Afgelopen zondag was er het NK Arabieren op het Green Valley Estate in Deurne. Dit is een show in de hand waarbij de paarden worden beoordeeld op type, hoofd en hals, lichaam en bovenlijn, benen en beweging. De paarden komen eerst allemaal de ring in waarbij ze om de jury heen stappen. Vervolgens gaat iedereen weer de ring uit en is het tijd voor een individuele ronde. Je komt hierbij in draf de ring in, maakt (ongeveer) anderhalve ronde, om daarna voor de jury op te stellen en als laatste nog een klein stukje te stappen.
Als eerste was Galaria aan de beurt. We hadden haar eigenlijk bijna niet meegenomen. Dit werd ons afgeraden door een kennis, omdat deze haar niet zag winnen en ze al eerder dit jaar een zilveren medaille had. Uiteindelijk zijn we eigenwijs geweest en hebben we haar op vakantie toch nog ingeschreven, onder het mom van ervaring opdoen. Maar omdat we zo laat pas de beslissing hadden genomen, hadden we haar natuurlijk ook niet van tevoren keuringsklaar gemaakt

En toen was het zover, op stal stond Galaria heerlijk rustig. Alle aandacht vond ze maar wat leuk. Uiteindelijk haar over gegeven aan de voorbrenger en zelf plaatsgebonden om haar aan te moedigen. Galaria moest als een na laatste de ring in. En wat deed ze het super

Daarna was het de beurt aan Liberté. We hadden hem voor onze vakantie al naar de voorbrenger gebracht zodat hij en zijn moeder op een goed voerschema bleven staan. De merrie stond namelijk wat te licht en als wij op vakantie zijn blijven ze 24/7 buiten en is gericht bijvoeren niet zo makkelijk. De voorbrenger was zeer te spreken over Liberté en we dachten dat een medaille er zeker wel in moest zitten. Dat was ook tegelijkertijd mijn grootste angst, want volgende week wordt hij geveild en het is natuurlijk interessanter als hij een winnaar is.
De klasse was megasterk, met in totaal 9 veulens die meededen. Wij waren halverwege de klasse. Eén van de veulens voor ons scoorde 90.40, dat moesten we dus zien te toppen, maar dat zou wel ontzettend moeilijk worden. Maar Liberté deed het gewoon. Hij kwam vol energie en arrogantie de ring in, bleef maar dansen en ook met het opstellen stond hij als een huis. Wat ben ik ontzettend trots op mijn kleine baby

Van Liberté heb ik helaas geen foto's in de ring, maar om jullie een idee te geven heb ik 1 van de verkoopfoto's toegevoegd