Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
listiglistje

Berichten: 14408
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:56

Pletje123 schreef:
...x Amor x Wachtmeester. Komt wel uit een Gelderse lijn, maar het zit even iets verder weg.

Maar hoe ver weg moet je accepteren....binnen een paar jaar zijn het de gewone lichting dressuurpaarden.

Al is dat imo ogen al...Charmeur x Flemmingh x Amor

Dus ik had mijn paard ook kunnen aanbieden bij de tuigpaarden een paar jaar geleden (Tango x Rossini x Zilverster) :+

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:01

Dat is ook de discussie die nu op gang komt.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:04


Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:12

listiglistje schreef:
Pletje123 schreef:
...x Amor x Wachtmeester. Komt wel uit een Gelderse lijn, maar het zit even iets verder weg.

Maar hoe ver weg moet je accepteren....binnen een paar jaar zijn het de gewone lichting dressuurpaarden.

Al is dat imo ogen al...Charmeur x Flemmingh x Amor

Dus ik had mijn paard ook kunnen aanbieden bij de tuigpaarden een paar jaar geleden (Tango x Rossini x Zilverster) :+

Dat is dus het kromme, dat mag bij de tuigpaarden echt niet. De tuigpaarden bij het KWPN zijn echt een gesloten "stamboekje" op Hackneys na dan.
Vandaar dat sommige hardliners graag de bloedeis terug willen en die hebben een punt.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:20

Ik begrijp de trend eigenlijk wel. Commercieel gezien is dit best slim en het lijkt me ook niet verkeerd, want de vraag is groot naar paarden die EN dat stuk extra beweging hebben EN dat meewerkende en kalme karakter. De sportpaardenfokkerij is de laatste decennia wat doorgedraafd in puur de beweging, waardoor er veel tijdbommen met prachtige beweging zijn gefokt, maar het karakter en de werkwilligheid is er zeker niet beter op geworden.

Voor mij is trouwens ook nr 650 de favoriet uit deze groep.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:23

Als het over karakter en extra bewegen hebben denk ik dat we met deze Charmeur gezien zijn moederlijn en 2x Amor niet de redder in huis hebben. Juist niet.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:24

Ik praat niet over "deze charmeur" maar over het gebruik van "sportpaarden" in de gelderse fokkerij en andersom.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:35

Murosch schreef:
Ik praat niet over "deze charmeur" maar over het gebruik van "sportpaarden" in de gelderse fokkerij en andersom.


Het Gelders paard IS op zichzelf een sportpaard. We hebben geen rijpaarden nodig om ons bestaansrecht aan te ontlenen.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:47

Ja.. Dat weet ik, maar ik denk dat er prima begrepen wordt wat ik bedoel. Er is de richting rijpaard en de richting gelders paard, maar op een gelders paard kun je net zo goed rijden. Het was dus bedoeld om het onderscheid even te maken voor de duidelijkheid. "Jullie" hoeven je geen zorgen te maken.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:52

Nee ik begrijp het niet. Wat is de meerwaarde van het Gelders paard als we richting de rijpaarden moeten.
Bij de rijpaarden wordt net zo goed geselecteerd op karakter.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:58

En dat ben ik eigenlijk niet geheel met je eens. Er is, naar mijn mening dan, juist te weinig geselecteerd op karakter bij de rijpaarden de afgelopen jaren. Gelderse paarden hebben, wederom naar mijn mening, zeker meerwaarde door hun karakter, maar ook door hun robuuste bouw. Ik ben dan ook, ondanks dat ik zelf paarden met groninger x rijpaard bloed heb, echt wel fan van het gelderse paard. De reden dat dit topic mijn aandacht trok, is omdat ik overweeg om mijn vrij bloederige merrie te laten dekken door een gelderse hengst komend voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:04

Mooie foto's Urosa.

Die Fatastique x Ahoy ziet er op foto zo wel mooi uit :9
De zwarte mag ik ook wel zien maar ik hou nu eenmaal van zwart :o

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:37

Murosch schreef:
En dat ben ik eigenlijk niet geheel met je eens. Er is, naar mijn mening dan, juist te weinig geselecteerd op karakter bij de rijpaarden de afgelopen jaren. Gelderse paarden hebben, wederom naar mijn mening, zeker meerwaarde door hun karakter, maar ook door hun robuuste bouw. Ik ben dan ook, ondanks dat ik zelf paarden met groninger x rijpaard bloed heb, echt wel fan van het gelderse paard. De reden dat dit topic mijn aandacht trok, is omdat ik overweeg om mijn vrij bloederige merrie te laten dekken door een gelderse hengst komend voorjaar.


Ik ben het wel met je eens. Het is toch algemeen bekend dat de rijpaarden scherper en scherper worden en dat steeds minder doorsnee ruiters ermee overweg kunnen. Daarin kan het Gelders paard zeker een 'gat' vullen.

Ik heb zelf nog eens goed nagedacht over welke richting ze mogelijk op zouden willen gaan en ik verwacht eigenlijk dat ze de kwaliteit van het Gelders Paard als sportpaard over de gehele linie naar een hoger plan willen tillen. Dat is gunstig voor de afzetmarkt, mits het aangename karakter blijft bestaan.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:51

Hoewel je bericht enkel speculatie is vraag ik me af waar het vertrouwen in het Gelders paard in de huidige vorm is als gedacht wordt dat we rijpaarden nodig hebben om het Gelders paard naar een hoger plan te tillen.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:56

Ik probeer het enkel op een positieve wijze te benaderen. Meer kwaliteit voor de sport is in mijn optiek altijd gunstig omdat je dan een groter publiek aan kunt spreken. Het GP heeft een grotere afzetmarkt nodig om te kunnen blijven bestaan.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:58

De Gelderse hengst die op jonge leeftijd grand prix loopt hebben ze op wacht gezet dus de sport voorop zetten zal het doel niet zijn.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:58

Wanneer kunnen we Floris eens in de ring gaan zien?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:59

-.
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 22-12-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:59

Floris verschijnt in 2014 in de baan.

EDIT: hij is 3,5. Rustig aan. Daar hou je een paard langer heel mee.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:02

Pletje volgens mij zat je schuin tegenover ons op de vergadering dus weet je dat ik dat antwoord op mijn eigen vragen gehoord heb.
Ik ben dan misschien dan wel wat ouder dan jij bent maar aan mijn geheugen mankeert nog niets.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:05

Ik verdenk je ook niet van Alzheimer-light hoor :)

Anoniem

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:07

Ooh als ik dat zo zie gaat het echt weer kriebelen en moet er later echt koste wat het kost weer een mooie gelderse merrie komen.. Ben helemaal verliefd op nr. 652!
Maar 't zijn stuk voor stuk mooie paarden, leuk dat je zo weer in het zonnetje wilt zetten! :)

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 18:25

Dank jullie wel allemaal voor de positieve reacties :)

Ik merk de laatste tijd dat er meer onrust is door bepaalde besluiten, ik ben benieuwd hoe de hengsten zich gaan ontwikkelen gedurende de bezichtigingen en verrichtingsonderzoek en naar de gewenste richting van de fokrichting gelders paard.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:59

susannevdv schreef:
Leuke foto's! De Charmeur komt uit dezelfde moeder als mijn merrie :)



Hier hetzelfde, ben er dus ook blij mee maar heb wel begrip voor de discussie

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Eerste Bezichtiging Gelderse Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:15

Ik vindt de Charmeur een, zo van de foto, gruwelijk mooie hengst.

Charmeur geeft natuurlijk ook paarden die het Gelderse exterieur erg mooi benaderen. Qua karakter....deze moederlijn is natuurlijk niet best.(jaja sporttechnisch zal het dik in orde zijn)

De uitspraak van de jury vind ik zorgelijk.

Ik geloof dat ik er qua dekken uit ben....

Wynton of Charmeur moet het blijkbaar zijn..

Bedankt voor het plaatsen van de foto's TS.