Dus terwijl half Nederland de regen ontweek, waren er toch nog 68 menners bereid om hun paarden voor hun authentieke wagens te spannen (met authentieke tuigen en bijbehorende kleding!).
Eerst wat foto's door mijzelf / vriend gemaakt van het span waarmee ik mee was:
1.

Klaarmaken voor de rit, we moeten eerst alle 68 in de juiste volgorde opstellen. Wij reden in boerenklederdracht, met een boerenwagen gebouwd omstreeks 1900. De eigenaar heeft het gerestaureerd naar authentiek uiterlijk, maar met extra detailversiering. Twee Friese dames trekken de wagen. In het dagelijks leven kunnen en worden ze beiden onder het zadel gereden en in enkel- en dubbelspan gereden.
2.

Terug na de middagrit mogen wij ons opstellen voor de prijsuitreiking! De dames maken voorzichtig oplettend hun draai, met knisperende wielen.
3.

Zo ziet dat er dan uit vanaf de zijkant. Het vooronderstel heeft zo'n groot draaipunt dat je er strakke bochten mee kunt maken, maar dat betekend wel dat de mensen op de bok moeten oppassen dat hun benen tussen de wielen komen.
Foto's van mijzelf van andere aanspanningen:
4.

Een ontzettend groot veld vól met prachtige wagens! De dreigende lucht mag de pret niet drukken.
5.

Even de andere kant opkijkend. En wat een rassen kun je al op één foto zien. Ik zie hier al een Schwarzwalder, een NRPSer, Friezen, KWPN tuigpaarden en een New Forest pony...
6.

Onderweg kwamen we niet alleen langs 5 kastelen, maar passeerde we ook het ene mooie landgoed na het andere. Bij deze was een heel leuk O-vormig grindpad, waardoor alle koetsiers elkaar ook eens konden bekijken aan de overkant van het gras. Erg leuk. Wel veel herrie en trillen op onze wagen! Haha! Zie ook het filmpje onderaan.
7.

Tijdens de lunchpauze even een foto gemaakt van de prachtige Private Drag naast ons, deze replica was vanaf afstand niet van echt te onderscheiden en is gebouwd in 2007.
Een Private Drag is ook wel bekend als een Private Coach. Het was een luxe wagen voor de elite, om ze te vervoeren naar het park, paardenrennen of vossenjacht.
Foto's van derden:
8.

De vorige jubileumeditie deden de paardeneigenaren ook al mee en kregen ze deze prachtige rozetten. Foto gemaakt door A. Beerthuizen.
9.

Door middel van politiebegeleiding lekker ontspannen stappen op een provinciale weg. Foto gemaakt door A. Banga
10.

De sierachterklep van de boerenwagen. Foto gemaakt door S. Fraaij
11.

Hoog, maar helaas niet droog! Foto gemaakt door A. Beerthuizen.
12.

Winnaar van het Schoonste Geheel, met een prachtige Clarence Demi-D'Orsay koets afkomstig uit New York gebouwd in 1870! Foto van Sebastiaan Bode namens Nieuwsblad de Kaap.
13.

Mooi tweespan Haflingers in authentiek tuig, zoals dat perfect past bij een Victoria Milord koets origineel gebouwd in Wenen in 1880. Foto van Sebastiaan Bode namens Nieuwsblad de Kaap.
Het was een zeer geslaagde dag en daarom laat ik wat foto's hier zien. Ik heb er niet heel veel gemaakt, aangezien je tijdens de pauzes ook in de buurt blijft van je aanspanning én omdat de camera toch niet waterproof is.

Gelukkig was er nog aardig wat publiek en heb ik op internet foto's kunnen vinden die gemaakt zijn. Leuk!
Nog wat filmpjes van onderweg:
|
Hier rijden we over een grindpad, daarom zo'n herrie (ijzeren beslag) en trillende filmhand hihi.
Naast de Kastelentocht organiseert de Stichtse Aanspanning verschillende ritten in het voorjaar, zomer en najaar, voor alle verschillende soorten menners. Deze vinden meestal plaats in het midden van het land, met uitzondering van de strandritten. Ook zijn er soms mogelijkheden om onder het zadel mee te rijden. Als je meer wilt weten wat de vereniging is/doet, kun je meer informatie vinden op:
Facebook: http://www.facebook.com/stichtseaanspanning
De website: http://www.stichtseaanspanning.nl
En natuurlijk kun je mij zelf PBen.