Ik weet niet of het goed staat, maar ik moet het even van me afschrijven.
Dit wordt geen vrolijk topic, dus als je hier gevoelig aan bent, beter niet verder lezen...
Sommigen van jullie hebben meegevolgd in het drachttopic
[KS-MK] Worden het gouden veulens? Of toch vlekjes?
Na een dracht van 321 dagen werd ons vuurrode merrieveulentje geboren.

Gek doen met mama

Zo lang naar uitgekeken. De ouders op voorhand volledig DNA laten testen, al die maanden wachten. En dan wordt ze ineens na 6 weken zo bruut van ons afgenomen

Ze was prachtig en groeide enorm snel. Ik schrok er telkens van hoe groot ze al was. En dat voor een veulen die vroeg geboren was! Ze blonk, had een gespierde poep (we grapten telkens dat ze meer een quarterpoep dan arabierenpoep had

Woensdag 20 juli (ze was de dag ervoor net 6 weken geworden toen het zo extreem warm was.)
Ik ging om 16u Qiyara en mama Dabia op de weide gaan laten. Om 18u keek ik nog eens op de camera en zag ik dat ze elkaar aan het kroelen waren en dat ze even naar de stal gestapt waren om te schuilen voor de dazen.
Om 20.30u ging ik gaan voederen en kwam Qiyara nog samen met haar mama van helemaal achteraan de weide zelf naar de stallen gestapt. Ze wou haar korreltjes niet uit mijn hand eten, wat ik vreemd vond. Ineens zakte ze in elkaar en begon ze te rillen. Ik voelde dat haar beentjes en neusje koud hadden dus ik belde meteen de dierenarts. De dierenarts was hier om 21u, precies een halfuur nadat ik hem belde. Maar het was helaas te laat. Om 20.55u, 5min voor de dierenarts er was, is Qiyara overleden

We waren allemaal in shock. Wat was er net gebeurd? Hoe kon dit zo snel gaan? Ze was gezond, gespierd, blonk,...
Mama Dabia probeerde haar nog wakker te likken en keek me in paniek aan.
We hebben Qiyara nog tot de volgende dag bij haar laten liggen, zodat ze de tijd had om afscheid te nemen. Ze heeft heel de nacht bij haar kind liggen waken

Meteen na haar overlijden hebben we beslist om autopsie te laten doen. Ik moest en zou weten wat de oorzaak was. Ook uit veiligheid voor de andere paarden. Helaas was het hier in België net feestdag en moesten we heel wat rondbellen om uiteindelijk de juiste mensen in de dierenkliniek te bereiken. Donderdagmiddag 21 juli hebben we haar in de dierenkliniek binnen gebracht en vrijdagochtend zijn ze met de autopsie begonnen.
Voorlopig hebben we nog steeds geen diagnose. Eind komende week zou ik een voorlopig verslag ontvangen, maar het is voor hun nog niet duidelijk wat de oorzaak was voor het plots overlijden. Ik zal in dit topic de updates posten als ik meer nieuws heb.
We zijn er volledig kapot van. Ik heb enorme angsten sinds Qiyara overleden is, ik ben zo bang dat mijn andere dieren ook ineens gaan doodgaan

Het ergste was om het aan mijn dochtertje v 6j te vertellen

Ik heb een afscheidsfilmpje van haar gemaakt, ik hoop dat jullie het ook kunnen openen, want ik weet niet hoe ik het hier moet plaatsen.
https://vm.tiktok.com/ZMNVE7uho/?k=1