Er werden verschillende workshops en lezingen gegeven en er werd vooral heel veel gereden. De sfeer was heel erg relaxed en ongedwongen, doe wat je leuk vindt en doe mee waar je zin in hebt.
Het was echt een bijzonder evenement, zowel door de locatie (Arnes kasteel in Lauchroden) als het niveau van de deelnemers. Bij het losrijden zie je gewoon tien ruiters in een naar moderne maatstaven minuscule bak casual opwarmen in piaffe, pirouettes, levade etc. Het soort dingen waar je normaal naar gaat kijken op een grote paardenshow was hier gewoon routine!
De foto's in het topic zijn gemaakt door Kaos Media / Ben van Koert en Amanda Melchior.
Wij kwamen op donderdag aan, zodat we op vrijdag nog even konden helpen aangezien er de dag voor het Symposium een filmploeg kwam om voor een museum een soort virtual reality display op te nemen van een Middeleeuws gevecht (mêlee). Bij dit sprookjesachtige tafereel kwamen we aan:

Dus op vrijdagmiddag reden er ineens tien geharnaste ridders over de binnenplaats. Een kleine impressie van hoe gaaf ze eruit zagen:

De volgende dag begon het daadwerkelijke symposium met een lezing over de terre-a-terre door Diana Krischke van de Hofreitschule Bückeburg. Daarna was er een workshop terre-a-terre rijden het toepassen ervan in een aanval. Hoewel ik eigenlijk nog lang niet op dit niveau zit, is dit een oefening die mijn paard wel ligt dus toch maar meegedaan, en zowaar wat passen terre-a-terre gereden! Het was super om les te krijgen van Diana, ze is echt heel kundig en geeft op een hele positieve en sympathieke manier instructie. Helaas wel in de stromende regen!

In de middag waren er twee verschillende workshops, één over sabel te paard door Alex Kiermayer, wat meer gericht op ‘beginners’ en één over lans te paard door Arne Koets, voor de doorgewinterde ridders onder ons.

’s avonds was er nog een buitenritje naar de kasteelruïne vlakbij voor de liefhebber.

Verder was er nog een lezing van Alex over tactisch rijden volgens Wallhausen. Daarna was het tijd om gezellig te gaan hangen met een biertje of om nog een beetje tango te dansen voor de mensen die nog energie hadden.
De volgende dag begon met een workshop over het rijden op de riem en de toepassingen daarvan, onder leiding van Arne en Diana. Hier deed ik zelf niet aan mee want over dit niveau van werken kan ik alleen maar dromen, haha, maar dit vond ik wel het mooiste onderdeel om te zien.

Het volgende punt op het programma was een sessie over het ontwikkelen van piaffe door grondwerk, door Julia Thut.

Daarna was er een workshop over rijden in formatie, met 11 deelnemers op een wederom naar normale begrippen nogal krap terrein. Daarna was er nog gelegenheid om te sparren, dus één of één gevechtjes te paard (of met meer als je dat leuk vond). Een goede reden om galoppirouettes te gaan leren want als je die niet kan wordt je hierbij dus heftig in de pan gehakt.

Aan het einde van de dag was er wederom gelegenheid tot een soort buitenrit, maar dan Arne style, ook wel “het kasteel bestormen” genoemd. Dat wil zeggen dat je een klein stukje door het dorp heen stapt tot je aan de voet van de heuvel komt, dan galoppeer je op een fiks tempo omhoog tot je bovenaan komt en de ruïne binnengaloppeert, haha. Tussendoor alleen even op tijd in de ankers om niet in de slotgracht te vallen.

Tenslotte nog wat sfeerplaatjes van een fantastisch weekend!

Een nog een gaaf filmpje:
Al met al een supergaaf weekend. Hopelijk volgend jaar weer!