Slipjacht Drenthe 2015

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Slipjacht Drenthe 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:02

Afbeelding

Hoi Bokkers,

Gisteren (7 maart) hebben mijn vriendin en ik een slipjacht gevolgd die bij ons in het drop en omgeving jaarlijks plaats vind. En wil ik met jullie wat foto's delen. Na het uploaden van de foto's is het kwaliteit geweldig achter uit gegaan.
De slipjacht vond plaats in Buinen, Borger, Ees en Westdorp.

Het begon vanaf de manege in Buinen. En was de eerste run richting Bronneger
Afbeelding

Inmiddels run begonnen, dus de honden voorop!
Afbeelding

En dan de paarden er achter aan!
Afbeelding

Afbeelding

En wat was het een gerace met de auto, de groep gaat vrij snel en als je een goed plekje wil moet je er overal snel bij zijn.
Afbeelding

Eerste run voorbij, dus op naar de 2e run.
Afbeelding

Afbeelding

2e run gaat van start, honden eerst!!
Afbeelding

En daarna de paarden.
Afbeelding

Afbeelding

Opnieuw racen naar een andere plek. Waar het vervolgens niet volgens plan ging
Afbeelding

Er loopt veel wild rond en helaas raakte ze in paniek, en daarom waren de honden een beetje in de war en zijn ze achter de reeën aan gegaan. Eerst ongeveer 3 en daarna de hele honden groep er achter aan. Er zijn ongeveer 5 ruiters er achter aan gegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Na de 2e run was er grote pauze, maar de honden en de ruiters waren nog niet terug. Wij hebben een poos gewacht maar daarna toch naar huis gegaan. Dus helaas hebben we de 3e en 4e run niet gezien, maarja volgend jaar beter.
Afbeelding

Dit was mijn kort verslagje. Hopen dat jullie het leuk vinden :D
*\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:04

Gave foto's! Die bonte! :D
Dat past toch niet helemaal in mijn beleving van de jacht.

Is alles nog goed afgelopen met de hertjes? Zijn dit nu alleen 'drijfhonden' of ook 'vanghonden'?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:06

Die komt elk jaar ook in het Amsterdamse bos. Hijsen zich eerst vol aan de bar om vervolgens dronken te paard om alle hindernissen heen te rijden ;)
Dat ze bij jullie legaal de natuur mogen verstoren terwijl je een fikse boete krijgt als je er met je huis tuin en keuken hondje loopt te wandelen vind ik echt belachelijk en meten met twee maten.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:06

Wat leuk om hier ook eens iets over te zien/te lezen. Opvallend veel schimmels trouwens, is dat toeval?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:07

ITP -> EV-ITP

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:08

Ik heb geen idee hoe het is afgelopen. Ben zelf ook erg benieuwd, moet zelf maar even gaan informeren. Dit is de slipjacht vereniging uit Soestdijk, geen idee of of ze ook daadwerkelijk vangen aangezien er wel een geur spoor is uitgezet voor de honden.

Nikass Klopt, ik zie ze ook nog gewoon drinken te paard. En in de pauzes word ook goed gedronken.

De schimmels zou toeval zijn denk ik. Dat was ook eigenlijk wat mij opviel

asomeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:12

De honden zijn terecht! Het merendeel van de meute is bij de zandafgraving tussen Westdorp en Schoonloo bijeengedreven. Twee waren echter richting het bos gegaan. Als toeschouwer ben ik toen eveneens met de auto die richting op gereden via Ellertshaar. In de verte hoorde je al het kenmerkende gejank (soort blaffen) van de honden. De ruiters gingen dieper het bos in en ik ben toen snel richting de drukke verkeersweg tussen Schoonloo en Schoonoord gereden om te voorkomen dat de honden de straat zouden oversteken. Vanaf de straat zag ik toen een van de honden op een van de zandpaden lopen en deze liep vervolgens weer terug het bos in. Na paar keer op een toeter te hebben geblazen door de huntsman, het signaal voor de honden, hebben ze de honden een voor een te pakken gekregen. Dit was inmiddels omstreeks 16.15 u.

asomeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:17

Nikass schreef:
Dat ze bij jullie legaal de natuur mogen verstoren terwijl je een fikse boete krijgt als je er met je huis tuin en keuken hondje loopt te wandelen vind ik echt belachelijk en meten met twee maten.

De route van de jacht voert niet door een natuurgebied. Enkel over de landerijen en via via over de openbare weg. Hier moet trouwens wel ieder jaar opnieuw een vergunning voor worden aangevraagd bij de gemeente.

asomeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:20

DonCamillo schreef:
Opvallend veel schimmels trouwens, is dat toeval?

Traditie vanuit Engeland. Net als de bonte paarden, rode jassen en speciaal voor dit doel gefokte honden met een lang uithoudingsvermogen, de zg. Kerry Beagles.

asomeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:27

Iris82 schreef:
Dat past toch niet helemaal in mijn beleving van de jacht.
Is alles nog goed afgelopen met de hertjes? Zijn dit nu alleen 'drijfhonden' of ook 'vanghonden'?

Oorspronkelijk was dit een vossenjacht. Het spoor van de vos werd toen gevolgd en vervolgens werd de vos door de honden gevangen en uitelkaargescheurd. Als een vos zich in een hol ophield werd een Jack Russel hondje het hol in gestuurd om de vos naar buiten te jagen. Maar dit is in onze moderne tijden allemaal verboden. Daarom spreek je nu van slipjacht. Er wordt nu een kunstmatig geurspoor getrokken door een persoon met doek met daarin een sterke geur (vossenurine??). Deze loopt enkele minuten voor de meute aan.

De 'hertjes' (reeën) zijn veel sneller en behendiger dan de honden en wisten dus veilig te ontkomen.

rink

Re: Slipjacht Drenthe 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:35

De ruiters waren zelf ook teleurgesteld dat de jacht niet geheel uitgereden kon worden.. Maar ondanks dat zat de sfeer er na tijd nog goed in!

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:45

@asomeone Bedankt voor je reactie! Ik was erg benieuwd hoe het was afgelopen :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 07:02

Bij die eerste foto dacht ik: hé, dit is toch een leukere 50 shades of grey :P

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 07:17

Op het einde krijgen ze lekker een groot stuk pens te eten :D Slipjachten zijn altijd zo leuk om te kijken :)

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 07:46

Wel goed gelukt hoor!

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:38

Super gaaf joh.
Lijkt mij zoo leuk om dat ook eens mee te doen of te zien.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:27

Super foto's! *\o/*
Echt die kun je ter promo doorsturen :list: naar de Jachtvereniging wellicht dat er een aantal ruiters ze ook nog willen nabestellen :j

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:30

Hele mooie foto's!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:18

bakkabouter schreef:
Bij die eerste foto dacht ik: hé, dit is toch een leukere 50 shades of grey :P

_/-\o_

Ontzettend toffe foto's! Wil zelf zo graag nog een keer meerijden in een slipjacht.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:30

Gaaf zeg!! Zitten mooie platen tussen. Afgelopen weekend was het ook in Hardenberg. Heb daar ook fotos genaakt en ook van plan om straks een topic aan te maken! :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:07

Hele gave foto's! En die foto's dat ze over de greppel springen!! :wow: Ben niet zo'n held maar ik zou 2 keer moeten slikken.. Lijkt me leuk om dit ook een keer te doen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:39

Naaoommii schreef:
Ik heb geen idee hoe het is afgelopen. Ben zelf ook erg benieuwd, moet zelf maar even gaan informeren. Dit is de slipjacht vereniging uit Soestdijk, geen idee of of ze ook daadwerkelijk vangen aangezien er wel een geur spoor is uitgezet voor de honden.

Nikass Klopt, ik zie ze ook nog gewoon drinken te paard. En in de pauzes word ook goed gedronken.

De schimmels zou toeval zijn denk ik. Dat was ook eigenlijk wat mij opviel

Met de hertjes is alles goed, die lagen achteraf midden in het land uitterusten.
Ik heb je helemaal niet gezien Naomi, ik heb ook even gekeken, ze kwamen immers langs ons huis. Heb ook wat foots gemaakt, nog niet bekeken alleen. Toch maar even doen.

Filmpje van 3 jaar geleden.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:06

leuk verslag. mooie foto´s. die eerste met die schimmel, super. schimmel liefhebber hier!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:18

de ruiters op de foto's herken ik :)*

ga zelf ook ieder jaar naar eentje toe :D

maar mooie foto's :o

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:14

Bedankt voor alle leuke reacties :D Vind het ook erg tof dat ik vandaag in de uitgelicht sta :)

Dorien gaaf dat filmpje! Op de laatste foto is wel te zien waar ik stond, dat is daar bij de kruising. Heb jou nog wel naar binnen zien lopen toen de stoet paarden voorbij je huis was, ik zat inmiddels al weer in de auto. Maar fijn dat het met de reetjes goed is gegaan :D