Goed begin maar slecht einde

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Goed begin maar slecht einde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:33

Vandaag had ik wel weer zin in een ritje
Dus ik stalgenootje gesmst of die mee wou
Wij rijden beiden op hetzelfde paard en ik pak altijd een ander paard als wij samen op pad gaan
Vandaag eens Anton mee gepakt
Een stoere haflinger die nog niet zo heel lang onder het zadel is
Hij liep altijd achter de ponykar aan en ik wist niet of die ook al zonder op pad was dus was spannend
Eerst opstartprobleempjes want het bit was niet goed trok hem zo door zijn mond dus even ander bit erin gedaan
Toen opstap gegaan
Steeds stapjes lopen en weer stil staan uitvoerig belonen als die liep
Toen uit het niets is hij 2x vlak na elkaar gaan bokken heb het keurig uit kunnen zitten
Natuurlijk wel op zijn donder gegeven
We zijn uiteindelijk bij een punt gekomen daar omgekeerd omdat het goed ging
Normaal doe ik 3 minuten over het stuk wat we hebben gedaan dit keer een half uur
Want Wynona begon hetzelfde te doen (gelukkig niet bokken)
We reden op dat moment langs een weiland en die paarden gingen aan de kletter waardoor onze paarden ook
Anton denderde recht op een verkeersbord af dus heb met alle macht geprobeerd te sturen gelukkig er rakelings langs (dacht even dat het niet goed zou komen met mijn been)
Paarden rustig gekregen en we waren ook zo thuis
Thuis in de bak gereden
Wel met een zweepje omdat hij buiten ook niet doorliep ik wist niet hoe die zou reageren op een zweepje maar moest buiten steeds drijven er heeft zelfs nog iemand geholpen met de paarden vooruit te krijgen
Moest ook paar keer op zijn kont een tik geven met mijn hand omdat hij in geen mogelijkheid vooruit ging
In de bak ging het super
Mooi kunnen draven en uiteindelijk kreeg ik hem zover dat hij een heel rondje heeft gedraafd
Daarna nog heel klein stukje galop gedaan was zo overdonderd dat hij niet gek deed dat ik hem lekker heb laten stappen daarna wou ik weer gaan draven en toen ging het mis
Hij is heel gemeen gaan bokken hij heeft het voor elkaar gekregen om zijn hoofd tussen z'n benen te krijgen (had mijn handen omhoog gedaan en teugels wat korter)
En daar ging die in eerst instantie bleef ik zitten toen viel ik al wat voorover en hij zijn hoofd nog wat verder naar beneden en BOEM daar lag ik
1e gedachte was ik moet dat paard vast blijven houden wil niet dat hij in de teugels stapt
Maar toen ik merkte dat ik in geen mogelijkheid lucht kreeg toch maar los gelaten
Toen is mijn stalgenootje (Lammie) snel van Wynona afgestapt en heeft me geholpen
Dacht eerst dat ik dood ging..... En toen dacht ik ik moet gaan huilen (baby's huilen ook altijd bij de geboorte klinkt raar maar dacht me longen hebben een klap gehad dus huilen)
Lammie heeft mij toen geholpen om overeind te komen dat ik zat en me armen omhoog gehouden
Paarden bleven keurig staan
Wynona duwde zelfs nog tegen mijn arm aan
Toen het ging ben ik opgestaan en naar Anton gelopen
Hij stond wel zielig te kijken denk dat hij ook wel geschrokken is
Ben er weer opgestaan en Lammie ging met Wynona ervoor lopen en ging met Wynona aan de hand draven
Anton heeft toen heel voorzichtig gedraafd niks niet met zijn hoofd gezwaaid ofzo
Toen even gestapt afgestapt en nog even op Wynona een rondje gereden
Daarna paardjes verzorgt en weer buiten gezet
Heb nu hoofdpijn en flink buikpijn
Ben benieuwd hoe het morgen gaat
Hoop wel dat ik deze week weer kan rijden
En wil ook wel weer op Anton maar dan wel in de bak denk dat hij eerst maar moet leren om op zijn eigen benen te lopen
Het ging ook heel goed tot hij weer ging bokken
Denk wel dat het een goed paard zal worden

YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:36

jeetje dat is wel een verhaal zeg!
Ik snap dat je geschrokken bent,maar ik heb een beetje het idee dat het iets te snel ging voor de haflinger.
Is hij normaal in de bak wel braaf? Zo niet,misschien eerst dat in orde maken. Misschien de volgende keer aan de hand naar buiten.Dat doe ik ook wel eens met mijn bijrijd haf die het allemaal erg spannend vind,is heel goed!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:42

Tsja, je bent jong en je bokt wat... als pony dan. ;) Balen voor jou, maar denk dat je het de volgende keer misschien ook wel iets anders aan zal pakken? Zal ik vragen als hoe oud het dier is, of het tuig goed past, welke ervaring ohz 'ie precies had (wat ik toch wel zou willen weten voordat ik erop ging) verder maar achterwege laten?

hinkewal
Berichten: 1095
Geregistreerd: 22-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:46

Het komt denk ik omdat hij nog jong is. Ik heb ook een welsh merrie van bijna 3 jaar. Ik heb er al een paar keer opgezeten en het zadel erop gaat ook helemaal goed! Omdat ze over 2 weekjes 3 word dacht ik het is goed dat ze alvast leert dat het baasje op het zadel zit, dus ik ging zitten terwijl mijn vriendin Myra vasthield. Ging ze opeens bokkend en vooral heel hoog steigerend ervandoor terwijl ik nog niet in het zadel zat maar er achter het zadel terrecht kwam. Gelukkig kon ik wel blijven zitten. Beterschap!

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:49

Alles past goed
Als hij achter de kar loopt is er niks aan de hand
Dan loopt die gewoon braaf mee
Denk dat het kwam doordat hij het spannend vond
Maar hij was ook al een tijdje niet gereden
Dus misschien ook wel energie over

Maar we gaan gewoon verder ik laat me niet kennen door zo'n val
En als ik er weer eens op ga gewoon lekker in de bak rijden :)
En op een ander paardje naar buiten

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Re: Goed begin maar slecht einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:20

Jeetje wat een verhaal...................

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Goed begin maar slecht einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:57

Dat is gelukkig toch nog aardig goed afgelopen. Hou alleen (vooral) die buikpijn even goed in de gaten. Je hebt toch een flinke klapper gemaakt. Jonge paarden zijn nu eenmaal niet altijd even stabiel. Eerst maar even wat meer in de bak oefenen . Voor de buiten rit even longeren zodat de gekkigheid er wat uit is wil ook wel eens helpen.. Beterschap :(:)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Goed begin maar slecht einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:01

Als je morgen nog buikpijn hebt of het wordt erger vanavond of vannacht ga dan gelijk dokter hulp zoeken. Even na laten kijken dan.
De volgende keer kun je beter een oud ervaren paard meenemen die voorop gaat met deze haf. Ik denk ook dat het allemaal net iets te snel ging. Sterkte. Maar niet aarzelen met doktershulp zoeken hé als het niet goed voelt. OK?

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Goed begin maar slecht einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:09

Ik snap niet zo goed waarom je met zo'n jong en onervaren paard waar jij ook nog eens niet vaak op heb gereden gelijk langs de weg gaat.
Paard was met opstappen al vervelend/onervaren dan bedenk je je toch wel 2x voordat je langs de weg gaat?

Hopelijk vallen je verwondingen mee en heeft de haf ook niet de schrik van z'n leven gehad. Voor de kar is toch wel heel wat anders als onder het zadel zonder oogkappen en met gewicht op z'n rug terwijl hij miss nog niet eens zijn volledige balans heeft gevonden.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Goed begin maar slecht einde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:14

Nee hij loopt achter de kar mee
Niet voor de kar
Achter de kar en dan reden er ook gewoon mensen op
Hij deed het altijd super braaf buiten