Totale verrassing… shet X tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:41

Wat een leuk veulen! Ik denk dat dat een hele toffe pony gaat worden! Gelukkig dat er een gezond mooi veulen naast staat. Ik hoop ook dat we kunnen volgen hoe hij uitgroeit <3

Ik wil nog wel even zeggen, zonder met een vinger naar ts te wijzen, maar als reactie op dat ‘onderzoek’ en een veulen dat zich wel aanpast aan de baarmoeder:
Dit is niet altijd zo. Ten eerste is een experiment op 6 a 7 pony’s niet voldoende om als een wetenschappelijk onderbouwde waarheid te aanschouwen.
Ten tweede zijn er nog andere factoren: hoe ruim de merrie vanbinnen is. Ik heb een kleine merrie en die is heel ruim vanbinnen. Waardoor een veulen veel plaats heeft om te groeien en met een grotere hengst heeft ze dus problemen om de veulens eruit te krijgen. Opletten geblazen bij haar.
En dan: een veulen kan zich qua formaat dan nog aanpassen aan de baarmoeder, maar ook botmassa is erfelijk bepaald. Dan kan je veulen nog aangepast zijn qua formaat, als de botmassa te zwaar en breed is om door het geboortekanaal te passen, krijgen ze een kleine zware prop er nog met veel moeite al dan niet uit.

En ik spreek uit ervaring. Door een paar x merries aangekocht te hebben die bij de vorige eigenaar of handelaar bewust ondoordacht gedekt zijn door niet passende hengsten. Die ofwel te groot, of niet te groot maar veel te zwaar waren voor de merrie.
En laat dat nu de merries zijn die in de geboorte hadden blijven steken zonder hulp. Dat waren helse bevallingen waarbij zonder hulp de kans groot was dat 1 of beide het niet overleefd hadden.

Ik wil dit enkel aanhalen omdat het hier en daar lijkt alsof het allemaal ‘geen kwaad kan’ en voordat mensen dit bewust zouden gaan proberen. Dat er wel degelijk zware risico’s aan verbonden zijn.
Ik ken ook combinaties van minipaard x arabier bvb die goed zijn gegaan. Maar dan wordt er ook extra naar de botmassa gekeken juist ivm dat geboortekanaal waar ze ook door moeten passen (al zou het eender hoe mijn keuze niet zijn).

Het was inderdaad een tikkeltje naïef om te denken dat het nooit zou gebeuren. Aan de jaren van ‘er gebeurt toch niets’, gaat wel eerst een moment vooraf dat iemand denkt: we zetten de shetmerrie bij de tinkerhengst. En daar is eigenlijk verkeerd bij nagedacht.
Maar ik ‘ken’ TS en ben wel zeker dat ze het beste voor heeft met haar paarden en dat deze kleine man een goede plek heeft om groot te worden waar nu wel voorzorgen genomen zullen worden.
We maken allemaal wel eens een keuze waarvan je achteraf denkt: dat had ik kunnen voorzien.

Blijf posten Tengeltje! Ik ben benieuwd naar zijn toekomst! Komt er een volgtopic?

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:03

Wat een leuk boevenkopje zit er op :D Ik vind 'm geweldig leuk.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:24

Knolselder schreef:
Wat een leuk veulen! Ik denk dat dat een hele toffe pony gaat worden! Gelukkig dat er een gezond mooi veulen naast staat. Ik hoop ook dat we kunnen volgen hoe hij uitgroeit <3

Ik wil nog wel even zeggen, zonder met een vinger naar ts te wijzen, maar als reactie op dat ‘onderzoek’ en een veulen dat zich wel aanpast aan de baarmoeder:
Dit is niet altijd zo. Ten eerste is een experiment op 6 a 7 pony’s niet voldoende om als een wetenschappelijk onderbouwde waarheid te aanschouwen.
Ten tweede zijn er nog andere factoren: hoe ruim de merrie vanbinnen is. Ik heb een kleine merrie en die is heel ruim vanbinnen. Waardoor een veulen veel plaats heeft om te groeien en met een grotere hengst heeft ze dus problemen om de veulens eruit te krijgen. Opletten geblazen bij haar.
En dan: een veulen kan zich qua formaat dan nog aanpassen aan de baarmoeder, maar ook botmassa is erfelijk bepaald. Dan kan je veulen nog aangepast zijn qua formaat, als de botmassa te zwaar en breed is om door het geboortekanaal te passen, krijgen ze een kleine zware prop er nog met veel moeite al dan niet uit.

En ik spreek uit ervaring. Door een paar x merries aangekocht te hebben die bij de vorige eigenaar of handelaar bewust ondoordacht gedekt zijn door niet passende hengsten. Die ofwel te groot, of niet te groot maar veel te zwaar waren voor de merrie.
En laat dat nu de merries zijn die in de geboorte hadden blijven steken zonder hulp. Dat waren helse bevallingen waarbij zonder hulp de kans groot was dat 1 of beide het niet overleefd hadden.

Ik wil dit enkel aanhalen omdat het hier en daar lijkt alsof het allemaal ‘geen kwaad kan’ en voordat mensen dit bewust zouden gaan proberen. Dat er wel degelijk zware risico’s aan verbonden zijn.
Ik ken ook combinaties van minipaard x arabier bvb die goed zijn gegaan. Maar dan wordt er ook extra naar de botmassa gekeken juist ivm dat geboortekanaal waar ze ook door moeten passen (al zou het eender hoe mijn keuze niet zijn).

Het was inderdaad een tikkeltje naïef om te denken dat het nooit zou gebeuren. Aan de jaren van ‘er gebeurt toch niets’, gaat wel eerst een moment vooraf dat iemand denkt: we zetten de shetmerrie bij de tinkerhengst. En daar is eigenlijk verkeerd bij nagedacht.
Maar ik ‘ken’ TS en ben wel zeker dat ze het beste voor heeft met haar paarden en dat deze kleine man een goede plek heeft om groot te worden waar nu wel voorzorgen genomen zullen worden.
We maken allemaal wel eens een keuze waarvan je achteraf denkt: dat had ik kunnen voorzien.

Blijf posten Tengeltje! Ik ben benieuwd naar zijn toekomst! Komt er een volgtopic?


Precies, ik denk dat wij als mini liefhebber goed weten hoe het fout kan gaan en je zulke kruisingen niet moet willen maken.

Voor nu is het fijn dat het allemaal goed gegaan is. Hopelijk groeit het veulen zonder problemen op.
Hier in de buurt loopt een shet x kleine fries, die is heel ongelukkig uitgegroeid.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:25

Er was een hele tijd terug ook een Shet x Arabier, hier was een heel topic over op bokt.

Leuk veulen TS! Benieuwd hoe hij uitgroeit!

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:56

Caitlin_K schreef:
Er was een hele tijd terug ook een Shet x Arabier, hier was een heel topic over op bokt.

Leuk veulen TS! Benieuwd hoe hij uitgroeit!

Ja volgens mij heet ze Lola , is ook een leuke

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:18

Wat is ‘ie schattig! Wat een leukerd zeg <3

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:49

en nog een foto update? hij is zo leuk.
En ik denk dat het fout had kunnen lopen nu wel genoeg aangehaald is.
Laten we gewoon genieten van Big Mac.

Daisdais02
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:21

Stille meelezer hier.

Wat een ondeugend hoofd heeft ie wel ontzettend schattig!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 16:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De kleine groeit lekker verder en blijft het gewoon fantastisch doen!

De kogel is wel door de kerk, we houden hem niet, tegen de tijd dat hij groot genoeg is om opgeleerd te worden, is onze jongste ook al bijna te groot voor hem, dus dan kan hij beter een plek vinden waar hij meer op zijn plek za staan. (Mocht iemand een leuke en unieke pony zoeken ;) )

Hij is nog iets kleiner dan mams, maar komt aardig in de buurt, drinken gaat nog zonder ook maar enige probleem, dus komt helemaal goed.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:26

Al dat haar, geweldig!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:10

Dat oor haar, :')
Zonde dat jullie hem gaan verkopen, maar begrijpelijk hoor, hopelijk krijgt hij een super plekje. <3

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 18:12

Ja, het tinker-haar is ruim aanwezig! Hij heeft ook best wat sokken. Heel leuk vind ik het zelf.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:18

Als ik plek had gehad, had ie wel bij mij gemogen als grotere menpony. Ik denk dat hij daar ook wel heel geschikt voor zou kunnen worden. En heerlijk al dat pluis. (Al gaat dat van mijn Shetlanders er morgen alweer af). :P

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 18:22

Ja, omdat hij enorm breed en grof gebouwd is, zou het volgens mij ook een heel leuke men-pony zijn in de toekomst (zelf men ik niet (meer))

Anoniem

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:26

Hij is echt leuk!

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:48

Wat een baard :')
Daar moet toch iemand voor vallen!

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:58

Wat een leuke pony!

Leuk kleurtje ook.

Jammer dat hij niet blijft was ook benieuwd hoe hij er straks uit gaan zien 8-)
Maar begrijp het wel hoor

Hoop dat hij een mooi leuk plekje krijgt!

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:00

Zwarte tinkers zijn de enige tinkers die ik niet heel lelijk vind (sorry :o ) en ik vind deze pony vanaf het begin al sympathiek. Leuk dat je het shet zo goed in hem terug ziet. Het is echt een leuke pony :j

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:11

Ik vind m leuk

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:15

Wat een heerlijke haarbal!

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:59

Wat een geweldig beestje!

aliida

Berichten: 19
Geregistreerd: 12-09-22
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:26

Wat een haar, heerlijk!

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:28

Echt, heel leuk! Hoop dat hij gauw een leuk baasje krijgt, volgens mij is het een buitenkansje, zo'n leukerd!

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Re: Totale verrassing… shet X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:22

Leuke update! Nog steeds een schattig beestje. Ben echt benieuwd hoe hij zal uitgroeien.

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:31

Leuke pony is dat, er is vast wel iemand die voor zo'n leukerd valt en hem wil kopen. :)