Een middag op de Clinton Raceway.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Een middag op de Clinton Raceway.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 05:25

Hallo!

Momenteel zit ik voor stage 6 weken in Canada. Afgelopen zondag zijn we in Clinton bij een Race ( http://www.clintonraceway.com/ ) geweest van dravers.
Ik heb totaal geen verstand van de sport, dus als er iemand is die mij al het tuig uit kan leggen?? Ben vooral benieuwd waar de stok aan de zijkant voor is, en het tuig wat om de benen zit :P

Ik heb natuurlijk ook een hoop foto's gemaakt die ik graag met jullie deel! Andere foto's van mijn reis (niet-paardgerelateerd) kun je vinden in dit topic: [BEU] Marjo goes Canadian, eh!

Hierbij de fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's vind je in dit album (rechtsonderaan):
http://mbshotscanada.weebly.com/gallery.html

Groetjes!
Marjo

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 06:34

gaaf! ;)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 07:05

heel gaaf! Over het tuig etc kan ik je niets vertellen, wel dat de paarden in rentelgang lopen :D

gaucho

Re: Een middag op de Clinton Raceway.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:05

je ziet het tuig ook alleen bij de pacers, de paarden die rentelgang ipv draf lopen. het tuig voorkomt dat ze in galop vallen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:09

Hele gave foto's Marjo!! Tof om eens te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:43

Wat gaaf!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:01

Mooie foto's!

Dat tuig om de benen zijn inderdaad hopples voor de pacers. De stok aan de zijkant is tegen scheeflopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:53

Bedankt! :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:07

Leuk om eens foto's van pacers voorbij te zien komen op bokt :j In nederland heb je geen pace-koersen.

Overigens is nu wel weer duidelijk dat dravers gangenaanleg hebben ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:49

Dat paard op foto 4, met nr 3 boven z'n oren, knap dat ie nog zo hard durft.
Kan aan de zijkant en onder niets zien. Ziet volgens mij alleen blauwe lucht

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 06:38

Leuk om eens foto's van Pacers te zien.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:09

Gave foto's!
Heet hard draven rentelgang?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:52

Nee, telgang (pacen) is een andere gang. Wel een tweetakt, net als draf, maar in plaats van diagonaal linksachter, rechtsvoor tegelijk en rechtsachter, linksvoor gaan ze rechtsachter, rechtsvoor en linksachter, linksvoor.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:59

Worden ze dan eigenlijk 'gedwongen' om in die rentelgang te lopen?
Het lijkt zo op het eerste oog dat dat tuig om hun benen aardig strak zit. Als het rechter achterbeen naar achter is, staat het tuig aardig strak om het rechter voorbeen zegmaar.
Het lijkt me dat áls ze 'normaal' willen draven, dat niet kunnen
*ben een leek, dit is geen vraag om te rellen, gewoon interesse :) *

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:16

Soort van, al zie je soms ook pacers zonder hopples, maar niet vaak. Het is wel om ze in de gang te houden. In vrijheid draven ze die vaak wel gewoon.

Om het lekker ingewikkeld te houden, het zijn allemaal Standardbreds (wat we hier de Amerikaanse Draver noemen), alleen sommige lijnen geven pacers en sommige Dravers. Vroegah waren er wel eens lijnen die zowel pacers als dravers gaven. Overigens zijn de pacers sneller dan de dravers.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:19

WendyBZ schreef:
Soort van, al zie je soms ook pacers zonder hopples, maar niet vaak. Het is wel om ze in de gang te houden. In vrijheid draven ze die vaak wel gewoon.

Om het lekker ingewikkeld te houden, het zijn allemaal Standardbreds (wat we hier de Amerikaanse Draver noemen), alleen sommige lijnen geven pacers en sommige Dravers. Vroegah waren er wel eens lijnen die zowel pacers als dravers gaven. Overigens zijn de pacers sneller dan de dravers.

Top antwoord weer! Dankjewel :D
+:)+

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:52

Mooie foto's :wow:
En interessante uitleg van iedereen +:)+ Ben hier ook een totale leek in, dus erg leuk om te lezen, en zien :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:00

Wat je ook goed kunt zien op de foto's is dat rentelgang geen zuivere 2-takt is, maar dat het achterbeen als eerste landt (zie foto 12, is weliswaar tijdens het zweefmoment, maar je ziet dat LA als eerste op de grond zal komen), en daarna het voorbeen pas. En omgekeerd dat het voorbeen als laatste los komt (heel goed te zien op foto 2 en foto 13).

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:10

Wat leuk om weer eens een fototopic van de drafsport te zien. Tja, dan moet ik natuurlijk wel reageren. Grappig dat je in Canada op de drafbaan komt. Het gaat daar om iets meer centjes als in Nederland en de sport is veel groter als in Nederland. Ik heb zelf een half jaar in de USA gewoond, in Michigan, en ik vond het ook zo grappig om daar op de drafbaan rond te lopen. Ik vind dat je mooie foto's hebt gemaakt. Mooie actiemomenten.

Ik heb in de training wel eens een draver gereden, die uit zichzelf ging lopen pacen. Dat ging kneiterhard, maar was dus niet de bedoeling. In Nederland word je dan gelijk uitgeschakeld. Dat paard is uiteindelijk ook maar verkocht als rijpaard, want in de koers deed hij het ook elke keer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:17

Het paard op de 4e foto van 'onderen' is wel heel creatief.
Lijkt me best ingewikkeld lopen
Rentel-galop? :P
Laatst bijgewerkt door senna21 op 09-10-13 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:18

ik wil nu geen reltopic beginnen maar... wat is die roze 'vloeistof' die op foto 7 bij nr 3 uit zijn mond loopt? sommige paarden hebben zoveel tuigage en snuifjes op hun hoofd (vooral nr 3), kan iemand mij misschien vertellen waar dat allemaal voor dient? hoe kan een paard goed presteren als hij alleen de lucht ziet :')
apart daarvan: mooie foto's TS, je gaat vast een super tijd hebben daar :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:31

Gave foto's ! Ook duidelijk te zien dat de drafsport een veel pragmatischer sport is dan bijv dressuur. Het maakt veel minder uit hoe het toont als het maar werkt en het dier er beter van gaat lopen. Overigens bedoel ik dit niet kritisch hoor, iets dat ongemakkelijk is voor een paard zal er in verreweg de meeste gevallen niet voor zorgen dat hij meer looplust krijgt :P .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:32

merrylegs schreef:
ik wil nu geen reltopic beginnen maar... wat is die roze 'vloeistof' die op foto 7 bij nr 3 uit zijn mond loopt? sommige paarden hebben zoveel tuigage en snuifjes op hun hoofd (vooral nr 3), kan iemand mij misschien vertellen waar dat allemaal voor dient? hoe kan een paard goed presteren als hij alleen de lucht ziet :')

Kan op zijn tong gebeten hebben toch?
De donkere met nr 3 kan nog genoeg zien hoor :+ Die op de neus is een bodemblinker, soms schrikken ze van schaduwen en springen daardoor in galop. Verder een paar oogkleppen zodat ie gefocussed is op wat er voor hem gebeurd. De stok is tegen het scheeflopen. De bruine nr 3 heeft ook een scheeflopersstok, en een paar oogkleppen waar openingen in zijn gemaakt.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:30

WendyBZ schreef:
merrylegs schreef:

Kan op zijn tong gebeten hebben toch?
De donkere met nr 3 kan nog genoeg zien hoor :+ Die op de neus is een bodemblinker, soms schrikken ze van schaduwen en springen daardoor in galop. Verder een paar oogkleppen zodat ie gefocussed is op wat er voor hem gebeurd. De stok is tegen het scheeflopen. De bruine nr 3 heeft ook een scheeflopersstok, en een paar oogkleppen waar openingen in zijn gemaakt.

ahzo. oké dankjewel voor de verheldering ;)
ik was alleen verwonderd dat dravers altijd zo veel tuig ophebben, omdat bij de andere takken van de paardensport tegenwoordig 'less=more', maar als ik het goed begrijp, hebben dravers dat gewoon nodig?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:36

Nee, maar niet elke draver is rustig/getalenteerd genoeg om zonder spul te koersen. Je gaat wel op een behoorlijke snelheid over zo'n baan, met paarden naast je. Dan wil je wel dat je paard goed te sturen is en niet zomaar wegspringt. In mijn profiel staan wel wat foto's van koerspaarden, waaronder mijn eigen. Die koerste gewoon op een enkelgebroken bitje en een opzet, geen kleppen of scheefloopstokken. Maar zo loopt het gros, alleen degene die wel vanalles ophebben, vallen op :+