Mioux schreef:ben eigenlijk wel benieuwd, hoe zijn ze kwa karakter en dergelijke? een typische herder?
In veel dingen komt wel echt dat herder naar voor inderdaad. Ze zijn onwijs loyaal en trouw aan hun baas. Met een goede opvoeding luisteren ze echt mega goed. Binnen zijn ze heel erg rustig ze slapen veel, maar willen wel graag bij je blijven. En ze zijn (over het algemeen) heel intelligent als voorbeeld: Binnen in huis wordt er niet geblaft/ gewaakt, maar buiten op het erf moet er gewaakt worden. (niet dat ze onwijs imposant zijn maar je weet wel dat er iets is
) Buiten als je met ze gaat wandelen zijn ze lekker actief en rennen en spelen graag.
Op IJsland worden ze gebruikt om paarden of schapen te drijven. Dit betekend niet dat ze achter elk paard aangaan. Integendeel ze laten de paarden gewoon met rust tot ze de opdracht krijgen ze naar de paddock te drijven. Ook lopen ze braaf naast de paarden als we gaan rijden (is natuurlijk ook deels opvoeding)
Ze weten ook het verschil tussen wilde konijnen en onze konijnen... ik moet wel bekennen dat ze wel eens achter wild aan willen. Meestal kunnen we ze goed terugroepen en laten ze het rusten, maar dan moet je wel wel snel bij zijn hahahah anders is dat konijn ofzo veel leuker
En verder is er bekent van IJslandse herders dat er een aantal bloedlijnen tussen zitten die veel blaffen... Dit is dus niet ras eigen, maar gewoon erin gefokt aangezien er maar zo weinig in Nederland zijn.
Hihi ik ging weer helemaal los merk ik respect als je alles gelezen hebt