prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 22:47

ja zoals ieder jaar stond er weer de korte baan draverij in egmond aan de hoef op het programma.
en zoals ieder jaar ben ik er weer bij om te genieten van de power die tijdens de korte baan los barst.

dit keer eens wat andere foto's dan de race foto's dit keer eens wat snoetjes o zo vrolijk en soms zo vreselijk geconcentreerd.
is een prachtig gezicht vind ik zelf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ze kunnen van die lekkere bekkies trekken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oedsje

Re: prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:53

Mooie foto's

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:02

Mooie foto's maar mis een beetje de uitgezoomde foto's :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 23:07

Nayomie schreef:
Mooie foto's maar mis een beetje de uitgezoomde foto's :)

hoe bedoel je?? bedoel je complete draf foto's?
nee dat wou ik nou juist eens een keer niet...soms is t ook wel eens leuk om eens wat anders te tonen dan de standaart dingen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:10

Uiteraard vind ik die uitgezoomde ook erg mooi geworden en vooral goed scherp als ze met een snelheid voorbij komen :)
Alleen inderdaad, die complete draffoto's vind ik persoonlijk ook juist erg leuk :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:10

mooie foto's, maar wat zit er in hun oren? en waar is het voor?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:11

Dat zijn watjes, zo horen ze de omgeving minder :)

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:15

Wat voor bitten hebben die paarden in..sommige hebben een lijkt normaal bit in met een ketting er voor en nog een bit die aan de neusriemvast zit erbij...waarom? Ziet er niet vriendelijk uit

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:17

Mooie foto's! Mooie kwaliteit ook :)
Ik zie alleen geen ''vrolijke paardenkoppies''

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:19

lievebettina schreef:
Wat voor bitten hebben die paarden in..sommige hebben een lijkt normaal bit in met een ketting er voor en nog een bit die aan de neusriemvast zit erbij...waarom? Ziet er niet vriendelijk uit

Zoooo dat dacht ik ook! Wat een ijzerwinkel hangt er in sommige smoeltjes. Jámmer!

Je foto's an sich vind ik erg gaaf geworden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 23:22

lievebettina schreef:

Ik denk dat jij de opzet teugel/check bedoelt.
Dit word gebruikt om t hoofd omhoog te houden zodat t paard genoeg lucht blijft krijgen en niet op krult van voren waar door ze te weinig lucht krijgen
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 10-07-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:23

lievebettina schreef:

Dat heet een check; zorgt ervoor dat ze hun hoofden niet naar beneden kunnen doen en zo hun eigen luchttoevoer afsluiten. Want dat is echt het laatste wat je wilt met je draver.

Je hebt een bit-check (die jij dus bedoelt) en een kin-check. De laatste zit als een soort extra neusriem bevestigt. Te zien op de 4de foto van onderen en op foto 5 en 6 (dus gewoon weer van bovenaf) is een bit-check te zien.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 10-07-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:26

Olympia96 schreef:
lievebettina schreef:

Zoooo dat dacht ik ook! Wat een ijzerwinkel hangt er in sommige smoeltjes. Jámmer!

Je foto's an sich vind ik erg gaaf geworden.

Dit is een heel dun bitje en ligt tegen het gehemelte aan.
Deze zit weer vast aan een riem die tussen de oren naar het tuig loopt.
Hierdoor houdt het paard zijn hoofd omhoog. Dit heet een opzet.
De opzet zorgt ervoor dat het paard meer lucht krijgt bij het rennen en ook voor de veiligheid. Hierdoor kunnen de hoog opgaande voorbenen niet tegen het hoofd komen. Het is dus bescherming voor het dier en is dus niet onvriendelijk :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:26

maar op de eerste foto, zit er bahalve een watje ook een snoertje in het oor?? waar is dat dan voor?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:28

Dan kun je ze eruit trekken als dat nodig is voor een extra krachtexplosie...soort nitro zoals bij auto's..om het even heel plastisch uit te leggen.

Door de geluiden die ineens door komen nemen ze nog even die laatste eindspurt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:29

Mooie foto's!

En ook ik word niet blij van die ijzerwinkel waar het ook voor mag dienen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:31

jolandje schreef:
mooie foto's, maar wat zit er in hun oren? en waar is het voor?

Dit zijn proppen.
Er zijn 2 soorten. Normale proppen die er ingestopt worden en er tijdens de wedstrijd niet uitgetrokken kunnen worden. Hierdoor zijn de dieren rustiger.
En trekproppen. Deze zitten in de oren en daaraan zitten touwtjes bevestigt. Als de pikeur (degene die bestuurt) de touwtjes aantrekt schieten de proppen eruit en krijgt het paard ineens veel meer geluid.
Dit geeft soms nog een extra impuls bij de laatste 100 meters :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:32

1 paard heeft trouwens een speelketting in, dat is een extra ketting voor het bit zodat ze daar mee kunnen rommelen met hun tong. Zo kunnen ze stress kwijt, je ziet dat het los hangt en je er dus niet aan kunt 'trekken' want het bit zit ervoor :)

Geweldige foto's weer!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:33

jolandje schreef:
maar op de eerste foto, zit er bahalve een watje ook een snoertje in het oor?? waar is dat dan voor?

eruit trekken :D en schrik en weg... meestal vlak voor de finisch.. pubiek joelt enzo...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:36

Snap het commentaar op de 'ijzerwinkel niet zo' , het zijn allemaal normale bitten, zie er zelf een leren tussen....

Verder een check, waar een paard echt geen last van heeft, en dan ook nog eens een kincheck ertussen.

Speelketting ziet eruit als een ketting in de mond maar als je inzoomt zie je dat hij los hangt.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:40

Erg mooie foto's!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:41

Gave foto's en gave paarden!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:45

ruitje schreef:
Snap het commentaar op de 'ijzerwinkel niet zo' , het zijn allemaal normale bitten, zie er zelf een leren tussen....

Verder een check, waar een paard echt geen last van heeft, en dan ook nog eens een kincheck ertussen.

Speelketting ziet eruit als een ketting in de mond maar als je inzoomt zie je dat hij los hangt.

Mwah het hoeft niet meteen commentaar te zijn hoor, ik had dezelfde vraag kunnen stellen.

En ja ik vind ook dat er veel in de mond hangt (maar dat vind ik bij stang en trens ook :P) en met uitleg wordt het al een stuk begrijpelijker. Draf en rensport is nu eenmaal voor mij één van de facetten waar ik het minst vanaf weet.

Als voorbeeld:
Opzetteugel is zodat hij zijn hoofd hoog houdt...
Kan bij mij negatief overkomen.

Als daarna dan gepost wordt, dat is om meer lucht te krijgen, realiseer ik me ook dat dat wel logisch is. En omdat hij dan niet met zijn benen tegen zijn hoofd kan slaan... tja ook dat is wel logisch. Maar zijn niet de eerste dingen waaraan ik denk. Puur omdat ik er dus niet bekend mee ben.

Dat zwarte paard heeft het leren bitje neem ik aan?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:48

ruitje schreef:

Tja.... Om te voorkomen dat we (weer--> zie hackney-hoefschoenen-touwtjes topic) in een topic vol onbegrip belanden, zeg ik nu alleen nog dat ík het er onvriendelijk uit vind zien.

Ik kan alle argumenten (excuses) over het 'okay'-zijn van dit soort toepassingen zo van tafel schuiven met tegenargumenten.

Ik vind het gewoon een erg onaangenaam aspect van de paardensport al die 'hulp'teugels. Of beter: de excuses die gebruikt worden om deze constructies goed te praten, die zijn nog erger. Je maakt mij niet wijs dat het prettig is voor het paard al die toestanden in z'n mond en om z'n hoofd.

That's it.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:49

oke, bedankt voor de uitleg :D