Slangen in onze opvang over de jaren heen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Slangen in onze opvang over de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:12

In ons vogelasiel hebben we naast allerlei vogels ook regelmatig exotische gasten.
Slangen hebben we met name in de zomermaanden als het lekker warm is.
Als wij reptielen of slangen in de opvang hebben, hebben we daar veel contact over met Iguana en nemen zij ze van ons over als het geen inheemse dieren zijn...
Ik plaats hier allerlei foto's van een aantal slangen die wij zo de afgelopen zomers gehad hebben:
Tijgerpython
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je een heel dof oog. Nadat dit dier flink gegeten had, is hij verveld en was het oog weer normaal.

Dit is een inheems slangetje, in overleg met faunabeheer is hij uitgezet op de Veluwe
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben verder ook regelmatg gewone korenslangen/rattenslangen in de opvang, maar daar kan ik nu helaas geen foto's van vinden...

bromfiets

Re: Slangen in onze opvang over de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:18

Ontsnappingskunstenaars Haha! Hoewel ik het wel knap vind dat je zo'n grote tijger kunt laten ontsnappen Nagelbijten / Gniffelen

Herplaatsen jullie ook slangen bij particulieren? Ik heb altijd rattenslangen gehad en mis ze nog steeds sinds ze achter zijn gebleven bij m'n ex Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:27

Wij plaatsen zelden bij particulieren om de simpele reden dat als we een slang hebben zitten en hem kwijt willen (klinkt kru, maar wij hebben gewoon geen optimale huisvesting) is er niet echt snel een particulier gevonden en kunnen we ze altijd sneller kwijt aan Iguana, die plaatsen wel particulier geloof ik.
Maar als wij weten van iemand die op zoek is, en wij weten ook dat diegene weet waaraan hij/zij begint en goede huisvesting heeft, kunnen we natuurlijk altijd naam en adres noteren en er op terugkomen als we dat nodig hebben...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:31

Kan ik me goed voorstellen Ja Veel particulieren weten niet eens waar ze aan beginnen en ik zou zelf ook erg terughoudend zijn. Het zijn tenslotte geen standaard huisdieren.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:34

Inderdaad....
Dat is ook waarom we er elk jaar eigenlijk wat meer krijgen.
De eerste slang 5 jaar geleden was bijzonder, nu hebben we er al een paar jaar 3 of 4 per zomer...
En van de gewonere (rattenslangen) kan je er tegenwoordig genoeg voor een prikkie kopen als ze klein zijn, ze worden groot, eten toch wl veel muizen, worden saai en mensen moeten ze ineens kwijt... Iguana en vast ook andere opvangen zitten er vol mee!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:39

goed dat jullie de dieren opvangen! Ik heb er zelf een stuk of 14 liggen nu Haha!
Maareh kiezels als ondergrond voor een tijger??? Een tijger moet op 32 graden zitten, met verwarmde bodem, steen is vaak erg koud en onttrekt snel warmte uit het lichaam.
Zijn alle dieren op de foto gevonden dan? Ik bedoel een tijger en een mexicaan mag je als huisdier houden, maar een inheemse slang mag niet, dus die kan niet ontsnapt zijn hahaha. Worden die dan bij mensen thuis gevonden, of hoe gaat dat in z'n werk?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:39

@ nickeltje, heb je ook kleinblijvende slangen in de opvang? (welke grootte dan?)
En hebben jullie nog meer reptielen zitten? (gekko's, bibrons, kleinblijvend iig)
ik krijg er namelijk een zooitje terrariums bij en ik ben rond aan het kijken wat ik evt. zou willen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:45

Sherwood, zoals ik in een klein berichtje hier boven al schreef, hebben wij geen ideale huisvesting. Wij hebben 1 terrarium, inmiddels is de standaardvloerbedekking hiervan Corbo korrels en daar doen wij het mee in onze opvang. We kunnen het er makkelijk warm is stoken, maar verder zijn we redelijk beperkt.
Die python hebben we 1 week gehad, toen had er zich nog steeds niemand om hem gemeld en is hij door gegaan naar Iguana, waar ze beter uitgerust zijn voor zulke gasten.

Die inheemse slang, is een apart verhaal. Iemand had zijn auto op de Veluwe geparkeerd voor een wandeling, terug bij de auto ziet hij er een slang in kruipen, dit vond hij eng dus dacht als ik nou gewoon de auto start en naar huis rij, ben ik er vast vanaf...
Thuis gekomen ziet de idioot dat de slang nog steeds in zijn moter zat en heeft de dierenambulance gebeld en die heeft hem dus bij ons gebracht...
Na kort herstel en veel eten is hij terug gegaan naar de Veluwe...

moonfish13 schreef:
@ nickeltje, heb je ook kleinblijvende slangen in de opvang? (welke grootte dan?)
En hebben jullie nog meer reptielen zitten? (gekko's, bibrons, kleinblijvend iig)
ik krijg er namelijk een zooitje terrariums bij en ik ben rond aan het kijken wat ik evt. zou willen.

Afgelopen zomer hadden we toevallig een heel klein gekko'tje die bij mensen mee gekomen was per ongeluk in de bagage uit Suriname, diertje was erg slecht en binnen een dag door naar Iguana.
Dat zwart/wit gestreept slangetje is er eentje die klein blijft geloof ik...
We hebben nu ook twee baardagamen gehad, die bij mij in Leiden wonen en verder 1 heel erg grote leguaan...
Dat is ongeveer dat onze opvang passert...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:56

Wat voor soort is die zwart witte?
Ik krijg dus waarschijnlijk terrariums van 70 a 80 cm bij 50 cm diep dus daar moet het wel inkunnen.
Dieren blijven bij mij tot hun dood.. dus ik wil zeker weten dat ze er niet uitgroeien en dat er niet wéér een dier is dat in een opvang terecht komt!
(vandaar dat ik ook luipaardgekko's wil en een koppeltje bibrons.)
grotere terrariums past niet vandaar de keuze voor kleinblijvende reptielen.

ik heb ook een keer een klein gekko'tje gehad van de buurman verderop, was per ongeluk uit indonesie gekomen met een lading levende stenen die hij binnenkreeg in zijn winkel.
ik heb het ding al meer als een jaar.
(waarsch. een aziatische huisgekko.)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:00

Poeh, geen idee wat voor soort dat is... Moet ik even nazoeken in de boeken...

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:03

Mooie slangen ! Ja Mijn pa die heeft 2 tijgerpythons, een albino en een wildkleur, allebei rond de 3 meter Pling Heb alleen geen foto's, zal ik wel een keertje maken

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:09

Die zwart-witte is een Lampropeltis getula californiae, koningsslangetje.

Erg gaaf die ringslang Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:10

Eightlegged schreef:
Die zwart-witte is een Lampropeltis getula californiae, koningsslangetje.

Erg gaaf die ringslang Lachen

Dankjewel voor de naam!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:31

die kunnen nog 152 cm worden, is dat wel eerlijk om een slang dan in een terrarium van die grootte te doen?
Ik heb ervaring met reptielen, ook met slangen en spinnen en nog veel meer.
Ook het hanteren van allerlei slangen, verzorging is geen probleem alleen ik moet eigenlijk weten wat de richtlijnen zijn voor de grootte van terraria wat voor de slang wat ook eerlijk is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:35

Tja, als j de dierenwinkels moet geloven is een bakje van 50x50 al gauw genoeg...
Zelf vind ik dat een slang minstens volledig gestrekt in zijn bak moet kunnen passen en als het een waterliefhebber is een ruime waterbak, als het een klimmer is, een bak die met een mooie boomstam of rotspartij de hoogte in gaat...

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:36

Jullie voeren toch geen vogeltjes aan ze hea...?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:38

Ringslang is inderdaad fantastisch. Goed dat ze toch nog bij jullie terecht komen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:40

watdanhe schreef:
Jullie voeren toch geen vogeltjes aan ze hea...?

Haha! Nee... We halen voermuizen...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:00

nickeltje bedankt voor de uitleg!
@ moonfish13: Die Lampro heet ook wel mexicaanse koningsslang. Zijn erg makkelijk te houden, maar zijn wel eens kanibalen, dus 1 per terra. Ideale maat voor zo iets is 120 x 60 x 60 als ze zijn uitgegroeid.
in de maten die jij aangeeft zou ik eerder een tamnophis stoppen, ofwel een kouseband slang. Maar er zijn vast ook wel lampro's die niet zo heel erg groot worden hoor.
Er zijn ook python soorten die niet zo groot worden. Kijk maar eens op www.slangenforum.com

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:04

Nickeltje schreef:
Tja, als j de dierenwinkels moet geloven is een bakje van 50x50 al gauw genoeg...
Zelf vind ik dat een slang minstens volledig gestrekt in zijn bak moet kunnen passen en als het een waterliefhebber is een ruime waterbak, als het een klimmer is, een bak die met een mooie boomstam of rotspartij de hoogte in gaat...

ach ja, als ze maar verkopen he? Gestoord
ik ga maar eens zoeken naar een slangensoort die echt klein blijft...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:36

moonfish13 schreef:
ik ga maar eens zoeken naar een slangensoort die echt klein blijft...

Haakneuzen (Heterodon nasicus nasicus) zijn heel leuk, wel mild giftig. Keniaanse zandboa's (Eryx colubrinus loveridgei) zijn ook gaaf, heb ik hier een koppel van zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:41

wha gaaf hoor Lachen
ben gisteren bij een snake show geweest ( op vakantie) en daar waren ook super grote slangen maar blijf ze wel errug eng vinden...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:19

jammer dat de opvang mogelijkheden zo beperkt zijn bij jullie
gezien die stenen niet echt ten goede komt.
doe er wat beukensnippers in dit voelt toch wel al een stuk warmer aan dan kiezels in ieder geval mooie dieren
tijger pythons hebben we ook 3 van gehad
maar wegens collectie veranderingen toch maar verkocht
die zwart witte (lampro's)
kunnen flink aan de maat worden tot wel een dikke 1,80 meter lang jammer dat het kanibalen zijn die moet je echt appart huisvesten.
we hebben momenteel tussen de 60 en 100 slangen hier
waaronder
konings pythons
guttatusen
en boa's

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:45

Onley, die python was één van de eerste slangen die we kregen en toen waren we er dus totaal niet op voorbereid...
In één van de berichten daar onder schrijf ik ook dat we inmiddels in het terrarium dat we hebben, standaard Corbo korrels hebben liggen, dat op aanraden van Iguana, aangezien er ook wel reptielen in zitten...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:21

ergens eroverheen gelezen dan Bloos
corbo is indd het beste spul Haha!

wij gebruiken kranten Knipoog