Welkom lieve Kili!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1486
Geregistreerd: 25-05-10

Welkom lieve Kili!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 20:18

Eind van de ochtend/begin van de middag is Kili een onwijs mooi hengst veulen geboren uit de combinatie Arwen x Thorin. Ongelooflijk blij met dit stoere en prachtige mannetje <3 .
Arwen hielden we al een hele tijd strak en goed in de gaten, maar net vandaag liep mijn planning helemaal anders in de ochtend waardoor ik niet in de ochtend kon kijken. Alsof ze het wist...
De fokker van Asfaloth (mijn ruin) keek ook geregeld in de wei vanmorgen en ook buurt genoten hielden haar al goed in de gaten, maar ze wist toch om precies op een moment te bevallen wanneer hij even niet keek en ik er dus niet was. Merries :') .
Gelukkig is alles goed gegaan en ontdekte ik de kleine man rond kwart over 3 vanmiddag in de kudde toen die er al goed en wel opgedroogd naast stond.
We vermoeden trouwens eind van de ochtend/begin van de middag ivm Asfaloth's fokker nog rond half 10 had gekeken en er toen nog niks aan de hand was.

Arwen was 28 mei uitgerekend en is dus net 6 a 7 dagen voor de uitgerekende datum bevallen!
Kili had ik vandaag ook echt nog niet verwacht. Want toen ik ze gisteravond checkte was er geen melk te zien en uier was ook echt nog niet vol vol, maar gezien ze wel een maiden merrie is (Kili is haar eerste veulen) had ik al wel verwacht dat ze ook met een niet vol uier kon gaan bevallen.
Al met al. Blij met hoe het is gegaan en nu heerlijk genieten van dit eigenwijze stoere mannetje <3 .

Kili is trouwens een half broertje van mijn jaarling hengst Gimli! Zelfde vader. Andere moeder.
We verwachten elk moment ook nog een veulen uit de combinatie Eowyn x Thorin. Dit word een vol broertje of zusje van mijn jaarling hengst Gimli.

Eerst even de trotse ouders voorstellen:
Arwen. Deze foto was van 2 dagen geleden:

Afbeelding

En haar uier gisteren:

Afbeelding

De vader van Kili. Thorin:

Afbeelding

En dan nu de foto's van Kili zelf <3 . Wat is het toch een ongelooflijk knap en lief veulen!

Afbeelding

Die lange stelten... ja dat is nog even wennen :D .

Afbeelding

Even checken wat dat groene spul is wat mama eet...:

Afbeelding

Kennis maken met pa Thorin <3 :

Afbeelding

Een soort van poging tot familie foto. De kleine man had er duidelijk geen zin meer in om op de foto te gaan (sorry vriend. De komende maanden zul je nog heeeel vaak op de foto gaan):

Afbeelding

Drinken bij Arwen <3 :

Afbeelding

Knappe Kili <3 :

Afbeelding

En nog een foto van Kili zijn half broertje Gimli mijn jaarling (de zwart bonte):

Afbeelding

Lalladidoo
Berichten: 201
Geregistreerd: 06-03-24

Re: Welkom lieve Kili!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:13

Leuk veulen!

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Welkom lieve Kili!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:15

Gefeliciteerd, wat is ie knap! <3

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:15

Wat een schatje! Maar is het zeker dat dat de vader is gezien veulenlief een brilletje heeft wat je bij schimmels ziet (of appies)?

Rivendell

Berichten: 6884
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Welkom lieve Kili!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:13

Wat een heerlijk koppies heeft t veulen. Blijft de hengst erbij? Dan wordt ze volgende week weer gedekt

xYaartje
Berichten: 1486
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 10:10

Rennie89 schreef:
Wat een schatje! Maar is het zeker dat dat de vader is gezien veulenlief een brilletje heeft wat je bij schimmels ziet (of appies)?

Reageer nog op de rest vanmiddag, maar de vader is meer dan zeker.
De foto even in spoiler. Maar dit was vorig jaar. Niet te missen :') . Die kleine die er bij staat en er met zijn neus bovenop zit is mijn jongste pony :') .
Ik vermoed denk ik appaloosa bij de moeder. Had wat witte haren bij haar gezien gisteren.
Afwachten maar hoe die doorkleurt de komende tijd!
Spoiler:
Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1486
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 15:26

Lalladidoo: Dank je wel!

Jasia: Dank je wel! Knap is die zeker! Dit stoere mannetje was het wachten meer dan waard <3 .

Rivendell: Ja he! Echt zo'n fijn en klein hoofdje <3 .
Hengst blijft er bij. Loopt 24/7 jaar rond in de kudde. De kudde word zo natuurlijk mogelijk gehouden.
Een hengst word er hier dan ook niet uitgehaald tenzij het is vanwege we eens in de zoveel jaar tijd van hengst wisselen, maar verder blijft de hengst in de kudde.
Heb eerlijk gezegd ook nog nooit in al die jaren dat ik deze kudde verzorg een hengst een merrie 1 of 2 weken na de bevalling zien dekken. Kan het mij althans niet herinneren.
Observeer het kudde gedrag ook al jaren en het is heel mooi om te zien wat de rol van een hengst in de kudde is. Zeker van een hengst zoals in deze kudde die gewoon echt standaard bij zijn merries mag blijven en dan ook een band met zijn merries en veulens op kan bouwen.