeft er geen last van, heb destijds foto's laten maken bij de DA en daaruit kwam dat ie gebroken is geweest en weer raar aan elkaar gegroeid.
Hij rent en doet er alles mee!
Toen ik hem kreeg, had hij dit al, ik fok er ook niet mee, dus mij persoonlijk maakt het niet uit dat hij er een beetje raar uitziet, als hij er zelf maar geen last van heeft!

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:04

cp112 schreef:
Mijn opa fokte vroeger ook franse hanghoordwergjes en die had een keer een jong dat geboren werd met 3 poten, miste zijn ene achterpoot...
Omdat hij fokte voor de show wou hij het nijntje meteen afmaken mar ik vond het zielig dus mocht hem houden, is uiteindelijk 7 jaar geworden toen hij ziek werd en overleed.

Heb je misschien een site oid van je opvang? Zou een nijntje best wel weer leuk vinden :D

Haar site staat onder de foto's en ook in d'r profiel: www.hangorenparadijs.nl , had d'r stiekem al even opgekeken hihi... erg mooie dieren te koop hoor!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:05

Oja, overheen gelezen, blond he :o?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:10

*\o/* wat een leuke konijntjes en wat zien ze er goed uit!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:14

Lijkt wel of het uit de kom is?? Ben je al bij de dierenarts geweest en zo ja wat denkt die??
Waarschijnlijk kan je op een foto goed zien wat er mis is met deze arme jongen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:14

waarschuwing voor mensen die op de site gaan kijken.... Heel gevaarlijk..... staan echt een paar hele gave konijnen op, moest me echt bedwingen om er niet een paar te nemen.
Geweldig iniatief!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:18

knuffeldier schreef:
waarschuwing voor mensen die op de site gaan kijken.... Heel gevaarlijk..... staan echt een paar hele gave konijnen op, moest me echt bedwingen om er niet een paar te nemen.
Geweldig iniatief!!!

Ja te laat :+
Heb er al een paar op het oog :P Maar doe nog geen mailtje want moet eerst vriendlief even lief aankijken.
Heb altijd al voor op het veldje een hokje met vrij uitloop gewild, met daarin een nijnen koppel en cnaafjes :+: Vind ze zo lief.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:22

aerdenhout1 schreef:
Lijkt wel of het uit de kom is?? Ben je al bij de dierenarts geweest en zo ja wat denkt die??
Waarschijnlijk kan je op een foto goed zien wat er mis is met deze arme jongen.

Een foto moet nog gemaakt worden, de dierenarts vind het nu vooral vreemd en is gewoon nu van buiten niet te zien, maar het is een mogelijk zwanger dametje waardoor ze sowieso niet onder narcose mag en ze vindt alles ontzettend spannend dat we niet te veel stress willen geven mocht ze zwanger zijn.

@ cp112
Is dat niet door de moeder per ongeluk te fanatiek gelikt? Komen heel vaak tegen dat moeders te fanatiek is met schoon likken er wel is een pootje of oortje of staartje mist helaas... in deze groep waren ook konijnen met 3 poten, geen oren, 1 oor etc. Ik ben namelijk erg benieuwd of dit aangeboren kan zijn... en waarom, omdat er dus sowieso 1 voedster vermoed ik nu bezig is met bevallen van deze groep (was druk bezig met haar plukken) en er nog zo'n 7 voedsters mogelijk zwanger zijn. Indien dit erfelijk is moeten we misschien de dieren zonder oren euthanaseren, als ze net geboren zijn, omdat er al zoveel "gezonde" konijnen op een nieuw baasje zitten te wachten. Dit allemaal nog in overleg en afwachting.

Allemaal bedankt verder voor reacties en ideeen, ik heb vandaag een nieuw hok met ren gekocht waar zij waarschijnlijk in mag gaan leven met een gecastreerd vriendje, alleen het gecastreerde vriendje moet ik nog gaan tegen komen, want ik heb in de opvang allemaal jonge heren die gewoon een goeie kans hebben op een nieuw baasje. Ik hou dan liever een rammetje wat weinig kans heeft op een nieuw baasje of al wat ouder is.
Gelukkig worden er zondag ook weer 3 konijnen herplaatst.

Leuk dat jullie mijn site tegen gekomen en zo positief zijn, ik ben pas sinds kort met een dierenarts dat ik ze allemaal kan castreren en enten dus het is erg fijn dat dit mogelijk is. Dus als iemand nog 1 of 2 of meer leuke konijntjes zoekt altijd welkom ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:29

Heb je momenteel nijnemannen en vrouwen zitten die weg mogen trouwens? Zag er wel een aantal op de site maar bij een heleboel stond dat er nog gewacht moest worden oid...
Vond dat kleine voedstertje (japanner) met dat kuifje toch wel erg schattig, en het witte ploffige rammetje :+:

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:46

Vanaf dit weekend mogen zo goed als alle gecastreerde rammen weg en alle dames die al herplaatsbaar zijn mogen dan weg. Vrijdag gaat alles weer voor het enten. De rammen zijn al geent en dan in de veilige periode.
Omdat ik heel veel dumpdieren en extreme verwaarloosde dieren opvang en dus ook zelf heel Nederland door rij, om dieren op te halen die eht echt nodig heb, heb ik vaak zwangere dames. Ik heb namelijk weinig afstandsdieren, omdat ik niet zo heel groot schalig kan zijn al barst ik nu lichtelijk uit mijn voegen ;)
Dat kleine voedstertje met de kuif is echt leuk, ze is zo grappig met die plukjes om haar koppie.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:01

Faniek schreef:
Vraagje meteen nog hebben hier mensen ervaring met konijnen met 1 geamputeerde achterpoot?

Ziet er erg zielig uit zeg!
Wij hebben een konijn met één achterpoot. Ze had het gewricht in d'r achterpoot gebroken en dat achterpootje is toen geamputeerd.
[BB] Nieuw konijntje (Belle) gewricht in achterpootje gebroken..
Inmiddels bijna 3 jaar geleden en het gaat nog steeds heel goed.
Mocht je vragen hebben, pb'en mag altijd!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:07

Oeh het is dat onze grote ren bij mijn ouders al gesloopt is na het overlijden van mijn grote vlaam, maar er staan erg leuke knijntjes op je site.