wat vinden jullie van dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:00

hooiii

ik ben al een tijdje opzoek naar een haflinger!
ik ben al eerder tegen een aantal beestjes aan gelopen maar iedere keer dacht ik; nee het is toch niet wat ik echt wil.

Waarschijnlijk komt het er nu echt van!
ik ben op 14 juli 2007 naar de Riga ranch geweest dat is een paarden melkerij vlak bij amsterdam. daar ben ik tegen iets heel leuks, liefs en schattigs aan gelopen.

Naam: Lex
Ras: Haflinger
geslacht: hengst
Leeftijd: 3 weken
geboren: eind juni (datum weet ik niet)
Moeder: Luba of Luna

ik ga over 3 weken weer er naar toe om te kijken of ik hem echt nog steeds zo leuk vind.

nou word het tijd voor foto's:
lex
Afbeelding

ik met lex
Afbeelding

wat is dat dan?
Afbeelding

lex en mama
Afbeelding

ik heb nog een ander soort topic aangemaakt in het haflinger forum maar daar heb ik de zelfde foto's voor gebruikt omdat dit de enige foto's zijn die ik van hem heb. dus als je dezelfde foto's nog maals tegen komt weet je hoe het zit!

ik hoop dat jullie hem net zo leuk vinden als ik!

ik heb nog een paar vraagjes:
Zou je een jaarling in de opfok doen of bij een vriendje?
welke problemen zouden voor kunnen komen pak weg de eerste 3 jaar?
wat heb je allemaal nodig bij de aanschaf van een veulen/jaarling?

Bedankt voor het bezoek!
Laatst bijgewerkt door Berdien op 19-07-07 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beginpost op verzoek aangepast

lufpatries

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: spijkenisse

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:21

Leuke haf!!

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:36

dankje, het zal nog wel een tijdje duren voor dat ik definitief kies of dit het paardje van mijn dromen word

Roosch

Berichten: 36698
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:44

Foto's van veulens horen op KS-ITP.

ITP--> KS-ITP

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:14

Ik zou geen veulen kopen en ook geen jaarling. Helaas is het zo dat er nog een veel te hoog percentage veulens komen te overlijden voordat ze drie zijn, en als ze niet overlijden er altijd wat kan gebeuren waardoor ze nooit bereden kunnen gaan worden. Met een veulen of jaarling heb je dan ook het probleem dat je ze moet laten inrijden en je nooit weet of het onder het zadel ook klikt. Je kunt de maat niet voorspellen, en niets over de gangen zeggen.

Met een net ingereden driejarige of ouder kun je er op zitten, loop je het risico niet dat hij komt te overlijden of zo geblesseerd raakt dat je er nooit op kunt rijden, en je kunt meteen aan de slag.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:19

Je vroeg wat we ervan vinden...
Ik heb eigenlijk niks met haf's maar vind deze erg idd er lief uitzien.. nieuwsgierig is ie ook hé.
Ja leuk beestje!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:21

Als ik een paard koop, koop ik ze het liefst zo jong mogelijk. Ik heb zelf in de winter mogelijkheid tot opfokken in een loopstal met 1 of 2 leeftijdgenootjes en ze helemaal te leren kenne, op te voeden ed, in de zomer gaan ze het land op.
Ik vind zo jong mogelijk prettig omdat je ze dan helemaal naar je eigen hand kunt zetten.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel ervaring je met jonge dieren heb, hoelang je wilt wachten om te rijden etc.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:25

Ik ben het helemaal eens met Cassidy. Ook lastig dat het een hengst is, hierbij komen ook weer extra kosten voor castratie bij.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:45

Cassidy schreef:
Ik zou geen veulen kopen en ook geen jaarling. Helaas is het zo dat er nog een veel te hoog percentage veulens komen te overlijden voordat ze drie zijn, en als ze niet overlijden er altijd wat kan gebeuren waardoor ze nooit bereden kunnen gaan worden. Met een veulen of jaarling heb je dan ook het probleem dat je ze moet laten inrijden en je nooit weet of het onder het zadel ook klikt. Je kunt de maat niet voorspellen, en niets over de gangen zeggen.

Met een net ingereden driejarige of ouder kun je er op zitten, loop je het risico niet dat hij komt te overlijden of zo geblesseerd raakt dat je er nooit op kunt rijden, en je kunt meteen aan de slag.



rijden is voor mij niet nummer een, en ik rijd zelf paarden in dus het probleem in rijden is er dus niet.
tja iedereen kan zijn nek breken toch, dat is het risico van leven, of niet?

xash
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-07-07

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:46

Wat een schaaaaaaatjee !

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:48

ik vind het niet echt duidelijke foto's en sja alle veulens zijn schattig Haha!

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:49

Donja schreef:
Als ik een paard koop, koop ik ze het liefst zo jong mogelijk. Ik heb zelf in de winter mogelijkheid tot opfokken in een loopstal met 1 of 2 leeftijdgenootjes en ze helemaal te leren kenne, op te voeden ed, in de zomer gaan ze het land op.
Ik vind zo jong mogelijk prettig omdat je ze dan helemaal naar je eigen hand kunt zetten.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel ervaring je met jonge dieren heb, hoelang je wilt wachten om te rijden etc.



jij snapt nou wat ik wil, ik wil een vriendschap voor het leven en lekker kroelen en verzorgen. vanmij hoeft een paard/pony niet berijd baar zijn. de liefde is al genoeg!

ik heb 10 jaar ervaring met rijden, 9 jaar manege les. 1 jaar prive les en 8 jaar verzorg paarden gehad. ben nu 3 maanden gestopt en opzoek naar een eigen beestje. ook heb ik ong 10 paardjes ingereden opde manege en 5 of 6 particulier.
oja penny ben ik niet ik ben een paardenfreak van bijna 21 Knipoog
Laatst bijgewerkt door Helina0611 op 18-07-07 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:49

Maar je moet dan nog wel drie jaar wachten en hem ergens in de opfok zetten. Waarom niet een bv drie jarige

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:52

Hij kan idd wel zadelmak zijn, 1 misstap maken en alsnog overlijden, dat risico houd je toch. Ik zou voor ene jaarling gaan, scheelt weer een jaar wachten tot je er wat meer mee kan. Wat lindy al zegt, alle veulens zijn schattig, je moet je alleen wel afvragen of je er de tijd, geld en handigheid voor hebt om aan een jong paard te beginnen

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:57

Talida schreef:
Hij kan idd wel zadelmak zijn, 1 misstap maken en alsnog overlijden, dat risico houd je toch. Ik zou voor ene jaarling gaan, scheelt weer een jaar wachten tot je er wat meer mee kan. Wat lindy al zegt, alle veulens zijn schattig, je moet je alleen wel afvragen of je er de tijd, geld en handigheid voor hebt om aan een jong paard te beginnen


hij is nu 3 weken, als hij 1 jaar is mag hij daar pas weg, ivm paarden melkerij.
over een half jaar heb ik mijn diploma en heb al een baan. als ik hem nu al zou kopen gaat dat ook al lukken met mijn huidige baan.
ik weet dat je aan een jong paard nog vrij weinig heb maar dat maakt mij niet uit. het gaat mij niet om het rijden, en bij de meeste gaat het juist om het rijden.
tijd heb ik altijd en anders heb ik nog en moeder en een zusje die ook gek zijn van paarden/ beesten die hebben al aangeboden te helpen.
ik heb misschien nog nooit zelf een veulen gehad maar wel heholpen met opvoeden van veulens op stal en van vrienden.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:58

wat bedoelen jullie met een MISSTAP???

met ieder paard kan er toch iets fout gaan???

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:03

ja precies, elk paard kan een keer banketstaaf terecht komen en dan misschien niet meer bruikbaar zijn. kan als veulen en ook als 15jarige.
Tja, ik ben de laatste die zegt dat je geen veulen moet nemen, ik heb Tal vanaf de dag dat ze 1 was en heb me geweldig vermaakt. Ik geloof ook dat ze deels daar zo mak door is geworden, als ik lees wat voor problemen andere mensen met paarden met dezelfde vader soms hebben. Daar herken ik tal helemaal niet in

Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:07

Ik heb zelf vorig jaar een jaarling gekocht. Ik vind het wel voordelen hebben. Idd heb ik haar helemaal naar mn eigen hand gezet, ik kom zoveel on opgevoede paarden tegen.
Ik rijd zelf ook op 2 onopgevoede paarden. Dan ben ik telkens weer super blij als ik bij mijn eigen paardje kom.
Met het rijden, tja, iderdaad weet je niet hoe de gangen zijn en hoe het zal gaan rijden, dat is een nadeel.
Maar ik ga haat alleen maar reactief rijden, geen wedstrijden.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:09

leuk hoor!

Anoniem

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:10

ik heb zelf een hengste gekocht, van toen 3 maand(?) is gekomen toen hij 4 maanden was, en is nu alweer bijna 1,5. ik heb nu al een hele sterke band met hem. en die word steeds sterker, dus als ik er over een tijd wel mee bezig ga, heb ik die band alvast.
de dingen die ik absoluut niet wil hebben kan ik zo al afleren, en daar zit je op latere leeftijd niet meer mee.
er kan altijd wat met paarden gebeuren, ook na hun 3e.
castratiekosten komen er idd wel bij, maar of je het daarom zou laten?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:11

leuk paardje, zou zelf ook een veulen kopen zeker is er een grote percentage sterfte en kunnen er dingen gebeuren maar ik vind de ultime band zeer belangrijk dus wil ze ook van kleins af aan kennen!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:14

Dan weet je in ieder geval zeker dat er geen rare dingen mee zijn gebeurd! Of je weet in ieder geval zeker wat de rare dingen zijn...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:16

Ik heb een merrie die vier was toen ik haar kocht, ze is inmiddels 12, en haar dochter van inmiddels 5.
Ik ben bij de geboorte geweest van de vijfjarige, van het verleden van de moeder voordat ik haar kocht weet ik niets.

En toch klikt het met de moeder beter/anders dan met de dochter.

Je hoeft een dier niet vanaf zijn jeugd af aan te hebben om er een band mee op te bouwen. Kans is groot dat het helemaal niet klikt.

O, en Helina, als het je niet om het rijden gaat, koop dat een paard dat niet meer bereden kan worden (om wat voor reden ook) en geef hem nog een goede oude dag...

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:20

Goldie schreef:
Ik ben het helemaal eens met Cassidy. Ook lastig dat het een hengst is, hierbij komen ook weer extra kosten voor castratie bij.

ik ga hier ook wel in mee, wij hebben destijds Asra gekocht (Te zien in mn profiel)
Asra was toen 1,5jaar en hengst(ook haflinger).. hij is ook gecastreerd ondanks dat hij zich super gedroeg als hengst zijnde, maar bij 2,5 sprong hij over het draad om bij de merrie's in de wei te komen

Gelukkig kennen wij de dierenarts en scheelde het wat geld

maar denk er wel over na, ik heb ook geluk gehad dat Asra als hengst zijnde erg lief was..
Heb genoeg ervaring met hengsten, maar was er toch blij van
met dit veulen kan het weleens heel anders uitpakken Lachen

Verder kun je ongeveer de schofthoogte wel gokken door de hoogte van beide ouders te nemen

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat vinden jullie van dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:25

wel een leuk veulen, meer is er zo van de foto niet van te zeggen.
moet hij daar een jaar bij de merrie blijven, om de productie op gang te houden?
wordt hij daar gecastreerd, denk het niet?
het veulen is wel erg mak, komt hij veel in de hand?
of is het een wat brutaal veulen?
als het dat laatste is, weet dan waar je aan begint,
niet alle jonge paarden hebben baat bij knuffelen en tutten zegmaar, sommigen kan je beter maar in de opfok zetten, zodat ze zich geen ongewenst gedrag gaan aanleren uit baldadigheid, als ze zo jong zijn (tussen o en 3)
wat keuze betreft, volg je gevoel,
er is op zich keuze te over.