Algemeen
Een compilatie van de paardenmarkt in Elst. Ik wilde de sfeer vastleggen van een stukje traditie in Nederland.
Natuurlijk doet me dit als paardenliefhebber wel wat. Allereerst, vond ik dat bijna alle paarden er netjes bij stonden. Soms wat te dik, soms wat te mager, hoeven die wel een een bekapbeurt konden gebruiken, maar ik heb geen schrijnende gevallen gezien.
De verzorging op de markt was prima. Veel hooi en er werd met regelmaat water gegeven. De meeste paarden laten de drukte gelaten over zich heen komen. De veulentjes waren overweldigd en kropen angstig tegen elkaar aan. Een enkeling is een dagje uit en geniet volop van de aandacht. Met name de kleine hengstjes showden maar al te graag hun geweldige body aan de merries.
Vaak was ik nieuwsgierig naar het verhaal achter het paard. Waarom staan prachtige rasdieren op een markt te koop? Friese paarden zijn kostbaar en gewild, maar staan wel op de markt. Ik zou het niet aandurven. En blijkbaar anderen ook niet, want na de marktdag zag ik ze al voorbij komen op verschillende verkoopsites.
Het kleine grut is prachtig. Vooral de stippelponies die echt wel in onze kofferbak pasten en prima in onze boomgaard zouden gedijen, maakten dat ik me met moeite kon bedwingen om er ze te kopen . Ik heb me dan ook voorgenomen dat als ik de staatloterij win, ik alle beschikbare weilanden in de buurt ga kopen en dat ik de hele paardenmarkt mee naar huis neem. Voor nu hoop ik dat alle dieren een lief baasje gevonden hebben of dat alsnog snel vinden en dat ze volgend jaar niet weer op een paardenmarkt staan, want de paarden zullen ongetwijfeld andere hobby's hebben, dan op een markt staan.