Kletstopic veulens 2022!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:23

@Jelske, Okee interessant! En dat is nu helemaal weer rechtgetrokken? Ja de hoefsmid komt hier nu tegenwoordig elke maand, het groeit zo hard 8)7 Ze is ook wel op tijd gecorrigeerd hoor, vroeg me alleen af hoe zich dat bij andere paarden ontwikkeld heeft nu we een jaar na geboorte zijn :) Bij Roos zie je het nog wel (linksvoor, haar witte hoefje, groeide wat steiler dan rechtsvoor), maar ze zakt wel even ver door in de benen en de hoeven beginnen nu ook breder te worden.

@JameyDL wat een droompaard <3 Ik zou echt graag een valkje erbij willen!

@meaondera Mooie foto's! <3 Minthe ziet er mooi uit zoals altijd. Ook wel leuk dat je straks als je terug bent uit Canada goed kan zien hoe veel ze veranderd is. Als ik er langs rij stuur ik je een foto :D

@Isabel_k wat vervelend voor je merrie. Heb je al eens een spray geprobeerd? Misschien heel simpel maar dat werkt hier wel goed tegen allerlei vliegbeesten.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:14

Ik heb alle sprays van mijn eerste eczemer nog. Daarnaast smeer ik haar in met hertshoornolie want ze is zwart en dat stinkt enorm. Ik moet zeggen dat het ook wel een dametje is dat alles al snel erger vind dan dat een gemiddeld paard zou vinden :+

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:51

Het is rustig in het topic maar goed de meeste 2022 veulens zijn dan nu ook jaarlingen.

Atari heeft gisteren zijn eerste vaccinatie gehad. Hij was super braaf. Er was niemand thuis om te helpen maar hij bewoog niet eens. Het is trouwens niet de eerste injectie die hij kreeg op 3 maanden oud had hij een hersenschudding opgelopen dus hij vond deze spuit een eitje met de kleine naald.

Snachts staat hij nu in zijn eigen stal maar wel naast mama nog. Vandaag zijn zn manen en staart geborsteld. Ok dat doe ik bijna elke dag en er zit ook antiklit in want Arie rent graag door de bosjes met prikkelballen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18895
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:27

Knappe brave vent is het!

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:35

Dat doet hij dan zeker netjes wortel115 :)

Drinken jullie jaarlingen ook zo ontzettend veel? Roos drinkt echt dubbel zoveel als haar mama

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:29

Atari is inderdaad braaf maar we doen ‘veel’ met hem. Veel tussen haakjes want dat is simpelweg iedere dag aanraken, knuffelen, borstelen, voetjes op tillen of een klein stukje wandelen en dan niet alles tegelijk maar zo maar 1 of 2 kleine dingen per dag.

Atari drinkt in de nacht goed uit zn emmers in de stal maar niet meer dan Jazz in haar stal. Is het warm bij jullie Gitana? Misschien dat ze daarom meer drinkt? Wij hadden nachtvorst.

mirriejj

Berichten: 3605
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:33

Hier merk ik eigenlijk geen overmatig drinken.

Atari doet het goed he! Blue is ook al vanalles gewend. We doen af en toe eens wat met hem.

Gisteren mocht hij mee als handpony naar het water.
Afbeelding
Afbeelding

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:52

O het water is ook wel heel leuk. Hier helaas geen water dichtbij genoeg om naartoe te rijden. Wel een kudde kangaroes vlakbij de paddock. Jazz vind het altijd gezellig als ze voor ons uit gaan naar een andere paddock.

Anike

Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:59

Hoi!!

Mag ik me ook aansluiten bij jullie?

Ik heb sinds augustus 2022 de knappe (als zeg ik het zelf) Cartier du Bois, geboren 20-3-2022. Haar naam zegt het al, ze komt bij Stoeterij du Bois vandaan, en heeft Cassanova du Bois als vader.

Ik ben stapel verliefd op dit lieve dier <3 :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:55

Wat leuk om te zien wat jullie allemaal al doen! Ik doe inderdaad ook al best 'veel' met Haley. En dan inderdaad voornamelijk de basisdingen waarvan ik vind dat elk paard - ongeacht leeftijd - dat gewoon moet kunnen.

Maar ik probeer onze grondwerksessies wel steeds een beetje uit te breiden. Zo kan ze nu al keurig naar alle kanten haar benen overzetten en haar hals laten zakken als ik dat vraag. Zeker dat laatste is echt een favoriete oefening van mij omdat ze dan automatisch adrealine laten zakken (en dus endorfines aanmaken). In stressvolle situaties kan je dan altijd terug grijpen naar deze oefening.

JameyDL

Berichten: 211
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:20

Anike schreef:
Hoi!!

Mag ik me ook aansluiten bij jullie?

Ik heb sinds augustus 2022 de knappe (als zeg ik het zelf) Cartier du Bois, geboren 20-3-2022. Haar naam zegt het al, ze komt bij Stoeterij du Bois vandaan, en heeft Cassanova du Bois als vader.

Ik ben stapel verliefd op dit lieve dier <3 :D

[ [url=m/m5AbN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aqs3ol.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nQY6vU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kyufPm.jpg]Afbeelding[/url] ]


oehh wat een knappie! Ik heb ook een valkje aangekocht mijn is van krem, hoop met haar een beetje allround de eventing in te kunnen gaan :o heb je al plannen met die van jou? die van mij heeft alleen heeft ze nog niet heel veel voorpluk dus hoop dat dat nog een beetje komt, kan het moeilijk stimuleren. Ze is al wel echt een grote dame. Ben zelf echt een beetje verliefd geworden op het kleurtje en had het geluk dat een oud rijverenging maatje een nieuw huisje voor haar zocht!.

JameyDL

Berichten: 211
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:24

Isabel_k schreef:
Wat leuk om te zien wat jullie allemaal al doen! Ik doe inderdaad ook al best 'veel' met Haley. En dan inderdaad voornamelijk de basisdingen waarvan ik vind dat elk paard - ongeacht leeftijd - dat gewoon moet kunnen.

Maar ik probeer onze grondwerksessies wel steeds een beetje uit te breiden. Zo kan ze nu al keurig naar alle kanten haar benen overzetten en haar hals laten zakken als ik dat vraag. Zeker dat laatste is echt een favoriete oefening van mij omdat ze dan automatisch adrealine laten zakken (en dus endorfines aanmaken). In stressvolle situaties kan je dan altijd terug grijpen naar deze oefening.


Ik ben van mening dat hoe eerder ze aan dingen gewend raken hoe makkelijker het dalijk is als je er in het "echt" aan wil beginnen. Dus alle stapjes helpen, natuurlijk moet je ze op jonge leeftijd ook lekker paard laten zijn en laten opgroeien maar dat uurtje waar je met ze bezig bent zo jong moet prima kunnen van de 24 uur in een dag :o

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:02

Anike mooie merrie!

Ik vind het ook fijn als ze jong al dingen leren. Arie gaat ook braaf achterwaarts op lichte druk. Vooral soms handig als hij wel erg dichtbij komt staan. En ik wil ook graag dat hij naast me loopt aan het touw dus niet half achter me mee getrokken wordt. Pas hebben we dus ook geoefend met een barrel ik ga links naast staan en Arie loopt zelf rechts erom heen gewoon aan een los touwtje.

Kimmsel

Berichten: 831
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:05

JameyDL schreef:
Isabel_k schreef:
Wat leuk om te zien wat jullie allemaal al doen! Ik doe inderdaad ook al best 'veel' met Haley. En dan inderdaad voornamelijk de basisdingen waarvan ik vind dat elk paard - ongeacht leeftijd - dat gewoon moet kunnen.

Maar ik probeer onze grondwerksessies wel steeds een beetje uit te breiden. Zo kan ze nu al keurig naar alle kanten haar benen overzetten en haar hals laten zakken als ik dat vraag. Zeker dat laatste is echt een favoriete oefening van mij omdat ze dan automatisch adrealine laten zakken (en dus endorfines aanmaken). In stressvolle situaties kan je dan altijd terug grijpen naar deze oefening.


Ik ben van mening dat hoe eerder ze aan dingen gewend raken hoe makkelijker het dalijk is als je er in het "echt" aan wil beginnen. Dus alle stapjes helpen, natuurlijk moet je ze op jonge leeftijd ook lekker paard laten zijn en laten opgroeien maar dat uurtje waar je met ze bezig bent zo jong moet prima kunnen van de 24 uur in een dag :o


Dat is ook precies de reden dat mijn jaarling naast haar moeder mee op trektocht gaat volgende week. Dan eord het maar alvast normaal dat we samen op pad zijn, dat vergeet ze haar hele leven niet meer. :)

Vandaag ook weer geoefend.
Afbeelding

Tevens was het vandaag ook eerste keer bewegen met longeersingel om, maar ze vind het geen probleem. :o
Afbeelding

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:32

Zo ontzettend leuk om te zien dat jullie met zijn drieën op pad kunnen!

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:00

Zijn jullie veulens/jaarlingen zo rustig dan dat ze mee kunnen over de weg? Ik ga morgen Jazz even rijden en ga Atari meenemen. Maar Atari is best druk en wil graag rennen/bokken/steigeren als hij mee gaat op buitenrit? Hoe doen jullie dat. Korte stukjes oefenen tot dat ze braaf en rustig zijn en dan steeds langer? Draven en galopperen jullie ook dan?

Caily

Berichten: 12521
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:08

Ik ben begonnen met wandelen aan de hand. Met de 2022 nam ik mijn 2020 paardje mee als voorbeeld. In 2020 heb ik beide guppies samen mee genomen als steun aan elkaar. Ik heb ook een volwassen merrie, maar vertrouw niet helemaal op haar reactie als een jonkie gek zou gaan doen. Terwijl ze als ze iets verder zijn, en nu met beleren van de 2020 generatie, een ideaal voorpaard is. Alledrie gaan ook als handpaard mee naast haar.

JameyDL

Berichten: 211
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:23

Jammer genoeg kan ik zelf nog niet heel veel met haar doen (die van mij) i.v.m ze nu nog in een opfok staat met 20 kleuters en als je er eentje aait word je belaagd door 5 snoetjes. dus wat poetsen en aaien is waar het nu een beetje ophoud. Gelukkig en toevallig heeft een oud stal genootje tegelijk met mij een jaarling gekocht wel hengst, en heeft ze die prive op een grote wei staan met een paar shetjes. Als het weer het toelaat rond de herfst gaan daar de balletjes vanaf en kan die van mij erbij komen staan :o. En kunnen ze ook als ze rond de 3 zijn naar onze "vaste stal" gaan als een duo lijkt me wel heel leuk en ook handig.

Anike

Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:51

JameyDL schreef:
Anike schreef:
Hoi!!

Mag ik me ook aansluiten bij jullie?

Ik heb sinds augustus 2022 de knappe (als zeg ik het zelf) Cartier du Bois, geboren 20-3-2022. Haar naam zegt het al, ze komt bij Stoeterij du Bois vandaan, en heeft Cassanova du Bois als vader.

Ik ben stapel verliefd op dit lieve dier <3 :D

[ [url=m/m5AbN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aqs3ol.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nQY6vU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kyufPm.jpg]Afbeelding[/url] ]


oehh wat een knappie! Ik heb ook een valkje aangekocht mijn is van krem, hoop met haar een beetje allround de eventing in te kunnen gaan :o heb je al plannen met die van jou? die van mij heeft alleen heeft ze nog niet heel veel voorpluk dus hoop dat dat nog een beetje komt, kan het moeilijk stimuleren. Ze is al wel echt een grote dame. Ben zelf echt een beetje verliefd geworden op het kleurtje en had het geluk dat een oud rijverenging maatje een nieuw huisje voor haar zocht!.


Dankjewel!
Ik wil er vooral van genieten. Af en toe een wedstrijdje. Heb al een meisje die straks ook met haar aan de slag gaat. Die groeien nu samen op.

Hier ook graag veel ervaringen opdoen op jonge leeftijd! Heel fijn!

Kimmsel

Berichten: 831
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:27

wortel115 schreef:
Zijn jullie veulens/jaarlingen zo rustig dan dat ze mee kunnen over de weg? Ik ga morgen Jazz even rijden en ga Atari meenemen. Maar Atari is best druk en wil graag rennen/bokken/steigeren als hij mee gaat op buitenrit? Hoe doen jullie dat. Korte stukjes oefenen tot dat ze braaf en rustig zijn en dan steeds langer? Draven en galopperen jullie ook dan?


Mijn veulen was na de eerste paar maandjes al voor de duvel niet bang meer, dus heb het op een dag gewoon gedaan. :+ In het begin schrok ze nog van fietsers die langsrazen, maar dat went snel genoeg en ze bleef netjes bij moeders in de buurt. Ik kan ook draven en galopperen, al is het in galop wel wat lastiger jongleren met lijnen, teugels en dat soort dingen. :Y)

Als je het nu zou gaan oefenen zou ik gewoon korte stukjes pakken waarbij je in je achterhoofd houdt dat je een veilige route kiest (een fietspad bijvoorbeeld, of een rustige weg). Doe een lange lijn aan je jonkie, zodat hij wat marge heeft voordat je los moet laten. Eventueel oefen je eerst wat in de rijbak of bijvoorbeeld op het weiland. Dan kun je alvast een testrun doen. Ik heb ook vaak voor de veiligheid een telefoonnummer aan het halster hangen, mocht ie wel losbreken dan kan de vinder je bellen. Is gelukkig nog nooit nodig geweest.

Het fijne is dat je hier wel hele makke paarden van krijgt. Ik denk zomaar dat het zadelmak maken van Nareya geen problemen gaat opleveren. En daarnaast vind ik het zelf ook fantastisch om zo op pad te zijn. :D

Dit was eventjes terug toen ik ze in de trailer had meegenomen om te gaan zwemmen in een dieper meertje.
https://www.facebook.com/reel/1775178226231902

En dit was afgelopen dinsdag, de eerste keer aan de wandel met longeersingel om (geen probleem) en ook de eerste keer onder een tunneltje door.

https://www.facebook.com/reel/942583750157399

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:55

Kimmsel dank je voor de tip. Een lange lijn is een goed idee. Ik was niet van plan om gelijk de weg op te gaan. We wonen aan een smalle weg (als er een tegenligger komt moet je de berm in) maar er mag wel 100 gereden worden. Dus ik begin op het pad door de grote 200ha paddock en ik zelfs eerst met de auto alle andere ingangen dicht doen zodat mocht hij loslopen alleen terug kan de werf op. Arie is wel grote landbouw machines gewend die rijden de hele dag langs zijn wei en komen soms zelfs in de wei om hooi te voeren. Op onze kleine wandelingen gaan we ook gewoon langs ze.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:16

Haley is toen ze nog bij haar moeder stond een keer met mij, haar moeder en toenmalige eigenaresse gaan wandelen. Super leuk. Een week later ben ik met mijn moeder en Haley+moeder hetzelfde stuk gaan lopen. Vond ze vooral erg leuk.

Afbeelding (Hier 5 maanden ongeveer)

En toen ze net bij mij stond was ze heel erg nieuwsgierig wat er buiten het hek gebeurde en heb ik haar gewoon een keer meegenomen. We zijn voor het hek van stal gebleven en dat vond ze erg leuk. Een paar dagen later zijn we verder gegaan en zo heb ik dat uitgebouwd. Nu wandelen we heel gemakkelijk overal heen.

Zo pikten we laatst mijn moeder op op het station :D

Afbeelding

Volgende week gaan we voor het eerst een stukje met de trailer naar een bos. Het is nog geen tien minuten rijden en heel rustig, dus een perfecte eerste uitje. Zeker omdat ze op de trailer makkelijk is.

mirriejj

Berichten: 3605
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:45

Hier wou blue er ook wel eens voor schieten. Maar mijn partner zette hem rustig terug op de plek achter myqey en op het laatst bleef hij ook netjes daar lopen met een losse lijn.

Dit was zijn eerste moment in het water.

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:22

Isabel leuk naar het bos.

Leuk die uitjes met Bleu.

Hier is het nog niet gelukt om Atari mee te nemen. Ik had niet veel tijd om te rijden want ml kon maar even de jongste meenemen met zn werk. Dus maar snel even alleen met Jazz gereden.
Atari is over een paar dagen 9 maanden dus vandaag alvast zn wormenkuur gekregen. Ik heb hem gemeten met zo een lintje en zou ongeveer 285 kilo zijn en 140 cm of 13.3hh. Zoals verwacht was hij gewoon braaf met de wormenkuur. Hij vond het meetlintje even spannend want ml trok dat zonder waarschuwing gewoon om zn buikje. Gelukkig deed hij alleen maar een paar stapjes naar voor. Dit is een hoofd na de wormenkuur echt heel blij kijkt hij niet.

Afbeelding
Afbeelding

ZwarteHeks

Berichten: 616
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:54

@wortel115
Wat is Atari braaf zeg met de vaccinatie en wormenkuur! Luchtige stal ook, wat leuk! :D

@mirriejj
Wat gaaf zo als handpaard meenmen! Worden ze zo mak van, ga je later zoveel profijt van hebben.

@Anike
Welkom! :D Knappe halfzusje van Sensi <3

@Isabel_k
Ook al goed bezig met grondwerk!

@Kimmsel
Ook al een handpaard! Jeetje wat braaf, is dat niet lastig soms met fietsers of scooters?

Gisteren een schriktraining gedaan met Sensi, zo braaf! Ze wilde alleen de waterbak niet in, ze haat water door het vele wassen denk ik :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sensi is aan de magere kant op het moment, hebben anderen hier last van met hun jaarlingen? Ik krijg haar maar niet dikker. Je kan haar ribben in stilstand zien. Ik zou wel echt meer vlees erop willen zien voordat ze dalijk weer de winter in gaat.