wat vinden jullie van dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:29

Cassidy schreef:
Ik heb een merrie die vier was toen ik haar kocht, ze is inmiddels 12, en haar dochter van inmiddels 5.
Ik ben bij de geboorte geweest van de vijfjarige, van het verleden van de moeder voordat ik haar kocht weet ik niets.

En toch klikt het met de moeder beter/anders dan met de dochter.

Je hoeft een dier niet vanaf zijn jeugd af aan te hebben om er een band mee op te bouwen. Kans is groot dat het helemaal niet klikt.

O, en Helina, als het je niet om het rijden gaat, koop dat een paard dat niet meer bereden kan worden (om wat voor reden ook) en geef hem nog een goede oude dag...


het rijden opzich vind ik geweldig maar het is niet zo dat ik het mis als dat niet kan. ik kies juist voor een jonger beestje zodat ik hem zelf kan opvoeden.
oude paardjes zijn ook leuk maar toch kan je daar minder mee doen dan een veulen. teminste uit mijn ervaring dan.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:34

suusiejj schreef:
Goldie schreef:
Ik ben het helemaal eens met Cassidy. Ook lastig dat het een hengst is, hierbij komen ook weer extra kosten voor castratie bij.

ik ga hier ook wel in mee, wij hebben destijds Asra gekocht (Te zien in mn profiel)
Asra was toen 1,5jaar en hengst(ook haflinger).. hij is ook gecastreerd ondanks dat hij zich super gedroeg als hengst zijnde, maar bij 2,5 sprong hij over het draad om bij de merrie's in de wei te komen

Gelukkig kennen wij de dierenarts en scheelde het wat geld

maar denk er wel over na, ik heb ook geluk gehad dat Asra als hengst zijnde erg lief was..
Heb genoeg ervaring met hengsten, maar was er toch blij van
met dit veulen kan het weleens heel anders uitpakken Lachen

Verder kun je ongeveer de schofthoogte wel gokken door de hoogte van beide ouders te nemen



zo ver ik heb gezien is het een schatje van een dier. en ja ik wil hem laten helpen als hij vervelend gaat worden. maar het liefst laat ik hem nog zolang mogelijk hengst zo dat hij kan uit groeien tot een hengst (bouw)
hij is van het oude haflinger ras, dus de stevige brede soort.
papa is ong 1.45/1.50 en mama 1.40 /1.45

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:39

Helina0611 schreef:
zo ver ik heb gezien is het een schatje van een dier. en ja ik wil hem laten helpen als hij vervelend gaat worden. maar het liefst laat ik hem nog zolang mogelijk hengst zo dat hij kan uit groeien tot een hengst (bouw)
hij is van het oude haflinger ras, dus de stevige brede soort.
papa is ong 1.45/1.50 en mama 1.40 /1.45

ga ik ervan uit dattie ook in de 1,45/47 zal eindigen..
Zo lang mogelijk hengst is super voor de bouw indd, maar hij kan de streken ook bij zich houwe als je um telang hengst laat he...
Asra is niet echt van het oudere ras..
en wij hadden gewoon de pech dat onze stal eigenaar zo "slim" was om hem naast hengstige merrie's in de wei te zetten Verward

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:46

foto's van de riga ranch:
daar staat mijn kanjer!

foto's van hun site:
http://www.rumak.nl/carine/banners/gigap2.jpg
http://www.rumak.nl/carine/banners/gigap1.jpg
http://www.rumak.nl/carine/banners/gigap3.jpg

foto's die ik heb gemaakt daar:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3GZZLUL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GH6HE6FP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQPH8VPA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-47XC7ZV6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NEQHSBGO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PEPCCGDA.jpg

de meeste paarden zijn van het oude ras!
dat kan je zien hier op de foto's Knipoog

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:17

Helina0611 schreef:
het rijden opzich vind ik geweldig maar het is niet zo dat ik het mis als dat niet kan. ik kies juist voor een jonger beestje zodat ik hem zelf kan opvoeden.
oude paardjes zijn ook leuk maar toch kan je daar minder mee doen dan een veulen. teminste uit mijn ervaring dan.

Wat wil jij met een veulen doen dan, daar kan je de eerste 3 jaar ook niks mee... Een jong dier hoort thuis op het land met andere jonge dieren, en zo min mogelijk getut van menselijke kant daarbij (tenminste zo denk ik erover)

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:21

Ik zou persoonlijk geen veulen (of jaarling) kopen. De eerste jaren moet het veulen toch naar bijv. een opfok. Ook kunnen ze nog allerlei gebreken krijgen. Als je een paard wilt, zou ik er eentje kopen van 3 jaar, die kan je ook nog zelf inrijden.

Anoniem

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:06

Lisa91 schreef:
Ik zou persoonlijk geen veulen (of jaarling) kopen. De eerste jaren moet het veulen toch naar bijv. een opfok. Ook kunnen ze nog allerlei gebreken krijgen. Als je een paard wilt, zou ik er eentje kopen van 3 jaar, die kan je ook nog zelf inrijden.


ze moeten niet naar een opfok,mijn jaarling loopt ook lekker met een vriendje, bij de andere paarden

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:08

Het blijft hoe dan ook gokken...op welke leeftijd dan ook.
Het is immers levende have.
Ik heb destijds ook een veulen gekocht., deze is nu 2 jaar en mankeerd helemaal niets..
Dus je hoeft je geen doemscenario's in je hoofd te halen.
Tuurlijk KAN het misgaan maar dat kan altijd.

Ik vind het een leuk diertje maar denk er wel goed overna of je een jong paard alles kan bieden wat het nodig heeft.
Gezelschap, weidegang en of je hem zelf concequent kan opvoeden.

@dees_daan: kan ook prima toch? een opfok is leuk hoor, maar je kan je paard meestal niet even uit de groep halen om hem te gaan poetsen oid....das echt een nadeel.

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:13

dees_daan schreef:
Lisa91 schreef:
Ik zou persoonlijk geen veulen (of jaarling) kopen. De eerste jaren moet het veulen toch naar bijv. een opfok. Ook kunnen ze nog allerlei gebreken krijgen. Als je een paard wilt, zou ik er eentje kopen van 3 jaar, die kan je ook nog zelf inrijden.


ze moeten niet naar een opfok,mijn jaarling loopt ook lekker met een vriendje, bij de andere paarden

jep daar liep/loopt de mijne ook
Laatst bijgewerkt door S_uus op 18-07-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:14

BlazingBoots schreef:
Het blijft hoe dan ook gokken...op welke leeftijd dan ook.
Het is immers levende have.
Ik heb destijds ook een veulen gekocht., deze is nu 2 jaar en mankeerd helemaal niets..
Dus je hoeft je geen doemscenario's in je hoofd te halen.
Tuurlijk KAN het misgaan maar dat kan altijd.

Ik vind het een leuk diertje maar denk er wel goed overna of je een jong paard alles kan bieden wat het nodig heeft.
Gezelschap, weidegang en of je hem zelf concequent kan opvoeden.

@dees_daan: kan ook prima toch? een opfok is leuk hoor, maar je kan je paard meestal niet even uit de groep halen om hem te gaan poetsen oid....das echt een nadeel.

vind ik dus ook, als hij gewoon bij een paar vriendjes staat kun je hem makkelijker aan de menselijke handen laten wennen en andere dingen Lachen heeft prima gewerkt bij asra. liever zo dan een opfok Lachen

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:16

Wij hebben thuis een opfok.
Het heeft veel voordelen maar ookal woon ik er zelf, mijn paard heeft er niet in gelopen.
Die van mijn vriend wel.
Beide zijn ze nu 2 jaar, de mijne laat alles toe en is superbraaf terwijl die van mijn vriend nogal schuw is en alles nog moet leren.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:17

Ik zou een paardje kopen waar jij helemaal verliefd op bent, of ie nou veulen, jaarling of 15 is! Jij moet een klik hebben met het paardje! (hij ziet er wel mega schattig uit hor!!)

Toevallig heb ik hetzelfde verhaal als jij, mn verzorgpaardje heeft een veulen gehad (fries en ook een hengstje). Eerst zei ik dat ik alleen een merrie wilde, ivm karakter op latere leeftijd en castratie etc. maar hij is zoooo lief en schattig, met echt een super karakter! Nu wil ik toch eerst maar de keuring afwachten om te kijken wat ze daar van m vinden (maar stiekem wil ik m gewoon voor mezelf!

Ik wil graag een veulen omdat je hem dan nog naar je hand kan zetten, bij een ouder paard weet je vaak niet zoveel over het verleden. En als het rijden geen nummer 1 is, maakt het volgens mij niet uit of je een veulen of jaarling koopt. Persoonlijk denk ik dat het wel lastiger is om een jaarling naar je zin te vinden omdat veel jaarlingen vreselijk lelijk zijn. Gelukkig komt dit wel weer goed!

Veel succes met je beslissing iig!

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:18

BlazingBoots schreef:
Wij hebben thuis een opfok.
Het heeft veel voordelen maar ookal woon ik er zelf, mijn paard heeft er niet in gelopen.
Die van mijn vriend wel.
Beide zijn ze nu 2 jaar, de mijne laat alles toe en is superbraaf terwijl die van mijn vriend nogal schuw is en alles nog moet leren.

Ja precies mooi voorbeeld

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:19

Wel jammer dat die van mijn vriend een lompe shire-kruising is van 1:67m
Was makkelijker geweest om hem als veulen te leren om voetjes te geven Knipoog

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:22

BlazingBoots schreef:
Wel jammer dat die van mijn vriend een lompe shire-kruising is van 1:67m
Was makkelijker geweest om hem als veulen te leren om voetjes te geven Knipoog

hahaha ROFL succes Vork

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:22

Het ligt ook erg aan de opfok hor! De opfok waar ik ben wezen kijken voor mn paardje had alleen maar super makke beestjes rondlopen. Daar kwamen ze ook elke dag in de hand, in aanraking met mensen, elke dag halster om en vast staan tijdens eten, bekappen etc.
Het HOEFT dus niet te betekenen dat je een wild paard terug krijgt als hij uit de opfok komt!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:23

Zeg dat maar tegen mijn vriend....mijn paard is lief!! *sliepuut* Knipoog
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 18-07-07 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:24

Jibbel schreef:
Het ligt ook erg aan de opfok hor! De opfok waar ik ben wezen kijken voor mn paardje had alleen maar super makke beestjes rondlopen. Daar kwamen ze ook elke dag in de hand, in aanraking met mensen, elke dag halster om en vast staan tijdens eten, bekappen etc.
Het HOEFT dus niet te betekenen dat je een wild paard terug krijgt als hij uit de opfok komt!


Nee tuurlijk dat is zo.
"Onze" paarden zijn meestal ook wel aan mensen gewend maar verder komen we er niet aan.
En daar zit 'm ook het prijsverschil in denk ik Knipoog

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:28

Mijn zus heeft Cheeka als jaarling gekocht, ik kon totaal niet met dat beest overweg en toen ze 6 was sloeg het ineens om, toen konden we een band opbouwen (ze is nu 8).
Zo zie je maar dat het nog heel erg kan veranderen.

Ik ben trouwens blij dat Nowie in een opfok heeft gestaan waar ze niet zoveel in de hand komen. Thuis leerde ze al voetjes geven en aan een halstertje lopen en vaststaan dus meer was niet nodig.

skreia
Berichten: 180
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:34

Wat een leuk veulen,
veel plezier ermee

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 17:00

zo zo al weer heel wat gereageert.
ik ben er nog niet uit wat het beste is voor een veulen, opfok of met een vriendje.
iedereen heeft een mening maar wat is nou juist?? ik weet het niet ben dus nog zeer aan het twijfelen. ik wil een paardje met manieren ik hoef helemaal geen beleerd paardje, ik wil een paardje dat naar mijn hand staat en ben ik dus de enige die daar voor kan zorgen.

ik ben echt verlieft op het beestje, ik ga van de week of volgende week weer een keertje langs of de klik er dan nog steeds is. ik ben benieuwd. wat ik wel zeker weet is dat hij daar moet blijven staan tot jaarling. want hij komt van een paardenmelkerij, en die laten zolang mogelijk de veulens bij de moeder drinken zodat ze langer melk produceren. naar mijn idee is dat helemaal niet slecht en dat geeft mij de kans om alles tot in de puntjes uit tezoeken.
vandaar de topic's over lex.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 22:32

sorry mensen de mod vind dat ik een dubbel post heb geplaatst en ik vind van niet. dus heb ik de mod gevraagd beide te sluiten!
als ik nieuwe foto's heb dan komt er een nieuw topic
gr Franca en bedankt voor het reageren xxx

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:54

Moderatoropmerking:
Begin post aangepast. Slotjes komen niet op verzoek, dus deze blijft gewoon open.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:18

Citaat:
1.Zou je een jaarling in de opfok doen of bij een vriendje?
2.welke problemen zouden voor kunnen komen pak weg de eerste 3 jaar?
3.wat heb je allemaal nodig bij de aanschaf van een veulen/jaarling?


Om maar even op je vragen te antwoorden:

1. persoonlijk heb ik mijn jonge paard met een vriendje (3 vriendjes) gehad.
Dit is mij goed bevallen omdat ik zelf ook met hem aan de gang kon.
In een groep leren ze heel veel over 'hoe met andere paarden om te gaan'.
Dit is heel goed voor een paard, geen twijfel mogelijk.
Het is een keuze die je maakt.
Persoonlijk vind ik de eerste beter mits je daartoe de mogelijk hebt.

2. Er zijn enorm veel problemen die je in de eerste 3 jaar kunt tegenkomen.
Van verwondingen tot gewrichts/been problemen door een te snelle groei tot ziekte tot incidentele koliekaanvallen.
Maar onthoud wel dat paarden in alle leeftijden ten aller tijde ziek kunnen worden.
Ook dit is weer een keuze die je maakt.
Ook ik heb dit risico genomen omdat ik straks precies weet wat mijn paard allemaal meegemaakt heeft en loop ik niet tegen vroegere trauma's aan.

3. Wat je vooral nodig hebt is KENNIS.
Je moet zeker niet teveel naar andere mensen luisteren maar naar de FEITEN.
Lees je goed in over de voeding van een jong paard.
Verder zijn de materiele benodigdheden weinig anders dan die van een ander onbereden paard.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:22

Het veulen aan de hand van deze foto's beoordelen is onmogelijk er is er niet eentje waar hij er helemaal op staat, hij heeft een leuk koppie maar dat is het enige wat een beetje goed te zien is.