Kletstopic veulens 2022!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wortel115

Berichten: 2141
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:05

Zwarteheks dank je. Die laatste zijkant krijgt ook nog shade cloth aan de stal en ml wil het dak nog 4 meter verlengen naar voor zodat ook het hooi er droog onder kan staan.

Sensi doet het goed in de schrik training. Leuk zeg. Ik heb geen tips om haar wat voller te krijgen.

Anike

Berichten: 1949
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:47

Knappe Sensi!! <3

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:22

Wat ontzettend leuk die schriktraining :D

Wij zijn vandaag naar het bos geweest. Het had niet beter kunnen gaan. Ze stond super rustig op de trailer en zijn ook maar heel eventjes geweest. Met 45 min waren we weer thuis maar voor de eerste keer perfect. Ze vond het leuk! Dat is nog belangrijker Afbeelding

Anike

Berichten: 1949
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:04

Wat leuk zeg!!

Ik baal een beetje dat ik niet alles met Cartier kan doen wat ik graag zou willen. Ze staat met haar half zusje, die niet van mij is, samen op stal. Naja paddock, of land. Het wisselt af.
We hebben wel met de meiden samen gewandeld langs de weg, toen ze nog op een ander plekje stonden. Dat is nu niet meer te realiseren, de weg is te druk / vrachtwagens die hard rijden.

Als ze in de paddock staan, kan ik Cartier eruit halen en apart van der zusje poetsen/hoefsmid etc. Maar uit t zicht raakt de ander helemaal in paniek.
En dat terwijl ik graag meer met haar zou doen.

Ook schelen de meiden dik 2 maanden. Dus waar Cartier voorbereid wordt, zal haar zusje nog moeten wachten.. dilemma’s.

Even een andere vraag.. vanaf wanneer korten jullie de manen in? Ik vindt het verschrikkelijk zo lang! Maar om nu met 1,5 jaar oud al de manen af te knippen :Y)

wortel115

Berichten: 2141
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:47

Leuk naar het bos Isabel en wat een schattig snoetje heeft ze.

Anike waarom zou je de manen niet knippen als je dat wil? Ik knip bij Arie een halster stukje achter zn oren. Zijn manen zelf zijn nog niet erg lang.

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:57

Wanneer ik zin heb :D Dus soms gaat gelijk de sportcoupe erin, staan lange manen grappig en heb ik zin in ontklitwerk dan laat ik het gaan.

Mijn tweejarige (midden) loopt dus met een korte coupe en mijn barbiepony jaarling (rechts) met een wilde bos. Ben blij met de groei van Nim als ik het zo zie, naast de tweejarige is ze natuurlijk klein maar links is haar halfzus en daar is ze nu al duidelijk voorbij.
Afbeelding

Ik doe nog niet heel veel, maar kan haar pakken wanneer ik wil. Meeste is een beetje basis grondwerk (5 minuten) en basis verzorging.
Ik wil het wandelen wel weer oppakken, maar dat doe ik het liefste samen met een ervaren pony en haar moeder is helaas onverwacht overleden en nu heb ik er 3 staan dus met 2 weg vind ik vervelend voor de achterblijver.

Barbie varkentje <3 :')
Afbeelding

Anike

Berichten: 1949
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:17

Het is ook zeker zo dat ik het gewoon moet doen hoor! Maar vindt het nog zo ielig nekje, en dan die manen.. :Y)
Stukje achter de oren heb ik wel gedaan!

Op t moment staat ze er zo bij :+

Afbeelding

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:29

Ach wat sneu dat haar moeder is overleden. Ik was altijd wel een beetje verliefd op haar. Zo'n leuk dier. Sterkte met het verlies. Mooi dat je haar twee dochters nog hebt!

Ik knip bij Haley geen manen, een shetlander mag best lange lokken hebben. En zolang het niet van die lelijke dunne sliertjes worden, mag het blijven. Als jij wil knippen zou ik het gewoon doen. :+ Haley dr staart heb ik al wel een paar keer wat korter geknipt. Ik heb graag wat kortere staarten omdat ze er anders op gaan staan bij het liggen en opstaan.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:15

Wij laten de manen ook lang, past toch beter bij een Arabier. Wel haal ik met de tondeuse het stukje achter de oren weg. Worden ze lekker mak van en het is een stuk strakker dan knippen :)

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 05:21

ZwarteHeks schreef:
Sensi is aan de magere kant op het moment, hebben anderen hier last van met hun jaarlingen? Ik krijg haar maar niet dikker. Je kan haar ribben in stilstand zien. Ik zou wel echt meer vlees erop willen zien voordat ze dalijk weer de winter in gaat.


Mijn jaarling was afgelopen voorjaar wat aan de spichtige kant. Ik denk dat mijn hooi te mager was en achteraf gezien had ik misschien meer alfalfa en wat brok bij moeten voeren. Wat voor je Sensi nu?

Voorjaar
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal met jullie jaarlingen doen! Hebben jullie ook wel eens dat je leest wat anderen doen en dan gaat twijfelen of je achter loopt? Ik heb bijvoorbeeld nog geen schriktraining gedaan en nog niet veel gewandeld. En bij de appaloosas / quarter horses is het gebruikelijk dat je jaarlingen rustig longeert (zodat je op wedstrijd aan de longeer proefjes mee kunt doen) maar ik voel me daar niet prettig bij dus dat kent Tulip nog niet. Wel zijn we al op wedstrijd geweest (voor een soort keuring), en we kunnen trailer laden, wassen, scheren, wat grondwerk. Er zijn gewoon zo veel dingen die je kunt doen, soms moet je gewoon keuzes maken.

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:42

Ik heb zelf niet perse direct het gevoel dat ik achterloop. Vooral omdat ik juist denk dat mensen misschien wat te snel met paarden gaan (in algemeenheid). Ik sta erom bekend dat ik heel langzaam train. :D Wat jij nu doet met Tulip doe ik ook met Haley. Voor mij is dat voor nu meer dan genoeg, maar ik kan me voorstellen dat als je om je heen mensen ziet longeren enzo dat het toch voelt alsof je achterloopt. Je moet toch een beetje je eigen pad maken met je eigen paard. Elk paard is anders en elke situatie ook.

Gisteren zijn er door een vriendin foto's gemaakt van onze grondwerk-sessie. Dan zie je dat ik vooral nog stil sta en kriebel. :D Zij zei gisteren ook dat ik al best iets meer dan alleen kriebelen mag vragen ook omdat Haley het heel leuk vind. Wat dat betreft is iemand aan de zijkant soms wel heel handig en leuk.

Afbeelding
Afbeelding

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 04:22

Valegro is ook al mee op wedstrijd geweest! Gewoon aan de hand geshowd, six feet on the ground heet het. In de verdere proefjes moet je daar inderdaad ook een rondje links en dan een rondje rechts aan een lang touw draven (aka longeren). Wij hebben alleen de makkelijkste proefjes gedaan, dat is meelopen, halthouden, en achterwaarts gaan.
Was meer voor de ervaring met de trailer en vreemd terrein dan om echt te showen natuurlijk.

Maar Valegro kent ook beenbeschermers, heeft wel eens een zadeltje op gehad, dekentje, een keer door de longeerbak gedraafd etc. Is alleen maar goed als ze veel kunnen zien en meemaken zonder dat ze echt hoeven te werken.

Wij doen dat ook echt niet iedere dag ofzo, heb hem vandaag toevallig bij een vriendin thuis afgedropt om haar paard gezelschap te houden omdat haar gezelschaps pony even in training gaat. Maar dat was de eerste keer dat ie een halster omhad sinds de keer dat ie meegeweest is op wedstrijd een paar maanden geleden denk ik :')

Oh wacht nee, paar weken geleden was ie ontsnapt en moest ie ook even een halster om :D
Afbeelding
(Volgens mij issie ook al iets minder overbouwd aan het worden?! )

Mooie foto’s Isabel!
En juniper wat is Tulip gegroeid zeg! :oo ook veel lichter geworden of niet?

Mer1980

Berichten: 18916
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:23

Lekker toch dat je wat met je veulens / jaarlingen doet, heb je straks veel profijt van. Ik moet dat ook weer wat meer oppakken.

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:40

Libera schreef:
En juniper wat is Tulip gegroeid zeg! :oo ook veel lichter geworden of niet?


Ja, de zwarte benen zitten nu vol met witte vlekken :( Ik denk dat ze uitendelijk helemaal wit met zwarte stippen wordt, met misschien hier en daar wat grijs.

Wat voor wedstrijden zijn dat precies? Speciaal voor jonge paarden?

Eind september kan ik misschien nog een keer op wedstrijd gaan en dan wil ik eventueel trail in hand en showmanship mee pakken. Ik doe met Tulip niet echt wedstrijd gericht 'trainen', ik ben er maar 2 keer per week en dan doe ik een keer borstelen + gras eten en een keer borstelen +grondwerk/stukje wandelen/clicker training. Maar dan nog stelt het niet zo veel voor. Laatst stonden er wat tonnen in de bak en toen zijn we daar wat rondjes omheen gelopen. Of we werken vijf minuten aan 'stil staan zonder te draaien'. Ik merk dat dat soort interacties voldoende zijn om op wedstrijd het gewenste resultaat te behalen op deze leeftijd :P

SimonDesteny

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:45

Kom dit topic net tegen, en meld me ook graag, beter laat dan nooit toch? :+

Leuk om te zien hoe ze zich nu ontwikkelen tov het dikke buiken topic waar ik een aantal uit herken!

Onze zwarte parel groeit momenteel enorm hard..
Ze is als jaarling nu even groot als onze 5 jarige, die uit dezelfde moeder komt.
Haar moeder ben ik dit jaar helaas verloren bij de bevalling, evenals het veulen. -O-

Ze doet me zo aan haar denken, ze heeft precies hetzelfde karakter, dezelfde nieuwsgierigheid, dezelfde trekjes. Ze groet me elke morgen met een hinnik zodra ze maar door heeft dat ik in de buurt ben, precies zoals haar moeder.
Ze staat bij ons aan huis en loopt samen met haar half zus, en ook haar half broer staat hier aan huis.

1 achterbeen had last van een identiteitscrisis :+
Lang gedacht dat deze zwart zou worden, gezien het steeds donkerder werd.
Maar dit is nu schimmelkleurig geworden.

Illusion - geb. 23 april 2022

Afbeelding

En nu als jaarling, ik ben zo enorm blij met haar <3

Een goede vriendin kwam langs om wat foto's te maken, dus van haar ook meteen wat plaatjes geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 05:25

Dat is wel een hele mooie jaarling zeg! Wat erg dat je de moeder verloren bent :( Hopelijk kan Illusion de pijn wat verzachten. Wat zijn de plannen met haar, dressuur?

Ik heb Tulip vandaag gemeten en ze is weer een heel stuk gegroeid. In april was ze al 5 cm gegroeid nadat ze een paar weken op de nieuwe (huidige) stal stond, en sinds die laatste meting eind april is er alweer 10 cm bij gekomen. Ze is nu 144 cm groot (schoft).

SimonDesteny

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:44

In het begin vond ik het wel heel moeilijk, in alles deed ze me zo denken aan haar moeder.
Maar nu vindt ik dat alleen maar mooi, en kan ik er weer naar kijken met een lach ipv een traan.

De plannen zijn om haar net als haar halfzussen en broers allround op te leiden.
En misschien nog een keer mee te fokken, al twijfel ik daar nu nog wel heel erg over want ja.. wat als..
Ze doen het allemaal erg goed in de sport, 2 lopen/liepen tussen de paarden.
Ons eerste fokproduct zagen we kort na verkoop terug in de internationale springring.
Van haar eerste GP winst hebben wij een mooie foto gekregen. :o
Later liep ze in het 1.20 tussen de paarden. Nu ben ik haar helaas uit het oog verloren.

Een halfbroer is ook verkocht, en de rest loopt nog bij ons aan huis.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe zij straks is als 3 jarige, maar voor nu genieten we vol op van onze clown. :D
Het is gewoon een ontzetttend fijne merrie, ze geniet enorm van aandacht, staat overal met haar neus vooraan.
Staat graag aan het hek te kijken bij de verbouwing, alle apparaten etc. die daarbij gebruikt worden en kabaal maken maakt haar helemaal niks uit.

Die heeft een flinke groeispurt Juniper!
Ze voelt zich goed op haar nieuwe plek :)

wortel115

Berichten: 2141
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:45

Wat een mooie merrie is Illusion! Jammer van de moeder.

Isabel dat is toch ook prima. Als het voor jou werkt om langzaam te trainen doen dan. Je hebt helemaal gelijk in wat je zegt. Ieder maakt zijn eigen pad. Ik vind het fijn dat Atari basis handelingen kent en het wandelen vinden we gewoon leuk. En dat is ook gewoon maar 1x per week een minuut of 10. En ook gemakkelijk ze staan aan huis en Atari is erg mensgericht dus zelfs als ik gewoon poep aan het scheppen ben of hooi voeren of wat dan ook dan is Atari daar ook. Hij vind het gezellig.

Anike

Berichten: 1949
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:48

Even een vraagje..

Cartier is de laatste keer dat ze verplaatst is van landje, in de trailer over de voorstang gegaan.
Eenmaal op t landje waar ze moesten komen te staan (Cartier en der half zusje) was het daar neerzetten niet helemaal gegaan zoals gepland.
Andere merrie ging door het draad enzo, dus moesten ze weer weg van die plek.

We hebben Cartier en die ander samen in een 1,5 paards trailer gezet, zonder voor en achter stang, en los. Het ging om een stukje van nog geen 5 min, lopend was een drama, drukte van vrachtwagens en weinig berm. (Ik hou niet van jonge dieren zovaak verplaatsen, maar hier was meer gras voor ze.)

Nu ben ik bang, dat ze dus gaat blijven proberen om over die stang te gaan voor.
Zeker als ze straks alleen moet.
(De planning is, dat ze voorjaar 2024 naar een definitieve plek gaat, zonder de andere merrie).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:20

Ik vervoer jonge paarden altijd los… kun je haar niet gewoon weer los erin zetten?

Gitana

Berichten: 2715
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:04

Roos is vervoerd in een 2 paards trailer zonder stangen, los erin.
Dat ging heel goed en dat zou ik ook adviseren.

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:30

Zonder stangen is echt link i.v.m. constructiekracht en ook kogeldruk. In een noodsituatie met kleine afstand snap ik, maar ik zou dat niet standaard doen.

Ik zou kijken of je een vrachtwagentje kan regelen voor de rit alleen en daarna oefenen met ontspannen op de trailer staan en omgaan met vaststaan.

wortel115

Berichten: 2141
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:31

Ik zou ook zonder stangen niet doen. Kan ze met een braaf rustig vriendje op de trailer?

Anike

Berichten: 1949
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:32

Ze stond met dat andere merrietje, en die is het gewent.

Ik ben ook niet van vervoer zonder stangen hoor!
Maar om haar los te laten staan?

Een ander paard mee die braaf is, dat is idd wel een idee..

Of gewoon ook even oefenen met een trailer erin enzo

wortel115

Berichten: 2141
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:18

Arie is aan het leren netjes op de wasplaats te staan. Eerder vond hij dat niks met de rubber matten op de grond. Zetten jullie je jaarlingen al vast? Arie heeft met 3 maanden oud een ongeluk gehad met als gevolg een hersenschudding. Uiteraard zijn we bij de dierenarts geweest en hij lijkt helemaal goed nu, maar ik ben toch een beetje huiverig om het vast zetten te oefenen. Ik ben bang dat mocht hij gaan hangen hij misschien sneller iets kapot maakt of zit ik me nu zorgen te maken om niks? Er was namelijk niks te zien op de röntgenfoto’s.
Afbeelding
Afbeelding