sumiko, de akita pup! (7 wkn)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

sumiko, de akita pup! (7 wkn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:46

Gisteren hebben we onze pup opgehaald. Sumiko is een Akita inu, zaterdag werd ze 7 wkn, dus mocht ze nu mee naar huis.
Alles gaat tot nu toe goed, alhoewel het nog lastig is om op tijd buiten te zijn voor een plas ;) Want wanneer is de piep bedoeld voor mamma, die ze mist, en wanneer is de piep bedoelt als waarschuwing voor een plas. Maar we doen ons best, Rome was ook niet in 1 dag gebouwd!

Kijk en geniet van deze kleine meid :D

Afbeelding
1 week oud
Afbeelding
6 weken, nog bij de fokster uiteraard ;)
Afbeelding
Gisteravond, uitgeput na alle indrukken, eindelijk thuis in de bench.
Afbeelding
Vanochtend, na haar ochtend plas mocht ze naast de slaapdronken baas op de bank nog even verder slapen ;) Officieel is de botjesdeken van haar, maar in haar slaap wil ze nog wel eens tijgeren. Hier lag ze dus eerst op haar eigen deken, maar in haar slaap begon ze te tijgeren. Uiteindelijk kwam ze met haar hoofd tegen de bankleuning en plofte ze daar maar weer neer... Arme puppie :P

Zoals je ziet, veel slaapfoto's, andere momenten heb ik mijn handen vol aan haar ;) Op dit moment steekt er nog een puntje van haar staart onder de bank uit, in haar slaap is ze onder de bank getijgerd.. Diep in dromenland ;)

Mila87

Re: sumiko, de akita pup! (7 wkn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:55

Een puppy! Wat ontzettend leuk =)
Heel erg gefeliciteerd met jullie nieuwe lid van de familie.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:56

Wat een schatje <3

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:04

Deze is wel heel erg leuk! :9
Ik zal eens gaan lezen over het ras, ik ken er geen één.
Veel plezier samen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:37

Het is absoluut geen gemakkelijk ras, laat je goed voorlichten en ga naar een goede fokker. Er zijn er niet veel in NL. Zelf komt mijn pup uit Deurne, deze vrouw heeft echt ongelooflijk veel verstand van Akita's, zowel de japanse als de amerikaanse. Ook fokt zij op karakter, wat erg belangrijk is i.m.o. Niet zomaar een hond om aan te beginnen op een zondagmiddag :P
Van de andere kant wordt er vaak heel erg heftig over gepraat, voor ons is het onze eerste hond, en veel mensen zouden dat niet adviseren, een akita als eerste hond. Vandaar dat we flinke gesprekken hebben gehad met onze fokster, over onze verwachtingen. Tot nu toe valt het ons niet tegen :P (vooruit, na 1 dag :P)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:42

Ge-wel-dig! Heerlijk beestje. Ik vind de Shiba Inu ook altijd zo leuk. Maar qua karakter zijn ze niet de makkelijkste toch?
Bijna familie van mijn hondje ;) zelfde rasgroep (keeshonden en oertypen)
Succes met de opvoeding!

Edit: oh, zie dat mijn vraag net hierboven door je beantwoord is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:44

Wat een schatje zeg, 7 weken is wel wat aan de vroege kant, maar goed, gedane zaken......

Zijn zeker geen gemakkelijke honden. Goed socializeren en véél mee werken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:46

zover ik weet is 7 of 8 weken gewoon de normale leeftijd om weg te gaan bij moeders. Veel fokkers halen moeder overigens al eerder weg bij het nest, dat is hier niet gebeurt, maar waarom zou 7 weken te vroeg zijn?
Vanaf 7 weken begint een pup namelijk in een nieuwe levensfase te komen, waarin ze terughoudender worden enzo. Vandaar zou ik juist voor de leeftijd van 7 weken kiezen. Wettelijk gezien is dit ook gewoon toegestaan..

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:49

Ohh die eerste foto, heel cute. Ben benieuwd hoe ze uitgroeit :-) Mooi dier in ieder geval.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:52

I loveeee Akita inu <3

Een goede vriendin heeft er 1 in de volwassen versie, zal die eens stelen voor een paar foto's :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:58

Ik ben dol op Akita's; vooral de puppies zijn zulke schattige, wollige beertjes! En als ze later groot is, heb je natuurlijk een prachtige hond! Mooie Japanse naam ook! Heb je ook de film 'Hachi' gezien, toevallig?

Op mijn werk hebben ze een volwassen (zelfs al wat oudere) Akita rondlopen met ongeveer hetzelfde kleurtje als deze. Het is voor een Akita een hele lieve en trouwe hond en ook best wel een rustig exemplaar. Maar ook heel zelfstandig en je krijgt haar niet zo gek om bijvoorbeeld iets te apporteren ;) Het leukste is als ze blij is om je te zien dat ze dan tegen je aan komt 'schurken' waarbij ze heel erg loopt te hijgen; ik heb mij laten vertellen dat dit typisch Akita-gedrag is. Maar inderdaad, het zijn over het algemeen niet de makkelijkste honden...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:05

Ja, de film Hachi heb ik gezien. Ik eerste instantie zochten wij naar de shiba inu, omdat we dachten dat een grote hond niet in onze leefstijl pastte. Over de akita las ik alleen maar slechte verhalen, dus dat was een no no ;)
Toen zagen we de film Hachi en heb ik de deur toch op een kiertje gezet. Ik wilde geen akita i.v.m. niet goed met andere honden om kunnen gaan en eenkennigheid. Ik ben naar een fokster geweest (waar uiteindelijk Sumiko ook vandaan komt), eerst bij een show en later ook thuis. Op de show zag ik Geisha (moeder van Sumiko) tussen zoveel andere honden, zonder dat ze daar enig probleem van maakte, echt super. Nadat ze geshowed had zijn we even gaan kijken bij de fokster om een praatje te maken en mochten we kennis maken met Geisha. Ze klom direct tegen ons aan, wilde helemaal in ons kruipen voor aandacht, zo ongelooflijk lief. Beide vooroordelen werden daar voor ons ontkracht, alhoewel de fokster ons wel waarschuwde dat Geisha tegen andere teven in de roedel, thuis, naar deed als ze loops was.

Uiteindelijk zijn we nog een paar keer gaan kijken en werden we ons bewust hoe zeer zij op karakter fokte. Karakter kwam eerst, daarna pas uiterlijk, alhoewel zowel pappa als mamma beide kampioenen zijn.
Een prachtig voorbeeld hiervan vond ik, dat er 3 teefjes waren en wij helemaal gek waren van teef 3. Wij keuzen echter puur op uiterlijk. Onze tweede keuze was teef 2, teef 1 kwam op de laatste plaats en wilde we eigenlijk niet van de foto's gezien...
Toch hebben we nu teef 1 in huis, omdat de fokster van mening was dat deze het beste bij ons pastte. Teef 3 was zeer dominant en teef 2 was een twijfelgeval. Deze meid is ongelooflijk nieuwsgierig en heel erg lief, voor iedereen. Zeker omdat ze mee gaat naar de paarden straks (wat de fokster ook wist) vonden zowel zij als wij het erg belangrijk dat ze niet bang is, maar zeker niet dominant. Ondertussen zijn we natuurlijk dolgelukkig met deze meid, maar het was vreemd om niet te mogen kiezen en pas een dag van tevoren te horen welke pup je mee naar huis mag nemen :). Wel totaal voor het goede doel natuurlijk.

Dat schurken ken ik inderdaad. Fokster heeft er 13 lopen in een roedel, die allemaal tegen je aan willen komen staan om dat te doen, heerlijk, alsof ze in je willen kruipen :D

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:58

Aaah wat een poepie <3

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:18

@TS: goed dat je zoveel research hebt gedaan voordat je de pup hebt gekocht. Gelukkig kan je bij een fokker erg veel informatie inwinnen en met vragen terecht. Dat was ook mijn ervaring toen ik mijn hondje kocht (toevallig ook een fokker uit Deurne).
Wat betreft die film, jammer dat er ook veel mensen zijn die de film zien en dan halsoverkop een Akita aanschaffen. Dat vertelde een vrouw bij mij in de buurt, zij heeft zelf ook een Akita Inu en vertelde dat het voor veel problemen zorgt omdat mensen zich niet van tevoren bewust zijn wat voor type hond ze aanschaffen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:23

Ja, heb het daar ook met de fokster over gehad, mensen die kwamen vragen naar "zo'n akitahond" of "een Richard Gere hond" oid. Puppymills zullen er overuren op draaien, is ook te zien op marktplaats. Vroeger een onbekende hond, nu ineens niet meer.
"gelukkig" lijkt hachi niet heel erg aangeslagen te zijn in NL, veel mensen hebben geen idee waar ik het over heb als ik ze vertel dat Sumiko een Akita Inu is.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:27

Pfff Richard Gere hond.. dat is toch TE erg!! :roll:

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:23

Wat een mooi hondje :)

7 weken is wel wat vroeg....

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:47

Van harte met je nieuwe aanwinst. :)
Puppy's missen hun moeder eigenlijk nooit. Althans.... bij alle Shiba pups die wij gefokt hebben hebben we er nog nooit over gehoord. Dus de piep zal toch bedoeld zijn om te plassen.
Plassen moeten ze eigenlijk bijna altijd meteen nadat ze wakker zijn geworden.

Naar aanleiding van Hatchi zijn er inderdaad toch wel wat vragen rond om Akita's. Maar ook zeker naar Shiba's. Gelukkig houdt de rasvereniging zich daar mee bezig. Ben je al lid, of ben je van plan om lid te worden trouwens? :)

Zoals je nu aan deze pup komt; zo hoort het wat mij betreft te gaan. Voldoende informatie in winnen, op zoek naar een goede fokker, weten waar je aan begint en als puntje bij paaltje komt dan matcht de fokker de pup aan de nieuwe eigenaar. Er is er namelijk maar 1 die precies weet hoe de pup in elkaar steekt en wat voor type baasje hij of zij het beste zou kunnen hebben, en dat is toch echt de fokkers. Mits dit een begaan type is natuurlijk. :)

Geniet van je hond!

j0j0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:20

Leuke pluizenbol! Heel veel plezier met je hondje :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:45

AAAAAAAAAAAAAAHHHHH WAT LIEF!!!

Ik zie dat je bij me in de buurt woont, ik stuur je eff een pb :+

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:51

Wat een scheetje! Ik vind ze echt prachtig, Akita inu's, en shiba inu's ook :))
Heel veel plezier met haar.
Zo te horen hebben je een erg goede fokker getroffen die de goede hond voor jullie uitgekozen heeft.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:55

Ahh, wat een schatje! <3 Leuke kleur ook!

Ik heb zelf een shiba inu :) Daar lijkt ze nu nog wel op (hoewel ze wel een andere kleur is dan mijn shiba)

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom heb je uiteindelijk voor een akita ipv shiba gekozen? :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:18

Leuk ras, mooi kleurtje! :)

Voor de mensen die over de leeftijd beginnen:
7 of 8 weken kan wel "normaal" zijn maar ik wil toch pleiten voor minstens 9 weken, zowel bij fokkers als bij amateurs!
Waarom?
Omdat in ongeveer 7-9 weken leeftijd de pups alle sociale regels van mama leren. Inclusief wat voor regels mama heeft m.b.t. haar mensen, en eventuele andere huisgenoten zoals katten of knaagdieren. Zeker voor moeilijk opvoedbare rassen is het dus een aanrader ze eerst nog even bij de moeder te laten.
Fysiek kan het dus geen kwaad, en ik zou ook helemaal niet kunnen wachten... maar het zou vooral voor onervaren opvoeders een extra voordeel kunnen zijn. Er zijn genoeg verhalen van onopgevoede honden (geef toe, ligt vaak ook aan de eigenaar!) en daar doe je de honden ook geen plezier mee.

That said, TS, als je weet dat het een moeilijk ras is, lijkt het me dat je je duidelijk verdiept hebt en ervaring hebt met pups, dus veel plezier met het kleine ding! ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:42

Aah wat een dotje!
Veel plezier toegewenst, en veel succes met de opvoeding!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:44

Mireille schreef:
Van harte met je nieuwe aanwinst. :)
Puppy's missen hun moeder eigenlijk nooit. Althans.... bij alle Shiba pups die wij gefokt hebben hebben we er nog nooit over gehoord. Dus de piep zal toch bedoeld zijn om te plassen.
Plassen moeten ze eigenlijk bijna altijd meteen nadat ze wakker zijn geworden.

Naar aanleiding van Hatchi zijn er inderdaad toch wel wat vragen rond om Akita's. Maar ook zeker naar Shiba's. Gelukkig houdt de rasvereniging zich daar mee bezig. Ben je al lid, of ben je van plan om lid te worden trouwens? :)

Zoals je nu aan deze pup komt; zo hoort het wat mij betreft te gaan. Voldoende informatie in winnen, op zoek naar een goede fokker, weten waar je aan begint en als puntje bij paaltje komt dan matcht de fokker de pup aan de nieuwe eigenaar. Er is er namelijk maar 1 die precies weet hoe de pup in elkaar steekt en wat voor type baasje hij of zij het beste zou kunnen hebben, en dat is toch echt de fokkers. Mits dit een begaan type is natuurlijk. :)

Geniet van je hond!

Leuk dat je even reageert, ik moet eerlijk gezegd bekennen dat jij de reden bent geweest dat we bij japanse honden uitkwamen ;). Jaaaren geleden, toen ik net op bokt zat zag ik topics van jullie shiba inu fokkerij. Toen mijn vriend en ik aan een kleine hond dachten, moest ik meteen weer aan je prachtige shiba's denken. Toevallig stond mijn schoonzusje toen net op het punt om een shiba te krijgen. Vandaaruit zijn we naar Japanse hondjes gaan kijken, maarja, toch liefde voor de grote honden, dus vandaar een akita ;).

Bij ons welkomspakket van de fokster zat een brief van de rasvereniging. Het staat zeker op ons lijstje om daar lid van te worden, staat op de to do lijst.

Wij vonden het in het begin erg moeilijk dat we pas de dag voor ophalen hoorde welke hond we kregen, maar achteraf zijn we er heel erg blij mee.

@Taartjeh: Wij hebben uiteindelijk voor de akita gekozen omdat we eigenlijk beide heel erg gek waren op grote honden. Heb op het punt gestaan contact op te gaan nemen met fokkers voor de shiba, maar op dat moment besloten we toch dat we dat niet wilden.

Bedankt voor alle leuke reacties!

Met Sumiko gaat het ondertussen goed, het valt echter allemaal niet mee ;) Ze was behoorlijk zindelijk bij de fokster, maar verandering van omgeving gooide dat toch allemaal even om. Eerste dagen ging het dan ook totaal niet lekker, constant buiten te afgeleidt om te plassen en dan binnen alles laten gaan. We raakten al helemaal gefrustreerd, ze liep zelfs de bench in om daar te plassen, terwijl ik toch altijd geleerd heb dat ze dat niet doen.. Vandaag was ik ziek thuis, hebben we even goed samen overlegd en nu gaat het super. VAndaag geen enkel ongelukje, vannacht heb ik haar niet gehoord, maar gisternacht ook niet en toen lag er dus een plas in de bench. Dus ik was als de dood wat ik vandaag in de bench zou vinden, toen ze om 6 uur nog niet aan het roepen was geweest. Bench was helemaal droog en mevrouw lag nog heerlijk te slapen. :D Was helemaal trots :D
Verder gaat alles zo gemakkelijk. Alleen thuisblijven gaat heel gemakkelijk, aan de lijn lopen gaat iedere dag beter en overal in bijten wordt ook iedere dag minder. Ja, ik ben helemaal gelukkig :D

Ondertussen heeft ze de hele buurt al om haar vingers gewonden, iedereen is gek op haar. Iedereen wil komen aaien, maar we hebben besloten dat niet te doen tot ze 9 weken is en een tweede enting heeft gehad (je weet tenslotte nooit of ze andere honden geaaid hebben ofzo) en niet iedereen begrijpt dat. Lastig, lastig :D Maar het komt allemaal goed, ben zo trots als een pauw!