Redbull, van pechvogel naar stoere jaarling!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Redbull, van pechvogel naar stoere jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 10:40

Waar zal ik beginnen..

Op 9 September 2021 kwamen er 2 veulens bij ons aan op stal, net weg gehaald bij mama & zo schuw als wat.

Mijn vriend en ik zijn verliefd geworden op één van die twee, dus ontmoet mijn nieuwe aanwinst.

Redbull JK
Incognito x Galaxie
Hengstveulen van 24 April 2021.


Afbeelding
Afbeelding


Op 13 September hebben wij hem officieel gekocht en was hij echt van ons. Súper blij met hem natuurlijk!
Hij stond lekker bij mijn merrie op stal en ik kon iedere dag met hem knuffelen. Inmiddels kon hij netjes mee lopen aan een halster, voetjes geven & borstelen was absoluut geen probleem :D

Afbeelding

Helaas op 20 November belde mijn staleigenaresse op.. Of ik naar stal wilde komen want Red voelde zich niet zo lekker.. Ik trof hem zo aan op stal :(

Afbeelding

Gelijk de dierenarts erbij gehaald, conclusie; totaal geen darm geluiden meer, onderkoeld en uitgedroogd..
De dierenarts heeft hem pijnstillers, darmverslappers en een halve liter vocht gegeven, hierdoor voelde hij zich iets beter. We zijn wel blijven stappen voor de zekerheid!

Helaas ging hij na 3 kwartier weer achteruit, dierenarts opnieuw laten komen, dubbele dosis pijnstillers, parafine en darm verslappers.. Als dit niet werkte was de enige oplossing inladen en naar de kliniek..

Het was inmiddels bijna 1 uur snachts en het ging nog niet beter. Hij gooide zichzelf op de grond en bleef op zijn rug tegen de wand liggen.. Ik inmiddels goed in paniek want hij wilde niks meer..

We hebben hem ingeladen en mee genomen naar de kliniek in Bodegraven. Tijdens de echo had hij zoveel pijn dat hij zich daar op de vloer liet vallen :n

Conclusie, een invaginatie zoals ze dat noemen.. Zijn dunne darm was in de dikke darm geschoven en de blinde darm in de dunne.. Daarboven op had hij een scheur in zijn darmwand, een draai in de dikke darm en zand in zijn maag |(

We hadden twee opties, opereren of inslapen… We zijn voor opereren gegaan en om 3u snachts ging mijn vriendje op de operatie tafel.. Wij hebben wel gezegd mocht het nou zo erg zijn willen we het hem niet aan doen en laten we hem alsnog inslapen..

Afbeelding

3,5 uur later kwamen ze ons vertellen dat alles goed was gegaan. Hij was uiteraard nog niet uit de gevaren zone maar de operatie was geslaagd! Zelfs zonder stukken darm te hoeven verwijderen *\%/*

De volgende middag stond hij er zo bij..
Afbeelding

Zijn herstel liep onwijs goed! De artsen waren super tevreden over hem en hij gedroeg zich voorbeeldig.

De operatie wond, met 27 nietjes..
Spoiler:
Afbeelding


Na een paar dagen mocht hij zijn stalletje uit voor korte wandelingetjes! Loop je dan als veulen van 7 maanden oud over de kliniek. Hij heeft geen stap verkeerd gezet :D

Afbeelding

Na 2 weken mocht hij naar huis! Wel 3 maanden boxrust.. Toen ik daar zijn pak afdeed schrok ik mij rot.. Er was echt niks meer van hem over… We hebben er alles aan gedaan om hem weer op een gezond gewicht te krijgen en dat ging heel snel! Hij heeft zijn 3 maanden boxrust voorbeeldig gedragen en is onwijs lief geweest :D

Afbeelding

4 maanden geleden hebben we hem verhuisd naar de opfok en afgelopen vrijdag heb ik hem na 2,5 maand weer eens opgezocht! Hij doet het onwijs goed. Is helemaal gezond verklaard door de dierenarts en staat heerlijk met zijn vriendjes op de wei.

Februari:
Afbeelding

Afgelopen vrijdag:

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels is hij dus een stoere en gezonde jaarling! Ik ben heel blij dat hij dit hele avontuur overleefd heeft en ik ben heel benieuwd naar onze toekomst samen. Ik zou hem voor geen goud meer willen missen <3

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Redbull, van pechvogel naar stoere jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:42

Waauw, wat een start van je kleine man... Gelukkig ziet hij er nu echt terug top uit!

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Redbull, van pechvogel naar stoere jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:48

jeetje wat een heftige periode, gelukkig gaat het nu goed. Prachtig koppie heeft hij, ik snap dat je daar verliefd op bent geworden <3

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:49

Oei, dat is geen beste start. Hij ziet er nu goed uit, mooi hoor, zo'n vosje!

Grappig, dat veulen wat achter hem staat op foto 2 ken ik. Althans, dat veulen komt bij een fokker vandaan die ik goed ken.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Redbull, van pechvogel naar stoere jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:53

Heftig zeg, zo'n uk en dan al zo'n operatie.. Fijn dat hij er zo goed uit is gekomen! Snap dat jullie voor hem zijn gevallen :j Is hij gefokt in Tolbert?

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:09

maessie schreef:
Heftig zeg, zo'n uk en dan al zo'n operatie.. Fijn dat hij er zo goed uit is gekomen! Snap dat jullie voor hem zijn gevallen :j Is hij gefokt in Tolbert?


Hij is inderdaad gefokt in Tolbert! Hij komt bij Jacob en Janet vandaan :)

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:49

xsensibel schreef:
maessie schreef:
Heftig zeg, zo'n uk en dan al zo'n operatie.. Fijn dat hij er zo goed uit is gekomen! Snap dat jullie voor hem zijn gevallen :j Is hij gefokt in Tolbert?


Hij is inderdaad gefokt in Tolbert! Hij komt bij Jacob en Janet vandaan :)


Jaah dacht ik al! Janet is een oud collega van mij. Herkende hem aan de initialen :j denk dat kan bijna niet missen!

Bootsiebob

Berichten: 5556
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Redbull, van pechvogel naar stoere jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:16

Wat ziet hij er een stuk beter uit!

Heftig wat hij al allemaal meegemaakt heeft…

Ik ben gek op vosjes met weinig wit, Redbull is wel heel erg leuk <3

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Redbull, van pechvogel naar stoere jaarling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 14:43

Dankjulliewel :D

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:14

Jeetje wat heftig zeg!! Enig idee hoe dat heeft kunnen ontstaan?

Hij is wel echt knap hoor! <3

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 17:38

Koortje schreef:
Jeetje wat heftig zeg!! Enig idee hoe dat heeft kunnen ontstaan?

Hij is wel echt knap hoor! <3


Hij stond op de vorige plek enkel in de paddock en kreeg hooi van de grond gevoerd.. Het zand heeft buikpijn veroorzaakt en het rollen de rest.. dus het zand is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak geweest helaas :(

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:43

xsensibel schreef:
Koortje schreef:
Jeetje wat heftig zeg!! Enig idee hoe dat heeft kunnen ontstaan?

Hij is wel echt knap hoor! <3


Hij stond op de vorige plek enkel in de paddock en kreeg hooi van de grond gevoerd.. Het zand heeft buikpijn veroorzaakt en het rollen de rest.. dus het zand is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak geweest helaas :(


Oeh wat sneu zeg. Mag misschien niet oordelen zonder de plek te kennen, maar een veulen alleen op zand, met wat hooi op de grond.... zou niet helemaal mijn aanpak zijn denk ik. Ook voor volwassen paarden trouwens niet.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:27

Koortje schreef:
Oeh wat sneu zeg. Mag misschien niet oordelen zonder de plek te kennen, maar een veulen alleen op zand, met wat hooi op de grond.... zou niet helemaal mijn aanpak zijn denk ik. Ook voor volwassen paarden trouwens niet.


Hij stond met 3 andere veulens in een hele grote uitloop stal met dus zandpaddock aangrenzend. Gezien de verbouwing en het inzaaien van het land kon het niet anders.. Hij heeft hier 1,5 maand gestaan. Daarna is hij naar zijn opfok adres verhuisd waar hij de komende 2,5 jaar heerlijk buiten staat. Hier in de randstad is het niet makkelijk een geschikte plek te vinden en hij staat mede om die keuze nu op 2,5 uur afstand ;)