De Valkenjacht te paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

De Valkenjacht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 14:16

Afgelopen jaar heeft showteam Langenort iets gedaan wat mij al héél lang gaaf leek: met roofvogels en paarden tegelijk werken.

Het is iets dat we al langer wilden uitproberen maar het was moeilijk om een valkenier te vinden die dit aandurfde. Er wordt vaak gezegd dat roofvogels en paarden niet heel goed samengaan. De paarden zouden de vogels eng vinden en de vogels worden afgeleid door de paarden.

Maar gelukkig wilde valkenier Zadelhoff het wel een kans geven. :D Overigens keken de vogels totaal niet naar de paarden en interesseerde het de paarden ook helemaal niets, zelfs niet als de vogels fladderen op de hand. Na een aantal trainingen hebben we de valkenjacht dan ook laten zien als onderdeel van een show. De locatie? Heel toepasselijk - de ruines van de Valkhofburcht.

Foto's zijn van fotograaf H. Muda, ik heb toestemming om deze te gebruiken

Sienna de Torenvalk. Zij vliegt van de ruiter naar de valkenier en terug.

Afbeelding

Afbeelding


Bertje de Slechtvalk. Hij vliegt vanaf de hand van de ruiter op de loer. Helaas is Bertje in vlucht erg moeilijk te fotograferen, dus alleen even twee portretjes. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Rica de Woestijnbuizerd. Vliegt tijdens de demonstratie tussen en onder de paarden door.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze mooie jongen is een Lannervalk als ik het goed onthouden heb. Hij kan cirkelen om de loer en we hebben plannen om hem volgend jaar op de kite te laten vliegen vanaf paard.

Afbeelding

En tenslotte de valkeniers zelf met Bertje en Rica.

Afbeelding

En de dappere paardjes die het allemaal maar weer goed vinden!

Afbeelding

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: De Valkenjacht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:47

Wat stoer zeg! Maakt het hele plaatje direct af. :D

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: De Valkenjacht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:47

Heel gaaf, ze passen helemaal in het decor. Iedereen is ook echt prachtig aangekleed, zowel ruiter als paard!
Hadden jullie (ruiters) al eerdere ervaring met het valkenieren? En hebben jullie dat dan eerst op de grond aangeleerd of direct op het paard?

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:49

Heel gaaf zeg!
En dat hoofdstel van die vos! <3

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:52

Wat een supermooie foto's en outfits van paarden en ruiters.
Gaaf! Ik ben gek op roofvogels (heb ook een zwak voor uilen), en ik ga ook wel eens naar shows er mee hier in de buurt (Drenthe). Maar zo te paard is het helemaal stoer, echt heeeeeel leuk! Zou ik zo wel eens met Jaopie willen doen.... maar dat is uiteraard een droomwens.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:27

Fangio schreef:
Hadden jullie (ruiters) al eerdere ervaring met het valkenieren? En hebben jullie dat dan eerst op de grond aangeleerd of direct op het paard?


Ik had weleens een workshop gedaan, de andere ruiters hadden nog geen ervaring met vogels. Het vliegen ging direct vanaf de paarden, wel onder begeleiding van de valkeniers uiteraard. :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De Valkenjacht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:48

ITP->EV-ITP