Compilatie paardenmarkt Elst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Compilatie paardenmarkt Elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:07

*Bokt.nl
Algemeen

Een compilatie van de paardenmarkt in Elst. Ik wilde de sfeer vastleggen van een stukje traditie in Nederland.

Natuurlijk doet me dit als paardenliefhebber wel wat. Allereerst, vond ik dat bijna alle paarden er netjes bij stonden. Soms wat te dik, soms wat te mager, hoeven die wel een een bekapbeurt konden gebruiken, maar ik heb geen schrijnende gevallen gezien.

De verzorging op de markt was prima. Veel hooi en er werd met regelmaat water gegeven. De meeste paarden laten de drukte gelaten over zich heen komen. De veulentjes waren overweldigd en kropen angstig tegen elkaar aan. Een enkeling is een dagje uit en geniet volop van de aandacht. Met name de kleine hengstjes showden maar al te graag hun geweldige body aan de merries.

Vaak was ik nieuwsgierig naar het verhaal achter het paard. Waarom staan prachtige rasdieren op een markt te koop? Friese paarden zijn kostbaar en gewild, maar staan wel op de markt. Ik zou het niet aandurven. En blijkbaar anderen ook niet, want na de marktdag zag ik ze al voorbij komen op verschillende verkoopsites.

Het kleine grut is prachtig. Vooral de stippelponies die echt wel in onze kofferbak pasten en prima in onze boomgaard zouden gedijen, maakten dat ik me met moeite kon bedwingen om er ze te kopen . Ik heb me dan ook voorgenomen dat als ik de staatloterij win, ik alle beschikbare weilanden in de buurt ga kopen en dat ik de hele paardenmarkt mee naar huis neem. Voor nu hoop ik dat alle dieren een lief baasje gevonden hebben of dat alsnog snel vinden en dat ze volgend jaar niet weer op een paardenmarkt staan, want de paarden zullen ongetwijfeld andere hobby's hebben, dan op een markt staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Firelight op 08-09-23 10:59, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto's zichtbaar gemaakt

hiphorse

Re: Compilatie paardenmarkt Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:10

Prachtige fotos
Vooral de laatste spreekt mij heel erg aan

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:12

Wat een sfeervolle foto's, door het zwartwit lijken ze wel uit de vorige eeuw.
De paarden en ezel zien er inderdaad niet slecht uit, het kleine grut is schattig. Ik zou daar niet moeten gaan kijken denk ik....

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:28

Ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest, maar ik voel de sfeer helemaal!
Prachtig vastgelegd, echt heel knap!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:36

Prachtige sfeer. Zien er ook echt niet slecht uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:07

Tradities of niet, de paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd. Van mij mag het dus afgeschaft worden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:08

Prachtige fotos, mooie sfeerimpressie!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:34

Goede keuze dat zwart wit!

En oh.... Kleine stippels... Daar zou ik ook moeite mee hebben. Ooit, als mijn paddock groter is ga ik er ergens twee ophalen. O:)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:40

Mooie foto's, vind ze toch ook een tikkeltje triest maar dat maakt het ook weer mooi. Fijn dat de meeste er ok bijstaan, hopelijk word er niet veel meer gezeuld met de dieren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:44

Mooie sfeer fotos. Het zwart wit geeft een extra dimensie eraan. :j

Het fenomeen paardenmarkt krijg ik vooral veel vragen van. Waarom staan ze daar? Oude handelaren die dit soort markten de beste manier vinden van verhandelen, zoals vroeger voor internet? Of op een andere manier raken ze ze niet kwijt.

Zijn deze diertjes het afvoerputje van de handel? Vooral de groteren dan. Die kleintjes vermeerderen nogal gemakkelijk lijkt het wel. Ik ben ooit wel geweest op zoiets maar ik zou het gewoon heel moeilijk hebben als ik dieren met een markering voor slacht zou zien staan. Die gun ik een fijner einde dan via handelaar en markt als een soort product te eindigen. :knuffel:

Gelukkig zien de meesten er ok verzorgd uit daar is al veel winstgehaald. Net als hooi en water aanwezig :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:23

Markering voor slacht? Zijn dat die letters die op de billen geschreven zijn?

Ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest. Gelukkig viel het hier goed mee qua conditie van de paarden en je hebt het wel pakkend vastgelegd vind ik :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:36

Markering is echt niet voor de slacht maar van de handelaar die ze gekocht heeft.
Meeste kleintjes gaan naar het noorden, die zijn dat het geld en nog best wat geld waard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:39

Hoe komen deze paarden op de markt? Het is vaak het ondereind van de handel. De laagste prijsklasse, dan staat er jong en klein grut wat je imo prima kunt kopen op de markt. Of oudere dieren die iets mankeren, hetzij qua gezondheid, hetzij qua gedrag die nooit op de markt zouden staan qua prijsklasse als ze dit niet hadden.

Ze staan daar omdat particulieren hun verantwoordelijkheid niet nemen. Lastige paarden komen in de handel omdat iedereen er nog wat aan wil verdienen en bijna niemand wil of kan investeren.

Dit is handel die ook gewoon doorgaat achter gesloten deuren als er geen markten meer zouden zijn.

Overigens prachtig vastgelegd, hele mooie sfeerfoto,s zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:52

Klopt deze markeringen ken ik niet. :n Geen idee van wie dat zou zijn.

Maar de kneusjes met markering zijn vaak niet te missen. Waar ik geweest ben stonden ze in een hoekje ellendig te wezen. Zo sneu.

Ik blijf het best apart vinden dat handelaren redelijk zonder check dieren kopen en ze elders weer verkopen. Voor misschien een paar centen meer. Hoeveel dieren zouden van handelaar naar handelaar hobbelen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:02

Teveel..

Zeker in dat lage segment, iedere DA bezoek gaat van de eventuele winst af.

Sommige gooien ze gewoon een half jaar in het land bijvoorbeeld bij kreupelheid. Lopen ze na een half jaar weer goed dan worden ze verkocht.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 23:36

Elisa2 schreef:
Hoe komen deze paarden op de markt? Het is vaak het ondereind van de handel. De laagste prijsklasse, dan staat er jong en klein grut wat je imo prima kunt kopen op de markt. Of oudere dieren die iets mankeren, hetzij qua gezondheid, hetzij qua gedrag die nooit op de markt zouden staan qua prijsklasse als ze dit niet hadden.

Ze staan daar omdat particulieren hun verantwoordelijkheid niet nemen. Lastige paarden komen in de handel omdat iedereen er nog wat aan wil verdienen en bijna niemand wil of kan investeren.

Dit is handel die ook gewoon doorgaat achter gesloten deuren als er geen markten meer zouden zijn.

Overigens prachtig vastgelegd, hele mooie sfeerfoto,s zo.

Precies, veel paarden hebben via de markt nog kans ergens te geraken. Zonder markten is deze handel er ook en belanden veel minder dieren nog bij een particulier of iemand die hen een leuk plekje gund. Zo staan er hier ook 2, ik zou ze anders niet opgezocht hebben..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:26

Mooie foto’s boemel

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:13

Mooie sfeerfoto's!

Zouden veel mensen niet met hun paard op de markt gaan staan als 'leuk dagje uit' tegenwoordig? Een beetje zoals je naar een kermis of rommelmarkt zou gaan. Voor het plezier en raakt 'ie verkocht, is het mooi meegenomen. De particulieren die er staan dan he.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:12

Geen idee..misschien als ze het van huis uit gewend zijn als traditie en ze het combineren met zich bezatten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:47

Ik vermoed dat pony’s op de markt sneller verkopen dan wanneer ze bij de handelaar thuis staan. Het zieligheidsgehalte dat een markt bij mensen oproept zal er vast voor zorgen dat mensen sneller kopen.

Ik vind het mooie sfeervolle foto’s.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:00

Solleke_Noah schreef:
Mooie sfeerfoto's!

Zouden veel mensen niet met hun paard op de markt gaan staan als 'leuk dagje uit' tegenwoordig? Een beetje zoals je naar een kermis of rommelmarkt zou gaan. Voor het plezier en raakt 'ie verkocht, is het mooi meegenomen. De particulieren die er staan dan he.

In het dorp waar ik vroeger woonde kreeg je een premie als je je paard op de markt aanbood. Daarom ging bijvoorbeeld de buurman er ook heen met zijn paard, waarvoor hij dan zo'n hoge prijs vroeg dat hij toch niet verkocht werd. Was ook precies de bedoeling, want de buurman wilde wel een leuke dag, maar ook zijn paard niet kwijt :+
Die bewuste markt bestaat trouwens al een aantal jaar niet meer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:38

Prachtige foto's!
Elst is een hele mooie en goede markt die niets afdoet aan dierenwelzijn.
Dat gepiep de laatste jaren van "uit de tijd" en de agossie-possy die je er soms over hoort, eer je tradities en wees trots op onze cultuur, denk ik dan.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:46

purny schreef:
Tradities of niet, de paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd. Van mij mag het dus afgeschaft worden.

Mee eens. Blijft een trieste bedoeling.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:52

Mooie foto's. Goede keuze om ze in zwart/wit om te zetten. Geeft goed de sfeer weer.

@Achterom: zo heb ik het ook wel begrepen. De plaatselijke paardenhouders gingen met 1 of meerdere paarden naar de paardenmarkt als "vulling", om de traditie in ere te houden. Natuurlijk waren/zijn er ook altijd een aantal paarden die er daadwerkelijk voor de verkoop staan.
Bij de paardenmarkt die ik in mijn jonge jaren bezocht was de aanvoer van paarden al vanaf 06.00 uur 's morgens en was de paardenmarkt afgelopen rond 11.00 uur. Dus "de hele dag", daar was geen sprake van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:10

Mooie foto's.
Lijken zo echt oude plaatjes.

Ik ben 1 keer in Hedel geweest.
Geen misstanden gezien.
Maar mijn ding is het niet.