En dat is ze echt!
Na 4 hengstveulens kreeg ik dan eindelijk mijn zo gewilde merrie! En wat voor één! Een prachtige valkmerrie met bijna dezelfde aftekeningen als haar moeder (inclusief zelfde vlek op hun hangende onderlipjes).
Maar als fokker met veel interesse in kleurtjes, wist ik direct dat de kans er in zat dat Finesse zelf alleen bruinbasis veulens zou kunnen krijgen.
Als een bruinbasis paard (dus ook een valk en een perlino) namelijk homozygoot is voor zwart, zal dit paard nooit vosbasis veulens kunnen krijgen (dus ook geen palomino of cremello). Daarnaast kunnen ze ook homozygoot zijn voor agouti. Als dat zo is, kunnen ze geen zwartbasis veulens krijgen (dus ook geen smokey black of smokey cream)
En natuurlijk kunnen ze ook homozygoot zijn voor zwart én agouti. Dan kunnen ze alleen bruinbasis veulens krijgen.
Ik wilde haar pas laten testen als ze 3 was en ik zou beginnen met fokken. Of als er eerder weer een merrieveulen geboren zou worden en ik niet zou kunnen kiezen welke er zou blijven. Dan zou een kleurtest doorslag kunnen geven.
En toen kreeg ik een mail dat er 50% korting was bij Animal Genetics, dus toch maar alvast laten testen

Woensdagavond kreeg ik de mail met de uitslag van de DNA test. Wat was het spannend om die te openen! Maar… Finesse is niet alleen qua uiterlijk (en gedrag

En als klap op de vuurpijl heeft Fiore ook haar W20 gen (dominant wit gen, wat een grote kans geeft op veel en grote aftekeningen) aan Finesse doorgegeven. Dit meest perfecte scenario voor een fokker die dol is op kleurtjes én op grote aftekeningen, had ik nooit durven dromen!

Een kopietje van haar moeder in alle opzichten

Als Finessie later groot is, zie ik alleen nog verschil tussen ze als ik kan onthouden wie welk achterbeentje hoger wit heeft

(en nu stop ik met fokken, want mijn leven kan er alleen maar ingewikkelder op gaan worden

Uiteraard zijn alle foto's weer gemaakt door NorwayFjord

En Fiore & Finesse zijn te volgen op Instagram:
https://instagram.com/stal.belides?igsh ... c2ODk2ZA==

Die hangende witte onderlippies