Hunter is onze bijna 14 maanden oude Tervuerense herder! We zitten met hem op een natural dogmanship cursus, al vanaf dat hij heel jong is. Deze cursus past perfect bij het gevoelige karakter van de tervueren, en heeft ons vooral in het begin (onze eerste pup) erg geholpen.
We begonnen met vooruit sturen, zit af en blijf, en ondertussen is er al een hele hoop bij gekomen. Te veel om op te noemen eigenlijk. We zijn super te spreken over deze cursus en de begeleiding en de sfeer. Helemaal super. Degene die deze cursus geeft weet er ook echt alles van af, en is helemaal up to date.
Nouja, genoeg gelul, hier komen de foto's

Eerst even met zijn allen spelen. Prachtig om die hondentaal te zien, en ook hoe ze met elkaar omgaan, elkaar corrigeren ed.

Kijken naar 't vrouwtje

'naast'

'APPORT!!'

De prooi brengen. (dit is een soort zakje waarin dus zijn (vers)voer zit)

Vooruit gestuurd, en af gelegd. Zie hoe geconcentreerd hij is, helemaal gefocust op 't vrouwtje. (mijn moeder dus)

En 'sluipen en pointen'. Het lijkt alsof hij hier heel traag loopt op de foto, maar in werkelijkheid sluipt hij zeg maar in slowmotion richting mijn moeder en de prooi.

Naast, en hij krijgt dus zijn voer, de beloning/zijn verdienste.

'Opletten Hunter..' Hier vraagt mijn moeder hem naar de prooi, het einddoel te kijken. Het begin van 'samen jagen'.

De hand ligt erop, zodat er niet alleen met gebaren en stem een commando word gegeven, maar ook met contact.

'Af' het is samen jagen, dus mijn moeder doet zeg maar met hem mee.

'Kijken prooi'

'Hunter, up.' Hij moet dus weer opstaan hier.
Hierna volgt er nog een sluip en point moment. Helaas heb ik deze niet op foto.

'En apport!!!' Hier mag hij de prooi dus pakken!

Wachtend tot het vrouwtje, de roedelleider dus, zijn prooi open maakt, en hem als het ware gaat delen met hem.

En nog even een mooi plaatje van mijn mooie vent thuis!
Wij zijn helemaal blij met deze cursus, en onze hond zeker! Hij gaat er met enorm veel plezier naartoe.
.

daar had ik nog niet over gehoord. Maar het ziet er goed uit, ik ga er eens wat meer over opzoeken!
Maar dat werken met de prooi doe ik nog wel af en toe, en dat vind zij ook erg leuk om te doen