Salines in Frankrijk.
Voor het eerst in de geschiedenis werd het dit keer door meerdere Europese AT verenigingen georganiseerd met als hoofdorganisators de ATHA (Akhal-Teke Horse asssociation (int/europese vereniging)) en de Akhal-Teke France vereniging. Er waren Teke's uit Noorwegen, Nederland, België, Frankrijk, Ukraïne en Duitsland.
Natuurlijk heb ik tussendoor de kans genomen om foto's te maken. Ik ben een absolute amateur en het was al een aantal jaar geleden dat ik mijn camera echt gebruikt had, dus helaas zijn er een heleboel mislukt. Maar nog was er genoeg om uit te kiezen. Tot mijn grootste teleurstelling heb ik van de meest indrukwekkende paarden geen echt goed gelukte foto's - maar ik hoop dat jullie toch een idee krijgen van het evenement en de prachtige paarden.
Vooral het feit dat je zoveel Teke's samen kon zien en hun gedrag en reacties op elkaar en vooral hun mensen was fantastisch.
Ik begin daarom met een foto waarop je de deelnemers aan de dressuur- en springwedstrijd bij elkaar in de ring ziet. Dan kunnen jullie het verschil in Teke's een beetje zien. Hier staan zowel hengsten, ruinen als merries op de foto.

Merrie Agush Khan

Hengst Aldebaran - 5 jaar al 167 cm en nog in de groei. Hij was nog erg slungelig maar een echte lieverd en super ruime gangen.

Hengst Aslambek, 5 jaar werd 3e bij de hengsten van 5 jaar en ouder - bij hem kon je ook weer zien hoe vergevingsgezind en ijverig AT's zijn voor hun mens. Zijn ruiter kan zeker nog een hoop rijles gebruiken en werkte zijn paard vaker tegen dan niet, maar de hengst deed echt zijn best om te doen wat hij dacht dat gevraagd werd. Met springen was de ruiter duidelijk beter bekend als met dressuur.

2-jarige hengst Derekly - uit Nederland. Werd 4e in zijn groep tegen 3-jarige hengsten. Deze groep van 2- en 3-jarigen zat vol met fantastische jonge hengsten, dus Derekly heeft het met zijn 2 jaar echt heel goed gedaan, en dat terwijl hij niet helemaal lekker was (was licht reisziek geworden). De welverdiende winnaar van deze klasse was Safar maar ik heb helaas niet 1 echt goede foto van hem.

2-jarige hengst Djintaï - ook in Nederland gefokt

Hengst Hamgar - 2 jaar. werd 3e

Hengst Karat O'Vadan - 3 jaar, werd 5e.

Hengst Yalkim - 3 jaar, 2e. was bijna even goed als Safar - was wat minder ongedurig ook als Safar. Oh... en als ik het over goed heb, heb ik het vooral over de gangen.

Merrie Glinka - ik heb nog foto's waarop je echt haar metallic goudglans ziet... maar ja... mag er maar 15 plaatsen

ruin Akbas

hengst Gagar Han gaf met zijn ruiter demonstratie in Turkmeense outfit. Halverwege ging ze verder zonder hoofdstel. Mooie samenwerking om te zien.

Wat me opviel in het gedrag was dat de eerste dag van aankomst alle paarden erg ongedurig waren en stilstaan een moeilijke opgaaf was, vooral voor de hengsten. De 2e dag ging het al stukken beter, gedroegen ze zich beleefd naar elkaar en de 3e dag liepen de hengsten gewoon braaf met de merries in de ring bij het bepalen van de kampioen van het kampioenschap. Die werd gekozen uit de winnaars van alle keuringsklassen van de vorige dag.
Voor mij persoonlijk waren de beste paarden van het kampioenschap ruin Garmsil (hij heeft ook zaad beschikbaar) - wat een gangen heeft die en ook heel mooi gebouwd (en natuurlijk zijn die foto's mislukt) - en de hengst Safar en Yalkim. Safar werd de beste hengst. Beste merrie werd Ayperi O'Vadan - ook zeer welverdiend! En de grote kampioen van het hele kampioenschap werd Safar (gekozen door het publiek), reserve kampioen werd Ayperi. En Yalkim kreeg de prijs van meest belovende jonge Akhal-Teke.